51 Senaste redigerad av crippan (2012-11-23 22:25:09)

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

okej, efter att ha läst alla inläggen så måste nästa steg vara att verifiera mitt simkort. Får jag det testat mot ett 4g-nät kan jag iallafall utesluta den felkällan. Då är det bara "mast-bygget" och möjligtvis för svag signal kvar.

Om man i mobil broadband hittar 3s mast för LTE så är det ingen garanti att det är tillräcklig signal för att koppla upp sig mot 4g-nätet?

Skall även ringa tre igen och be om mer information angående masten. Finns det något hemligt password för att slippa första linjen av support?

52

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

nja... det hela är lite konstigt....
finns 4g på maasten och du har 4g ab så ska det fungera....

men vem hittar lte som du säger?   är lite lost där ....är det tres täckningskarta som säger att det finns 4g hos dig ? och hur länge skulle det ha funnist där..(du pratade om att det var en mast under uppbyggnad

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

53

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Jag fick t om prata med deras nätverkstekniker idag, när supporten inte kunde svara på mina frågor. Fick iofs. vänta ett par timmar innan de ringde upp, men fick mycket ingående info.

Hur "sändarna" på de olika masterna var riktade i förhållande till mitt hus, de plockade fram data uppmätt på vägen utanför mitt hus gällande signal från de olika masterna mm. Detta är inget den vanliga supporten kan få fram, de har sagt två gånger att det fanns 4G på masten jag bor närmast innan jag tecknade abonnemanget. Men där finns bara 3G, är kluven om jag vill ha ett abonnemang hos TRE då jag vet vilka problem det kan innebära om man har otur.

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

54

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Kör för tillfället telia 4g-kortet i b593:an och det funkar verkligen bra. 16mb/s dl och 7mb/s ul med 29ms responstid. funkar till och med att spela xbox360 online. Inte illa!

Dessvärre måste jag få igång mitt tre-kort då jag har bindningstid till och med juli!

55 Senaste redigerad av Jonny (2012-11-23 22:37:28)

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

verifiera ditt sim..korrekt... ta e392 som du hade.... i lapptop.... och till områden där du är 100 på at det finns 4g på tre....då ska du kunna koppla upp dig.... går inte det då är ditt kort ej aktiverat eller så är det fel på sim.....allt under förutsättning att rätt inställningar är gjorda.

kan du koppla upp dig..... så betyder det att 4g ej är påslaget hemma hos dig

bara för att den ena operatören har 4g så innebär det inte att den andra har det... sedan kan det vara så att bägger har det men i ditt fall så är mast för långt bort för att kunna ta i mot tres 4g signal utan externa antenner.....

så det är av stor vikt att du kollar ditt sim och även var din mast står

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

56

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Vet inte om de skiljer på 3G och 4G på simkorten, telia gör det. Mitt simkort från TRE var inte aktiverat alls, vilket supporten vägrade inse till en början.
Till sist fick jag killen att kolla simkortet och då var det givetvis inte aktiverat, så han fick lägga en felanmälan på det..upp till 24h att få igång det. Hos telia fixade de det under samtalet........

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

57

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

danne skrev:

Vet inte om de skiljer på 3G och 4G på simkorten, telia gör det. Mitt simkort från TRE var inte aktiverat alls, vilket supporten vägrade inse till en början.
Till sist fick jag killen att kolla simkortet och då var det givetvis inte aktiverat, så han fick lägga en felanmälan på det..upp till 24h att få igång det. Hos telia fixade de det under samtalet........




ja någe lurt är det med det hela

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

58 Senaste redigerad av crippan (2012-11-23 22:40:22)

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Jonny skrev:

nja... det hela är lite konstigt....
finns 4g på maasten och du har 4g ab så ska det fungera....

men vem hittar lte som du säger?   är lite lost där ....är det tres täckningskarta som säger att det finns 4g hos dig ? och hur länge skulle det ha funnist där..(du pratade om att det var en mast under uppbyggnad

I programmet som man fick till e392-modemet.
Så här ser det ut när man söker nät från mobile broadband:

bild

angående masten och uppbyggnad var det en tjej på kundtjänst som sprang iväg till "mastavdelningen" och frågade om 4g. De sa att det var en mast i min närhet som precis håller på att startas upp. Det kunde ta en månad innan allt var igång. Dock var hon lite anfådd och verkade inte ett dugg sugen på följdfrågor.

59

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

danne skrev:

Vet inte om de skiljer på 3G och 4G på simkorten, telia gör det. Mitt simkort från TRE var inte aktiverat alls, vilket supporten vägrade inse till en början.
Till sist fick jag killen att kolla simkortet och då var det givetvis inte aktiverat, så han fick lägga en felanmälan på det..upp till 24h att få igång det. Hos telia fixade de det under samtalet........


Jag har verkligen frågat tre gånger hos kundtjänst om detta, även på en trebutik. Alla säger samma sak, det är ingen skillnad på korten och inget behöver aktiveras.

60

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

danne skrev:

Jag fick t om prata med deras nätverkstekniker idag, när supporten inte kunde svara på mina frågor. Fick iofs. vänta ett par timmar innan de ringde upp, men fick mycket ingående info.

