1

Tråd: Idg har gjort en antennguide

http://www.idg.se/2.1085/1.471797/sa-fa … a-bredband

Viss info känns felvisande som kontakter etc, men men.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

2

Sv: Idg har gjort en antennguide

Andreas som fann artikeln värd att återge kan väl ge de erforderliga uppföljande råden.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Idg har gjort en antennguide

Madkjb skrev:
Andreas skrev:

http://www.idg.se/2.1085/1.471797/sa-fa … a-bredband

Viss info känns felvisande som kontakter etc, men men.

Hej tittade på guiden och undrar lite.

Jag har en vanlig riktantenn och en parabol på taket som ej används och undrar om jag skulle kunna använda dom till att ge mig bättre signal på mitt 4G, har ett Huawei E398.

Om det fungerar att göra så kan jag ju köpa en antennadapter på Kjell & Co från modemet till en Sma-hona men i guiden skriver han sma hane och jag blir förvirrad då det finns en djungel av olika kontakter så min fråga är vad ska jag köpa för kontakter för att det ska passa antennkablarna som finns i huset redan? Står ("KTV 0.7 / 4.8 HV") på kablarna som kommer in i huset.

Jag köpte min hos Kjell och jag köpte först fel Huawei-kontakt/kabel så det var bara att åka tebaks och byta till rätt.

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … ter-p30853

(det finns alltså en till Huawei-kontakt men den är för 3G-modemen)

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

4 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-20 08:56:13)

Sv: Idg har gjort en antennguide

Vad är en vanlig riktantenn? Och vad är det för slags kabel?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Idg har gjort en antennguide

jonasolof skrev:

Andreas som fann artikeln värd att återge kan väl ge de erforderliga uppföljande råden.

Jadu, tanken var kanske att bara flagga för det. Sen skrev jag lite lättsamt att den innehåll lite roliga fel.
Inte att man kanske skulle använda den vid bygge av sin egen antenn.

Lite så tänkte jag.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6

Sv: Idg har gjort en antennguide

Men vad ska nu Madkjb göra med sina antennkablar och antenner då? Andreas? Hade du inte länkat till artikeln hade vi inte fått frågorna.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Idg har gjort en antennguide

Nu skall vi inte vara sånna. smile

Kör silmodellen och bara testat trycka fast modemet där huvudet på parabolen sitter för att testa om det gör någon inverkan.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

8 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-21 16:31:19)

Sv: Idg har gjort en antennguide

Artikeln är usel och ger dåliga råd. TV kabel ska inte användas för mobilt bredband. Antennerna på taket är inte avsedda för mobilt bredband, glöm alltihop. Behövs antenn för det mobila bredbandet så köp efter vettig rådgivning och inte efter den där fylleartikeln. Är man ovan och saknar kunskap ska man inte trassla till det för sig genom experiment som blir hopplösa att tolka när det inte funkar.

Hur i glödheta kunde de ta med att lägga telefonen i en burk?  Om de åtminstone berört vågledarantennens principer. Om jag vore den citerade experten skulle jag bli förbannad över att åberopas i en sådan klåparartikel.

Vill man berättaom att det ibland kan funka med en sil eller en wok-panna finns det mängder av bra länkar som varit uppe här tidigare. Likaså om matning av paraboler.

Visst går det att ordna övergång från tv-kabel till annan kabel även om impedansen blir fel. Enklast är att bara skarva sladdarna med en sockerbit/ skruvplint eller löda ihop dem. Den redan dåliga anpassningen blir nog inte så mycket sämre.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Idg har gjort en antennguide

Madkjb skrev:

Vad bra då vet jag vart jag kan köpa den. Vet du om det funkar med vanlig riktantenn?
Och vad för adapter ska man köpa om man vill få den att gå från SMA-hona till antennkabeln?

Antennkabel har ingen adapter, den är kapad så tänkte jag kunde köpa någon adapter och sätta på den men vet ej vilken som passar.

Jo enklast så frågar du en säljare hos Kjell så brukar man få mycket bra svar.

