1

Tråd: Snart kommer det även för Tre...

http://www.idg.se/2.1085/1.202093/kunde … dium=email

2

Sv: Snart kommer det även för Tre...

Undra vad taket hamnar på, hur är det med oss som har kontrakt redan?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Snart kommer det även för Tre...

Jag är fortfarande förvirrad över att de har endast 16% marknadsandel, med tanke på hur mycket reklam dem pumpar ut hela tiden!

4

Sv: Snart kommer det även för Tre...

Jag kan ha fel men om man läser det finstilta i 3 kontrakten står det inte där att 3 har rätt att begränsa efter 10GB? Tyckte jag läste det på en kompis mobila bredband

5

Sv: Snart kommer det även för Tre...

3 förbehåller sig rätten att sänka accesshastigheten till 64kbit/s om användandet  är över 10 gb/månad, från brevet jag fick för ett par dagar sedan

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

6

Sv: Snart kommer det även för Tre...

jag kan bara instämma, har själv oxså fått ett fint brev ifrån 3. Nya reglerna är som sagt 10Gb/månad. har legat på mellan 7-20Gb, sitter man några timmar om dagen med streamradio eller tv så blir det en del. samtidigt är det mycket snack om nya hastigheter ifrån 3 med utbyggda stationer m.m. I min familj har vi samtliga mobil och bredband ifrån 3, nu söker vi andra alternativ, aldrig mer HI3G efter detta svek. GOD JUL!

7 Senaste redigerad av Samir (2008-12-20 22:29:38)

Sv: Snart kommer det även för Tre...

Vad är meningen med att uppgradera nätet förutom extra kapacitet?

Det verkar inte längre vettigt om TRE kommer uppgradera till 21Mbps SAMT leverera modem som stödjer 21mbps. Till vilken nytta? Inte för våran skull, inte.

Och sen kommer LTE, som operatörerna har redan köpt licenser för. Vad är meningen om man kommer bara ha mellan 5-20GB i månaden? Problemet har dem själva skapat med "7,2Mbits bredband" budskapet som fick folk tro att det är en mobil ersättning till ADSL. Folk har redan dumpat sin fast lina. Dem borde ha gått ut från första dagen och varit tydliga över hur mycket man får tanka ner egentligen. Jag själv har varit mobilbredbandskund hos dem i nästan 3 år nu.

Jag tycker att det håller inte mått kort/långsiktigt eftersom man kommer aldrig kunna leverera såna hastigheter eller ett obegränsad mängd trafik när kundbasen växer. Man borde köpa volym data, och inte hastighet, eller hur? Säg allt ifrån 1GB till 5GB o så obegränsat utan att få brev från operatören, som får en att känna sig otroligt besviken när resten av månaden måste man klara av med nån dial-up modem hastighet på 33.6kbps. Good God! Däremot, det måste finnas nån trade-off, och personligen tycker jag att dem borde lyfta taket mellan kl 00-06 så att man kan tok-tanka.

Vad tycker ni?

8

Sv: Snart kommer det även för Tre...

Tycker det är tråkigt, har hafft ter i 2 månader och så får man detta hot brev. Fick säga upp abbet även fast jag har 15 månaders uppsägnings tid kvar.

Så nu sitter man här utan bredband:( vad gör man nu då?
Vilka skall man välja.

Har haft 101 gig /mån ca och då är mer parten Stora digitala bild serier och hd upplösta kortsekvenser, har behover av sa 100 gig /månad och kan inte sitta på fast anslutning då jag använder bredbandet i jobbet och reser mycket, 2 dar i malmö 2 i stocholm 2 i göteborg. Jobbet är väldigt rörligt då mycket handlar om bla reklam.

9

Sv: Snart kommer det även för Tre...

Quote från Tre's sida "vanliga frågor".

Är det verkligen obegränsad dataförbrukning med 3Bredband 7,2 Mbit/s?
Svar:

Ja. Vi kommer aldrig att ta mer betalt oavsett hur mycket man förbrukar. Vi förbehåller oss rätten att skydda oss mot extrem användning som på ett mkt kraftigt sätt skiljer sig från genomsnittet eller annat missbruk som orsakar 3 eller dess kunder skada genom att överväga att begränsa hastigheten. I dessa fall kommer vi att informera kunden.

