1

Tråd: Förslag till Fair Use Policy

En mer rimlig approch för ”fair access/useage policy” är följande:

  • Operatören sätter en max hastighet, en medelhastighet och en min hastighet.

  • När du laddar ner lite, håller dig på eller under min hastighet, så tjänar du krediter (till en viss gräns satt av operatören).

  • Om du laddar ner mycket (film, bittorrent osv.) får du till en början max hastighet tills dina krediter slut och sänks då ner till medelhastigheten.

  • För kan komma upp i maxhastighet igen måste du hålla dig på eller under minhastigneten ett tag för att tjäna nya krediter.

Om du växlar mellan att ladda ner mycket och ladda ner lite så kommer din medelhastighet över tiden att vara den medelhastighet som operatören har satt.
Medelhastigheten och gränsen för krediter måste noga sättas av operatören till det nätet (basstationen) kan tåla över tid.
Max hastigheten är ju lämpligen vad tekniken tillåter, samma som idag.
Min hastigehten kanske kan vara de 0,2 – 0,5 Mbit som är satt idag.

Med detta system kommer du aldig att bli strypt under medelhastigheten, men du tjänar inga krediter så du kan inte heller köra max hastighet.

Källa http://en.wikipedia.org/wiki/Fair_Access_Policy

Vore kanske något att lobba för hos operatörerna, vad tycker ni?

2 Senaste redigerad av Jonny (2012-11-22 08:11:18)

Sv: Förslag till Fair Use Policy

nja... iden funkar kanske men är det inte bättre att ha som det är nu fast med fasta datumperioder...som tex telenor har..dvs

period 16/x - till 17/x i nästa månad
har jag tecknat ett ab där det ingår en viss datamängd så ska det gälla så att det nollställs efter den 17/x

om nu en operatör säljer ett AB där det ingår 100gb.... så ska jag kunna ta ner 100gb för det är ju det som var sagts från början......och jag betalar den summa operatören begär för det.

sedan skickar ju operatören en ny räkning och tar betalt för en ny perod och självklart ska mängden 100gb även gälla för den perioden för jag har ju betalat den avgiften som operatören satt för att leverera tjänsten till mig = basic

Att sedan nätet kolapsar pga att det blir överbelastat i masten eller nätet.... ja det tycker inta jag att konsumentera ska stå för i form av att dom blir bergänade då operatören inte kan leverera det dom faktiskt tar betalt för..... för vi betalar ju faktiskt det pris som "dom" begärt för att leverera... eller hur?

nu tar jag inte det i försvar att man ska toktanka eller köra torrent via bredbandet och på så sätt ta ner nätet...men glömmer vi inte att det inte är bara toktankarna som tar ner nätet..... tänker på dom som streamar från TV och vad det nu är....anser att dom i så fall är lika skyldiga som någon annan  för vad är skillnade på att tanka en fil på x antal gb i låt oss säga... en nerhastighet på 1mb....mot att streama film i samma hastighet ?? ingen som jag ser det... båda tar mycket bandbredd för dom andra.... det ena olagligt kanske och det andra lagligt kanske...... så att skylla all på torrent o dyligt för att man tar all bandbredd om man gör något sådant är att göra det lite för lätt för sig tycker jag. Att köra torrent är nog snarare en moralisk fråga och en helt annan diskussion

nej.... det är i viss synvinkel bra att nätet gå ner sig och att folk blir pist och klagar.... så kanske operatörerna lär sig att man kanske inte ska säga det man inte kan hålla..... eller på stå det man inte kan leverera.

(efter redigerat pga alla stavfel smile )

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

3

Sv: Förslag till Fair Use Policy

Bengt_h's förslag utgår att det finns en faktisk gräns för vad en mast kan leverera.

Vad ska straffet vara enligt Jonnys alternativ när operatören inte kan leverera enligt individuella avtal med ett stort antal kunder men strypning inte får ske? Skadestånd för kontraktsbritt?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Förslag till Fair Use Policy

Håller med dig helt att har man betalt för 100 GB så ska man få 100 GB!
Men detta är inte en fråga om en enskild operatör utan ett generellt problem i alla nät.

