1

Tråd: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

Är det någon som om utbyggnaden av 4G för Tele2/Telenor är försenad?
Och hur mycket i så fall?

Tidigare i år stod det på Tele2s hemsida att utbyggnaden av 4G i Katrineholm och Vingåker skulle vara klar i September 2012(slutet av Q3) och i Leksand och Rättvik i December (dvs slutet av Q4)

Nu är det slutet av November och fortfarande ingen 4G-täckning i Katrineholm eller Vingåker.
De har dessutom ändrat texten på hemsidan till
"Kommer inom kort", även för Leksand och Rättvik står det nu "Kommer inom kort".
http://www.tele2.se/kundservice/drift-o … ggnad.aspx

Är det någon som vet något mer konkret än "Kommer inom kort"?

Jag vet att de tidigare i år låg någon/några veckor före tidplanerna med utbyggnaden, därför är jag extra besviken över denna försening.

2

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

När det var på gång i Linköping var det olika mycket vaga besked, och sen en natt bara hände det.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

3

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

Vad hände närmare bestämt. Vilken bandbredd och vilken operatör angavs?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

HåkanC skrev:

Är det någon som om utbyggnaden av 4G för Tele2/Telenor är försenad?
Och hur mycket i så fall?

Tidigare i år stod det på Tele2s hemsida att utbyggnaden av 4G i Katrineholm och Vingåker skulle vara klar i September 2012(slutet av Q3) och i Leksand och Rättvik i December (dvs slutet av Q4)

Nu är det slutet av November och fortfarande ingen 4G-täckning i Katrineholm eller Vingåker.
De har dessutom ändrat texten på hemsidan till
"Kommer inom kort", även för Leksand och Rättvik står det nu "Kommer inom kort".
http://www.tele2.se/kundservice/drift-o … ggnad.aspx

Är det någon som vet något mer konkret än "Kommer inom kort"?

Jag vet att de tidigare i år låg någon/några veckor före tidplanerna med utbyggnaden, därför är jag extra besviken över denna försening.


Rättvik skulle vara trevligt med bra kapacitet också... med tanke på CCW då det inte ens går att skicka sms vissa timmar under dygnet.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

5

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

Vill påstå att de ligger ca 6 månader efter med utbyggnaden (i Avesta) mot vad som var utlovat från början.
Lovades 4G i juni och det har passerats med råge och fortfarande inget 4G. Vi telefon har det nu lovats mig före nyår men vi får se hur det går med det. Dock har det körts igång något i Hedemora såg jag fast med extrem kort räckvidd för att vara 900 MHz bara någon km enligt täckningskartan.

6

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

bengt_h skrev:

Vill påstå att de ligger ca 6 månader efter med utbyggnaden (i Avesta) mot vad som var utlovat från början.
Lovades 4G i juni och det har passerats med råge och fortfarande inget 4G. Vi telefon har det nu lovats mig före nyår men vi får se hur det går med det. Dock har det körts igång något i Hedemora såg jag fast med extrem kort räckvidd för att vara 900 MHz bara någon km enligt täckningskartan.


Ja, så är det i Gästrikland med, enligt täckningskartan på Tele2 så kan man se 2 st master i Ockelbo som är utbyggda till 4G, men det finns ingen 4G täckning utmålat på kartan.

Skulle ju kunna ta X-tåget till Ockelbo någon dag och testa också.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

7

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

Nu ökade täckningen (på tänkningskartan hos Tele2) för 4G sändaren i Hedemora på 900 MHz helt plötsligt. Kanske finns en chans att få fatt i den hemmifrån nu :-)

8

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

Fast med telenor har du redan 2600 och vid täckning med 900. Inget 60 mbit/s ännu.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

Nja inte där jag bor, 11 km från masten. Testade nyss men lönlöst, kan dock bero på att det blir nästan i backriktingen på en antenn avsedd för 3G 2100 MHz.

10 Senaste redigerad av Micke (2012-11-29 17:12:56)

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

Är det bara jag som inte får fram Telenor´s täckningskarta ...
http://i.imgur.com/bCkGU.png

Kör med Firefox 18.0 ...
http://www.telenor.se/privat/kundservic … karta.html

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

11

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

Funkar i Chrome

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

12

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

funkar för mig med    chrome

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

13 Senaste redigerad av Wasted (2012-11-29 19:47:36)

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

Utanför Sundsvall kör då Tele2 på så det ryker om det.Telenor och andra ligger långt efter.
Har till och med 4G fast närmsta mast som sänder är miltals bort (s-vall)
Fattar inte hur jag kan få in det (med 2 streck dessutom) fastän antennen pekar mot en 3G mast 3 km bort i motsatt riktning...