Om Antenner:
http://www.communica.se/index.asp?static=antenner

(jag har då sedan en poynting riktantenn)

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

10

Sv: Idg har gjort en antennguide

Varför rekommenderar du någon att gå till Kjell & Co för att köpa antennkontakter för att pröva en TV antenn eller parabol till bredbandsmodem? Var seriös.

Ja det kan gå att få signal ned från en TV anten, fr a om man använder 800 bandet som ligger straxt ovanför TVs nuvarande frekvenser. Impedansen blir fel vilket kan skada modemet, vilket påpekades av experten i artikeln. Om antennen har någon riktverkan ska den riktas mot basstationen.

Om ni ska fortsätta att ge idiotråd på det här forumet så lägger jag av. Jag tror inte att andra kunniga deltagare är benägna att fortsätta heller på ett forum som ägnar sig åt trams.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Idg har gjort en antennguide

jonasolof skrev:

Varför rekommenderar du någon att gå till Kjell & Co för att köpa antennkontakter för att pröva en TV antenn eller parabol till bredbandsmodem? Var seriös.

Ja det kan gå att få signal ned från en TV anten, fr a om man använder 800 bandet som ligger straxt ovanför TVs nuvarande frekvenser. Impedansen blir fel vilket kan skada modemet, vilket påpekades av experten i artikeln. Om antennen har någon riktverkan ska den riktas mot basstationen.

Om ni ska fortsätta att ge idiotråd på det här forumet så lägger jag av. Jag tror inte att andra kunniga deltagare är benägna att fortsätta heller på ett forum som ägnar sig åt trams.

Jo jag har alltid fått mycket bra svar från just Kjell&Co säljare som är åt "nördhållet", verkar vara en förutsättning att bli anställd hos Kjell... (iaf där jag bor)

Sen angående "idiotråd" så har jag inga kommentarer.....  smile   (jag har inte kommenterat IDGs artikel i något av mina inlägg i tråden)

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

12

Sv: Idg har gjort en antennguide

Jag håller med om att Kjelles säljare ofta är intresserade och bra men betvivlar att de har någon djupare utbildning i radioteknik inkl antenner, stående vågor osv. Kontakter kan de nog. Men det räcker inte. Jag kan också koppla en TV kabel till en modemkontakt men vitsen är här att informera om varför det är en dålig idé. Visst kan jag som radioamatör se om TV antennen ger någon dB i förstärkning eller om en kratta kan fungera som logperiodisk antenn men att förleda oinitierade personer till att ge sig in på fel väg tycker jag är en ogärning i ett forum som har sitt berättigande i att deltagarna hjälper varandra.  Radioteknik utövas i likhet med  medicin, mitt egentliga yrke, enligt vetenskap och beprövad erfarenhet och i kamp mot kvackare och desinformatörer på nätet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Idg har gjort en antennguide

Min tanke med att kommentera artikeln var inte vetenskaplig men jag såg diverse fel och märkliga tips som var värda att belysa. Vilket du snabbt själv lade märke till och nu upplyst andra om vilket också var en baktanke. Gillar din kunskap skarpt.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

14

Sv: Idg har gjort en antennguide

Snygg pudelpiruett

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: Idg har gjort en antennguide

Jag reagerar på att man refererar till opensignalmaps.org flera gånger. Kollade av närområdet på den kartan och inte ett sk-t stämmer på den. Har man inte korrekt positionsdata för masterna så blir det en utmaning att peka riktantennerna rätt.

Det verkar saknas tillförlitlig publik data om masterna, det man kan göra är att hålla ögonen öppna efter höga master när man kör i närområdet. De är lätta att se nattetid från en högre plats då det brukar sitta en röd lampa i toppen.

Har man väl hittat en mast i sin omgivande geografi kan man kolla med PTS bredbandskarta vem som har utrustning i den. Klicka på Nätägare och placera 500-meters cirkeln där masten är. Kräver så klart att man har mastpositionen rätt noggrant. Kartan visar inte sektorinformation.
http://bredbandskartan.pts.se/

16 Senaste redigerad av jonasolof (2012-12-07 14:30:21)

Sv: Idg har gjort en antennguide

Artikeln var som sagt inte seriös.

Bredbandskartan är inte garanterat uppdaterad men i stort sett användbar.

Vemsom äger masten står på kuren intill.