Tittar man i de allmänna villkoren från 2005.

(e) om ditt användande strider mot 6.5 och/eller om
användandet är över 10 GB/månad förbehåller sig 3 rätten
att begränsa accesshastigheten till 64 Kbit/s.

6.5 Du får inte använda tjänsterna, eller låta någon annan
använda tjänsterna, för olagliga eller oetiska ändamål.
Exempelvis får du inte använda
eller tillåta någon annan att använda tjänsterna:
(a) för bedräglig eller olaglig verksamhet;
(b) för att kopiera, lagra, modifiera, skicka vidare eller
publicera tjänsterna eller deras innehåll, utom när vi
uttryckligen har tillåtit det;
(c) på något annat sätt som kränker någons rättigheter,
t.ex. upphovsrätt
eller annan immateriell rättighet;
(d) för att skicka, avsiktligt motta eller ladda ner något som
är stötande, hotande, trakasserande eller på annat sätt
olagligt;
(e) för att kringgå säkerhetsanordningar;
(f) på sådant sätt att det kan skada eller störa vårt
nätverk eller någon annans nätverk eller system;
(g) på ett sådant sätt att 3 eller 3s kunder drabbas
negativt eller genom ett användarmönster som mycket
kraftigt avviker från det som anses vara ett normalt
användarmönster t ex (i) spridning av virus och/eller
andra skadliga program och funktioner till andra
användare, (ii) onaturligt stora datamängder och
onaturligt rimligt långa datasessioner jämfört med en
genomsnittlig användning av tjänsten.
(h) för att skaffa dig tillträde till någon annans dator
eller nätverk utan att först ha fått godkännande för det.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

10 Senaste redigerad av Niklas (2008-12-20 21:24:59)

Sv: Snart kommer det även för Tre...

Vilket svek. Strategiskt av dem.. att lura in så många som möjligt att teckna sig för att sedan göra motsatsen mot vad de sagt hela tiden. Vad ska man med 21 Mbit till om gränsen är på 10-20gb? Det är fortfarande ett skämt. "Nätet byggt för samtal". Jo men tjena. Har inte Tre utgått ifrån att det skulle vara en hel del data i deras nät? De har ju jobbat hårt för datatjänster och videosamtal. Skitsnack att det skulle vara för samtal.

Nåja. Man får säkert säga upp sitt avtal när de kommer med denna gräns.

11

Sv: Snart kommer det även för Tre...

Jag är lite nyfiken på hur man kan gå ut och sälja 7,2 Mbit och sen bli förvånade för att 1 - 2 personer på en basstation utnyttjar sina 7,2 Mbit. ;-)

12

Sv: Snart kommer det även för Tre...

Är ni förvånade att de börjar med nersänkning av hastigheten? Mobilt bredband är idag ingen kassako för operatörerna och massor av resurser har pumpats in för att bygga upp nätet. Varje cell har begränsad kapacitet och sitter det då folk och laddar så blir det kapacitetsproblem. Förstår inte folk som inte kollar vad som står i avtalen, säger säljaren att "ja det står att vi begränsar men den raden i avtalet använder vi inte" då ska inte den raden stå med i avtalet och gör den det så gäller den. Det var bara en tidsfråga. Jag jobbar med mobilt bredband  men skulle aldrig bara förlita mig till det. Mobilt bredband idag är bra som reserv eller extra om man reser mycket. Jämnför man det med ett adsl, LAN eller kabel och tror att det sa fungera lika bra så förlitar man sig för mycket till reklamen.

13

Sv: Snart kommer det även för Tre...

meo skrev:

Är ni förvånade att de börjar med nersänkning av hastigheten? Mobilt bredband är idag ingen kassako för operatörerna

det bord det vara.
eftersom dom byggt natet for dom ar fran borjan en mobiltelefoni operator.
och sen erbjuda andra tjanster som kan utnyttja deras redan byggda nat.
ar bara plus.
sa alla tres mobilabredbands kunder ar bara plus for dom.
och sager dom annat sa ar det bara skitsnack.

