51

Sv: Telenor 4g spärr

wikings1 skrev:

ibland räcker det o starta om modemet
detta började efter firmware 137
hur uppplever nidet
mvh wikings1

Menar du att spärren släpper när du startar om modemet?

52

Sv: Telenor 4g spärr

nä det gjorde den inte verkar som spärren hänger sig hos telenor ibland

Fiber 1000/100  Router Netgear R7000 med Merlin XWRT for the R7000

53

Sv: Telenor 4g spärr

Hej,
har varit med om samma, har anmält dem till ARN. Väntar svar..

54

Sv: Telenor 4g spärr

Var ett inslag om detta på P1 idag, kolla podradio av "Plånboken".

55

Sv: Telenor 4g spärr

lägger in den länken här så att det sprids: http://sverigesradio.se/sida/default.as … ramid=2778

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

56

Sv: Telenor 4g spärr

Bättre redovisat här

http://telekomradgivarna.se/Dina-rattig … nde-avtal/

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

57

Sv: Telenor 4g spärr

Micke skrev:

Gott folk,

alla Operatörer har väl det där med "fair usage policy" i sina kontrakt trots att man skryter med fri surf m.m. i reklamen?
Telenor ligger väl ändå högst (100GB) när det gäller strypningen, men jag kan hålla med om att den inte borde vara så hård att man inte ens kan komma ut på nätet längre.

För de som kör med "TV on Demand" eller liknande: Måste det vara "HD" när ni tittar?


Har med tele-2 företagsabb laddat ner ca 250 gb på 3 veckor.Inga problem alls.

58

Sv: Telenor 4g spärr

Måste säga att srärren på Telenor är ganska godtycklig. Denna månad har jag haft kortare spärrar som lösts efter någon omstart och mitt saldo enligt "Mina Sidor" på Telenor säger:

Saldo sedan 2012-11-16 1
Samtalstid     00 tim: 00 min: 00 sek
Specifik samtalstid utomlands     00 tim: 00 min: 00 sek
Datatrafik     702,04 GB
Datatrafik utomlands     0 B
Antal skickade sms     0 st
Antal skickade mms     0 st
Köp av Förmedlade tjänster 2     0:00 kr
Köp av Innehållstjänster exkl. moms     0:00 kr
Total kostnad     0:00 kr

59

Sv: Telenor 4g spärr

Hej på er...
Jag är ingen dataguru och har nån kunskap om diverse inställningar och bakdörrar för att förbättra eller ändra inställningar.
Skaffade ett Telenor STOR abonnemang veckan innan jul och trodde att nu hade jag "grejen". Modemet/routern DWR-923
gör inget annat än krånglar. Ena sekunden 4G... nästa inget alls. Min anledning till detta abonnemang, var att jag skall kunna
plocka hem VIAPLAY och deras VIASAT MOTOR - UTAN PROBLEM... Min dator står 1 meter ifrån modemet. Modemet står i fönstret och har fri sikt på 200 meter till masten... och det fungerar ururselt.
Så nu är kartongen framtagen och grejerna skall packas ner - FINALE...

60

Sv: Telenor 4g spärr

Oj, med lite mera tålamod och en för dig passanda konfiguration skulle det säkert funka.

Vilken firmware låg i routern och vilket frekvensband låg inställningen på?
Vad säger Telenor´s kundtjänst?
"Bara tuta o köra" funkar numera oftast inte längre med dagens prylar! 

Men, men... God Fortsättning ändå!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

61

Sv: Telenor 4g spärr

Har en god vän som arbetar med system utveckling på tele 2 i detta ärende.
Dom har ett varningssystem som talar om för kunden när han ligger på 90 %av sin förbrukning och har då en möjlighet att snåla.
Har skrivit till telenor för att på peka och att dom kanske skulle kunna tänka lite utanför lådan dom med. Kan bara hoppas att dom gör det någon gång.
N

62 Senaste redigerad av plun (2012-12-29 13:29:55)

Sv: Telenor 4g spärr

Niclasw skrev:

Har en god vän som arbetar med system utveckling på tele 2 i detta ärende.
Dom har ett varningssystem som talar om för kunden när han ligger på 90 %av sin förbrukning och har då en möjlighet att snåla.
Har skrivit till telenor för att på peka och att dom kanske skulle kunna tänka lite utanför lådan dom med. Kan bara hoppas att dom gör det någon gång.
N

Njau.. vad är det för mening att skicka en varning ?? (för sent)

Det mest vanliga jag noterat i grannskapet är att man inte fattar att de vanligaste torrent-klienterna lägger sig som aktiva i "systrayen" och sedan bara pumpar på ? Stäng av skiten !

