1

Tråd: Billiga antenner = skräp?

Är det någon som PROVAT billiga antenner från t.ex. dx.com som http://dx.com/p/1710-2170mhz-12dbi-dire … male-37398?
De är ju tokbilliga, men fungerar de?
Jag funderar på att köpa för att försöka få bättre stabilitet framför allt, men jag behöver dra 10m kabel oxå och funderar på att köpa hela skiten därifrån. Jag kommer inte att lägga över tusen spänn på en "riktig" antenn plus kabel osv, för då kör jag som det är nu och springer och startar om den när det behövs istället. Så jag vill inte höra "lägg pengarna på en vettig istället" från folk som inte testat och således inte VET att det är ett bra råd! smile

2

Sv: Billiga antenner = skräp?

Det har varit lite testande av denna produkt för något år sedan eller två. Skickade ut ett 10 tal av dessa.
Resultaten blev lite olika, man skall kanske inte förvänta sig att de är lika bra som en 1500kr antenn från någon känd tillverkare.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Billiga antenner = skräp?

strob skrev:

Är det någon som PROVAT billiga antenner från t.ex. dx.com som http://dx.com/p/1710-2170mhz-12dbi-dire … male-37398?
De är ju tokbilliga, men fungerar de?)

Fungerar gör de nog, frågan är hur länge och hur bra....

Till att börja med vore det ju bra om de visste vilket kontaktdon som antennen har. Det står SMA female, men det är det inte på bilden. Antingen är det SMA-m eller RP-SMA-f

(Nästan hela branschen har för övrigt rört ihop kön på RP-kontaktdon så det är en himla soppa, men det är en annan diskussion)

/M

4 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-11 09:25:37)

Sv: Billiga antenner = skräp?

Jag hade en som jag fått av Andreas och tog med den när jag reste runt i Sydafrika där det finns bra 3G. Monterade den på en svanhals med sugkopp. Hur jag än vände och vred märktes aldrig någon skillnad. Körde med en Huawei magnetfot rundstrålande istället som telia sålde som tillbehör  till E960 routern om man verkligen frågade. Den funkade bra men kostade två hundralappar mer.

Du kan inte förvänta dig att de som lägger ned möda på att verkligen testa antenner ägnar tid åt skräpprodukter som till råga på allt har fel kontaktdon. Så du får testa skiten själv. Förmodligen blir ingen eventuell signalförstärkning kvar sedan du dragit tio meter antennkabel eftersom du väl inte kommer att bry dig om kvaliteten/dämpningen på den kabeln heller.

Jag är 68 år. Hur gammal är du?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Billiga antenner = skräp?

dx antennen som testades, tre olika.
dom "funkar", men byggmetoden när dom kapas isär är tveksam - vilket bara betyder att dom är byggda på ej normalt sätt.

kontakten rp-sma är avsedd för inomhus användning, och tål ej väta och måste tätas annars kan modemet gåsönder pga kortslutning när det kommer in fukt i kontakterna.

jag har kört dom i ett bra tag, både under tak och ute i det fria.
båda dom två funkar felfritt, av samma modell.

ger högre signal mot modemet as is, tex 9% utan och 20% med.
den andra modellen med N kontakt med högre gain var extremt dåligt byggda, antennen i sig själv är vattenkänslig då kabelanslutningen i antennen är monterad i en otät låda, samt sladden är löjligt kort.
men den gav högre gain/signal.

ja, finns betydligt bättre antenner, men dom har funkat om man har grundläggande el kunskap och kan åtgärda konstruktionsfel.

har monterat antennen, samt dongeln ute för att inte behöva förlängning av antennkabeln.
inte optimalt, men funkar fortfarande.

6

Sv: Billiga antenner = skräp?

jonasolof skrev:

Du kan inte förvänta dig att de som lägger ned möda på att verkligen testa antenner ägnar tid åt skräpprodukter som till råga på allt har fel kontaktdon. Så du får testa skiten själv. Förmodligen blir ingen eventuell signalförstärkning kvar sedan du dragit tio meter antennkabel eftersom du väl inte kommer att bry dig om kvaliteten/dämpningen på den kabeln heller.

Jag är 68 år. Hur gammal är du?

Jag förväntar mig knappast att folk ska dra igång tester pga att jag ställer en fråga, snarare om någon annan haft samma tanke som jag och redan gått på niten (lite tanken bakom ett forum om du missat det) så jag isf slipper göra samma misstag. Däremot förväntar jag mig att folk kan tolka en fråga utan att uppfatta den som ett miffo och bete sig som ett drägg, men där kan jag erkänna att jag misstog mig! smile

Det är inte en direkt ökning av signalstyrkan jag är ute efter, utan reducera bort störningar pga signalreflektioner, andra operatörer etc, och pss få bättre kvalite på den mottagna signalen i hopp om att det ökar STABILITETEN på uppkopplingen. Jag är själv skeptisk (därav frågan), men går det att uppnå för några hundringar är det värt det. Kostar det mig 3000 spänn för två antenner, plus flera hundra för kabel så är det inget alternativ. Om ett par år kommer jag troligtvis lägga de 13000 som det kostar att dra in fibern till huset, men jag är beredd att lägga max en tusing om jag kan få bukt på problemet tills vidare.

