1

Tråd: Vilket 4G-nät är mest utbyggt i Sverige?

Har beställt en LTE-mobil (Nokia Lumia 920). Satt därför och kollade på 4G-täckningen häromdagen för att försöka utröna vem som kommit längst.

Tre lanserade ju 4G sist så jag antar att de också ligger sist med utbyggnaden?

Telenor/Tele2 ser ut att ha bättre yttäckning än Telia om man kollar på kartorna. Jag vet dock sedan tidigare att dessa kan skilja sig en hel del från verkligheten.

Har ni några erfarenheter av vilket nät som håller bäst kvalité och ger bäst hastigheter?

Just nu har jag Halebop rubbet som medger 4 GB surf i 40 Mbit/s. Tycker det låter helt ok, men om Tele2/Telenor är mycket bättre kan jag absolut tänka mig att byta.

Tacksam för svar.

2

Sv: Vilket 4G-nät är mest utbyggt i Sverige?

Det är nog aldeles för tidigt att säga något om, näten är för nya och inte fullt ubyggda ännu samt att det saknas erfarenhet. Jag skulle stanna kvar med Halebop tillsvidare 6-12 månader å sen se vad som hänt med näten.
Det står ju antagligen mellan Tele2/Telenor och Telia.

3 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-28 09:08:09)

Sv: Vilket 4G-nät är mest utbyggt i Sverige?

Eller så får vi hoppas på dual sim card mobiler för 4G också...Funkar bra på GSM. Ett kort har prioritet men är signalstyrkan dålig där kan jag välja det andra.

Frågan går inte att besvara på ett landsomfattande plan. Det föreligger stora regionala skillnader i operatörernas satsningar. Telia 4G starkt t ex på Öland men svagt innanför Smålandskusten där i stället 3 bygger ut kraftigt.

Sedan gäller det att inte hamna med operatörsbunden trasslande hårdvara. Då måste man dras med oket att försöka kommunicera med support. Har man bra hårdvara slipper man plåga sig med samtal dit.

4G på 900 med 5 MHz bandbredd är lite tunt men bättring kommer och då blir 900 kanske snabbare än 800. Och sedan kommer 1800, också snabbt...

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Vilket 4G-nät är mest utbyggt i Sverige?

ja net4mobility (telenor & tele2) ska väl slå ihop tele2 och telenors lte900 nät för utökad bandbredd frågan är väl när?
dom har ju även block tilldelat i 1800 och 800 bandet som dom vad jag förstår får börja använda efter årsskiftet men när dom drar igång det har jag inte hittat nån info om. på tele2s hemsida står det sedan ett tag tillbaka att "800 mhz bandet Är under planering och utrullning. Kommer att nå samma täckning som 900 MHz-bandet". men 1800 mhz bandet står det inget om.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

5

Sv: Vilket 4G-nät är mest utbyggt i Sverige?

jonasolof skrev:

Eller så får vi hoppas på dual sim card mobiler för 4G också...Funkar bra på GSM. Ett kort har prioritet men är signalstyrkan dålig där kan jag välja det andra.

Frågan går inte att besvara på ett landsomfattande plan. Det föreligger stora regionala skillnader i operatörernas satsningar. Telia 4G starkt t ex på Öland men svagt innanför Smålandskusten där i stället 3 bygger ut kraftigt.

Sedan gäller det att inte hamna med operatörsbunden trasslande hårdvara. Då måste man dras med oket att försöka kommunicera med support. Har man bra hårdvara slipper man plåga sig med samtal dit.

4G på 900 med 5 MHz bandbredd är lite tunt men bättring kommer och då blir 900 kanske snabbare än 800. Och sedan kommer 1800, också snabbt...

Jag köper Lumian olåst och utan abbonemang så det bör inte bli några problem med den biten. Dessutom klarar den LTE 800/900/1800/2100/2600 så den bör funka smärtfritt med alla operatörer. Det är oklart om den klarar TDD dock.

Har du någon erfarenhet av vilket när som är bäst på Gotland? Jag har nämligen ett sommarhus på fårö och där fungerar mobilen som enda uppkoppling. Telias 3G-nät är helt värdelöst på ön. Hela Gotland ska vara täckt enligt kartan, men det är inget annat än bullshit. I tätorterna fungerar det. Annars får man surfa med edge...

6 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-28 20:43:46)

Sv: Vilket 4G-nät är mest utbyggt i Sverige?

Hela Gotland ska vara täckt med 60 mbit/s 4G på 900 sedan augusti. Men jag har inte hört någon som har upplevt farten. Mystiskt. 4G körs från GSM master så de behöver inte resa nya.

Det är net4nobility, Telenors och Tele2s gemensamma bolag som sänder. Sedan gäller dt att Nokian klarar FDD med 15 MHz bandbredd om det nu är det som ger 60 mbit/s. Du kan väl ringa oxh fråga om nätet är igång, kanske till en butik i Visby.

