1

Tråd: Fyrkantig byråkrati på Tre

Jag testade grundligt alla operatörer i huset i Arboga men bara Tre kom upp över 1 Mbit/s  stabilt. Telia gav stark signal men tydligen bara 2G.

Nå, jag tänkte att det går bra med Tre så varför bråka och frågade om de kunde flytta över mitt kontantkort till ett abonnemang (100 kr/månad men bara tre månaders uppsägningstid - ifall Telia skulle få igång nånting bättre än 2G). Men si det gick inte. Jag skulle vara tvungen att beställa ett nytt kort och köra 2x1000 km för att byta ut kortet i modemet. Jag har övervakningen över nätet och behöver inte så stor trafik men med kontantkortspriser blir de tre gånger dyrare (300 kr/mån).

Hur svårt kan det vara att att byta faktureringsform ? Det är ju bara en databas där kortets IMEI-nummer är försett med nån bit som anger vilken fakturering det skall ha. Det kan inte vara världens svåraste sak att enkelt byta ut bitarna. Men om man är fyrkantig så är man och då går ingenting.

Jag påpekade saken i Tre:s "kundvänlighets"förfrågan så få se hur det går.

2

Sv: Fyrkantig byråkrati på Tre

Min erfarenhet av TRE är att alla är verkar stöpta i samma form, ingen flexibilitet alls och ibland otroligt dålig attityd mot sina kunder.
Även om de nu är så hårt hållna av regler och system så kunde dock vara lite trevliga i tonen om de vill ha några kunder kvar till slut.

De lyckas binda upp en del med sina kampanjer, men även om mitt mobilabonnemang är otroligt bra både till pris och täckning här hemma så kommer jag att lämna dem för gott efter den "behandling" jag fått.

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

3

Sv: Fyrkantig byråkrati på Tre

Lite Ryan över det va. Kunderna är idioter och pack.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Fyrkantig byråkrati på Tre

Du tecknar ett abbonemang sedan väljer du bara att portera in numret.

5

Sv: Fyrkantig byråkrati på Tre

Bra idé om man har numret på kortet som sitter i modem hundra mil bort.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Fyrkantig byråkrati på Tre

jonasolof skrev:

Bra idé om man har numret på kortet som sitter i modem hundra mil bort.

Såg nu att det låg en bit bort.

Det borde inte vara nåt problem att lägga om betalplanen från kontant  till valfritt abonnemang IMSI är ju då oförändrat.

Men antagligen vill de provisionera upp ett nytt abonnemang med nytt simkort och då blir det till att åka upp med det och byta och sen portera in nummret om man nu måste behålla samma telefonnummer.

Ring igen eller gå till en butik och be dem och bekräfta måste man verkligen har ett nytt simkort då det övergår till abonnemangsform, ibland får man olika svar.


Abonnemangsskifte borde kunna göras över natten.

7

Sv: Fyrkantig byråkrati på Tre

Systemet har fungerat bra nu ganska länge så det får gå till våren (eller om jag åker dit tidigare). Jag satte in automatisk sändning av bilder två gånger per dygn så det går bra att följa med funktionen. Det enda jag saknar är ljud men det borde vara möjligt med rtsp. Bättre kamera med rörelsedetektor som kan ställas in på valfritt bildfält byter jag till då jag kollat att förbindelsen är tillräckligt stabil.