Och för att svara på din fråga angående min ålder så är jag 32 år, men tyvärr inte singel.. :-P

7

Sv: Billiga antenner = skräp?

G-Man skrev:

dx antennen som testades, tre olika.
dom "funkar", men byggmetoden när dom kapas isär är tveksam - vilket bara betyder att dom är byggda på ej normalt sätt.

kontakten rp-sma är avsedd för inomhus användning, och tål ej väta och måste tätas annars kan modemet gåsönder pga kortslutning när det kommer in fukt i kontakterna.

jag har kört dom i ett bra tag, både under tak och ute i det fria.
båda dom två funkar felfritt, av samma modell.

ger högre signal mot modemet as is, tex 9% utan och 20% med.
den andra modellen med N kontakt med högre gain var extremt dåligt byggda, antennen i sig själv är vattenkänslig då kabelanslutningen i antennen är monterad i en otät låda, samt sladden är löjligt kort.
men den gav högre gain/signal.

ja, finns betydligt bättre antenner, men dom har funkat om man har grundläggande el kunskap och kan åtgärda konstruktionsfel.

har monterat antennen, samt dongeln ute för att inte behöva förlängning av antennkabeln.
inte optimalt, men funkar fortfarande.

Bra svar! Det var precis vad jag vågade hoppas på. Att de är sämre är givet, om de är bra nog i min applikation är en helt annan sak! Jag har bra signalnivå, jag vill bara sålla bort störningar som jag nämnt tidigare. "Grundläggande elkunskap" ska jag nog anses ha då jag är elektronik-ingenjör :-).
Tack för ett bra svar, jag ska nog testa dessa så fort jag får reda på var masten finns!

8

Sv: Billiga antenner = skräp?

Du får då hoppas på att de billiga antennerna har ett polardiagram om medger att önskad direktsignal selekteras fram. Det är just en av de saker som är osäker med billiga yagis. Det är inte ens säkert att max lob är dit bommen pekar. Den uppgift du förelägger antennen är i själva verket rätt krävande.

Men alla är tacksamma om du testar åt oss.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Billiga antenner = skräp?

Ja säkert, och målet är att det ska bli bättre än den interna antennen i routern som dessutom är placerad inomhus, så de är satta med priset och byggkvalitén i åtanke! smile Och om den inte skulle vara effektivast exakt i linje spelar ju mindre roll med tanke på att injusteringen kommer ske empiriskt. smile

10 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-23 15:55:35)

Sv: Billiga antenner = skräp?

Yagiantenner har även när de är välgjorda en mängd sidolober. Har du tur och det finns en dominerande störande signal kan du genom att vrida antennen få störsignalen att hamna i en kraftig dipp  som sänker den > 10 dB.

Panelantenner med quad-element och stor reflektor har vanligtvis mindre förstärkning bakom ca 80 grader från huvudriktningen och färre spretiga starka sidolober. Vill du kolla polardiagrammen hos proffsantenner av olika slag inkl. yagis  och paraboler rekommenderas en titt på zdacomm.com.

Reflekterade signaler har ofta vridna polarisationsplan. Sändarantennerna är vinklade +/- 45 grader. Genom att ställa de egna antennerna likadant kan man teoretiskt sänka andra polarisationsriktningar ett par dB. 45 grader fel ger 3dB minskning, 90 grader upp till 20.

Antenn jag skulle vilja se: en lång slotantenn med parabolisk reflektot (tänk ett gammalt elektriskt värmeelement med glödsnde spiraltråd  och en reflektor). Såg en notis om en sådan konstruktion som en militär mottagarantenn. Reflektorn hade givits en icke närmare beskriven utforming som sades släppa igenom horisontellt polariserade radiovågor. Bör ha varit någon svancerad form av gallerreflektor. Frågan är om en sådan antenn skulle kunna ges en ännu smalare lob än en parabol med motsvarande reflektoryta och starkare dämpning av den andra polarisationsriktningen än vad parabolen ger. Två sådana kunde utgöra en bra mimokombo då man vill selektera bort allt vid sidan om huvudriktningen.