Sen ÄR det inte svårt att själv kolla förbrukningen någon gång i veckan.

Just nu har jag förbrukat cirkus 50 GB, enkelt kollat i Tinyns routergränssnitt. Samma sak är det om man kör med pinnen i en burk eller annan router.

Hjälplösa noobar skulle jag definiera många !  (ursäkta definitionen men något annat är det inte)

Sen är man en familj så måste man sätta sig ner vid köksbordet och ha ett "familjeråd" kring sin förbrukning.

Eller pratar man inte med varandra i en familj nuförtiden ?

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

63

Sv: Telenor 4g spärr

wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

64

Sv: Telenor 4g spärr

Jonny skrev:

wink

Jo nu är det då så att jag inte finner det som särskilt roligt smile

Jag kan inte förstå hur man inte kan ha koll på sin förbrukning och skyller på "ditt o datt".  Netflix fel eller annan streming tjänst när jag är bombsäker på att det är fildelarjunket som spökar)

Kan det vara så svårt att ha koll ??  (inkl familjeråd om det inte funkar ? )

Jag vägrar acceptera en degradering av tjänsten pga "noobs" som har noll-koll på vad de förbrukar !

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

65

Sv: Telenor 4g spärr

nu ska du ta smilegubben på rätt sätt

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

66

Sv: Telenor 4g spärr

Jonny skrev:

nu ska du ta smilegubben på rätt sätt

Njau jag blir mycket irriterad på det här och att man inte har någon koll på sin förbrukning som är så enkelt att kolla.

Sen om man har "slynglar" till söner/döttrar som vägrar acceptera vad ett familjeråd kommer fram till så är det helt OK att en operatör klipper hastigheten. wink

Ev behövs det utbildning hur i hur man kollar sin förbrukning ?

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

67

Sv: Telenor 4g spärr

Tja, det här med förbrukningskoll är ju egentligen inte knepigare än att kasta en blick på elmätare hemma ibland. Har man en gång glömt elvärmeslingorna i garageuppfarten (12 kW) - eller rent av avsiktligt låtit dem vara inkopplade - dygnet runt under några vinterveckor (2000 kWh/veckan) gör man aldrig om det......  Elleveransen bryts inte men månadsfakturan glömmer man definitivt inte. Kanske skulle  "överkonsumtion" (utöver abbet) av Gb förhindras effektivare om det kostade i paritet med bortglömda värmekablar i en garageuppfart...

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

68

Sv: Telenor 4g spärr

Vox medievalis skrev:

Tja, det här med förbrukningskoll är ju egentligen inte knepigare än att kasta en blick på elmätare hemma ibland. Har man en gång glömt elvärmeslingorna i garageuppfarten (12 kW) - eller rent av avsiktligt låtit dem vara inkopplade - dygnet runt under några vinterveckor (2000 kWh/veckan) gör man aldrig om det......  Elleveransen bryts inte men månadsfakturan glömmer man definitivt inte. Kanske skulle  "överkonsumtion" (utöver abbet) av Gb förhindras effektivare om det kostade i paritet med bortglömda värmekablar i en garageuppfart...

man kan fan inte jämföra sin elförbrukning med 4G från Telenor ....man betalar inte för varje GB man laddar som med
sin strömförbrukning ....håller någon med mig ??

problemet är att Telenor har ändrat sin policy --i somras var jag sjukskriven och laddade massor med film ..över 150 GB
på en månad och det var inget som blev spärrat för det..det verkar dom har stramat åt sina kunder helt enkelt !!

