126 Senaste redigerad av crippan (2012-11-26 17:52:16)

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

så här ser det ut i B593:an nu:

Trådlös status

PLMN:
3

Servicestatus:
Giltiga tjänster

Bandbredd(kHz):
10000

Cell-ID:
21

Signalstyrka:
3

RSRP(dBm):
-95

RSRQ(dB):
-7

Roam:
NEJ

Det ser ut som att det är 800mhz va?

hastighet i bredbandskollen: 6,5Mbit/s ner, 6,2Mbit/s upp och 26ms responstid.

Kan någon rekommendera en vettig antenn? Har sett att det finns prisvärda sorter i tyskland. någon som har erfarenhet där?

edit:
Fick en klart bättre hastighet nu!
bredbandskollenbild

127

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Jonny skrev:

grattis


tack!

Känns som man har slitit på folk här i forumet i onödan för ett så pass fjösigt problem.

128

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

det är så man får erfarenhet......så nästa gång hjälper du någon

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

129

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Betydligt bättre ping än jag hade, 35ms som lägst på bredbanskollen, oftast ca 45-50ms.
Vid momentan mätning runt 65ms... fick dock lite bättre fart.

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

130 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-26 18:23:29)

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

det var ett mycket bra övningsexempel. Vi kom ju fram till att Tres mast var PCI 21 och 10 MHz, därmed säkerligen 800. Samt att kortet förmodligen inte var aktiverat. Och att servicebutiken hjälpte. vilket forutsatte attt vi visste att ett upplåst E392 ska funka äve med Tre.

Frågan är nu om 21 ligger 2km söder om dig eller om det är en annan mast.

Med den utrustning jag använder hade det tagit fem minuter att komma fram till diagnos om jag varit på plats. Först nätöversikt, sedan logg över anslutningsproblemet.

En panelantenn kommer att funka bra. De värden du fått idag med RSRQ -7 är bättre än -9 och -11 du fått tidigare så du verkar ha ställt routern på ett bättre ställe. Med en Mimoantenn (panel) bör du kunna komma upp i 25 mbit ned och 20 upp, det är vad jag får på landet 2000 meter från Telia 800 basstationen med lite skog emellan. Jag har använt BAZ 800 panel på flera ställen, titta på FP12

http://www.spezialantennen.eu/lteantennen/index.php

Den dyrare är med 2x10 meter bra koaxialkabel.  LTE antennerna visas bara på tyska sidan. Jag skickade bankbetalning över nätet. Den stora 18 dB antennen behöver du inte. Kom ihåg att beställ utan text, annars får man BAZ blaffa i blått.

För Tres frekvensblock på 800 ska du beställa en antenn avstäm för O2, de frekvenserna stämmer prick. den kommer attt funka på telia också om du vill.

En fördel du har är att det torde bli glest med Tre-antenner hos dig. Då minskar interferensen och både DL och UL speed bli bättre. När man väljer placering är det bra om bara önskad från operatören mast ser antennen. OOm du hörs för bra hos en annan mast kan upload speed sjunka, den masten kräver att du dämpar dig via funktion Inter Cell Interference Coordination.

Den goda pingtiden 26 ms vittnar om ren signal, med möjlighet för ännu bättre fart.

Nu kommer barnen nog att förlåta pappas upptagenhet med internetförbindelsen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

131 Senaste redigerad av crippan (2012-11-27 11:25:15)

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Tack för input angående antenn. Får bli att beställa en sådan framledes. Det viktigaste för mig är stabiliteten och det märks skillnad jämfört med 3g-uppkopplingen jag hade. Jag får in tv genom en DB via parabol och där märks det direkt när uppkopplingen tappar.
Nu kan jag även spela tv-spel online! har jag inte kunnat göra sen jag flytta ut hit. Bara att passa på innan barnen blir stora. smile

Tack allihopa som har hjälpt till!

132

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Jag slänger in en brasklapp om hastigheten med antenn. Av tre olika master här lämnar två "bara" 13-15Mib/s ned oavsett avstånd, signalkvalitet och sida runt masterna. Den tredje ger dock 25/20 även med taskiga förhållanden.

Fina antenner har tyskarna allt, synd att 800 bandet är så dominerande..

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

133 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-26 19:54:26)

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Danne, är de tre masterna alla 10 Mhz på 800?

det där med Tyskland och 800 är politik. Operatörerna får inte bygga ut i större städer förrän de täckt små städer och landsbyggden. Och de har ju inget Norrland de kan skippa så det blir rätt mycket yta. I några städer finns test med 2600 och i höst har 1800 dragit igång lite. 1800 vetkar för övrigt vara ett bra band för LTE.

