76

Sv: Telenor 4g spärr

Jo, företagsabb är i många hänseenden överlägsna. I Net1 (som dock knappast lämpar sig för de trafikvolymer tråden diskuterar eftersom deras största abb toppar på 30 Gb/mån.....) kan man faktiskt, under vissa förutsättningar, få så hög prioritet på sitt företagsabb att man får exklusiv tillgång till hela basstationens kapacitet (eller åtminstone en basstationssektor) varvid andra klienters trafik blockeras. Bra funktion för den som absolut "måste" köra datorer, plattor och diverse streamingtjänster som Netflix, spotify, användning av SVT Play m.m. och inte kan få fiber. Frågan är bara vilket som blir billigast.
Grundproblemet är att vi har lagt oss till med så kapacitetskrävande IT-vanor att de inte fungerar på mobila nät. Om Du inte kan få större huvudsäkringar på Ditt elnät (för klen area på kabelservisen t.ex) hjälper det inte att Du hävdar att Du "måste" förbruka X kW momentant. Det går inte och därmed får Du låta Dig nöja och hålla igen. Energikrävande industrier har t.ex ofta avtal som innebär att man drar ned på förbrukningen (stänger delar av produktionen) när elnäten är hårt belastade. Detsamma borde i än högre grad gälla dataförbrukningen över mobilt bredband - Du får vänta med förbrukningsambitionerna till lågttrafik eller tills Du får fiber alternativt flytta till en plats där Du kan få fiber och då köra med fullt ös dygnet runt. Det är sällan man får allt man vill - och ibland dessutom kanske ganska bra....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

77

Sv: Telenor 4g spärr

Vox medievalis skrev:

Jo, företagsabb är i många hänseenden överlägsna. I Net1 (som dock knappast lämpar sig för de trafikvolymer tråden diskuterar eftersom deras största abb toppar på 30 Gb/mån.....) kan man faktiskt, under vissa förutsättningar, få så hög prioritet på sitt företagsabb att man får exklusiv tillgång till hela basstationens kapacitet (eller åtminstone en basstationssektor) varvid andra klienters trafik blockeras. Bra funktion för den som absolut "måste" köra datorer, plattor och diverse streamingtjänster som Netflix, spotify, användning av SVT Play m.m. och inte kan få fiber. Frågan är bara vilket som blir billigast.
Grundproblemet är att vi har lagt oss till med så kapacitetskrävande IT-vanor att de inte fungerar på mobila nät. Om Du inte kan få större huvudsäkringar på Ditt elnät (för klen area på kabelservisen t.ex) hjälper det inte att Du hävdar att Du "måste" förbruka X kW momentant. Det går inte och därmed får Du låta Dig nöja och hålla igen. Energikrävande industrier har t.ex ofta avtal som innebär att man drar ned på förbrukningen (stänger delar av produktionen) när elnäten är hårt belastade. Detsamma borde i än högre grad gälla dataförbrukningen över mobilt bredband - Du får vänta med förbrukningsambitionerna till lågttrafik eller tills Du får fiber alternativt flytta till en plats där Du kan få fiber och då köra med fullt ös dygnet runt. Det är sällan man får allt man vill - och ibland dessutom kanske ganska bra....

Håller med men elbolaget stryper inte mig till 0,5 ampere när jag kört min MIG-svets ett tag...

78

Sv: Telenor 4g spärr

Mja, antar att bl.a svetsens intermittensfaktor förhindrar att grannarna blir långvarigt lidande......

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

79

Sv: Telenor 4g spärr

Problemet är att Telenor tycks ha tagits på sängen av kundernas beteende. Nu när 100 gb gränsen tycks vara fast måste de erbjuda ett sätt för kunden att övervaka förbrukningen enligt deras löpande 30 dagars beräkning.
Vår familj är dessutom i behov av omkring 150 gb/30 dagar och då går det inte att utöka abonnemanget. Istället måste man ta ett nytt abonnemang och hålla på och byta simkort och starta om nätverket hemma och krångla. Hur användarvänligt är det?

