1

Tråd: Blåskärm och virussök

Jag har en sprillans ny och snabb Acer PC, kör Win7 home premium samt  F-secure som virussskydd. Det har börjat dyka upp blåskärmar, BSOD. Jag kan undvika de flesta genom att söka genom datorn med PC Tune Up Maestro vid varje uppstart och låta den fixa fel.. Men efter att datorn  gått ned i standby uppträder blåskärm ändå ibland. Har tagit bort misstänkta och onödiga program. Jag har försökt kör Microsoft malicious software removal tool men det hänger sig efter några minuter vilket i sig kan tyda på virusförändrad fil.

Windows egen minnestest helt OK.

Tacksam för tips om vad jag kan skanna med. F-secure är bra på många vis men medger inte skanning av hårddisk.-

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2 Senaste redigerad av Jonny (2012-11-27 17:57:51)

Sv: Blåskärm och virussök

Nja..... det här med strömsparläge o trassel.... är känt sedans Windows födelse:hehe.. fast det vet du kanske om du hållit på med datorer länge.

när windows får blåskärm så är det i 90% en hårdvara eller en drivrutin som inte fungrar.... brukar vara grafikdrivrutiner som spökar mest...

går vi lite tillbaka i windows så var dom vanligaste felet till blåskärm

1. grafikdrivrutin
2. ljudkortsdrivrutin
3. nätverksdrivrutin
hårdvara som strulade mycket var cdspelare men mest i forma av att den hängde systemet.

sedan alla dom här tuningprogrammen, registerfixarprogram och dyligt = dåliga erfarenheter = strular till det mera som det verkar så dessa håller man sig borta ifrån.

är du säker på att du inte kan höra något klickljud eller knäppljud från HD precis innan du får blåskärm ? kanske svårt att höra.

kan du komma ihåg vad som händer precis innan felet kommer ?
starta upp i felsäkert läge  kommer det då med?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

3

Sv: Blåskärm och virussök

Jag brukar använda följande taktik.

1. Röja ut allt temporärt mha CCleaner  (underlättar då sedan även malwaregenomsökningar eftersom den temporära sophögen är borta, ofta flera GB)

CCleaner
http://www.filehippo.com/download_ccleaner

OBSERVERA att du kan ställa in CCleaner som just du vill ha det, jag brukar vilja ha min webhistorik kvar, OBS två flikar !.


2. Malwarebytes anti-malware
http://www.malwarebytes.org/products/malwarebytes_free/


3. Efter det går jag igenom det befinliga skyddet i ditt fall F-Secure och kollar om det är helt uppdaterat. Malware blockerar ofta uppdateringar av skydd.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

4

Sv: Blåskärm och virussök

Har kört ccleaner och malwarebytes utan problem. Men Microsoft malicious software removal tool crashar ändå efter några minuter och sedan kom BSOD, blåskärm. Jag vill inte installera andra antivirusprogram eftersom det kan stöka till det befintliga. men skulle ändå behöva någon djupare scan - tror jag.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Blåskärm och virussök

Nej något mer malwareprogram är det ingen ide att köra.

En till viktig sak är om WindowsUpdate fungerar som det ska ?
Kolla om allt är uppdaterat !

Att MS-verktyget crashar kan ev tyda på att WU inte är helt uppdaterat.


Sen litar jag inte på program typ PCTune utan CCleaner är fullt tillräckligt.


Efter att man uteslutet malware så återstår då hårdvarufel eller om du bytt drivare till något ?

Min erfarenhet av BSOD fel är att det ofta är grafikdrivarna som spökar alt att man fått ett minnesfel.

Sen kan man kolla på ACERs supportplats om de har nyare drivare men själv föredrar jag drivare från komponentens tillverkare.

Man kan snabbt reda ut vilka pryttlar man har i en burk med Speccy  (samma mjukvaruknådare som CCleaner)

http://www.filehippo.com/download_speccy/

Slutligen finns det feldiagnosloggar som sparas för BSOD-fel men dit kan vi återkomma.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

6 Senaste redigerad av Wasted (2012-11-28 00:37:19)

Sv: Blåskärm och virussök

Kör igång datorn i felsäkert läge är ett knep för att se om den fungerar då.


Eller pröva detta program som hjälper till att söka felet med BSOD..

http://download.cnet.com/BlueScreenView … 65136.html

7

Sv: Blåskärm och virussök

Kolla i loggboken och se om du kan utläsa några problem.
Eller kolla minidumparna som skapas av Windows vid bsod och hitta orsaken.

Eller ta den lätta vägen och ladda ner senaste versionen av windows 7 med sp1 och installera om datorn. Du har oem licens under datorn troligen så det bör inte vara nått problem.
Och istället för att använda tillverkarens egna preppade skiva med 711 extra mjukvaror.
Här hittar du samtliga orginal windows 7 skivor i iso format som du kan använda med din oem cd key:
http://www.mydigitallife.info/official- … tal-river/

Och här hittar du verktyg från microsoft för att skapa bootbart usb minne av iso filen "bränna skivor är förlegat"
http://www.microsoftstore.com/store/mss … vd_dwnTool

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

8

Sv: Blåskärm och virussök

SSD disk och minne utbytta på garanti. Datorn var1 månad gammal.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.