1

Tråd: Prövning av modem antenn?

Hejsan!

Vet någon om det finns något företag, affär som ger möjligheten för en att låna hem modem antenner och pröva dem innan köp? Har letat ett tag men ej hittat. För om man köper någon antenn på en vanlig affär och man kollar på ångerrätt, brukar det stå ungefär: Ångerrätten gäller om varan inklusive tillbehör återsänds i oanvänt skick, i sin originalförpackning. Kostnaden för att skicka tillbaka ditt ångrade köp betalar du som kund. (Hämtat från http://www.kjell.com/kundtjanst/fragor- … n-webbshop)

Om man nu köper en riktantenn för sisådär 1300 kr och den inte ger mycket bättre resultat, känns det ju lite surt att lagt ner så mkt pengar. För då har man ju använt den och är då inte i så kallat original skick. För man måste ju pröva på olika tidpunkter och olika placeringar som säkert ger lite slitage.

Och var köpte ni era antenner till modemet? (om ni nu har gjort det)

Glad för Svar.

2

Sv: Prövning av modem antenn?

Visst ger en extern antenn förbättring.
Monterade det på Telenors D-Link som man får prova några veckor.
Köpte två st Poynting från
http://www.lohelectronics.se/poynting-r … p-588.html

Humorn är flytvästen på livets flod

3

Sv: Prövning av modem antenn?

Tack för snabbt svar.

Okej blev det mycket bättre resultat? Jag är mest ute efter att signalen ska bli mer stabil, o antar att den blir det när mottagningen befinner sig på högre höjd, med antennen.

Blir det mycket bättre med två st antenner? Räcker det inte med en riktad mot närmaste mast?

Synd bara att det inte finns chansen med att bara pröva antennen på Loh electronics heller.
Det står: Exempel på när ångerrätt inte kan utnyttjas: Du har mottagit en produkt, tex. en antenn till mobilt bredband. Efter montering och installation av antennen så ger den dig inte önskad effekt i det område du befinner dig i just nu. Det går då inte att lämna tillbaka antennen såvida det inte är något tekniskt fel på den.

4

Sv: Prövning av modem antenn?

Visst blev det bättre resultat, då modemet inte fungerar på annan plats i ett fönster som vätter mot masten.

Antenn nr 2 ökade mottagningen med 4-5 Mbit/s, nu har jag runt 20 Mbit/s på 4G
Prova modemet utan antenn inomhus. 
Dålig mottagning, så ta med dig modemet utomhus, om du har den möjligheten.
Fungerar det bra där så fungerar det garanterat bra med en yttre antenn.
Väljer jag att köra på 3G så hamnar jag på runt 27 Mbit/s, men 3G var ingen höjdare då det tvärstannade 10-15 ggr om dagen.
Om det är mjukvarubugg  eller inte vet jag inte. Med 4 G är det stabilt. aldrig krånglat.

Lite sämre hastigheter när det är "högtrafik" men det påverkar inte mig då jag inte håller på med nerladdningar  i nån omfattning.

Humorn är flytvästen på livets flod

5

Sv: Prövning av modem antenn?

Det saknas lokala fackhandlare där man kunde få låna hem innan test.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Prövning av modem antenn?

Clas Ohlson har antenn köpte en i butik,men fick lämna tillbaks den utan problem fast den vart monterad.

7

Sv: Prövning av modem antenn?

Det är kanske för att de är skamset medvetna om att den är kass

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Prövning av modem antenn?

Beställ på nätet och utnyttja ångerrätten, du behöver väl inte tala om precis vad du gjort med grejerna, se till att allt är nedlagt som om du bara gläntat på locket.