1

Tråd: Mobilsurf turbo 7,2 med HTC Diamond=Bra snurr i torrent nedladdningar!

Har tidigare prövat tres mobila bredband med e220 samt e169 modemet vid olika tillfällen. Haft bra fart via http nedladdningar men så fort jag tankat torrents så har hastigheten hamnat runt 30kb/s. Hade samtidigt vanligt adsl att jämföra med på samma torrent-filer och skillnaden var markant! Helt klart är att tre stryper torrentnedladdningar på något sätt eller så pallar modemen inte med dem vad vet jag? Prövade alla olika inställningar som nämns i detta forum, kryptering, begränsa anslutningar, bitlord samt utorrent. Problemet kvarstog och det mobila bredbandet åkte tillbaka till tre.

Nu i julhelgen sade jag upp mitt adsl för att vi skall byta leverantör och plötsligt satt vi då utan uppkoppling, två stycken internetberoende människor i stugan. Det är kallt och mörkt ute och vi är lediga och är så klart internetberoende!!!

Då beställde jag genom ett snabbt klick på mobilen tres nya tjänst mobilsurf turbo (7,2mb/s) och vi var uppkopplade igen! Nästa problem kom när vi måste dela på anslutningen eftersom vi har flera datorer hemma. Prövade med internetdelning från laptopen då telefonen var inkopplad med usb kabel. Fick det alldrig att lira så istället installerade jag wmwifirouter som är ett program för windows mobile och symbian-telefoner och gör så att de fungerar som en trådlös router. Inga problem, min mobil agerar numera router hemma i väntan på "riktigt" bredband och det bästa av allt är att torrentnedladdningar går fort, i bästa fall 300kb/s. Sen kostar det 150kr/mån också.

Kanske min mobil är bättre lämpad för torrent än tres huawei-modem? För tjänsten från tre är ju samma som mobilt bredband med enda skillnaden att jag använder data.tre.se (vilket jag även testade med mobila bredbandet).

2

Sv: Mobilsurf turbo 7,2 med HTC Diamond=Bra snurr i torrent nedladdningar!

Det är väl inte så konstigt att torrentnedladdning går mycket fortare med HTC Diamond den har ju 5.76 Mbps HSUPA. E220  och E169 har inte HSUPA alls.

Hoppas du inte skojar med mig.:|

3

Sv: Mobilsurf turbo 7,2 med HTC Diamond=Bra snurr i torrent nedladdningar!

Fast den är välla bara 5.76 ready isåfall?
Och i dagsläget kapabel till ca: 1,2mbit upload som max.

Men de borde ju inte spela så stor roll om den har hsupa eller inte.
Men vore kul om du tog simkortet från nallen och stoppade in i modemet och testar ansluta på data.tre.se och se vad du får för hastighet.
Så kan man se om det är stor skillnad på abben eller nallen/modemet.

smile

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4

Sv: Mobilsurf turbo 7,2 med HTC Diamond=Bra snurr i torrent nedladdningar!

Alexander skrev:

Det är väl inte så konstigt att torrentnedladdning går mycket fortare med HTC Diamond den har ju 5.76 Mbps HSUPA. E220  och E169 har inte HSUPA alls.

Hoppas du inte skojar med mig.:|

Nej, här skojas ingenting. Ville bara dela med mig av mina erfarenheter med mobilt bredband samt tres tjänst mobilsurf turbo. Är ej insatt i vad HSUPA innebär men så här såg mina resultat ut från idag när jag körde tptest ver.3.xx

Testresultat:
-------------

Server: referens.sth.ip-performance.se:1641
Test:   302 (Auto)
Tid :   5 s  Maxtid:   15 s
Test startad : 2009-01-04 12:05:46
Test avslutad: 2009-01-04 12:08:08

Sändning:

Högsta hastighet TCP: 357.68 kbit/s
Högsta hastighet UDP: 378.09 kbit/s
Tillgänglig bandbredd TCP/UDP: 94.6 %

Mottagning:

Högsta hastighet TCP: 1.78 Mbit/s
Högsta hastighet UDP: 2.41 Mbit/s
Tillgänglig bandbredd TCP/UDP: 73.7 %

Är det resultaten man ser under sändning HSUPA-hastighet? Har tyvärr ej möjlighet att pröva med simkortet från mobilen i tres modem då de är återlämnade.

5

Sv: Mobilsurf turbo 7,2 med HTC Diamond=Bra snurr i torrent nedladdningar!

De tyder på att du inte har hsupa utan standard hsdpa.
Vilket då borde säga att det inte har nått att göra med om mobilen har hsupa stöd.
Så troligen är det då antingen abbet som inte är begränsat på samma vis som standard mobilt bredband eller så kan mobilen hantera anslutningar som en gud. smile

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6

Sv: Mobilsurf turbo 7,2 med HTC Diamond=Bra snurr i torrent nedladdningar!

OK.
Då vill jag be om ursäkt.:/

HSUPA verkar inte vara i funktion!
Iakttagelsen om hastighetsskillnaden är då väldigt intressant.

Undrar som Andreas om det beror på abonnemanget eller att mobilens modemkrets är bättre än vad som sitter i Huawei modemen?

Med 1.2 Mbps HSUPA istället för 384 kbps borde det väl kunna gå rejält snabbare med torrentsnedladdningarna. Har ju teoretiskt 4x snabbare uppladdning (fildelning).

Råkar det finnas relativt många seeders så kanske man kan få bra download rate ändå.