1

Tråd: Konstigt problem

Hej!

Jag har ett HUAWEI B593 modem samt ett E589. Jag bor på landet utanför Nässjö och har satt upp extern antenn på taket.

Jag har nästan alltid god signalstyrka (två pluttar vad nu det betyder) och jag kan komma upp i hastigheter från 25 till 39 MBit ner så det känns som en bra koppling.

Men!!

Ibland (ofta) så går det bara segare och segare och till slut säger datorn att nätverket sakanr access till internet. Jag har lika många pluttar kvar. I AUTO läge byter inte modemet till 3G eller 2G. Hela 4G kopplingen försvinner dock men signalstyrkan är god.

Modemet kommer inte igång men går jag in i 3G läge där jag inte har knappt en plutt i signalstyrka så kopplar modemet upp igen. Går jag nu till baka till 4G är läget oförändrat för det mesta...

Nu kommer det ännu konstiga fenomenet. Väldigt ofta om jag går in i 2G läget och väntar lite och sen går in i 4G läget är jag uppe på fräscha 20 MBit igen. Även om jag upprepade gånger startat om modemet i 4G läget och inte fått igång internet.

Jag har bytt modemet via telia support men med samma resultat. Visst kan man misstänka att det är ett fel som funnits på båda modemen men även mitt E589 kommer inte in i 4G nätet när 4G är segt.

Är det fler som upplever att man blir utlåst eller degraderande prestanda och sen kan komma upp i fullt blås efter att bytt till 2G mode en gång ?


Jag upplever också att det är beroende på tiden på dygnet. Kl 6 när jag vaknar har jag nästan alltid 30 mbit. kl 8 så är jag nere på 1-2 mbit. samma sak på kvällen så runt 7 är det ok hastighet. 20-22 är det låg hast och efter 24 är man uppe oftast på fullt blås igen. Telia hävdar att det inte finns någon sådan kapacitetsbrist eftersom 4G är rätt nytt i nässjö.


Jag är helt förbryllad..... telia med kanske ??

2 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-13 22:23:31)

Sv: Konstigt problem

Med routern B593 och dess uppgifter kan du se vad som händer om du tittar i diagnostik. Det låter som om routern väljer att lämna 4g pga för hög brusnivå och sedan inte får återansluta till 4G. Du behöver följa signalvärden,  kolla bandbredd och även kolla om Packet switch anslutning till 4G skett eller ej. Rätt mycker att sätta sig in i. Support borde ha väglett dig. Tyvärr finns ingen logg i den routern.


Vilket band är du uppkopplad på?

B589 är inget att få någon info från när det krånglar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Konstigt problem

Jag kan inte direkt se något i någon logg. Det finns inga fel eller warningar.

Suck.. Har du någon idé om varför det funkar och starta om i 2g och sen gå in i 4g mode.

Också konstigt att jag har 39 mbit och sen 15 min senare har jag 2 mbit?

4

Sv: Konstigt problem

Jag hittade en diagnos. Vet bara inte vad det betyder


3.1
Trådlöst läge:
LTE/4G
GODKÄNT
3.2
Uppringningsläge:
Alltid på
GODKÄNT
3.3
Status för dataanslutning:
Ansluten
GODKÄNT
3.4
SIM kort redo:
JA
GODKÄNT
3.5
SIM verifierad:
JA
GODKÄNT
3.6
Data-APN:

GODKÄNT
3.7
Internet-MTU:
1360
GODKÄNT
3.8
Data IP-adress:
95.196.227.247
GODKÄNT
3.9
Data IP-adress subnätmask:
255.255.255.240
GODKÄNT
3.10
Data IP-gateway:
95.196.227.241
GODKÄNT
3.11
DNS:
195.67.199.18
195.67.199.19
GODKÄNT

Trådlös status
4.1
PLMN:
Telia
GODKÄNT
4.2
Servicestatus:
Giltiga tjänster
GODKÄNT
4.3
Bandbredd(kHz):
10000
GODKÄNT
4.4
Cell-ID:
3
GODKÄNT
4.5
Signalstyrka:
2
GODKÄNT
4.6
RSRP(dBm):
-107
GODKÄNT
4.7
RSRQ(dB):
-5
GODKÄNT
4.8
Roam:
NEJ
GODKÄNT

5

Sv: Konstigt problem

Byt modem, det låter som om det blir överhettat efter ett tag.

Telenor E398 80Mbit-Dovado Tiny (bridge mode)-Wndr3700 med DD-WRT

6

Sv: Konstigt problem

Det viktigaste för analys är att se om RSRP och RSRQ ändras då farten ändras. Samt att ha koll på cell id som också kan ändras. Bandbredd 10 MHz visar att 4G 800 bandet används, om det är 20 MHz så är det 2600.

Routern kan även hoppa mellan 3G och 4G. På 3G visas inte RSRP och RSRQ.

Skriv ned nämnda värden vid olika fart och se om ändringar i värdena samvarierar med fartändringen. Var systematisk och gör ett antal avläsningar, notera även fart.

Om det är ett fel som beror på uppvärming, dålig lödning etc så tror jag inte att Telia anahlyserar felet, det är för dyrt. Det nu rapporterade beteendet brukar inte beskrivas här på forumet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Konstigt problem

Telia gjorde en mjukvaruuppdatering och det blev faktiskt bättre. Nu tappar jag inte själva nätverket eller i alla fall får en ny snabbt om den tappas. Jag har samma signalstyrka hela tiden.

Fortfarande kan hastigheten gå ner utan att mina signalstyrkor ändras och det är fortfarande beroende på tiden på dygnet men nu funkar det i alla fall