Förslaget är att man kan ta bort begränsningar i mängd data (det är ingen skillnad på bittorent eller streamad film i
det avseendet, data som data) det är inte mängden data som är problemet. Problemet är att bandbredden, den räcker inte till för alla (ett evigt problem i alla nät känns det som). Frågan är då hur man kan fördela bandbredden på ett bra sätt? Att göra så stortankarna kan ta hem sin data fast långsammare så att "vi andra" också kan få del av bandbreddskakan och intre strypas av att "någon annan" tar för sig av hela bandbreddskakan.

Som det är nu kan vi ju tanka hem våra 100 GB till max hastighet och blir inte strypta innan det. Dvs vi kan ta "hela bandbredden" så länge vi är under våra 100 GB.

Förslaget är att vi tex kan ta hem 5 GB till full hastighet sen stryps vi till reduserad hastighet och kan fortsätta tanka i den hastigheten för att kunna släppa in andra i nätet också. När vi sen slutar tanka så kan vi efter ett tag få full hastighet igen.

Exempel:

5 GB i full fart och efter 5GB får vi köra 5 Mbit så länge vi vill.
När vi sen ligger under 1 MBit så tjänar vi krediter så vi efter ett tag kan köra 5 GB full fart igen.

Gränserna måste sättas vettigt (ovan är bara exmpel tagna ur luften) så man kan se en film eller två, samt att det fortfarande går vettigt att surfa när man får reducerad hastighet.

Fast vad vet jag, är kanske helt ute och cyklar eller?
Kanske räcker med att höja nuvarande strypning vid 0,2-0,5 Mbit till något vettigare?

5

Sv: Förslag till Fair Use Policy

jonasolof skrev:

Bengt_h's förslag utgår att det finns en faktisk gräns för vad en mast kan leverera.

Vad ska straffet vara enligt Jonnys alternativ när operatören inte kan leverera enligt individuella avtal med ett stort antal kunder men strypning inte får ske? Skadestånd för kontraktsbritt?

Exakt huvudet på spiken, vi har ett tekniskt porblem med hur mycket en mast kan leverera inte ett juridiskt problem med kontrakt. Kontrakts problem lämmnar jag till någon som är jurist och inte tekniker, som jag själv.

Nu tror jag inte operatören har skrivit ett så dåligt kontrakt att det finns en chans att stämma dem för kontraktsbrott. Jag förutsätter att en hel bunt duktiga jurister har titta på kontrakts texten innan den blev officiell.

6

Sv: Förslag till Fair Use Policy

Jo Bengt ser din poäng för att göra det lite mera rättvist som du tycker... inget fel med det.... men det är ju inte kunden som gjort något fel som jag ser det utan leverantören som sålt något som dom sen inte kan levera pga att det inte är i dagsläget möjligt att leverera det dom faktisk säljer. vilket dom vet skulle jag tro.Det  är en form av lurendereri tycker jag.

samma sak för något eller några år sedan då operatörer gick med sina AB och marknadsförde hastigheter som knappt fanns ens i teorin och än mindre i praktiken.... en viss ändring blev det då det blev en massmedial uppmärksamhet så dom ändrade sina promotions från fast till upp till denna hastighet... inte optimalt men en bit närmare sanningen för konsumenterna.

nej jag anser att banditerna är operatorerna som kränger AB´s med förskönade förhoppningar till icke så insatta kunder... det är ju bar att se på tv hur Telia snackar om sitt mobilabredband....stream tv on demand utan hack osv,,,bla,bla,''

det borde finnas möjlighet att en myndighet kunde ta operatörerna i örat och ge dryga böter för denn marknadsföring som dom inte kan hålla..... eller ge dom ultimatum att " lovar ni detta till konsumenterna så se till att den fungerar"

Nu har jag inte blivit spärrad ännu av min leverantör (telenor) ännu ä väl best att tillägga men om jag skulle göra affärer som operatörerna gör så hade jag antagligen suttit inom lås o bom för bedrägeri eller något

nä.. det är den som lovar en sak och inte levererar som ska dit  inte den som köper det han har blivit lovad eller få försämringar eller betala priset för att säljare inte håller god status och levererar.

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

7 Senaste redigerad av Micke (2012-11-22 09:47:19)

Sv: Förslag till Fair Use Policy

Vadå mastöverbelastning? Då skulle ju allting braka ihop när alla börjar med att samtidgt köra för fullt under en ny erhållen period?

För min del tror jag inte riktigt att ”fair access/usage policy” skulle avlasta en mast avsevärd.

I "mitt" område i Spanien finns det två operatörer för mobilt bredband (3G) och INGEN av de har nåt maxtak eller nån hastighetsbegränsning! Hur kan det då funka där nere?

