1 Senaste redigerad av nybom (2012-11-24 19:51:32)

Tråd: FRI SURF PÅ RIKTIGT!

Såg precis reklam av telenor där de sade "fri surf på riktig". Jag  missade det finstilta, var det någon annan som såg det det?
Jag blir faktiskt förbannad!

Edit: TV var det...

2

Sv: FRI SURF PÅ RIKTIGT!

nybom skrev:

Såg precis reklam av telenor där de sade "fri surf på riktig". Jag  missade det finstilta, var det någon annan som såg det det?
Jag blir faktiskt förbannad!

Edit: TV var det...

Just nu har de väl iaf 2 reklamfilmer som går på TV ?


Hur som helst så kommer de nog upp här...

http://www.youtube.com/user/TelenorSverige

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

3

Sv: FRI SURF PÅ RIKTIGT!

Japp det var "Telenor - Julstugan" http://www.youtube.com/watch?v=-NSI3qa4 … p;index=61
När de på slutet säger "Frisurf på riktigt" så står det längst ner "för fullständiga pris och vilkor se telenor.se"

4 Senaste redigerad av Jonny (2012-11-25 09:24:20)

Sv: FRI SURF PÅ RIKTIGT!

o det säger wink


har tittat på filmen och den info som finns där hittar jag ej på telenor.se ???

seriöst?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

5

Sv: FRI SURF PÅ RIKTIGT!

Ja vilka jubelidioter! Nu är det 50 gig för 299 sen 100:- till imånaden för FRI surf..... sen står det fri surf upp till 100gig sen är det extremt och dom sänker till 0,5 haha... vilket skämt!!

E398, Dovado 4G med 6.0.1, 1st poynting antenn -11db
Ca 2.5km till mast. ISP telenor 4G 80, men kör nu på 900mhz.

6

Sv: FRI SURF PÅ RIKTIGT!

Idag pratade jag med en ansvarig hos Telenor för att diskutera mitt 4G 80  fri surf abbonnemang.
Jag har nu för tredje gången åkt på FuP under 12 månader som kund. Den första gången ringde jag supporten för att fråga vad som var fel eftersom jag aldrig hade hört talas om FuP. De sa att jag godkänt FuP vid kontraktssamtalet via telefon. Jag hade inget minne av någon FuP vid kontraktskrivningen. Däremot var jag väldigt tydlig med att jag behöver obegränsad datamängd eftersom jag skickar stora filer till och från mitt jobb.
Eftersom vi var oense om vad som sagts beställde Telenor ljudfilerna för att bevisa att de hade rätt. Efter några dagar släppte de på mitt internet igen utan någon förklarning.

Andra gången trodde jag att det var masten som strulade och tänkte inte på FuP:en

Nu för tredje gången, 12 månader efter den första strypningen blev jag irriterad och börja luska i vad som hänt. Jag bad supporten läsa upp vad som fanns i "loggen" över mitt abbonnemang.
Första gången sa tjejen i supporten att de släppte på mig eftersom säljaren brustit vid kontraktsskrivningen och inte nämnt FuP och att jag blivit vilseledd (konstigt förresten att ingen ansvarig återkopplat på över ett år).

Nu tredje gången fick jag prata med en ansvarig som vägrade ta bort spärren. Jag påpekade då att jag innan fått tillbaka internet eftersom säljaren ej informerat mig om FuP trots att jag frågade om just det.

Jag hävdar att Telenor brutit mot vårt avtal varje gång de spärrat mitt internet och vill att de tar bort spärren. Tyvärr är inte Telenor lika villiga att ta bort den utan hänvisar till avtalet som finns på ljudfilerna även fast de är ofullständigt.

Hur hade ni gjort i min situation?

FRAGGED

Telenor E398 80Mbit-Dovado Tiny (bridge mode)-Wndr3700 med DD-WRT

7 Senaste redigerad av plun (2012-11-27 17:57:52)

Sv: FRI SURF PÅ RIKTIGT!

FRAGGED skrev:

Nu tredje gången fick jag prata med en ansvarig som vägrade ta bort spärren. Jag påpekade då att jag innan fått tillbaka internet eftersom säljaren ej informerat mig om FuP trots att jag frågade om just det.

Jag hävdar att Telenor brutit mot vårt avtal varje gång de spärrat mitt internet och vill att de tar bort spärren. Tyvärr är inte Telenor lika villiga att ta bort den utan hänvisar till avtalet som finns på ljudfilerna även fast de är ofullständigt.

