101 Senaste redigerad av Jonny (2013-01-16 19:51:37)

Sv: Telenor 4g spärr

fyller på tråden.... har ett 32mb 4g ab hos telenor...fri surf (finns ej kvar).... har androidapp så man kan kolla förbrukningen.
det sägs på forumen i flera trådar att det inte nollställs efter 16: i månaden utan det räknas från dom senaste 30 dagarna som då rullar på... verkar konstigt..... när jag i dag kollar min app (16/1) så är min förbrukning 540mb hitills....... dagarna före låg den på ca 76GB...... alltså nollställs det efter räknings datumet.... vilket stod tidigare då man kollade appen "att förbrukningen beräknas på föregående fakturadatum"

då det nu stå 540mb.....så börjar alltså beräkningen om från den 16:e

så tolkar jag det

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

102

Sv: Telenor 4g spärr

Räkningen för FUP börjar inte om ett visst datum utan går efter de senaste 30 dagarna. Ditt faktureringsdatum är däremot den 16. Detta innebär att den datamängd som visas på Mitt Telenor eller i appen inte stämmer överrens med din begränsningsmängd.

Hänger du med på hur jag menar? smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

103 Senaste redigerad av Jonny (2013-01-16 21:05:41)

Sv: Telenor 4g spärr

jo förstår dig men det är iså fall helt fel för då kan jag inte styra min förbrukning heller.

finns heller ingen men mening med appen då eller den info som telenor visar genom appen

var står det att det är dom 30 senaste dagarna i rullande schema som gäller ?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

104

Sv: Telenor 4g spärr

Jonny skrev:

jo förstår dig men det är iså fall helt fel för då kan jag inte styra min förbrukning heller.

finns heller ingen men mening med appen då eller den info som telenor visar genom appen

var står det att det är dom 30 senaste dagarna i rullande schema som gäller ?

Du kan inte styra din förbrukning och det appen visar är endast hur mycket datatrafik du använt mellan respektive fakturaperiod och inte de senaste 30 dagarna.

"Mobilnätet är en delad resurs, vilket innebär att en enskild användare som använder extremt mycket data kan påverka användarupplevelsen negativt för övriga kunder. För att kunna säkerställa en så hög och jämn användarupplevelse som möjligt för alla kunder måste vi därför ha någon form av ”säkerhetsventil”. I alla tider har mobiloperatörer därför haft bestämmelser för att kunna reglera extrem användning av våra tjänster. Ett exempel på detta är att vi förbehåller oss rätten att i de fall en användares dataförbrukning är extrem, tillfälligt under tider med hög belastning i nätet ge denne en lägre hastighet, upp till 0,5 Mbit/s. Med extrem användning avses här dataförbrukning som överstiger 85 GB under de senaste 30 dagarna."
http://www.telenor.se/privat/mobilt-bre … emium.html

Jag har även fått bekräftat från Telenor att det är så de räknar.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

105

Sv: Telenor 4g spärr

oke tror dig wink

blir ett helvete att hålla reda på wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

106

Sv: Telenor 4g spärr

Jonny skrev:

oke tror dig wink

blir ett helvete att hålla reda på wink

Ja, det lättaste sättet är att kolla i sin router eller mjukvaran man använder för modemet smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

107 Senaste redigerad av Jonny (2013-01-17 10:18:03)

Sv: Telenor 4g spärr

jo fast tp-linken nolltäller vid omstart = inge bra......

fast 554mb som jag tolkar dessa siffror
--------------------------------------------
Traffic Statistics
Received                       Sent
Bytes: 554,987,523        64,688,401
Packets: 532,197 313,652


fast det bli samma funktion som appen..... man måste ju hela tiden dra ifrån eller lägga till data o räkna dom senaste 30 dagarna....vilket blir åt h-e att hålla reda på

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

108

Sv: Telenor 4g spärr

det går enkelt att hålla reda med lite excel. första 30 dagar är det bara sammla ihop data sen börja det roligare
http://4-inter.net/images/forbrukning.png

och kanske nån kan förbättra det hela: Excel-Fil

jag får inte till det att excel logga in på sidan och hämta värde automatiskt. säker går det att beräknar det bättre/snyggare
men jag är inte så high på excel.

skrev för länge sen till telesnor varför de inte visar sista 30 dagars förbrukning...fick aldrig ett svar.