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

8

Sv: Förslag till Fair Use Policy

Sverige har förhållandevis många användare av mobilt bredband och det är billigare abb än fast lina. I t ex Belgien har 80 procent av alla hushåll internetuppkoppling men bara 19 procent av invånarna använder mobilt bredband, om primärt eller sekundärt ej angivet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Förslag till Fair Use Policy

Det blir lite sjukt när de gör reklam för upp till 80 mbit.
Just nu har jag 65 mbit
Antag att vi bara räknar ner-trafik.

65mbit. säg att jag kan lågt räknat kan ro hem fem megabyte per sekund. Efter fem timmar och några minuter har jag gjort av med en månads kvot om jag har 100 gig.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

10

Sv: Förslag till Fair Use Policy

Micke skrev:

Vadå mastöverbelastning? Då skulle ju allting braka ihop när alla börjar med att samtidgt köra för fullt under en ny erhållen period?

För min del tror jag inte riktigt att ”fair access/usage policy” skulle avlasta en mast avsevärd.

I "mitt" område i Spanien finns det två operatörer för mobilt bredband (3G) och INGEN av de har nåt maxtak eller nån hastighetsbegränsning! Hur kan det då funka där nere?

Fredagkväll (igår då) det gick tungt men det gick att kolla på Netflix så visst märks det att basstationen har det jobbigt ibland. Men jag är ändå lite imponerad över att det fungerar så pass bra som det gör. Vore intressant och se belastningen på en basstation någon gång.

11 Senaste redigerad av plun (2012-11-24 08:55:59)

Sv: Förslag till Fair Use Policy

Jo man kan ju tänka sig olika konstruktioner och viktigast är nog att operatörerna är mycket tydliga med vad som gäller.

Att jag är en rabiat motståndare till fildelningen är att jag hela tiden får förklara att en torrent-klient ex utorrent lägger sig i systrayen och sedan pumpar det bara på.   Öhhhh vadå säger de flesta inkl mina döttrar samt grannar, bekanta.

Stäng av skiten säger jag (när husbehovstankandet är klart) 

Eftersom sedan kvaliten på det som produceras i Piratbukten ofta är undermålig så blir det en massa onödig trafik.


Angående streamat lagligt material så måste alla användare av en mobil uppkoppling lära sig vad det drar, det är ju inte svårt att kolla sin förbrukning.

Eventuellt måste operatörerna skapa bättre verktyg så att kunderna hela tiden ser förbrukningen på ett tydligare sätt.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

12

Sv: Förslag till Fair Use Policy

Varför räcker det inte bara med ett maxtak på hur mycket man får ladda ner?

Sätt inte taket så högt bara. 30GB per månad ger 1GB per dag. Det mest krävande som folk generellt använder sina uppkopplingar till är streama video. Youtube sänder 480p på 1Mbit (http://en.wikipedia.org/wiki/YouTube#Quality_and_codecs). Det ger mer än två timmars video per dag.

Trist med 480p på din tv med 1080p, och du vill ändå titta på video flera timmar per dag? Då kanske du skall se dig om efter någon annan uppkoppling? Kan man få folk att inse att mobilt bredband inte ersätter alla andra uppkopplingar, och allas stora, spretiga behov, så tror jag man kan hålla de mobila näten snabba och billiga.

30GB är dessutom ganska mycket om man jämför med de 4,2GB som laddas ner i genomsnitt per månad för abonnemangsformen "Mobilt bredband som fristående tjänst".

Den här hastighetsivern finns mest hos ett fåtal fantaster. Vanligt folk använder mobilt bredband för att det är mobilt, billigt och tillräckligt snabbt. Det uppfyller de allra flestas behov på ett kostnadseffektivt sätt.

13

Sv: Förslag till Fair Use Policy

sehnpaa skrev:

Den här hastighetsivern finns mest hos ett fåtal fantaster. Vanligt folk använder mobilt bredband för att det är mobilt, billigt och tillräckligt snabbt. Det uppfyller de allra flestas behov på ett kostnadseffektivt sätt.

Jovisst är det så !

I området jag bor så har vi förmodligen kunnat förhandla grannar emellen i säkert 1000 år angående fiber och efter 1000 år så är vi fortfarande inte eniga.....


Sen verkar det som vissa tror att operatörer är "onda" och alltid placerar master fel..... ^^

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile