1

Tråd: Lite tips för bättre hastighet med d-link DWR-923

Ville bara dela med mig lite av det tips jag fick av bredbandsbolagets support när jag tyckte att jag hade för dålig hastighet i mitt 4G nät.

Bor där det finns 80Gb/s och har 4 sändare i alla riktningar på c:a 300 meters avstånd så förutsättningarna finns för hög hastighet minst sagt. fick dock aldrig mer än 6-14 Mb och plötsligt ibland upp emot 20Mb.

När jag ringde supporten så nämnde de 2 ganska intressanta saker.
1. Sänk Wifi signalen till 75% om man har möjlighet. Wifi går på ungefär samma frekvens som 4G 2600 så signalerna kan störa varandra.
2. Ta av antennerna från routern !!! Det finns fabrikationsfel i vissa antenner som gör att det blir sämre med de medlevererade antennerna.

Jag provade båda. märkte ingen skillnad med nummer 1 ovan men det mest märkliga är att jag märkte igen skillnad med nummer 2 heller. Jag undrar vad de två "spröten" tjänar för funktion egentligen. Kanske hade jag just dessa antenner med fabrikationsfel.
Sedan kanske man skall köra routern i bridge mode, koppla i en egen router och stänga av Wifi
i 4G routern?

2 Senaste redigerad av Micke (2013-01-13 15:52:39)

Sv: Lite tips för bättre hastighet med d-link DWR-923

gustavlund skrev:

Jag undrar vad de två "spröten" tjänar för funktion egentligen. Kanske hade jag just dessa antenner med fabrikationsfel.

Kolla om du fick de rätta spröten! Det skall vara "hane" mot "hona" annars funkar de ju inte.
Jag har visserligen en yttre antenn, men nog är det konstiga hastigheter som dyker upp när man ändrar radiofrekvensen...
http://i.imgur.com/gnHaJ.png
http://i.imgur.com/OaOe7.png

Källa: DWR:en med nyaste firmware och http://test.telenor.net/

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

3

Sv: Lite tips för bättre hastighet med d-link DWR-923

@Micke Tack för tipset. Skall kolla om antenn och router är "kompatibla"
Funderar ändå på att skaffa externa antenner.
Vad kör du för antenner och fungerar de bra?

4

Sv: Lite tips för bättre hastighet med d-link DWR-923

Hej,

Fick en fakta blad om antenner - hade + 2dbi - måste vara lika med noll.
Brian

5

Sv: Lite tips för bättre hastighet med d-link DWR-923

Fick info från Telenors tekniska support att resp antenn (glasspinne) står för sändning och mottagning inom resp frekvens d v s en glasspinne för 900MHz och en glasspinne för 2600MHz. Vilket förklarar varför borttag av endera glasspinne kan ge förbättring.

6

Sv: Lite tips för bättre hastighet med d-link DWR-923

Vad säger dlinks support när ni tar upp detta med dem och hänvisar till informationen ni har fått av telenor?

7 Senaste redigerad av jonasolof (2013-01-19 16:48:44)

Sv: Lite tips för bättre hastighet med d-link DWR-923

Alla andra 4G routrar med dubbla antenner har en för sändning/mottagning och den  andra för diversitetsmottagning eller i bästa fall Mimo.

En för 900 och en för 2600 vore en felkonstruktion. Men det är inte säkert att dina antenner funkar eller att routern kopplat in dem.

Dlinkroutern liksom andra enkla konsumentroutrar har också inbyggda antenner för 4G. Mer proffsiga routrar kör bara med anslutna antenner och då via vanliga SMA kontakter.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Lite tips för bättre hastighet med d-link DWR-923

Hade också ett samtal med Telenor som sa samma sak - en glasspinne för 900 och en för 2600 MHz

Även om J-O sager det är inte möjligt - hur fungera DWR inom LTE 900 resp LTE 2600 ?

Hur fungera tekniken att switchar mellan två frekvenser ? Eller behövs verkligen 2 st antenna

Brian

9

Sv: Lite tips för bättre hastighet med d-link DWR-923

Hittade ett par bra doks som förklara ( svara ? ) min fråga - lagt de ut på min google drive

https://docs.google.com/file/d/0Bw5winD … sp=sharing


https://docs.google.com/file/d/0Bw5winD … sp=sharing

Någon som kan förklara mera ?

Brian

10 Senaste redigerad av jonasolof (2013-02-17 11:34:52)

Sv: Lite tips för bättre hastighet med d-link DWR-923

Det går mycket väl att designa antenner för två eller flera frekvenser, framför allt om de inte ska ha riktverkan.

Dubbla antenner behövs dels för MIMO, dels för spatial diversity som är den vanligaste modaliteten för download.

Tänk på Huaweimodem - de ska fungera på ett antal frekvenser och de har alltid dubbla antenner för diversitet och Mimo.

Att supportpersonal ofta har dåliga tekniska kunskaper är ingen nyhet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.