1

Tråd: Täckningskartan "justerad"?!

Jag har testat Tre de senaste veckorna med tron om att kunna använda 4G då mitt område täcks till fullo enligt täckningskartan. Då jag tidigare hade ett B593 (Tele2) och satte i Tre kortet fick jag aldrig någon 4G anslutning vilket kändes lite konstigt men efter att ha läst på om frekvenserna som används och FDD/TDD och att nästintill varje modem som finns har sin egen ihopsättning av dessa som det stödjer kom jag fram till att felet kunde bero på mitt Tele2 modem.
Med den insikten begav jag mig till närmaste Tre butik och frågade dem om 4G täckningen i staden och självklart sa de att det skulle fungera utmärkt! Super tänkte jag och fick med mig ett ZTE MF880 modem hem som ska klara alla deras frekvenser och FDD/TDD kombinationer. Väl hemma gick installationen smidigt och uppkopplingen gick även den utmärkt - men fortfarande endast 3G! Efter att ha undersökt inställningarna som fanns i den medföljande mjukvaran upptäcktes att modemet var låst till 3G. Men det gick även att låsa det på 4G nätet och efter den manövern lyckades modemet ansluta till 4G nätet men med väldigt dålig mottagning trots att jag enligt täckningskartan ska ha utmärkt mottagning. Tyvärr hjälpte ingenting, testade i alla fönster och även ute - men anslutningen vägrade vara stabil och kopplade ned. Efter allt testande insåg jag att mottagningen var alldeles för dålig för att köra 4G och jag ändrade tillbaks modemet till att låsa på 3G. Men döm av min förvåning då modemet var instabilt även på 3G. Trafiken stannade tvärt flera ggr under kvällen trots full mottagning (Ca: 10 ggr på 3 h)! Detta tyckte jag var väldigt märkligt då jag även har 3 på mobilen som ofta är stabil upp till 10 h i sträck.
Dagen efter blev det till att avsluta abonnemanget och lämna tillbaks modemet och när jag kom tillbaks till butiken försökte de släta över resultatet av mina tester med att säga:

- "Ja det var ju en chansning om det skulle fungera."
- "I Februari ska de aktivera 4G på samtliga master i området, du kan ju vänta och se."
- "Det blir bara bättre!?"

Då jag tyvärr inte lyssnar på säljarsnack utan är mer intresserad av verkligheten, skrattade jag för mig själv och skakade på huvudet och lämnade sedan butiken och Tre bakom mig vad det gäller 4G.

Sensmoralen i det långa inlägget är att testa gärna men lita INTE på täckningskartan då det är en väldigt förskönad bild av verkligheten. Sedan anser jag att modemens prisnivå är helt absurd. 1500 kr för ett modem som fungerar sämre än en mobiltelefon är rena skämtet. Lycka till och tveka inte att lämna tillbaks utrustningen om du inte är nöjd!

2 Senaste redigerad av idgforum (2013-01-05 10:33:52)

Sv: Täckningskartan "justerad"?!

Täckningskartan över Tre 4G stämmer hemma hos mig. Fick dock rikta in mig på en helt annan mast än den jag matat 3G med.

http://i1201.photobucket.com/albums/bb353/stormense/inter_zpsfe2b2cf8.jpg

3

Sv: Täckningskartan "justerad"?!

Hej!

Om jag söker på min adress så ser jag också att jag har tillgång till det bästa!
Dom andra leverantörerna kan jag inte ha. Tycker det verkligen är konstigt eller storsatsar tre på oss ute på landet?

Vågar man prova? Om man beställer hur långe får man testa det?

tacksam för svar!

4 Senaste redigerad av careface (2013-01-13 22:21:33)

Sv: Täckningskartan "justerad"?!

Att täckningskartor inte stämmer, var inget nytt. Det står ju på alla operatörers hemsidor att de endast är datorberäkningar som kan skilja sig från verkligheten till det bättre eller sämre.

"All täckning som visas här är utomhustäckning samt är en datorberäkning. Lokala avvikelser kan förekomma, till exempel bakom berg, i dalar, inomhus eller i källare. " så står det under 3s täckningskarta.

segafreaks skrev:

Hej!

Om jag söker på min adress så ser jag också att jag har tillgång till det bästa!
Dom andra leverantörerna kan jag inte ha. Tycker det verkligen är konstigt eller storsatsar tre på oss ute på landet?

Vågar man prova? Om man beställer hur långe får man testa det?

tacksam för svar!

3 satsar på att bygga utanför storstäder för att få nya kunder och förbättra täckningen i mindre samhällen och på det sättet kunna fånga upp nya kunder som inte sett 3 som ett alternativ förut. Smart då de andra operatörerna redan byggt i städerna!


Du har 14 dagars ångerrätt enligt lag om du beställer på internet eller via telefon. Så testa, det skadar ju inte! 3 brukar även kunna sträcka sig lite längre om de ser att det ska ske utbyggnad lite senare smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776