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

109 Senaste redigerad av afe (2013-01-17 19:47:44)

Sv: Telenor 4g spärr

Den där Excelvarianten kanske skulle fungera (fast kräver förstås lite diciplin och manuellt arbete), men min TP-Link 4320 verkar nollställa sig lite då och då. Nu har jag i och för sig bytt till senaste Firmware ikväll, och då kanske det fungerar bättre ...

Förklara gärna hur du använder Excelarket. Hur får du t.ex. fram den dagliga förbrukningen?

110

Sv: Telenor 4g spärr

dd.wrt gör samma sak med ett mus klick, dvs visar dagstrafik och det sparas efter bootning.

android kan man enkelt välja summerings period på kletskärmen, tex sista 30 dagarna så excel onödigt.
så en android google-tv som 3g router är optimal lösning om mannöjer sig med hastigheten och övriga funktioner., dom stöder direkt usb modem.

med en lätt "justering" i dd.wrt fås samma sak, tror inte detta finns std i vanliga dd.wrt.

111

Sv: Telenor 4g spärr

Telenors mobilapp är ju helt värdelös, den visar bara 4 av mina abonnemang och inte mitt Mobila bredband...

Telenor 4G, E398, Dovado Doma

112

Sv: Telenor 4g spärr

Nu ger jag officiellt upp! Telenor kan ta sin jävla spärr och stoppa upp nånstans, så trött på deras policy och deras totalt inkompetenta kundtjänst.

Jag har sagt till familjen att de kan tanka ner hela internet om de vill, passa på när spärren inte ligger i och kör så det ryker.

Nu har jag de senaste 30 dagarna lagt så jävla mycket tid  på att logga data och springa som en minipolis och stoppat youtube streams, autouppdateringar och Svtplay, nu skiter jag i det.

Har säkert ringt till kundtjänst 30gånger de senaste 3 månaderna, bara det borde indikera att något är allvarligt fel!

Jag har max haft trafik på 75gb de senaste 30dagarna, ändå är spärren i, man ringer ...de tar bort den, i ett dygn,sen är den tilbaka, man ringer igen , de tar bort den, etc etc etc

Till våren får vi fiberkabel indragen då kan de ta sitt mobila bredband och dra åt helvete rent ut sagt,

"Passar dig som:
Vill ha snabb uppkoppling
Vill strömma film och musik
Vill ha Fri Surf"

SKITSNACK!

"Vill du slippa tänka på hur mycket du surfar för varje månad är 4G Maxi med Fri surf abonnemanget för dig. Du har en fri datamängd varje månad vilket gör att du kan surfa hur mycket du vill"

ÄNNU MERA SKITSNACK!!!!!!!

Adjöss och tack för fisken....

Telenor 4G, E398, Dovado Doma

113

Sv: Telenor 4g spärr

ja, det funkar i tre timmar av en månad.
jag postade ett räkne exempel i en annan tråd.

och alla sälj trix som frisurf, surfafritt, obegränsat osv är bs, och har alltid varigt det dom sista 5åren när det väl kommer till kritan, gäller samtliga operatörer. byterman till ett abg med fritt med högre månadskostnad så är det fritt några månader, sedan kommer ett nytt fritt som är lite dyrare till och så håller det på.

det är meningen att man skall skaffa ett abg till varge pryl.
dvs 5xpers i hushållet = 5abg
3 paddor = 3abg
5 mobiler med surf = 5abg
= 13 abg, genomsnittspris på dessa ? 250.- * 13 = 3200.-/månad dvs 39'000.- plus faktura avgift...

vad kostade det att dra in fiber sa du?  hur snabbt går det att räkna hem det...

ä'dom säriösa ell'e ?
nä, fiber is the shit !

4g gör bara slut på månads quotan snabbare...

114 Senaste redigerad av guineapig (2013-01-21 18:12:23)

Sv: Telenor 4g spärr

Vi får betala 13.000kr för att få in fiber, ärligt talat fick det fan kosta 130.000 också bara för att slippa allt tjafs med mobila bredband...

edit....och grabben tog det verkligen bokstavligt när jag sa att han får ladda ner som han vill i fortsättningen...60gb på ett dygn...

Telenor 4G, E398, Dovado Doma

115

Sv: Telenor 4g spärr

Vad laddar man ner om man når 60 GB på ett dygn, jag är bara nyfiken?
Film, spel, streaming, mp3?

116 Senaste redigerad av idgforum (2013-01-21 19:59:10)

Sv: Telenor 4g spärr

har man Steam och Origin och köper lite spel eller ominstallerar så är 60 GB inga problem att tanka hem lagligt på ett dygn smile

Eller om man ser på Netflix i högsta upplösning dygnet runt blir det 48 GB. Mer jordnära är 1 film om dagen i en månad = 60 Gb.

