1

Tråd: problem att kallstarta -nätadapter?

Oftast när jag sätter i nätadaptern i vägguttaget med dc-pluggen inkopplad vill den inte starta. Lan-lampan blinkar till lite, sen är den stendöd. Drar jag ur adaptern ur väggen och väntar några sekunder så startar den, men bara om den nedersta dioden, wlan, blinkar till snabbt.

Låter jag adaptern sitta i väggen från början och stoppar in dc-pluggen, då brukar den oftast starta vid första försöket.

Har det varit strömavbrott kan man vara säker på att routern inte hoppar igång av sig själv.

Verkar som routern är känslig för den första strömmen. En teori är att de två spolarna som sitter bakom lan-portarna alstrar en strömstöt. Det knäpper till lite svagt i dem vid påslag.

2

Sv: problem att kallstarta -nätadapter?

Det är troligen dåliga kondensatorer i din nätadapter.
Ett vanligt fel i dagens elektronik.

3

Sv: problem att kallstarta -nätadapter?

Det var min första tanke också!

Saken är den att det är själva adaptern som följde med när jag köpte Dovado Tiny på Kjell & Company.

Vet inte om utvecklaren av Dovado tar till sig info här? Efter att ha lött på en elektrolyt på 470 microF med ett seriekopplat motstånd på 100 ohm blev det lite bättre. Men inte helt pålitligt tyvärr!

4

Sv: problem att kallstarta -nätadapter?

Defekta kondensatorer måste bytas ut mot nya,
att löda på dom är bara konstgjord andning.

5

Sv: problem att kallstarta -nätadapter?

På vilket sätt påverkar de defekta kondensatorerna nätadaptern?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: problem att kallstarta -nätadapter?

Förlåt min otydlighet. Det är i nätadaptern dom defekta elektrolytkondensatorerna
sitter.
Har nätadaptern dåliga kondensatorer uppnår dom inte full kapacitet efter strömavbrott.
Låt oss anta att nätadaptern ska ge 12V. Mäter man spänningen när adaptern inte är
ansluten till routern får man nog 12V.
Mäter man spänningen när adaptern är ansluten till routern kanske man inte har mer än
9V och då fungerar den inte helt korrekt.
Dåliga kondensatorer ger ju också en sämre likspänning med för mycket rippel som påverkar
ansluten apparatur negativt.

7

Sv: problem att kallstarta -nätadapter?

Ok om spänningsfallet. Jag trodde problemet enbart var dålig filtrering.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8 Senaste redigerad av Micke (2012-11-29 10:17:23)

Sv: problem att kallstarta -nätadapter?

Hade samma bekymmer med adaptern till min slingbox...

http://i.imgur.com/G0CcX.jpg

...kaputt!

http://www.youtube.com/watch?feature=pl … CSNWi3UHf4

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

9

Sv: problem att kallstarta -nätadapter?

Svullna kondensatorer har varit vanligt förekommande.
http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague

Har haft liknande problem med nätagg, moderkort, grafikkort etc.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

10 Senaste redigerad av kantarell (2012-11-30 17:11:00)

Sv: problem att kallstarta -nätadapter?

router och adapter relativt nyinköpta, endast använd några dagar.

skulle mest gissa på att den första spänningen från adaptern är "smutsig" alt instabil. har även noterat att på vanliga nätverkskort sitter en keramisk kondensator nära spolen. kunde inte se motsvarande i Tiny. deras funktion är att "äta" upp spikar som kan uppstå. det knäpper till lite i spolarna vid påslag, antagligen genereras en liten strömstöt från dem, brukligt från spolar vid tillslag. tyvärr har jag inget oscilloskop i bakfickan som jag kan mäta med..

forskar vidare!

forts..

Nu har jag testat med en annan adapter ett antal ggr och nu startar den varje gång. Alltså var det adaptern som var felet. Är det inga andra som upplever startproblem av Tiny om ni drar ur väggkontakten, väntar en stund och sedan pluggar in?

Den gamla adaptern är av trafotyp kan tilläggas.. Gamla hederliga prylar kan komma till användning ibland!