Frankrike har också landstäckarregler men de har problem med TV TNT på 800 och civil flygplatsradar på 2600. Paris och Bryssel är specialfall. Där har elkänsliga politiker satt så låga normer att de ligger tvåhundra gånger under EUs norm. Så det går inte att bygga ut 4G om man inte tar bort GSM master. Att övergången från analog till digital TV kraftigt har sänkt
strålningsnivåerna går inte in genom foliehattarna.

Sverige ligger så långt före i europeisk LTE utbyggnad att vi inte hittar de antenner vi vill ha än. Men räkna med Ryssland. De kan sådan här teknik och jag har sett ett antal intressanta antenner men de är svåra att få tag i. UK är på efterkälken.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

134

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Ja, det var en bra fråga om...utgick från att TRE bara körde på hela sitt register. Kollade inte ens, ska se om jag får fram något bland mina anteckningar.

Ja, här är då inte utbudet av kvalitetsantenner stort.....

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

135 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-27 08:19:26)

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

@crippan

Den stora vinsten med panelantennen är stabiliteten. Under sommaren hade jag en uppkoppling i gång flera veckor i sträck utan avbrott på 800.

Jag har provat med dessa antenner hos fem-sex användare och de gör alltid skillnad, även om det fanns hygglig fart från början. Dreambox är ett skojigt system. Det har jag också använt, över milslånga wlanlänkar i flera hopp. Ingen fart behövs men stabil länk.

Om du nu orkar efter den pärs du varit med om skulle man gärna se att du fick ett namn på en ansvarig på support hos Tre och skickade en pappersutskrift av den här tråden med kommentaren att det kan vara av intresse för deras kvalitetsarbete.Trots ett antal samtal har man inte kommit på att kortet faktiskt inte var aktiverat. I den mån detta inte framgått så måste det finnas ett allvarligt systemfel som antingen ligger i datasystem eller de rutiner man anvisat support för att söka.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

136

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

det blir en stökig utskrift på över 80 sidor. Finns det något vettigt sätt att sammanfatta en tråd för utskrift eller är det enda sättet att skriva ut sida för sida?

137

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

sammanfattningsvis så säg till dom att utöka funktionerna i deras datasystem så all info finns om ett sim(ab).. eller skicka supportpersonalen på utbildning = kostad för denna info = 6 månaders fris surf

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

138

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Skicka dem åttio sidor då... ska du få med vem som skrev inläggen samt tid och datum behövs nog varje post anges. har du win 7 kan du köra snip på varje post och lägga i en wordfil men det finns inget skäl att du ska lägga ned tid på det.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

139

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Jag valde den lite enklare vägen och letade upp kundtjänstchefen via linkedin och chansade på att mailadressen var förnamn.efternamn@tre.se. Det stämde och jag fick svar att hennes kollega skulle ringa mig imorgon.

Jag hoppas att de, som jag bad om i mailet, läser hela tråden.

Vi får väl se vad som sker imorgon men jag återkommer när jag pratat med personen i fråga.

140

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

I själva verket hör vi rätt lite om kort som borde vara öppna men inte är det. Fr a i Tyskland och för Vodaphone händer det titt som tätt att kunder till och med avregistreras i nätet. Men där finns en signatur akoch i deras främsta LTE forum som har direktkontakt med driftansvariga i flera nät i den mån han inte grejar problemet själv så sådana här problem brukar lösas så fort han kommer till jobbet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

141

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Jag har nu fått svar från tre.

Dessvärre tror jag inte att de läste hela tråden för den som skulle hantera mitt problem jobbade på tres tekniska avdelning. De insåg inte att problemet redan var löst.

Kundtjänstchefen tackade för feedback och skulle ta till sig det i sitt mål att lösa problemen vid första samtalet.

Mitt parallella mail om kompensation besvarades också idag. Jag blev erbjuden två månader gratis bredband, dock bad jag om att istället få tillbaks mitt högre maxtak. Får se vad som händer där.

Hoppas verkligen att de ser över sina system så andra förhoppningsvis slipper detta. tveksam dock.

En positiv sak med den här historien är ju att vi fått bekräftat att Huawei b593 fungerar med tre. alltid nåt. wink

142 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-28 15:05:23)

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Kul att veta att vi jobbar gratis åt Tres support. Hoppas dom inte uppfattar det som illojal konkurrens.