Det finns inga appar i stil med opensignals som lokaliserar 4G master. Kör man med en Androidtelefon finns appar som gör en egen databas men då över telefoniceller, således ej 4G. Sedan kan man från databasen göra en karta. En ryss har gjort app och program för kartan, det var uppe till diskussion nyligen.

Bästa sättet att få info om okända celler är med AVMs router AVM6840 som listar alla celler inkl cell ID, PLMN, PCI, RSRP och RSRQ som hörs. Problemet är att LTE 900 inte är med. Jag försöker kontakta Altair Semiconductor som tillverkar det använda chipsettet för att höra om deras chipset sitter i någon utrustning som också täcker LTE 900 (vilket chipsettet i sig gör). Därtill behövs förstås att tillverkaren av denna hittills okända utrustning lagt in lika ambitiös programvara för diagnostik som AVM gjort.

Man kommer en bit på väg genom att använda ett 3G sim i ett modem inställt på enbart 4G. Då fås PCI och RSRP för starkaste cell fram genom att se på resultatet av RSRP-RSSI-RSRQ kan man se om bandbredden är 5 MHz eller högre. Det är svårare att skilja mellan 10 MHz och 20 MHz eftersom skillnaden mellan dessa båda ligger inom felmarginalen för de värden Huawei visar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17

Sv: Idg har gjort en antennguide

Tack för tipsen! I kommentarerna på den IDG-artikeln hittade jag information om att Tele2's täckningskarta visar masterna om man zoomar in tillräckligt långt ner. Gör man det så dyker en ruta upp man kan klicka i att "Visa sändare".
http://www.tele2.se/kundservice/drift-o … aspx#18567

18

Sv: Idg har gjort en antennguide

Nokia Lumia 820 och 920 vore perfekta lurar att ha för att lokalisera celler eftersom de täcker alla band. Om bara någon ville skriva program för dess operativsystem...

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19

Sv: Idg har gjort en antennguide

trompa skrev:

Jag reagerar på att man refererar till opensignalmaps.org flera gånger. Kollade av närområdet på den kartan och inte ett sk-t stämmer på den. Har man inte korrekt positionsdata för masterna så blir det en utmaning att peka riktantennerna rätt.

Det verkar saknas tillförlitlig publik data om masterna, det man kan göra är att hålla ögonen öppna efter höga master när man kör i närområdet. De är lätta att se nattetid från en högre plats då det brukar sitta en röd lampa i toppen.

Har man väl hittat en mast i sin omgivande geografi kan man kolla med PTS bredbandskarta vem som har utrustning i den. Klicka på Nätägare och placera 500-meters cirkeln där masten är. Kräver så klart att man har mastpositionen rätt noggrant. Kartan visar inte sektorinformation.
http://bredbandskartan.pts.se/


Kan enbart hålla med.Vid koll där jag bor skulle det finnas 2 master mitt ute i en sjö strax söder om mig.. smile

20

Sv: Idg har gjort en antennguide

En till IDG-antennguide fast från Computer Sweden

http://www.kjell.com/.mvc/Document/File … 870103b703

Källa
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … nformation

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

21

Sv: Idg har gjort en antennguide

Inte ett pip om vilka band han prövat på. Inte ett ljud om varför två antenner används. Tur att CS inte skriver lika ytligt om annan hårdvara, ungefär så här då: Jag har provat tre datorer. A var snabbare än B som var snabbare än C.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

22 Senaste redigerad av plun (2013-05-05 14:01:40)

Sv: Idg har gjort en antennguide

Communica vidareutvecklar antenntestet som CS utförde.

http://www.communica.se/index.asp?static=antenner

--

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

23

Sv: Idg har gjort en antennguide

Communica är distributör för Poyntingantennerna till åf. En fördel med flerbandsantenner är att kunden inte riskerar att köpa fel antenn för att han inte vet på vilket band 4G fungerar hos honom. Köper kunden band-specifika antenner, vilka kan ha högre förstärkning, så riskeras returer och missnöjda kunder. One size fits all är affärsmässigt bättre.

Info på högre nivå om MIMO-antenner -¨på tyska visserligen men välskrivet

http://www.lte-anbieter.info/technik/mimo.php

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.