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

69

Sv: Telenor 4g spärr

goliat skrev:

problemet är att Telenor har ändrat sin policy --i somras var jag sjukskriven och laddade massor med film ..över 150 GB
på en månad och det var inget som blev spärrat för det..det verkar dom har stramat åt sina kunder helt enkelt !!

Nej, jag kan inte se att Telenor ändrat sin FUP för Maxi-abb. har varit 100GB hela tiden.

Om man sedan laddar massvis med filmer så måste man ju "för böfvelen" ha koll på sin förbrukning !!

Jag vägrar fortfarande acceptera en degradering av tjänsten pga "noobs" !

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

70

Sv: Telenor 4g spärr

Torsk skrev:

Det här behöver flera personer på forumet.http://www.techsupportalert.com/best-free-download-upload-meter.htm

Länken igen:
http://www.techsupportalert.com/best-fr … in-content

Varför då  ?

Det visas ju mycket enkelt endera via sin router eller via den mobila klienten !  Jag förstår ej.....

Fattar inte vissa hur man kopplar upp sig mot routergränssnittet ??

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

71

Sv: Telenor 4g spärr

OK, liknelsen är kanske lite provocerande men frågan är ändå om vi inte så småningom hamnar på en liknande debitering som för elmätaren - då skulle definitivt trängsel och överbelastningar i nätet upphöra. Som det sagts flera gånger tidigare på forumet går det inte att tänja på bandbredd och frekvenser hur mycket som helst - det är en gemensam och begränsad resurs (Shannons teorem). Enda lösningen för förbrukning i Gb- och Tb-klass är fiberlinor. Den som inte har, eller kan få det, får vackert skippa video och/ellerstreamande media - tyvärr. Att sedan operatörerna har ett stort ansvar som inte är konsekventa och inte direkt - och övertydligt - säger t.ex "50 eller 100 Gb" på en gång (vilket tekniskt sett är mycket för mobilt bredband !) är ett annat men väldigt viktigt bekymmer - för att inte säga lurendrejeri !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

72

Sv: Telenor 4g spärr

Vox medievalis skrev:

OK, liknelsen är kanske lite provocerande men frågan är ändå om vi inte så småningom hamnar på en liknande debitering som för elmätaren - då skulle definitivt trängsel och överbelastningar i nätet upphöra. Som det sagts flera gånger tidigare på forumet går det inte att tänja på bandbredd och frekvenser hur mycket som helst - det är en gemensam och begränsad resurs (Shannons teorem). Enda lösningen för förbrukning i Gb- och Tb-klass är fiberlinor. Den som inte har, eller kan få det, får vackert skippa video och/ellerstreamande media - tyvärr. Att sedan operatörerna har ett stort ansvar som inte är konsekventa och inte direkt - och övertydligt - säger t.ex "50 eller 100 Gb" på en gång (vilket tekniskt sett är mycket för mobilt bredband !) är ett annat men väldigt viktigt bekymmer - för att inte säga lurendrejeri !

Jo men jag har stor förståelse att det mobila bredbandet just nu har sina begränsningar samt att det kostar multum att göra det utan några begränsningar.

Vad jag inte kan acceptera är rena puckon som har noll-koll eller familjer som inte kan kommunicera med varandra om vad som förbrukas..... det är ju "busenkelt" att kolla !!

Sen har vi rena "lögnhalsar" som inte vill erkänna att de laddar junket från PB.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

73 Senaste redigerad av plun (2012-12-29 19:49:53)

Sv: Telenor 4g spärr

Torsk skrev:

Hej plun     Programmen jag försökte länka till visar dag vecka månads förbrukning, många har dovado tinny som ej funkar med zte modem och då har man dålig koll på hur mycket man har förbrukat.

Jo  nu känner jag inte till att Telenor kör med ZTE-modem ??

Jag vidhåller att det ÄR mycket enkelt att hålla koll på sin förbrukning med Telenor !

Sen tror jag även Tinyn borde fixa det om man kör med ett att annat modem.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

74 Senaste redigerad av idgforum (2012-12-30 09:30:45)

Sv: Telenor 4g spärr

Hos Tre är det enkelt att hitta sin förbrukning som visar hur många GB man har kvar.

