1

Tråd: Ang. kontant surf och hastigheter

Hej!
Börjar med att ursäkta om detta är fel ämne men jag vill gärna vilja ha lite hjälp med ett par saker om mobilt bredband.
Nu är det så att jag har ett gammalt modem (usb, utan antenn) som heter Huawei E1550, och jag har börjat tröttna på hastigheten den ger mig och svarstider.
Nu är jag också en realist och vet att man inte får superhastigheter eller ping med mobilt bredband om man inte lägger ut en slant på det.
Mina frågor är:
Vilket modem skulle ni rekommendera för Telenors kontanta bredband?
Vilken router är bäst för just det modemet(då det kommer vara fler än en som har behov av internet)?

Antenner och dylikt kan jag reda ut själv, det är bara modem och router som jag hade behövt hjälp med. Jag har satt budget för de två grejerna på ca 1000 kr då jag faktiskt inte har mycket mer att lägga ut på sånt. Är det lönt då? Jag vet att topphastigheten på E1550 är 3mbps ner och 0,4mbps (ca) upp, och att det nya Telenor(ZTE MF190) säljer har lite högre hastigheter (ca det dubbla), borde jag köra på ett sånt eller ta något som kanske funkar ännu bättre?
Har använt mobilt bredband ett tag nu och är relativt nöjd, även ifall den bästa hastigheten jag nånsin haft är ca 2 Mbps enligt Bredbandskollen.se

2 Senaste redigerad av Jonny (2013-01-08 20:16:02)

Sv: Ang. kontant surf och hastigheter

ett modem som fungerar bra är Huawei e392
router som är billigt tp-link Mr3420  V2 och funkar bra för mig.

oavsett vilket modem eller router du väljer så kan du hitta kombinationer där det inte fungerar för personer.... så  se till att du får på öppet köp för att testa

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

3 Senaste redigerad av Chongen (2013-01-08 20:11:46)

Sv: Ang. kontant surf och hastigheter

Glömde tillägga att drivrutinen måste ha stöd för Windows 7 64-bit. Har sett att några modem har problem med 64-bitars

4 Senaste redigerad av Jonny (2013-01-08 20:21:52)

Sv: Ang. kontant surf och hastigheter

e392 går i win 7 64 bit


routern:
http://www.netonnet.se/art/dator/natver … 8813.5259/


modemet:
http://www.blocket.se/stockholm/4g_Mode … 539376.htm


denna kille marko är det flera som köpt modem av



finns med på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/item … p;catid=-1

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

5

Sv: Ang. kontant surf och hastigheter

Ok, enda problemet är att jag inte hittar ett E392 på Pricerunner. Prisjakt hade ett ställe som sålde den men för 1000 kr och stället som sålde dem har jag aldrig hört talas om förr, så är lite skeptisk.

6

Sv: Ang. kontant surf och hastigheter

modemet:
http://www.blocket.se/stockholm/4g_Mode … 539376.htm


denna kille marko är det flera som köpt modem av

Ok då så. Får se om han går med på att skicka den. Kan inte ta mig till Stockholm för att köpa tyvärr wink

7

Sv: Ang. kontant surf och hastigheter

glöm priserunner.....ska du kolla använd prisjakt.se


fast kolla ovan

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

8

Sv: Ang. kontant surf och hastigheter

han brukar skicka om det är marko du menar...

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

9

Sv: Ang. kontant surf och hastigheter

Jonny skrev:

han brukar skicka om det är marko du menar...

Ok, nä för där står ju att han inte skickar någon annanstans än hemma hos sig enligt annonsen, men jag har skickat mail till honom så. Tack för hjälpen!

10

Sv: Ang. kontant surf och hastigheter

Chongen skrev:

Hej!
Börjar med att ursäkta om detta är fel ämne men jag vill gärna vilja ha lite hjälp med ett par saker om mobilt bredband.
Nu är det så att jag har ett gammalt modem (usb, utan antenn) som heter Huawei E1550, och jag har börjat tröttna på hastigheten den ger mig och svarstider.
Nu är jag också en realist och vet att man inte får superhastigheter eller ping med mobilt bredband om man inte lägger ut en slant på det.
Mina frågor är:
Vilket modem skulle ni rekommendera för Telenors kontanta bredband?
Vilken router är bäst för just det modemet(då det kommer vara fler än en som har behov av internet)?

Antenner och dylikt kan jag reda ut själv, det är bara modem och router som jag hade behövt hjälp med. Jag har satt budget för de två grejerna på ca 1000 kr då jag faktiskt inte har mycket mer att lägga ut på sånt. Är det lönt då? Jag vet att topphastigheten på E1550 är 3mbps ner och 0,4mbps (ca) upp, och att det nya Telenor(ZTE MF190) säljer har lite högre hastigheter (ca det dubbla), borde jag köra på ett sånt eller ta något som kanske funkar ännu bättre?
Har använt mobilt bredband ett tag nu och är relativt nöjd, även ifall den bästa hastigheten jag nånsin haft är ca 2 Mbps enligt Bredbandskollen.se

Om Du sätter modemet i en router behöver Du inte bekymra Dig om drivrutiner i datorn eller inte ens vilket operativsystem datorn kör.

Själv kör jag med Dovado TINY eller Dovado DOMA (routrar) och Huawaei E392 (modem) med Telia som operatör.

/Bengt

Bengt Österdahl, Gustavsberg

11

Sv: Ang. kontant surf och hastigheter

ok.... denna kille skickar
http://www.tradera.com/huawei-e392-4g-m … _172387885

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )