1

Tråd: Väldig skillnad på fart och signalstyrka. Borde vara tvärtom eller?

Hej,
Bor på landet och har precis fått tillgång till 4G. Använder Telenor som operatör och har ett huawei e398 modem i en dovado Tiny router.

Det finns 2 olika inställningar man kan göra under modem settings / Network Preference / 4G (LTE) Only
val 1 väljer jag 900 bandet (B8) Får jag Signal: 64 % (4G) kan ladda ner med 7Mbit /Sek och ladda upp med 7Mbit /Sek
val 2 väljer jag 2600 bandet (B7) Får jag Signal: 41 % (4G) kan ladda ner med 25Mbit /Sek och ladda upp med 0.67Mbit /Sek

Nån som kan förklara varför det blir såna ruskiga skillnader meroende på vilken typ jag väljer att modemet skall använda??

Tack på förhand!

2

Sv: Väldig skillnad på fart och signalstyrka. Borde vara tvärtom eller?

Det handlar om bandbredd.

900 MHz har bara 5 MHz bandbredd (än så länge) viket ger ca 25 Mbit teoretiskt.
2600 MHz har 20 MHz bandbredd och ger ca 100 Mbit (Tele2 anger 80 Mbit) teoretiskt.

Praktiskt får du aldrig ut detta så dina siffror är nog rätt rimliga förutom upphastigeten på 2600 MHz.

Hoppas jag fått mina siffror rätt nu bara :-)

3

Sv: Väldig skillnad på fart och signalstyrka. Borde vara tvärtom eller?

Ah Okej tack för svaret.
Jag kan bara inte förstå varför denna otroligt dåliga upphastighet på 2600 bandet.
Eftersom jag får ut 7Mbit upp på 900 bandet så borde ju modemet funger o inte vara paj eller?

4

Sv: Väldig skillnad på fart och signalstyrka. Borde vara tvärtom eller?

Siffrorna om bandbredd och fart är korrekta.

Om GibbR använder modemet direkt i dator anslutet med en USB sladd går det att med telenors connection manager läsa ut vilka signalvärdena är samt att se om modemet ansluter till samma mast på 900 och 2600 (samma PCI, bara skillnad på sista siffran i Cell ID.

Tänk på att modemet sänder med en centimeterstor metallbit som antenn. Det kanske inte uppfattas bättre av basstationen på 2600 MHz. Basstationen sänder med 20 watt medan modemet sänder med många gånger svagare signal. Det kan vara värt att pröva med en yttre antenn för 2600, t ex Induos dubbbla panelantenn 13 dBi.

http://www.induohome.com/router/4g-rikt … -mimo.html

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5 Senaste redigerad av jLinder (2012-12-08 02:19:26)

Sv: Väldig skillnad på fart och signalstyrka. Borde vara tvärtom eller?

Jag har en panelantenn som är till för 2600MHz till salu under köp och sälj som du gärna får köpa och testa. (Om du inte är nöjd kan du lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka, men du får stå för fraktkostnaderna själv.)

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593