Hur hade ni gjort i min situation?

FRAGGED

Jo att "prata" med någon är ingen god ide, man skriver ner vad man är missnöjd med och att man emotser ett svar.

Via mail kan räcka men har det kört ihop sig rejält så bör det ske via "snigel-post".

Om nu Telenor "vägrar" släppa FUP-spärren så måste det ju finnas skäl till det som de bör redovisa för dig.

Hur man reklamerar:
http://telekomradgivarna.se/Dina-rattig … klamation/

(Jag ser det du klagar på som en reklamation)

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

8 Senaste redigerad av nybom (2012-11-27 19:17:59)

Sv: FRI SURF PÅ RIKTIGT!

FRAGGED skrev:

Idag pratade jag med en ansvarig hos Telenor för att diskutera mitt 4G 80  fri surf abbonnemang.
Jag har nu för tredje gången åkt på FuP under 12 månader som kund. Den första gången ringde jag supporten för att fråga vad som var fel eftersom jag aldrig hade hört talas om FuP. De sa att jag godkänt FuP vid kontraktssamtalet via telefon. Jag hade inget minne av någon FuP vid kontraktskrivningen. Däremot var jag väldigt tydlig med att jag behöver obegränsad datamängd eftersom jag skickar stora filer till och från mitt jobb.
Eftersom vi var oense om vad som sagts beställde Telenor ljudfilerna för att bevisa att de hade rätt. Efter några dagar släppte de på mitt internet igen utan någon förklarning.

Andra gången trodde jag att det var masten som strulade och tänkte inte på FuP:en

Nu för tredje gången, 12 månader efter den första strypningen blev jag irriterad och börja luska i vad som hänt. Jag bad supporten läsa upp vad som fanns i "loggen" över mitt abbonnemang.
Första gången sa tjejen i supporten att de släppte på mig eftersom säljaren brustit vid kontraktsskrivningen och inte nämnt FuP och att jag blivit vilseledd (konstigt förresten att ingen ansvarig återkopplat på över ett år).

Nu tredje gången fick jag prata med en ansvarig som vägrade ta bort spärren. Jag påpekade då att jag innan fått tillbaka internet eftersom säljaren ej informerat mig om FuP trots att jag frågade om just det.

Jag hävdar att Telenor brutit mot vårt avtal varje gång de spärrat mitt internet och vill att de tar bort spärren. Tyvärr är inte Telenor lika villiga att ta bort den utan hänvisar till avtalet som finns på ljudfilerna även fast de är ofullständigt.

Hur hade ni gjort i min situation?

FRAGGED

Det nämns inget i minljud fil om Fup heller, dock gissar jag att det står i det avtalet som damp ner några dagar senare på posten. Jag gissar också att det står att man skall höra av sig inom några dagar om man hittar något i det finstilta som man inte håller med om... Alltså sitter man med röven i svängdörren...

9

Sv: FRI SURF PÅ RIKTIGT!

FRAGGED skrev:

Idag pratade jag med en ansvarig hos Telenor för att diskutera mitt 4G 80  fri surf abbonnemang.
Jag har nu för tredje gången åkt på FuP under 12 månader som kund. Den första gången ringde jag supporten för att fråga vad som var fel eftersom jag aldrig hade hört talas om FuP. De sa att jag godkänt FuP vid kontraktssamtalet via telefon. Jag hade inget minne av någon FuP vid kontraktskrivningen. Däremot var jag väldigt tydlig med att jag behöver obegränsad datamängd eftersom jag skickar stora filer till och från mitt jobb.
Eftersom vi var oense om vad som sagts beställde Telenor ljudfilerna för att bevisa att de hade rätt. Efter några dagar släppte de på mitt internet igen utan någon förklarning.

Andra gången trodde jag att det var masten som strulade och tänkte inte på FuP:en

Nu för tredje gången, 12 månader efter den första strypningen blev jag irriterad och börja luska i vad som hänt. Jag bad supporten läsa upp vad som fanns i "loggen" över mitt abbonnemang.
Första gången sa tjejen i supporten att de släppte på mig eftersom säljaren brustit vid kontraktsskrivningen och inte nämnt FuP och att jag blivit vilseledd (konstigt förresten att ingen ansvarig återkopplat på över ett år).