Problemet att selektera bort alla signalriktningar utom en är vanligt men svårlöst. Om även signalen från önskad mast når en via reflektioner är det kört. Har man tur kan det finnas ett ställe i ett rum där önskad signal har ett max. Annars gör reflexer i rum stt mottagningshastigheten sjunker även om signalstyrkan bara är ett par dB sämre sig utanför rummet (enligt egna erfarenheter med Net1). Visserligen sägs LTE hantera multipath bättre än cdma och umts, men det gäller bara signaler från en cell. Signalsoppa genom reflekterade signaler från flera celler kan göra att 4G modem får fnatt. I vilken mån olika modem/routrar får mindre fnatt än andra är en tills vidare obesvarad fråga även om jag håller på AVM6840 som en router mindre benägen till oönskad handover än huaweigrejor.

Ytterligare nerdfundering: Kan man minska känsligheten för signaler bakifrån och från sidorna genom att klä in en panelantenn med radiodämpande skum på baksidan och sidorna? Problemet är vanligt i GPS-sammanhang eftersom reflekterade signaler ger positionsosäkerhet. En del har testat att sätta gps-patchantennen i botten av en burk.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11 Senaste redigerad av fellow (2012-12-05 23:47:33)

Sv: Billiga antenner = skräp?

Kan intyga att Dxtreme panelantenn 2,3GHz-2,7Ghz@10dB fungerar helt okej ihop med D-Link DWR-923. Pris ca 140 SEK för panelantenn (per styck) , 5m kabel ingår. Ned 17 Mbit/s, Upp 15Mbit/s @2,6GHz 4G. Ping 40ms. Utan antenn 0/0 ("nästan" radioskugga@2,6GHz). Totalpriset blev alltså 280SEK inklusive frakt(2 st). Leveranstiden var sjukt långa 4 veckor. Konfiguration/polarisering +-45 grader, avstånd mellan antenner 2*lambda=ca 35cm C-C. Minst ett stort träd + en kulle i vägen mot masten, ej fri sikt. Antagligen bättre fart med längre avstånd mellan antennerna, hade tyvärr inte tillgång till en längre mast. Tack till trådskaparen för tipset, har sparat runt 3Kkr.

Värden med 2x dxtreme antenner:

RSSI                1,(63,8)    
Signal Strength     -63         

Länk: http://dx.com/p/2-4ghz-2300-2700mhz-8-1 … male-34493

12 Senaste redigerad av jonasolof (2012-12-06 08:58:01)

Sv: Billiga antenner = skräp?

Kan man inte se den nyttosignalens nivå RSRP i dlinkroutern? RSSI är nivå från alla operatörens celler.

Ett problem med extremt billiga antenner äratt byggkvaliteten kan vara ojämn och det kan förekomma felmonteringar, fellödningar av anslutningar osv. Vidare felaktig impedansanpassning. Den oinvigde kan inte se att koaxialkabeln som är lödd till en vikt dipols båda sidor är en felkonstruktion eftersom impedansanpassning saknas.

Så även om en antennfunkat är det inte givet att nästa antenn från samma tillverkare är bra. Men det kan ju funka. Bara att pröva om man är medveten om att det är en viss chansning. Och vill föra in ännu flera obekanta vid installationen av mobilt bredband.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Billiga antenner = skräp?

allt från dx är en chansning, på linknande vis som vissa svenska firmor säljer skräp till tio,tjugo gånger högre pris mot dx..
funkar inte dx sakerna får man tillbaka kulorna... extremt lite tjaffs från dx mot tex vissa svenska butiker.

14

Sv: Billiga antenner = skräp?

jonasolof: Mjukvaran 1.2.9.36 visar inte RSRP, vad jag kan se. Ser dx-grejer som ett gör-det-själv kit, får eventuellt öppna antennerna och kolla innehållet till sommaren. Metallmotstånd är ju inte så dyrt i fall det måste uppgraderas och impendanskorrigeras längre fram. Jag tar för givet att alla sändar/mottagarkretsar i D-Linken är kortslutningssäkrade "per design" i och med det handlar om småeffektsförstärkare i masstillverkning.

G-MAN: Jag är nöjd med kvalitén, kondensdreneringshål samt antennfunktion finns där ju. Ingen kontakt på utsidan, kabeln indragen och lödd inuti höljet vilket ger stilpoäng till Kineserna. Lite High-End känsla där för att få ned förlusterna:). Priset var också helt okej förståss:). Leveranstiden var pinsam, det var ju trots allt flyggods.

15 Senaste redigerad av jonasolof (2012-12-10 12:08:42)

Sv: Billiga antenner = skräp?

Ett foto på ett tyskt forum visade en billig kinesantenn där innerledaren eller skärmen, minns inte vilket, inte var fastlödd när höljet väl hade öppnats. Jag är rätt misstänksam mot särskilt billiga produkter från ett land där producenter kunde blanda in melamin i mjölkpulver till barn för att proteinvärdet skulle bli högt vid mätning med trehundratusen offer som följd. Det finns många tänkbara fel på en yagi-antenn man inte kan konstatera bara genom att titta på den. Samma gäller långa rundstrålande med fantasisiffror om förstärkning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.