Som tur är får vi fiber till villan i höst.

80

Sv: Telenor 4g spärr

joo_x skrev:

Problemet är att Telenor tycks ha tagits på sängen av kundernas beteende. Nu när 100 gb gränsen tycks vara fast måste de erbjuda ett sätt för kunden att övervaka förbrukningen enligt deras löpande 30 dagars beräkning.

Vadå? En övervakning finns ju sedan länge och uppdateras löpande!
http://i.imgur.com/QZO2s.png
Källa: Telenor´s "Mina sidor".

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

81

Sv: Telenor 4g spärr

Kollade min förbrukning också på det sättet men man visste aldrig när man slog i taket därför att Telenor räknar 30 dagar tillbaka var dag i månaden. Eller har jag fel?

82

Sv: Telenor 4g spärr

så här ser min ut..... står att det är baserat från föregående faktura..... alltså  i mitt fall 201.12.16 om jag fatta det rätt

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Saldo sedan 2012-12-16 1
Samtalstid     00 tim: 00 min: 00 sek
Specifik samtalstid utomlands     00 tim: 00 min: 00 sek
Datatrafik     68,17 GB
Datatrafik utomlands     0 B
Antal skickade sms     0 st
Antal skickade mms     0 st
Köp av Förmedlade tjänster 2     0:00 kr
Köp av Innehållstjänster exkl. moms     0:00 kr
Total kostnad     0:00 kr
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

83

Sv: Telenor 4g spärr

Jonny skrev:

så här ser min ut..... står att det är baserat från föregående faktura..... alltså  i mitt fall 201.12.16 om jag fatta det rätt

Min lilla faktura


Saldo sedan 2012-12-08 1
Samtalstid     00 tim: 00 min: 00 sek
Specifik samtalstid utomlands     00 tim: 00 min: 00 sek
Datatrafik     50,98 GB

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

84

Sv: Telenor 4g spärr

Står rätt tydligt (fast hos Tre får man bara 80 GB mot Telennors 100 GB)

Återstående enheter

Typ    Kvar    Gäller t.o.m 2013-01-31

Data inom Sverige     79 GB 863 MB 420 KB

85

Sv: Telenor 4g spärr

Jag blev spärrad den 21/12. När jag ringde till Telenors kundtjänst fick jag veta att jag förbrukat 102 gig de senaste 30 dagarna och att förbrukningen räknat enligt fakturaperiod inte gällde. Jag blev skitförbannad och de tog bort spärren. Kundtjänstpersonalen kan inte ha det lätt.

86

Sv: Telenor 4g spärr

Vadå "att förbrukningen räknat enligt fakturaperiod inte gällde" ???
Enligt vad jag kan förstå, har jag nu ca. 70 GB kvar fram till den 16. januari...eller hur?
http://i.imgur.com/gAXoL.png

Blir det en strypning innan dess, då ... http://i.imgur.com/VyxVa.gif

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

87 Senaste redigerad av Cool (2013-01-01 12:22:13)

Sv: Telenor 4g spärr

nej du ha inte 70GB kvar, din förbrukning som visas har du förklarad själf.
vad telesnor gör är:
mäta din förbrukning över de sista 30 dagar och typ alla 5 dagar kolla de över det.

telesnor har ingen noll-ställning alls...alltid gäller de sista 30 dagar.

så som användare kan du bara själv bokföra förbrukningen t ex. i en excel kalkyl eller hur som.

jag håller på med en excel kalkyl som ska hämta dagligen det som visas som förbr. sedan sista faktura och sen räkna vidare med det.
men jag är beroende på en kompis som ska fixa den delen med inloggning o.s.v. men han är mycket upptagen.

jag tycker att telesnor skulle lev. denna info då hade de gjord sitt för att kunden skulle kunna anpassa sitt surfande.