11

Sv: problem att kallstarta -nätadapter?

kantarell skrev:

router och adapter relativt nyinköpta, endast använd några dagar.

skulle mest gissa på att den första spänningen från adaptern är "smutsig" alt instabil. har även noterat att på vanliga nätverkskort sitter en keramisk kondensator nära spolen. kunde inte se motsvarande i Tiny. deras funktion är att "äta" upp spikar som kan uppstå. det knäpper till lite i spolarna vid påslag, antagligen genereras en liten strömstöt från dem, brukligt från spolar vid tillslag. tyvärr har jag inget oscilloskop i bakfickan som jag kan mäta med..

forskar vidare!

Är routern alldeles nyinköpt, går väl att lämna tillbaka den eller få ny på garantin.

/Bengt, nöjd ägare till en Dovado TINY och en DOVADO DOMA.

Bengt Österdahl, Gustavsberg

12

Sv: problem att kallstarta -nätadapter?

QZGBT5: Att lämna tillbaka en pryl är för mig sista utvägen, oftast får man tillbaka en "likadan". De är ju serietillverkade och skiljer sig inte. Det känns bättre att lyckas hitta felet och eventuellt kan det bidra till att utveckla bättre prylar framöver!

13

Sv: problem att kallstarta -nätadapter?

javisst om det är ett vanligt problem men i ditt unika fall så kan det vara bra att utnytja garantin.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

14

Sv: problem att kallstarta -nätadapter?

åker direkt och byter om jag får fel på något om garantin finns kvar.....och visst får man en lika , eller motsvarande om det skulle vara slut, men om man får en lika så har jag inte sett det som ett problem då jag aldrig varit med om att samma problem (vad jag kan komma ihåg) då jag fått varan utbytt.

I bland blir det fel på en lödning tex i serietillverkningen men det innebär inte att hela serien har det felet....även om det förekommer att hela serier blir fel... nä åk o byt ut skiten eller köp en ny multiadapter om garanin inte gäller längre adapter

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

15

Sv: problem att kallstarta -nätadapter?

har varit med om garantitjafs ett antal ggr, speciellt media markt, även Kjell vissa gånger. det kan även vara roligt att ringa in ett fel, sedan laga det och bidra till förbättringar. nätadaptern är limmad och antagligen kapslad. skulle va kul och ta en annan adapter som levereras med Tiny för att se om felet upprepar sig.

Har någon ork och lust, testa att dra ur adaptern någon minut, plugga in och se om routern startar eller inte.

16

Sv: problem att kallstarta -nätadapter?

kantarell skrev:

har varit med om garantitjafs ett antal ggr, speciellt media markt, även Kjell vissa gånger. det kan även vara roligt att ringa in ett fel, sedan laga det och bidra till förbättringar. nätadaptern är limmad och antagligen kapslad. skulle va kul och ta en annan adapter som levereras med Tiny för att se om felet upprepar sig.

Har någon ork och lust, testa att dra ur adaptern någon minut, plugga in och se om routern startar eller inte.

Jag har aldrig haft några problem med att lämna tillbaka eller byta ut varor hos Kjell & Company.

Mina routrar (Dovado UMR, TINY och DOMA) har alltid startat som de ska.

/Bengt

Bengt Österdahl, Gustavsberg

17

Sv: problem att kallstarta -nätadapter?

QZGBT5: Ok, men om jag säger att jag har haft problem med garantiärenden så är det så. Det skiljer sig väl från butik till butik? Person till person och tillfälle till tillfälle?

Jag förstår att de flesta routrar funkar fint med nätadaptern och att majoriteten av människor inte har några problem med garantier.

För den som vill forska i ämnet, ställ dig vid supportkön på Media Markt i Norrköping. Det kan bli en upplevelse som heter duga! Kan gå hett till där mellan varven..

Någon annan kan ju testa, det är högst frivilligt och nu bara för intressets skull. 6 av 10 ggr startar min normalt, de andra inte. Vid strömavbrott, som faktiskt inträffar ibland där jag bor, brukar den inte starta efter att strömmen kommit tillbaka.

18

Sv: problem att kallstarta -nätadapter?

Jag uppmuntar till att ta reda på vad felet består i själv om man har kompetensen

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.