1

Tråd: APN med publikt IP?

Nån som vet vad Telia's APN är för publika IP addresser? "online.telia.se" lämnar ut Class A privata IP addresser.

Tack! hmm

2

Sv: APN med publikt IP?

Hejsan samir undrar jag med om Telia har funktionen med att köpa till tjänsten som Telenor har på sina mobila bredband för att få public ip och ingen branddvägg??

Vet du hör gärna av dig.

Ronny

3

Sv: APN med publikt IP?

Jag kan svara,

De har ingen sådan tjänst idag.. Det gick nyligen över från privata=>Publika IP addresser. Dock så blockar de sessioner som startar utefrån internet. Så man kan inte göra några "roliga" sager. Som att hosta webserver eller nåt sånt :-(

Däremot så kommer de ändra på det inom en "snar" framtid..
/M

4

Sv: APN med publikt IP?

Hej
jag har ringt telias support och försökt få något vettigt svar ang bl.a att sätta upp en kamera med webserver som inte lyckats på grund av det som skrivits tidigare, enl supporten ska det gå "men dom visste inte säkert".
Hur får man tag på någon hos telia som kan ge ett svar ?
Sen undrar jag om någon vet mer om när en snar framtid är ?
Ps
Jag har tidigare kört kameran via adsl från mitt fritidshus klockrent men tyvärr så går kablarna av då och då vintertid så det var därför jag ville gå på 3g

ps2
ringde även 3:s support "inga problem vi kör med statisk ip"snabbt och rakt svar

5

Sv: APN med publikt IP?

statisk adress på 3 - Är det verkligen sant?

Varför inte köra wifi på kameran istället? Konstigt problem med kablarna går inte strömförsörjningskablarna till en 3G driven web kamera sönder ockå då?

Min telia adsl adress på öland är nominellt dynamisk men har inte ändrats på fem år.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: APN med publikt IP?

Hmm jag kanske var otydlig
Jag kör kameran trådlöst inom mitt nätverk det är telias matning uppe i dom norrländska skogarna som går av på grund av snö-blåst och fallande träd.
Och visst med adsl fungerar det även med dynamisk ip för mig (har en dyndns adress) men med telias mobila bredband fungerar det inte , men ingen på supporten kan säga varför , så jag vet bara vad som står här
Beträffande tre så var det vad dom sa mig igår 19/1-09

7 Senaste redigerad av jonasolof (2009-01-20 09:14:00)

Sv: APN med publikt IP?

Telia har väl någon form av fast mobil abonnemnag för avlägsna platser där ledningarna allt för ofta går sönder. Det kanske vore ett alternativ. Annars tror jag det vore värt att testa Ice net. tidigare kunde man få låna en router D35 och testa, det är möjigt att det går även nu trots att företaget är under rekonstruktion. Ring support för att hitta en åf i närheten som kan låna ut en router. Routern har wlan inbyggt och ska gå att konfigurera så att man kan nå den utifrån. Ev vidare diskussion om den kan ju föras på Ice net delen av detta forum. Mina erfarenheter är goda.

Om trådlös kamera: Det är numera lätt att hitta en mottagare som plockar upp trådlösa kamerors bild så att tjuven kan se vad som övervakas.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: APN med publikt IP?

Tror Telia skrotade "fast mobil" då de krånglade för mycket och genererade för mycket helpdesk ärenden, så de skrotade det och tillhandahåller.

Och de som inte har ledningar får leva utan de, de var efter den där stormen, Gudrun som telia införde det men skrota det.

EDIT:

Ett kul alternativ är Dovado's UMR router för 3g modem.
Du pluggar in modemet, ICE, TRE eller vilken operatör du vill.
Men den har lite roliga möjligheter så som att kontrollera el asnlutningar via talmus USB sticka.
Och så kan du köra med nätverkskamera.

Så t.ex. ha koll via övervakning, sen skall du upp till stugan så loggar du in på routern och slår på elementen eller skickar ett sms och drar igång dem eller tänder lampor osv.

Ifall du är nyfiken på det så kan du skriva i dovado's del i forumet här.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!