Du ska också veta att Telias 4G nät är mycket utbyggt på Gotland, stsrtsommsren 2011. På Öland också och där fungerar Telia 4G utmärkt på många ställen.

Man kan testa Telia med ett kontantkort och Tele2 med ett Comviq kontantkort. Vad för slags sim använder nokian? Micro eller nano eller vanligt mini!

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Vilket 4G-nät är mest utbyggt i Sverige?

jonasolof skrev:

Hela Gotland ska vara täckt med 60 mbit/s 4G på 900 sedan augusti. Men jag har inte hört någon som har upplevt farten. Mystiskt. 4G körs från GSM master så de behöver inte resa nya.

Det är net4nobility, Telenors och Tele2s gemensamma bolag som sänder. Sedan gäller dt att Nokian klarar FDD med 15 MHz bandbredd om det nu är det som ger 60 mbit/s. Du kan väl ringa oxh fråga om nätet är igång, kanske till en butik i Visby.

Du ska också veta att Telias 4G nät är mycket utbyggt på Gotland, stsrtsommsren 2011. På Öland också och där fungerar Telia 4G utmärkt på många ställen.

Man kan testa Telia med ett kontantkort och Tele2 med ett Comviq kontantkort. Vad för slags sim använder nokian? Micro eller nano eller vanligt mini!

Jag förutsätter att den klarar hela 900-bandet som är globalt avsatt för mobiltelefoni d.v.s. den borde fixa minst 20 MHz där eftersom den stödjer upp till 100 Mbit teoretiskt i 2600-bandet.

Jag är bunden ett par månader till med Halebop, men kommer såklart att testa täckningen med kontantkort. Det är micro-sim i Nokian så det bör inte vara några problem att hitta kort som passar.

8 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-29 08:22:17)

Sv: Vilket 4G-nät är mest utbyggt i Sverige?

Bandbredd på LTE är ett särskilt kapitel och har inget att göra med att telefonen täcker 900 bandet i övrigt. Så t ex klarar inte Huaweis E392 15 MHz på 900 enligt spec vid introduktionen. förutskickad uppgradering har inte hörts av.

Support LTE 2600 10M/20M bandwidth
 Support LTE 2100 5M/10M bandwidth
 Support LTE 1800 15M/20M bandwidth
 Support LTE 900 5M/10M bandwidth
 Support LTE DD800 5M/10M bandwidth

När folk kklagar på dålig stabilitet på 3G klagar de för det mesta egentligen på Huaweis 3G modem eftersom dessa dominerar så kraftigt på marknaden.Huawei hade den fula ovanan att inte förbinda  kontakten för extern antenn med huvudantenningången i modemet som både sänder och tar emot. Istället går kontakten til diversityantenningången. Resultatet är alltså att man kan ha en takantenn för mottagning medan sändning sker från den vrå i huset där modemet dväljs. Huawei visar bara de bästa signalvärdena för endera ingången så allt ser bra ut. I 4G modem från E398 och E392 har detta ändrats så att det nu finns dubbla antennuttag.

Erfarenhetsmässigt är 3G-modemen från Sierra Wireless bättre och stabilare. Antennkontakten, om det är en enda, går till sändning/mottagning. Sierras bättre och nyare 3G modem har dubbla antennutttag för diversitymottagning. Med dubbla antenner kopplade till ett sierra-modem eller en router med sierra radiokort kan man oftast få bra och stabil mottagning på  3G. Dock är 3g mindre motståndskraftigt mot egeninterferens/fading pga reflekterade signaler än 4G. I en installation jag gjorde i somras fick vi geupp 4G för routern hoppade så mycket mellan olika celler varvid förbindelsen ofta bröts. Med en 3G router och en 3G panelantenn erhölls en  rimkigt stabil uppkoppling som bara behövde startas om någon gång i veckan. Bottom line är att både 3G och 4G blir stabilare med två antenner monterade en bit isär. Det gäller även Net1. Det verkar dock som om detta med dubbla antenner strider mot någon djupt förankrad lagominstinkt hos svenska användare för att inte tala om vad äkta hälfter som hellre läser Sköna hem än det här forumet har för sig går an.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Vilket 4G-nät är mest utbyggt i Sverige?

smile 1-0 för sista meningen

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

10 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-29 08:16:08)

Sv: Vilket 4G-nät är mest utbyggt i Sverige?

Rätt placerad kan en vit panelantenn ställd på ett hörn passa rätt bra in i en nyklassicistiskt inspirerad byggnadsdekor. Man får då sälja in den som ett exempel på användningen av losanges (romber) under directoire, stilperioden mellan sengustavianskt och empire/Karl Johan. Men att finna något estetiskt berättigande hos Poyntings logperiodiska klarar jag inte annat än möjligen om den får peka rakt uppåt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Vilket 4G-nät är mest utbyggt i Sverige?