Mobilt bredband är gårdagens teknik (särskilt Telias 40 GB quota). Tyvärr kan en annan inte välja annat än tjafset med mobilt bredband.

117

Sv: Telenor 4g spärr

Vem pratar man med om man vill kolla vad det kostar att få fiber draget? Där jag bor kör vi gamla luftledningar och ADSL, men det är bara ett par hundra meter från stadsfibern ...

118

Sv: Telenor 4g spärr

Vi får fiber draget via Stadsnätet och en massa Eu-bidrag, har nog tagit minst 2 år från tanke till verkstad,,,

Telenor 4G, E398, Dovado Doma

119

Sv: Telenor 4g spärr

för att få fiber, gå ihop med grannar (om du har några) för att få ner kostnaderna OCH ev kunna få det draget med fet rabatt.
när du har en skock intresserade, kolla med de stadsnäts operatörer som verkar i området och kolla om dessa är villiga att att göra det, och isf vad det skulle kosta dels kontant och per månad och om det är/blir ett öppet nät. <-- öppet nät är viktigt då det prispressar, annars kan det bli som vissa 600.-/månad för 10mbit osv.

om inte det funkar passar, kolla med kommunens it strateg, dom har alla papper och ansöknings papper för div stöd.
vad det kostar att lägga fibern beror helt på hur det görs, luftledning på befintliga stolpar är billigast men minst stabilt. att gräva ned i områden med berg osv är absolut dyrast.

120 Senaste redigerad av guineapig (2013-01-22 19:10:16)

Sv: Telenor 4g spärr

Nu har jag löst mina problem fullständigt (tills jag får fiber...) genom att helt enkelt surfa via mobilen på kvällarna, då får jag 3Mb ner och 1 upp med "fri surf" ( är väl 100gb där också kan jag tro...), det duger till vanlig surf och onlinespel (wow).

Två flugor i en smäll, kan tanka ner hur mycket jag vill på dagen/natten, spela/surfa på mobilen på kvällen, och slipper tjafsa med kundtjänst wink in ur face Telenor!

Telenor 4G, E398, Dovado Doma

121

Sv: Telenor 4g spärr

Vad har hänt med Telenor egentligen ..ena dagen strypt och nästa dag som vanligt...sedan nästa dag strypt igen
jag fattar inget .....är det någon skämtgubbe som sitter och leker med min lina ...
En fråga ...om de räknar dom 30 senaste dagarna hela tiden så får man ju aldrig 100 nya GB ...varje 5 dagars period gör en koll säger dom ....jag fattar inget av deras stypning....

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

122

Sv: Telenor 4g spärr

goliat skrev:

Vad har hänt med Telenor egentligen ..ena dagen strypt och nästa dag som vanligt...sedan nästa dag strypt igen
jag fattar inget .....är det någon skämtgubbe som sitter och leker med min lina ...
En fråga ...om de räknar dom 30 senaste dagarna hela tiden så får man ju aldrig 100 nya GB ...varje 5 dagars period gör en koll säger dom ....jag fattar inget av deras stypning....

Nej precis, du får bara 100GB om du låter ditt bredband ligga oanvänt i 30 dagar - eller när du precis tecknat det.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

123

Sv: Telenor 4g spärr

Märkligt...om jag förbrukar i snitt 40 GB under faktureringstiden (17.->16.) kan jag väl aldrig komma till / över 100 GB även om man månadsräknar (1.->31.). Eller hur?

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

124

Sv: Telenor 4g spärr

Micke skrev:

Märkligt...om jag förbrukar i snitt 40 GB under faktureringstiden (17.->16.) kan jag väl aldrig komma till / över 100 GB även om man månadsräknar (1.->31.). Eller hur?

Det beror nog lite på hur tätt inpå du använder det. Deras mätsystem är nog uppbyggt för att krångla till det för kunderna så de inte kan hålla koll på hur mycket man använt sad

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

125

Sv: Telenor 4g spärr

De månadsräknar inte , det är de SENASTE 30 dagarna som gäller , så om du förbrukat totalt 1Gb i 29 dagar och sedan sista dagen tankar ner 99Gb så slår du i taket och hamnar påderas bevakningslista som omräknas var femte dag oavsett faktureringsperioder eller kalendermånader.

Telenor 4G, E398, Dovado Doma