Mina sidor

http://i1201.photobucket.com/albums/bb353/stormense/mata-4g_zpsd0ca2f2d.jpg

Just Telenor har en bra app till Android/Iphone som visar förbrukningen. Men varför de visar hela månaden och inte sista 30 dagars karensperioden, som är deras regel, (Tre kör med from 1:a till 30/31:a punkt slut) är för mig obegripligt.

75

Sv: Telenor 4g spärr

plun skrev:
Vox medievalis skrev:

OK, liknelsen är kanske lite provocerande men frågan är ändå om vi inte så småningom hamnar på en liknande debitering som för elmätaren - då skulle definitivt trängsel och överbelastningar i nätet upphöra. Som det sagts flera gånger tidigare på forumet går det inte att tänja på bandbredd och frekvenser hur mycket som helst - det är en gemensam och begränsad resurs (Shannons teorem). Enda lösningen för förbrukning i Gb- och Tb-klass är fiberlinor. Den som inte har, eller kan få det, får vackert skippa video och/ellerstreamande media - tyvärr. Att sedan operatörerna har ett stort ansvar som inte är konsekventa och inte direkt - och övertydligt - säger t.ex "50 eller 100 Gb" på en gång (vilket tekniskt sett är mycket för mobilt bredband !) är ett annat men väldigt viktigt bekymmer - för att inte säga lurendrejeri !

Jo men jag har stor förståelse att det mobila bredbandet just nu har sina begränsningar samt att det kostar multum att göra det utan några begränsningar.

Vad jag inte kan acceptera är rena puckon som har noll-koll eller familjer som inte kan kommunicera med varandra om vad som förbrukas..... det är ju "busenkelt" att kolla !!

Sen har vi rena "lögnhalsar" som inte vill erkänna att de laddar junket från PB.

Lugna ner dig några hack... En familj med 2 vuxna och 2 barn med datorer, plattor och diverse streamingtjänster som Netflix, spotify, användning av SVT Play m.m. använder lätt 100GB i månaden utan att använda fildelningstjänster. Att du sedan tror du är någon über-hacker bara för att du kan kolla bredbandsförbrukning är ju en annan sak...

En sak som Telenor inte gör är att använda sin FUP som beskrivet. Rakt av från deras hemsida;

"Mobilnätet är en delad resurs, vilket innebär att en enskild användare som använder extremt mycket data kan påverka användarupplevelsen negativt för övriga kunder. För att kunna säkerställa en så hög och jämn användarupplevelse som möjligt för alla kunder måste vi därför ha någon form av ”säkerhetsventil”. I alla tider har mobiloperatörer därför haft bestämmelser för att kunna reglera extrem användning av våra tjänster. Ett exempel på detta är att vi förbehåller oss rätten att i de fall en användares dataförbrukning är extrem, tillfälligt under tider med hög belastning i nätet ge denne en lägre hastighet, upp till 0,5 Mbit/s. Med extrem användning avses dataförbrukning som överstiger 100 GB under de senaste 30 dagarna."

Jag har svårt att se att de följer sin skrivning "tillfälligt under tider med hög belastning i nätet ge denne en lägre hastighet" - det är ju strypning 24/7 som gäller under en tid som ingen kan svara på hur lång den är...

Det hade ju varit enkelt att helt enkelt ha enkel trafikprioritering på masterna med många användare. De som håller sig inom rimliga gränser (kanske 100GB/månad är bra) hamnar i priogruppen som får större delen av bandbredden. De som storförbrukar hamnar i lågprio där de får dela på det som blir över. Vid tider med låg belastning hade då hastigheten för stortankarna varit bra men inte stört någon annan. I tider av hög belastning hade stortankarna fått sämre hastighet. Men varför göra det enkelt och rättvist när man kan skrämma bort sina kunder...

Dags att skaffa ett företagsabonnemang som är ostrypt på alla sätt och där jag kan köra full fart hela tiden på bekostnad av privatpersoner som Telenor behandlar som bottenskrap...