14

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

Wasted skrev:

Utanför Sundsvall kör då Tele2 på så det ryker om det.Telenor och andra ligger långt efter.
Har till och med 4G fast närmsta mast som sänder är miltals bort (s-vall)
Fattar inte hur jag kan få in det (med 2 streck dessutom) fastän antennen pekar mot en 3G mast 3 km bort i motsatt riktning...


Du får in 4G från Tele2 men inte 4G från Telenor ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

15

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

Discover skrev:
Wasted skrev:

Utanför Sundsvall kör då Tele2 på så det ryker om det.Telenor och andra ligger långt efter.
Har till och med 4G fast närmsta mast som sänder är miltals bort (s-vall)
Fattar inte hur jag kan få in det (med 2 streck dessutom) fastän antennen pekar mot en 3G mast 3 km bort i motsatt riktning...


Du får in 4G från Tele2 men inte 4G från Telenor ?


Japp stämmer.

16

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

Wasted skrev:
Discover skrev:
Wasted skrev:

Utanför Sundsvall kör då Tele2 på så det ryker om det.Telenor och andra ligger långt efter.
Har till och med 4G fast närmsta mast som sänder är miltals bort (s-vall)
Fattar inte hur jag kan få in det (med 2 streck dessutom) fastän antennen pekar mot en 3G mast 3 km bort i motsatt riktning...


Du får in 4G från Tele2 men inte 4G från Telenor ?


Japp stämmer.


Skumt.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

17

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

Nu är Sala igång också. Börjar känna mig omringad av 4G som inte når fram till mig sad

18

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

Discover skrev:
bengt_h skrev:

Vill påstå att de ligger ca 6 månader efter med utbyggnaden (i Avesta) mot vad som var utlovat från början.
Lovades 4G i juni och det har passerats med råge och fortfarande inget 4G. Vi telefon har det nu lovats mig före nyår men vi får se hur det går med det. Dock har det körts igång något i Hedemora såg jag fast med extrem kort räckvidd för att vara 900 MHz bara någon km enligt täckningskartan.


Ja, så är det i Gästrikland med, enligt täckningskartan på Tele2 så kan man se 2 st master i Ockelbo som är utbyggda till 4G, men det finns ingen 4G täckning utmålat på kartan.

Skulle ju kunna ta X-tåget till Ockelbo någon dag och testa också.


Studerade täckningskartorna nu på morgonen (måste ju ha något att göra för att inte somna) och Tele2 har bättre 4G täckning runt Ockelbo än vad Telenor har.

Skumt.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

19 Senaste redigerad av bengt_h (2012-11-30 09:25:49)

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

Tror bara det beror på att man har olika gränsvärden för täckning på kartorna.
Telenor kör ju med 32, 60 och 80 Mbit
Tele2 med 25 och 80 Mbit.

Skillnaden mellan 32 och 25 är kanske som spökar?
Om det är så så kommer Tele2 att via bättre täckning.

Dessutom verkar de använda olika mjukvaror för att generera kartdata. Så täckningen på kartorna får man nog ta med en nypa salt som vanligt.

20

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

bengt_h skrev:

Tror bara det beror på att man har olika gränsvärden för täckning på kartorna.
Telenor kör ju med 32, 60 och 80 Mbit
Tele2 med 25 och 80 Mbit.

Skillnaden mellan 32 och 25 är kanske som spökar?
Om det är så så kommer Tele2 att via bättre täckning.

Dessutom verkar de använda olika mjukvaror för att generera kartdata. Så täckningen på kartorna får man nog ta med en nypa salt som vanligt.


Jo, dock så finns det en mast väster* om Ockelbo som är utbyggd med 4G, dock ligger den inom 4G täckningen enligt kartan hos Tele2 och hos Telenor finns det ingen täckning på platsen för masten...


* Rönnåsstugan (med utsikt hela vägen ned till Gävle)

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

21 Senaste redigerad av Wasted (2012-11-30 13:06:02)

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

Discover skrev:
Wasted skrev:
Discover skrev:

Du får in 4G från Tele2 men inte 4G från Telenor ?


Japp stämmer.


Skumt.