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

88

Sv: Telenor 4g spärr

joo_x skrev:

Problemet är att Telenor tycks ha tagits på sängen av kundernas beteende. Nu när 100 gb gränsen tycks vara fast måste de erbjuda ett sätt för kunden att övervaka förbrukningen enligt deras löpande 30 dagars beräkning.
Vår familj är dessutom i behov av omkring 150 gb/30 dagar och då går det inte att utöka abonnemanget. Istället måste man ta ett nytt abonnemang och hålla på och byta simkort och starta om nätverket hemma och krångla. Hur användarvänligt är det?

Som tur är får vi fiber till villan i höst.

Jo det är väl hög tid för ett familjeråd då hur ni ska överleva samt dela rättvist !  smile

Fiber kan jag bara drömma om och i området jag bor så skulle man säkert kunna dividera om det i 10 år och sedan efter 10 år vara lika oense....  sad

Så just nu är den mobila uppkopplingen klart att föredra.. smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

89

Sv: Telenor 4g spärr

Nu har jag också råkat ut för strypning. Har nog klarat mig precis innan. Ni som har fått Er spärr släppt vilka argument har Ni använt Er av mot Telenor? Skulle man inte kunna använda sig av FUP tillbaka då spärren ligger 24/7 och inte bara när nätet är högt belastad. De håller sig ju inte till avtalet?

90

Sv: Telenor 4g spärr

lbviking skrev:

Nu har jag också råkat ut för strypning. Har nog klarat mig precis innan. Ni som har fått Er spärr släppt vilka argument har Ni använt Er av mot Telenor? Skulle man inte kunna använda sig av FUP tillbaka då spärren ligger 24/7 och inte bara när nätet är högt belastad. De håller sig ju inte till avtalet?


För min del, det vill säga spärrförsöket den 21/12, låg jag bara 2 gig över och skulle förmodligen komma under spärren om man tittat en eller två dagar framåt och räknat på ett genomsnitt av förbrukningen under den 30-dagars perioden. Jag argumenterade utifrån det och de släppte på spärren.

Annars så rekommenderar jag att du skaffar ett kontantkort med "fri surf" av kundtjänst som du kör på en vecka för att avlasta ditt abonnemang. Kostar 79 kr/v. Alternativt kan du skaffa ett till abonnemang till. Om du kan få ADSL så rekommenderar jagat du tar det. Det är nog billigast trots allt och lugnast för nerverna.

Det här är skitstruligt och jag räknar dagarna till vi kan bli av med skiten. Bor i en nybyggd villa och vi får fiber först efter  sommaren. Har ingen telefontråd in i huset eftersom det skulle kosta 40 000. Fiber kostar ca 30 000 kr.

91

Sv: Telenor 4g spärr

använd tex en router med dd-wrt, den har inbyggd trafikräknare/mätare där man kan välja perioder fritt.
samma sak i tex android om man använder tabben som router.

en tab förbrukar över 6gig månad med lite surf bara.
resultat, en familj kan knappast dela ett abg i praktiken.

dvs gör som operatörerna avser, ett abg till var internet pryl...

92

Sv: Telenor 4g spärr

Kom inte fram till Mobila bredband kundtjänst när teknikerna var på plats. Däremot pratade jag med kundtjänst och hon sa det skulle vara en flexibel spärr, dvs precis som det står i avtalet att det begränsas vid hög belastning. Har testat olika tider på dygnet alltid med samma resultat. Sedan upplyste hon om att spärren skulle försvinna när jag låg under 60 G under den senaste 30 dagars perioden och att det stod i avtalet..

Helt befängt att man inte nollställs, tror att jag hade min topp runt jul så den lär vara spärrad nästan månaden ut. Ty/s ckte att man kunde köra på 0,5 Mb/s eller skaffa ett nytt mobilt bredband... Kundvård NOT ...

Skickade ett mail där jag bad att de skulle ta bort spärren eller att abonnemanget skulle sägas upp, pga av Telenor inte håller sig till avtalet. Får se vad de svarar.

Fråga är det någon som har tips på program som kan mäta uppkopplingshastigheten kontinuerligt säg med en timmes mellanrum, tänkte ta fram en logg och använda emot dem.