14

Sv: Snart kommer det även för Tre...

Fast är det någon som egentligen vet hur villkoren kommer att se ut? Kan ju vara så att de sänker hastigheten till 0,5 Mbit efter 25 GB/mån eller något sådant och det är ju inget som påverkar normalanvändaren. Det stoppar bara personer som missbrukar nätet. Tankar man dygnet runt ska man inte ha mobilt bredband.

Sedan borde man ju kunna lösa detta på ett smartare sätt tycker man. Varför inte säga att man får lägre och lägre prioritet ju mer man tankar? Om basstationen ändå står tom gör det ju inget om storförbrukare får surfa.

15

Sv: Snart kommer det även för Tre...

Fast vet inte om de skulle vara så generösa att de erbjuder 0,5Mbit. Om det är realistiskt om de skulle låsa vid 25GB eller 50GB så skulle man trotts allt kunna tugga ner mer eller mindre strax över 4GB/dag om man hade 0,5Mbit vilket skulle resultera i över 120GB/mån trotts bromsklossen.

Om vi kanske räknar på att man får en quote på 60GB/mån och får räkna på att bromsklossen kommer efter t.ex. 30GB så skulle det kanske bli nått i stil med 0,12Mbit.

Ähh svårt att säga, svamlar en massa.
Återstår att se tongue

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

16

Sv: Snart kommer det även för Tre...

Jo det låter rimligt men tvivlar faktiskt på att det kommer att påverka normalanvändaren. Tres ambition har ju hela tiden varit att man ska kunna ersätta sitt fasta bredband med deras mobila uppkoppling. Problemet är ju inte mängden data egentligen utan att några få användare förstör för alla andra genom att tanka fullt hela tiden. Om dessa blev begränsade till 0,5 Mbit så kan de ju knappast ta särskilt mycket kapacitet på basstationen.

17 Senaste redigerad av Alexander (2008-12-30 23:38:07)

Sv: Snart kommer det även för Tre...

Det finns definitivt begränsningar med tres mobila bredband jämfört med fast bredband.

1. Kopplar du inte ner modemet typ kl. 5:00 på morgonen blir det segt. Du måste då koppla ner och upp igen (varje dygn) annars blir det mycket segt.

2. Pingtiderna (responstiden) är typ 10x längre. Typiskt 100-200 ms i stället för kanske 10-20 ms. D.v.s. inte bra för onlinespel och ip-telefoni.

3. Som framgått är det inte riktigt fri nedladdning. Når du exempelvis > 100 GB/mån så kan tre kapa hastigheten enligt vissa här på forumet.

4. Hastigheten är angiven som max 7.2 Mbps eller så. Innebär att du kan få ganska begränsad hastighet om din mast behöver delas med många andra (=ingen garanterad hastighet). Hos mig i Stockholms söderförorter har hastigheten legat på ~2.5 - 3.5 Mbps. På senare tid har 2.5 Mbps varit allt vanligare.

Med E220 modemet blir max uppladdningshastighet typ 0.35 Mbps. Det är mycket lågt och kommer att begränsa din nedladdningshastighet i P2P nätverk rejält då nedladdningshastigheten beror på hur mycket du laddar upp (delar med dig).

Att jämföra mobilt mot fast är lite som att jämföra äpplen med päron.

Mobilt:
+ Du sitter inte fast. Flyttar du eller reser är det smidigt. (= Är extra bra om du använder laptop).
- Du får en sämre uppkoppling (enl. punkt 1-4 ovan). Får du minst samma hastighet på fast bredband för samma pris skulle jag definitivt köra med fast om bindningstiderna inte är allt för långa. Sådana alternativ finns dock inte nu. M.a.o. om du inte lever snålt som jag så skaffar du kanske hellre fast uppkoppling och kanske ett mobilt som extra (är ju inte så dyrt).

På universitet finns ofta WLAN surfpunkter att koppla upp sig på gratis för studenter.

På studentorter finns ibland billig fast uppkoppling till studentlägenheterna. Kolla upp det först kanske (gäller Husknuten som ska studera i Lund).

18

Sv: Snart kommer det även för Tre...

