1 Senaste redigerad av jonasolof (2012-12-07 23:59:13)

Tråd: Single mode LTE chipsets vs 2G/3G/4G chipsets. Altair Semi vs Qualcomm

I den länkade artikeln diskuteras Altair Semiconductors strategi att fokusera på chipset för enbart LTE. Detta till skillnad från Qualcomm som gör chipset som funkar med GPRS, WCDMA och LTE. Qualcomm's chipsets används avbl a Huawei och Sierra Wireless och dominerar marknaden.

Den grundläggande idén med Qualcomms chipset är att det ska sitta i utrustning som används mobilt. Härvid är smidig handover mellan celler och mellan tekniker (GPRS-WCDMA-LTE) väsentlig. Att det fungerar visas t ex av fickroutern E589.

Altair's FourGee chipsets är å andra sidan avsedda för fixed access mobile broadband, dvs fast trådlöst bredband. Detta chipset sitter i AVMs LTE routrar och i en Zyxelrouter för LTE 2600 som säljs i Ryssland. Det lär finnas mellan 15-20 ytterligare tillverkare som använder detta chipset men det finns inga uppgifter vilka de är förutom att de mestadels finns i Asien. En uppenbar använding av fixed access LTE är maskin till maskin, M2M. Altair har fått sitt chipset generellt godkänt av Verizon i USA för M2M tillämpningar.

Vid en fixed access installation är det av intresse att kunna optimera installationen med riktantenner och att kunna välja den operatör som har bäst signal på den aktuella platsen. Altair erbjuder den möjligheten bl a genom att signalnivåer redovisas separat för båda antenningångarna och att alla celler som hörs listas inklusive väsentliga parametrar.

Detta är inte lika intressant vid mobil användning och Qualcomm's chipset kan inte fås att lämna de nämna uppgifterna.

Den svenska marknaden för mobilt bredband riktar sig i hög grad till användare som vill ha uppkopplingen som fast mobilt bredband men den Qualcomm-baserade utrustning som erbjuds är optimerad för mobil användning. Nackdelarna är uppenbara för dem som försöker få ordning på sin 4G-installation. Operatörerna borde tänka om och komma med ett diversifierat utbud. I Tyskland har man tänkt i andra banor. Där utgår man ifrån att den politiskt påbjudna prioriteringen av 4G på landsbygden och i mindre samhällen i första hand avser stationär användning. Följaktligen har Altair en stor marknad genom AVM som också ytterligare understryker den stationära användningen genom att intregrera telefoni i routrarna samt även VPN och väl fungerande wifi.

De mängder av problem som svenska användare haft med t ex B593 och DWR923 framstår som resultat av felaktiga avvägningar och prioriteringar hos operatörerna. Det är möjligt för att inte säga troligt att hundratals timmar går åt varje dag för trassel med 4G routrar som inte är optimerade för den uppgift de har. 

http://www.maravedis-bwa.com/templateem … arket.html

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Single mode LTE chipsets vs 2G/3G/4G chipsets. Altair Semi vs Qualcomm

Intressant. Jag brukar vanligen använda den äldre E398 som bara klarar 2600 och låsa den på 4G. Just för att jag har möjlighet att få bra prestanda. Däremot använder jag ett E392 när jag reser, för att kunna få så bra nät som möjligt efter lokala förutsättningar. Det skulle vara bra i min fasta installation kunna optimera mottagningen.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/