Har fått reda på att Tele 2 kör med en 4G mast drygt en mil från mig,dock i motsatt riktning från andra masten och med berg,skog och annat i vägen.Häpnandsväckande att man får in 2 pinnar i allafall från den masten trots helt "felaktig riktning" med riktantennen och 1,3 MIL bort.
Tele 2 är på gång att bygga ut både här och i Ånge,som ligger 3 mil väster om mig.Så det händer grejor..
Telenor har knappt 6 mbit utbyggt här än.

22

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

HåkanC skrev:

Tidigare i år stod det på Tele2s hemsida att utbyggnaden av 4G i Katrineholm och Vingåker skulle vara klar i September 2012(slutet av Q3) och i Leksand och Rättvik i December (dvs slutet av Q4)

Nu är det slutet av November och fortfarande ingen 4G-täckning i Katrineholm eller Vingåker.

I går, 1/12, upptäckte jag att Tele2s täckningskarta är uppdaterad och att de nu skall ha 4G-täckning i Katrineholm och Vingåker.

Men fortfarande ingen uppdatering av täckningen vid Siljan och det står fortfarande "Kommer inom kort" på Tele2s hemsida (men det står det iofs fortfarande även för Katrineholm och Vingåker)

Men jag såg nu också att de har ändrat sin text, åtminstone TROR jag att de har gjort det.
Tidigare stod det att deras 4G-nät i slutet av 2012 skulle vara utbyggt så att det täckte en stor del av befolkningen (OBS: befolkningen, inte landets yta).
Nu har de ändrat till:
"Redan nu kan 80% av alla svenskar surfa i vårt 4G-nät. I början av 2013 kommer den siffran vara hela 99%."
Från: http://www.tele2.se/kundservice/drift-o … natet.aspx

23

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

Tele2 & Telenor har fortfarande ingen 4G täckning i Rättvik.

Det räcker ju med 2 st basstationer bara,
en i centrala Rättvik & en uppe på toppen av Rättviksbacken.

På toppen av Rättviksbacken har Tele2 & Telenor varsin 2G bas,
så där kommer det ju att byggas ut med 4G 900 MHz iaf.

På utkiks tornet "Vidablick" har även Tele2 en 2G bas, den blir säkert också uppgraderad till 4G.

Tele2 har en 2G bas vid rondellen där Backavägen & Centralgatan möts
och den byggs förmodligen ut med 900 & 2600 MHz,
och kommer förhoppningsvis att vara matad med fiber.


Förmodligen blir det radiolänk upp till toppen av Rättviksbacken,
förmodligen från masten i centrala Rättvik.



När 4G äntligen byggs ut i Rättvik så får man hoppas på att de inte snålar med kapaciteten,
med tanke på CCW ( Classic Car Week ).

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

24

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

Discover skrev:

Tele2 har en 2G bas vid rondellen där Backavägen & Centralgatan möts
och den byggs förmodligen ut med 900 & 2600 MHz,
och kommer förhoppningsvis att vara matad med fiber.

Den masten står på Knektplatsen, nordost om korsningen/rondellen
https://maps.google.se/maps?q=Knektplat … 3,,1,-6.96
(Tyvärr måste ni klicka på länken ovan, jag vet inte hur man gör för att klistra in en bild från Google Streetview här)


När 4G äntligen byggs ut i Rättvik så får man hoppas på att de inte snålar med kapaciteten, med tanke på CCW ( Classic Car Week ).

+1, men 3G-nätet i Rättvik är nedtyngt hela semesterperioden.

25

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

HåkanC skrev:
Discover skrev:

Tele2 har en 2G bas vid rondellen där Backavägen & Centralgatan möts
och den byggs förmodligen ut med 900 & 2600 MHz,
och kommer förhoppningsvis att vara matad med fiber.

Den masten står på Knektplatsen, nordost om korsningen/rondellen
https://maps.google.se/maps?q=Knektplat … 3,,1,-6.96
(Tyvärr måste ni klicka på länken ovan, jag vet inte hur man gör för att klistra in en bild från Google Streetview här)


När 4G äntligen byggs ut i Rättvik så får man hoppas på att de inte snålar med kapaciteten, med tanke på CCW ( Classic Car Week ).

+1, men 3G-nätet i Rättvik är nedtyngt hela semesterperioden.


Jo, känner till Knektplatsen...

Förra året så tyckte jag att Tele2 var stabila under CCW, några i vårt sällskap hade 3 och de kunde under vissa timmer inte ens skicka sms... men det är ju inte så konstigt då jag bara har hittat en 3G mast för 3 & Telenor i Rättvik, och den står på toppen av Rättviksbacken.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.