Alexander skrev:

På universitet finns ofta WLAN surfpunkter att koppla upp sig på gratis för studenter.

På studentorter finns ibland billig fast uppkoppling till studentlägenheterna. Kolla upp det först kanske (gäller Husknuten som ska studera i Lund).

Uppsala Universitet(där jag läser nu) har iaf gratis wlan åt oss i alla sina lokaler. Skulle förvåna mig om inte Lund har detsamma. Här får man också gratis internet i alla studentlägenheter,vilket tyvärr inte verkar vara fallet i Lund som jag förstått det. Men får kolla upp vad det kostar osv. Ett alternativ kan ju vara att skaffa båda delarna också.

19

Sv: Snart kommer det även för Tre...

jag tog ett 18 mån abb i sep ock surfade glatt på till nov då 3 skickade ett klagobrev med begränsning på 10 gb/mån.
Jag ringde omgående 3 och påtalade att när avtalet skrevs sa försäljaren att det var obegränsad surfning som gällde, så 3 har alltså begått ett avtalsbrott.
Därmed avslutades abbonemanget med omedelbar verkan.
Jag kör idag 3 kontant med full fart, skulle det bli något problem byter jag bara kort eller leverantör.
Glöm inte att makten ligger hos konsumenten go vänner:lol:

Raymond

20

Sv: Snart kommer det även för Tre...

Raymond skrev:

Jag ringde omgående 3 och påtalade att när avtalet skrevs sa försäljaren att det var obegränsad surfning som gällde, så 3 har alltså begått ett avtalsbrott.
Därmed avslutades abbonemanget med omedelbar verkan.

Vadå? Just like that???

21 Senaste redigerad av Jine (2009-01-17 15:51:08)

Sv: Snart kommer det även för Tre...

Men vänta nu lite här va, detta tyckte jag inte om.
1Mbit konstant trafik ger 320GB/Mån,
Borde man inte som konsument ha rätt till minst 2304GB/Mån då? (320gb*7.2MBIT)

Med tanke på att det handlar om 7.2MBIT, vilket ger just 2,3TB/MÅN i överföring!?
Nån borde dra detta till rätten tycker jag (:

22

Sv: Snart kommer det även för Tre...

Rätta mig om jag har fel, men om 3 begränsningar min hastighet pga att jag tankar för mycket, då har jag rätt att avsluta mitt abonnemang trotts att det fortfarande är bindningstid kvar?

|ZTE MF880|Sierra Wireless 306|Dovado Pro|Tiny|4GR|3GN|UMR|3Maxfart Total|

23

Sv: Snart kommer det även för Tre...

3 har ändrat i det skrivna avtalet ensidigt,och det är olagligt i alla länder.
Därmed är det upp till mig som motpart att godkänna förändringen genom att ingenting göra eller att icke godkänna förändringen i avtalet och därmed avsluta detsamma.
men avslutet bör ske så fort som möjligt, dock finns det ingen bestämd tid
Avslutat just like that!!!!

Raymond

24 Senaste redigerad av jonasolof (2009-01-18 12:09:09)

Sv: Snart kommer det även för Tre...

Om varje bil som hyrs ut utan begränsning av km-talet kördes dygnet runt och så långt det går skulle dessa avtal också snabbt försvinna.

Om varje innehavare av sommarställe med fritidshur/sommar-abonnemnang utan mängdfakturering lät vattnet flöda obegränsat dygnet runt skulle denna abonnemangsform snabbt försvinna också.

Jag vet ett gäng svenska nyrika som gick in på en restaurang i New York där man fick äta så mycket hummer man ville. När de klämt i sig sju var började restaurangen surna till vilket grabbarna tyckte var upprörande.

Det finns många gränser att testa för de hågade. Personliga triumfer men synd i stort.

Vänd på resonemanget. Finns det ett allmänintresse av avtalsformer utan mängdbegränsning trots att det logiskt sett finns ett samband mellan förbrukning och det pris som måste tas ut för kostnadstäckning?

Vad gäller högförbrukarna av stationärt "mobilt" bredband borde det gå att förhandla sig fram till avtal med leverantören som bygger på verkliga nivåer.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.