1

Tråd: Antenn från LOH Electronics ?

Hej på er, köpte mig en E589 med telenors 4G.
Sen var jag smart och köpte en 9 dbi antenn från loh electronics för jag ska kunna använda detta i husvagnen.
Dock så hjälper antenn inte till ett något, det blir snarare bättre om jag kopplar ur den.
Har jag 4 pluppar i mottagning sedan kopplar in antenn och lägger routern på ett ställe där det är sämre mottagning så tycker jag att antenn ska hjälpa till att få den mottagningen som var innan, dvs 4 pluppar. Nej den dyker till 2 pluppar och antenn gör ingen skillnad.

Är det bara en skit antenn jag har fått eller vad kan det vara för fel ?

2

Sv: Antenn från LOH Electronics ?

tobbz skrev:

Hej på er, köpte mig en E589 med telenors 4G.
Sen var jag smart och köpte en 9 dbi antenn från loh electronics för jag ska kunna använda detta i husvagnen.
Dock så hjälper antenn inte till ett något, det blir snarare bättre om jag kopplar ur den.
Har jag 4 pluppar i mottagning sedan kopplar in antenn och lägger routern på ett ställe där det är sämre mottagning så tycker jag att antenn ska hjälpa till att få den mottagningen som var innan, dvs 4 pluppar. Nej den dyker till 2 pluppar och antenn gör ingen skillnad.

Är det bara en skit antenn jag har fått eller vad kan det vara för fel ?


Är det en antenn med magnetfot ?

Om det är en sådan så måste den stå på en bit plåt.

Jag har denna antenn till min E589 och den fungerar väldigt bra vid bilåkande.

http://www.lohelectronics.se/magnetfots … p-605.html

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

3

Sv: Antenn från LOH Electronics ?

är det en rundstrålande så ska den stå helt vågrätt, och fritt från annat i metall i siktfältet.
och med magnet fot så absolut måste den stå på plåt som är lika stort som antennen det gäller även antenner utan magnet, som skall skruvas genom karossen - det är endast båt antenner som inte har detta krav.

är det en riktantenn så måste den riktas mot masten, dessa kan oftast monteras på plast.

4

Sv: Antenn från LOH Electronics ?

Chansen/risken att en 9 dB antenn ska ha sin maxlob vinkelrätt mot sprötet på flera olika band är rätt liten. Det finns inga seriösa tillverkare som säljer sprötantenner för flera band med högre förstärkning än ett par dB.

De antenner för 9 dB och mer jag köpt går inte ens att användför att grilla korv. Loh ägnar sig åt bondfångeri med den här typen av antenner.

Varför säljer inte Smarteq/Kathrein/Procom sådana antenner? För att de är konstruktionsmässiga tulipanarosor.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Antenn från LOH Electronics ?

Ok, det är så det ligger till, så den kommer endast funka om den står helt vågrätt och på plåt ?
Och ingen metall alls i vägen ? Låter ju inte som det är någon bra antenn att rekomendera i ett hyreshus.....

6

Sv: Antenn från LOH Electronics ?

Det är inte alls säkert at maxloben ligger vågrätt när antennen står vertikalt.den ka peka snett uppåt, 45 grader t ex. Eller nedåt. Det går inte att göra sprötantenner som funkar över alla band och samtidigt har hög förstärkning som 7-11 dBi. Punkt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Antenn från LOH Electronics ?

Det är inte alls säkert at maxloben ligger vågrätt när antennen står vertikalt.den ka peka snett uppåt, 45 grader t ex. Eller nedåt. Det går inte att göra sprötantenner som funkar över alla band och samtidigt har hög förstärkning som 7-11 dBi. Punkt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.