Nu har jag haft min Lumia 920 ett par veckor och måste säga att jag är riktigt besviken på Halebops täckning. Det fungerar verkligen bara mitt inne i tätorter. Om de inte skärper sig så byter jag till Tele2 när bindningstiden går ut.

12 Senaste redigerad av careface (2013-01-03 16:24:30)

Sv: Vilket 4G-nät är mest utbyggt i Sverige?

Husknuten skrev:

Nu har jag haft min Lumia 920 ett par veckor och måste säga att jag är riktigt besviken på Halebops täckning. Det fungerar verkligen bara mitt inne i tätorter. Om de inte skärper sig så byter jag till Tele2 när bindningstiden går ut.

Inte så konstigt då Telia satsat mest på att endast bygga ut 4G i tätorter, av någon annorlunda anledning.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

13

Sv: Vilket 4G-nät är mest utbyggt i Sverige?

Generellt skulle jag säga att Telenors och Tele2s 4G-nät är mest ubyggt, hur det återspeglar sig för den specifika personen vet jag dock inte. Vad jag däremot vet är att många är väldigt nöjda med 3s 4G utanför städer, där de byggt med 800MHz - även i städer är folk nöjda. Hastigheterna är bra och bättre än vad många räknat med!

Telia fungerar bäst i tätorter, hastighetsmässigt klarar de sig väldigt bra också - men det är tyvärr väldigt bristfälligt utanför tätorter - även inomhus i tätorter är det ofta kört med deras 4G-

Telenor och Tele2s 4G är bra täckningsmässigt. Hastigheten är väldigt olika här. Jag har t.ex fått bekräftat att flera master i centrala Uppsala lider av överbelastning (redan!!??). Hur det går till vet jag inte - men det ökar ju inte förtroendet för deras 4G, för mig.

Det bästa idag (enligt mig) är att satsa på en operatör med bra 3G-täckning och om kanske två år titta på vilken operatör som har bäst 4G-täckning där man befinner sig för att då kunna välja operatör efter bäst 4G-nät.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

14

Sv: Vilket 4G-nät är mest utbyggt i Sverige?

det tog över tio år att få den mediokra täckningen och hastigheten som är på 3g nu.

gissa hur långt 4g kommigt...

att sälja 4g på 800 och 900 banden som har sämre prestanda mot ett 3g abg som kostar mindre är hutlöst.

tycker 4g funkar sämre mot 3g utom på platser med 4g +80mbit.


tex funkar 3/4g uselt inne, medans gsm funkar ok.
väldigt mycke blindspots på 4g fortfarande.
men även 3g tvärdör i vissa affärer fortfarande, frågar man operatören fås svaret att dom bara garanterar funktion på bostadsadressen !   va! en fast mobiltelefon !
telia garanterar också bara funktion på bostadsadressen med den sladdanslutna fasta telefonen....

15 Senaste redigerad av idgforum (2013-01-07 17:56:43)

Sv: Vilket 4G-nät är mest utbyggt i Sverige?

Vad är skillnaden/fördelen med Time Division Duplex (TDD)  kontra Frequency Division Duplex (FDD). Har 3 4G nu och troligen kör de på FDD eftersom jag får samma sändningsfart som mottagningsfart. Dock moderata Ca: 20 Mb/s. Farten är alltid mellan 18/19,7 Mb/s.

Vad jag förstått sänder FDD på en kanal och tar emot på en annan. TDD sänder och tar emot på samma kanal. Så rent logiskt borde ju FDD vara bättre för konsumenten? Men så hittade jag detta:

FDD is an older scheme that was best suited for applications, such as voice, that generate symmetric traffic, while TDD is best suited for bursty, asymmetric traffic, such as Internet or other datacentric services.

• In TDD, both the transmitter and receiver operate on the same frequency but at different times. Therefore, TDD systems reuse the filters, mixers, frequency sources and synthesizers, thereby eliminating the complexity and costs associated with isolating the transmit antenna and the receive antenna. An FDD system uses a duplexer and/or two antennas that require spatial separation and, therefore, cannot reuse the resources. The result is more costly hardware.

• TDD utilizes the spectrum more efficiently than FDD. FDD cannot be used in environments where the service provider does not have enough bandwidth to provide the required guardband between transmit and receive channels.

• TDD is more flexible than FDD in meeting the need to dynamically reconfigure the allocated upstream and downstream bandwidth in response to customer needs. • TDD allows interference mitigation via proper frequency planning. TDD requires only one interference- free channel compared with FDD, which requires two interference-free channels.

• In summary, TDD is a more desirable duplexing technology that allows system operators to receive the most from their investment in spectrum and telecom equipment, while meeting the needs of each individual customer