93

Sv: Telenor 4g spärr

Spärren går in mellan 16-24, om den inte "lossnar" så starta om router/modem, då den har en förmåga att "hänga" sig, annars är det bara att ringa och klaga, för oavsett hur mycket data dy förbrukat så ska du ha full fart mellan 00-16

Telenor 4G, E398, Dovado Doma

94

Sv: Telenor 4g spärr

Att spärren bara skulle gälla 16-24 är skitsnack, har mätt min hastighet kontinuerligt i ett drygt dygn och den ligger stadigt på 0,5 M/s både upp och ner. Har skickat loggarna till Telenor och krävt att de tar bort spärren eller häver mitt abonnemang eftersom de inte följer sitt eget avtal. Vi får se reaktionerna.

95 Senaste redigerad av guineapig (2013-01-04 11:15:56)

Sv: Telenor 4g spärr

Nej , det är inte skitsnack, så är det tänkt att fungera enligt deras villkor, men som jag sa så funkar det inte så i verkligheten, De skyller på "buggar" i systemet...det är troligen skitsnack.

Har du ringt till kundtjänst och fått prata med Teknisk support? När jag ringer dit och förklarar att spärren ligger i , så har de flera gånger startat om abbonemanget och då har det hoppat igång igen tills den gått i igen.

Senast den var i , så startade jag om routern/modemet själv och då släppte den. Utanför "spärrtid" alltså

Telenor 4G, E398, Dovado Doma

96

Sv: Telenor 4g spärr

Ja, nu har de släppt på spärren. Kl 02:15 i natt började det fungera med normal hastighet. Mäter numera hastigheten automatiskt per timma.

Men jag har inte fått någon information ifrån dem och inte någon förklaring. Skickade en påminnelse igår till dem och skrev att jag skulle skicka ett ärende till ARN om jag inte fick avtalet hävt alternativt full hastighet. Billigare för dem att släppa på hastigheten.

Men det mest intressanta är kundtjänst olika svar på när spärren ska släppas. Inte konstigt att de får arga kunder om man inte kan lämna ett enhetligt svar.

1) Det tar 30 dagar.

2) När förbrukning för de senaste 30 dagarna ligger under 60 GB

3) När du kommer under 100 med marginal, exakt hur mycket under kunde han inte svara på.

Vilken information har Ni fått När Ni ska få full hastighet igen?

97

Sv: Telenor 4g spärr

spärr mellan 16-24 om din genomsnittsförbrukning ligger över 100gb/30 dagar och de jämför inte varje dag utan var femte dag.

Så om du tankat massor den senaste 5 dagars perioden innan spärren gick i, så kan det ta låååång tid innan du kommer under 100gb i genomsnitt...

Telenor 4G, E398, Dovado Doma

98

Sv: Telenor 4g spärr

Så här står det på Telenors sida angående extrem förbrukning

När din totala förbrukning de 30 senaste dagarna är under 100 GB.

Vid tider då det inte är hög belastning i nätet (24.00 till 16.00) sänks inte din hastighet.

För mig funkade inte spärren 16:00-24:00, eller tvärt om jag hade spärren på 00:00-24:00, någon annan där tidspärren verkligen har funkat som den står beskrivet på sidan?

99 Senaste redigerad av joo_x (2013-01-10 22:03:09)

Sv: Telenor 4g spärr

Första gången var jag spärrad kl 16-24. Andra gången dygnet runt. Supporten var oförstående när jag ringde. Tredje gången (samma 30 dagars period), testade jag att låsa på 3G och spärren försvann!!. När jag gick tillbaka till 4G efter några dagar var jag spärrad. I samband med höstlovet hade vi haft ganska  hög förbrukning inom familjen så det tog ett tag innan vi kom ner på för Telenor acceptabla nivåer. Blev spärrad ytterligare en gång och då var det dygnet runt och det funkade inte att låsa på 3G.

100

Sv: Telenor 4g spärr

Det är nog bara en skönhetsförklaring från Telenor att de endast spärrar vissa tider, av vad jag sett och hört spärrar de lite som de vill...

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776