Ytterligare en positiv sak är att vi kunnat precisera hur man fastställer att ett kort inte är öppnat för 4G i systemet om man nu har tillgång tlll en upplåst router som B593 vilken visar i diagnostik om det föreligger roaming eller ej.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

143

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

@crippan
@jonasolof

Denna tråden har hjälpt mig en hel del, dock verkar det som att Tre fortfarande har en hel del problem.

Jag tecknade precis ett abonnemang med "Fri Surf" (100GB) och en 3G-router. Jag hade redan en OLÅST B593a från Tele2 sedan innan så jag bytte till Tre pga. maxtaket från 30GB till 100GB. Jag frågade Tre innan jag tecknade abonnemanget om 4G kommer fungera, jajjemänn sa de!

Lik förbannat fungera bara 3G-uppkopplingen.
2st 4G master finns 500m från huset. Alla andra operatörer fungerar perfekt men inte just Tre.

Jag har pratat med 3s kundtjänst och man får samma svar hela tiden. "4G-uppkopplingen skall fungera utan problem".
Jag svarar då att det måste finnas någon spärr. Vi får se hur det blir nu. Jag kommer få ett nytt Sim-kort och vi får se om detta fungerar bättre. Jag är fortfarande övertygad om att problemet ligger i den där spärren.

144

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Det kan inte vara så att de kör med TDD 2600-master i närheten då? Jag vet inte om du kan göra en manuellt nätsökning, men kan du hitta 3s 4G-nät på platsen? Fungerar det på någon annan plats där 4G ska finnas?

För mig låter det mer som att du antingen inte har täckning eller att det är något fel som uppstår med routern med 3-simkortet i. Alla de nya simkort och abonnemang de skickar ut har stöd för 4G, så därifrån ska det inte vara något problem - det har dock funnits vissa problem med äldre simkort.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

145

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Jag har en teori.
1. Antingen har jag fått en gammal router med gammalt sim i då jag slog till på 149kr/mån med "R" märkt router. (Returvara/refurbished)
2. Jag endast hittar 800 nätet.

När jag söker på endast 4G visas full signalstyrka och lampan står och blinkar. "Läge" grönt rött grönt rött. Medans routern blinkar blått vid signalstyrkan.

146

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Kan annan firmware behövas tro?

147

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Eftersom abonnemanget är nytt ska ditt simkort fungera med 4G. Alla simkort 3 sålt har stöd för 4G, så simkortet i sig kan inte var för gammalt, möjligtvis att det är något fel eller så på det. Sen tror jag att de byter simkorten innan de skickar ut routrarna, oavsett om det är en R-enhet.

Om ny mjukvara i routern behövs vet jag inte. Men det verkar ju som att routern inte vill ansluta till 4G-nätet, om det beror på routern eller simkortet vet jag inte.

Men du kan ju vänta tills du får det nya simkortet och se om det börjar fungera då smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

148

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Jag tror jag har hittat problemet.
Testade Telias Firmware. Wipps fick jag 57mbit ner, 20mbit upp, 28ms på bredbandskollen istället för 20mbit ner, 2mbit upp, 58ms med 3G och Tele2s firmware smile

Efter en stund ville den tillbaka till Tele2 firmware och nu funkar Tre på Tele2s firmware. Samma resultat som på Telias smile

Jag tror att problemet med Tele2 firmwaren är att den inte vill använda 800mhz bandet eller att det är nån sorts bugg. Men jag kan ju iofs vara helt fel ute. Får testa om det fungerar mer än en dag först :-)

Jag tycker vi borde göra en guide om detta? Eller vad tycker ni? Det är ju inte mer än rätt att alla skall kunna få sånna här hastigheter!

Ps.  Jag kan eventuellt starta guiden här i forumet men då vill jag gärna att någon är med att rätta den.

149 Senaste redigerad av MasterJE (2013-09-13 13:49:55)

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Hade samma problem. Finns en tråd om det här med. Ett tips ändra inte nått när du fått det att fungera. Du kan behöva göra om samma procedur igen om du låser på ett band

http://www.mobilabredband.se/forum/topi … era-3.html

150

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Att få igång 4G på Tre med en upplåst B593 kan vara en utmaning, men det finns ofta användbara verktyg och appar som kan hjälpa dig med den här processen. För användare som letar efter sådana lösningar och andra användbara appar, rekommenderar jag starkt att besöka TechZAPK. Denna plattform fokuserar på att tillhandahålla olika användbara appar och spel för Android-enheter.

TechZAPK är en pålitlig källa för att hitta verktyg och appar som kan förbättra din mobila upplevelse. Utforska plattformen för att hitta inte bara lösningar på tekniska problem som detta utan också för andra användbara appar som kan göra din Android-upplevelse ännu bättre. Lycka till med att få igång 4G!