Nu tredje gången fick jag prata med en ansvarig som vägrade ta bort spärren. Jag påpekade då att jag innan fått tillbaka internet eftersom säljaren ej informerat mig om FuP trots att jag frågade om just det.

Jag hävdar att Telenor brutit mot vårt avtal varje gång de spärrat mitt internet och vill att de tar bort spärren. Tyvärr är inte Telenor lika villiga att ta bort den utan hänvisar till avtalet som finns på ljudfilerna även fast de är ofullständigt.

Hur hade ni gjort i min situation?

FRAGGED


Aftonbladet ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

10

Sv: FRI SURF PÅ RIKTIGT!

Om Fup inte var med i det muntliga avtalet så var det inte med. Det är telenor som har att anföra bevis om att avtalet hade annat innehåll än vad som framkommer genom ljudupptagningen. Ljudupptagningen ska naturligtvis inte bara användas till stöd för den ena avtalspartnern. De kan ju dessutom ha redigerat bort dina frågor om fri mängd och dessutom ha strukit alltför vidlyftiga åtaganden från säljarens sida.

Som det nu är så kan säljaren ha utfäst vad som helst utan att telenor blir bundna. Det är inte avtalsrättsligt acceptabelt och en konsumenträttslig fråga.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: FRI SURF PÅ RIKTIGT!

Tecknade Telenor Pott 449kr med fri surf det var 100 kr billigare än pott 349 med en gräns på 10 gig.
När kontraktet kom så står det under abonnemangstjänster fri surf och "high usage policy 50gig"
Då det ändå blir förmånligare än pott 349kr där man får betala för telefonen så accepterade jag vilkoren.
Men man undrar lite varför de inte kan sälja på riktiga vilkor "Pott 449kr 50Gig"

12

Sv: FRI SURF PÅ RIKTIGT!

jag måste vara korkad ....men vad är FuP ??

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

13

Sv: FRI SURF PÅ RIKTIGT!

Fair usage Policy...

Mobilnätet är en delad resurs, vilket innebär att en enskild användare som använder extremt mycket data kan påverka användarupplevelsen negativt för övriga kunder. För att kunna säkerställa en så hög och jämn användarupplevelse som möjligt för alla kunder måste vi därför ha någon form av ”säkerhetsventil”. I alla tider har mobiloperatörer därför haft bestämmelser för att kunna reglera extrem användning av våra tjänster. Ett exempel på detta är att vi förbehåller oss rätten att i de fall en användares dataförbrukning är extrem, tillfälligt under tider med hög belastning i nätet ge denne en lägre hastighet, upp till 0,5 Mbit/s. Med extrem användning avses dataförbrukning som överstiger 100 GB under de senaste 30 dagarna.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

14

Sv: FRI SURF PÅ RIKTIGT!

På mitt avtal så står det "extremanvändnings policy 50 gig"
Och telenor förbehåller sig rätten att sänka hastigheten vid extrem användning.

Intressant det där, ska se om jag kan komma upp i 50 gig för att se vad som händer.

15

Sv: FRI SURF PÅ RIKTIGT!

Hej på er...
I mitt fall så är också FRI SURF PÅ RIKTIGT av största betydelse. Har anskaffat VIAPLAY och skall se på VIASAT MOTOR utan begränsningar och problem. Skaffade ett abonnemang dagarna innan julafton. Och det har inte gjort annat än krånglat. Så nu packas grejerna ner för retur. Mitt modem/router står i fönstret och har cirka 200 meters HELT FRI SIKT till masten intill. Modemet tappar kontakten ideligen och förbindelsen bryts. Det var inte "det" jag köpte/anskaffade.

16

Sv: FRI SURF PÅ RIKTIGT!

RACEMEDIA skrev:

Hej på er...
I mitt fall så är också FRI SURF PÅ RIKTIGT av största betydelse. Har anskaffat VIAPLAY och skall se på VIASAT MOTOR utan begränsningar och problem. Skaffade ett abonnemang dagarna innan julafton. Och det har inte gjort annat än krånglat. Så nu packas grejerna ner för retur. Mitt modem/router står i fönstret och har cirka 200 meters HELT FRI SIKT till masten intill. Modemet tappar kontakten ideligen och förbindelsen bryts. Det var inte "det" jag köpte/anskaffade.


Vad är det för nåt du har köpt?
Är det bara router eller är det separat modem som man pluggar in i routern?