Hur "sändarna" på de olika masterna var riktade i förhållande till mitt hus, de plockade fram data uppmätt på vägen utanför mitt hus gällande signal från de olika masterna mm. Detta är inget den vanliga supporten kan få fram, de har sagt två gånger att det fanns 4G på masten jag bor närmast innan jag tecknade abonnemanget. Men där finns bara 3G, är kluven om jag vill ha ett abonnemang hos TRE då jag vet vilka problem det kan innebära om man har otur.

Vad sa du för att få hamna där? det är ju någon sådan person man vill prata med.

61

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

sett din bild....och visstsäger programmet att det finns något på tre....men har du kollat vad deras hemsida -täckningskarta säger?..

börjar tro att det inte är registrerat ditt sim eller att mast ej är igång med  hos  tre på din adress ännu ... visst mast kan säker provköras och därför plockar programvaran upp signalen..... men det är ej offentligt ännu utan bara för testkörning i deras nät av deras tekniker.... så du släps helt enkelt inte in ännu.... för det var ju en mast under uppbyggnad eller hur?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

62 Senaste redigerad av crippan (2012-11-23 23:00:22)

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Jonny skrev:

sett din bild....och visstsäger programmet att det finns något på tre....men har du kollat vad deras hemsida -täckningskarta säger?..

börjar tro att det inte är registrerat ditt sim eller att mast ej är igång med  hos  tre på din adress ännu ... visst mast kan säker provköras och därför plockar programvaran upp signalen..... men det är ej offentligt ännu utan bara för testkörning i deras nät av deras tekniker.... så du släps helt enkelt inte in ännu.... för det var ju en mast under uppbyggnad eller hur?

lägger upp ytterligare en trist bild, bor i häggeby:

täckningkarta

Din analys tycker jag låter rimlig. Klarar inte av ovissheten, fattar inte varför man inte kan få klara besked från supporten. frustrationen är enorm!

63

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

ja du ska ha 4g enligt den..om den nu stämmer vilket vi får utgå ifrån....
är det länge sedan du pratade med support om mast under uppbyggnad?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

64

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

nä, det var i förrgår. Tycker ändå att de borde kunna säga om den är driftsatt med 4g eller inte. Det sista hon sa var att det ska gå att koppla upp sig men i samma andetag sa hon att det kan ta en månad innan allt fungerar. frågan är då vad allt är?

65

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

aha då har du nog svaret där.... det är inte igång satt ännu... du måste checka supporten igen... men skulle tro att felet är där

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

66

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

ringde kundtjänst idag igen. frågade om masten, men hon kunde inte se exakt var den var. däremot sa hon att 3g-masten och 4g-masten är olika master men de står bredvid varandra.

Hon visste inte vilka frekvenser den använde och hon visste inte varför mitt modem inte fick registrera sig mot 4g-nätet.
Hon kunde inte hitta något om PCI.

Hon skulle gå iväg och prata med någon angående mitt problem och återkomma. Får se hur det går, förra gången återkom aldrig någon. Man vågar ju knappast gå efter 4g-täckningskartan för att se vart man kan prova sin uppkoppling, den verkar inte helt korrekt. Känns lite långt att åka 6 mil enkel resa för att prova uppkopplingen där jonasolof rekommendera.

Trist när det känns som man får ställa samma frågor varje gång och får lika dassiga svar varje gång.

67

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Nu fick jag svar från kundtjänst. Hon hade pratat med teknikerna och de sa att problemet kunde vara att jag hade för långt till masten. de sa att räckvidden var 2km och jag hade 2.1km. Men hon hade lagt upp mitt en utredning som teknikerna skulle kika på och de skulle återkomma framledes.

Får se vad som händer mao!

men frågan är när jag kör via 3g har jag en frekvens runt 2100 nånting och då borde det, om masterna står bredvid varandra, vara 2600 som den sänder ut. om jag inte minns fel når lägre frekvenser längre än höga? hade den haft 800mhz borde jag inte haft några problem att nå den?

68 Senaste redigerad av Jonny (2012-11-24 10:00:07)

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

som sagt tidigare..... sätt modem i laptop åk mot den mast som har 4g...
låter lite.. vad vet jag att det skulle diffa på 100 meter...ja kanske


här kan du se vad som används:
http://www.induowireless.com/nu/gsm-3g-4g-frekvensband/

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

69

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Du kan ge din B593 ström från bilens batteri, men inte när motorn är igång för då kan spänningen bli för hög.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

70

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

jonasolof skrev:

Du kan ge din B593 ström från bilens batteri, men inte när motorn är igång för då kan spänningen bli för hög.

Annars kan jag prova med e392-modemet bara för att se att det funkar. Mitt stora problem för tillfället är att batteriet i min dell laptop har gett upp. Därmed krävs det en enorm skarvsladd för att lyckas testa uppkopplingen där det inte finns uttag. wink

71 Senaste redigerad av Jonny (2012-11-24 10:41:38)

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

du har ingen granne eller kompis som kan bidra med lite utrustning ?

dator går inte all på batteri då?...

finns visserligen kabel så man kan köra dator via ciggutag i bilen (har en såan)

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

72 Senaste redigerad av Jonny (2012-11-24 10:54:32)

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

biltema

Spänningsomvandlare
Kompakt växelriktare som ansluts till 12 V cigarettuttag och placeras i mugghållare. Konverterar 12 V till 230 V vilket gör det enkelt att ansluta bärbar dator med vanlig nätanslutning. Har USB-uttag för anslutning av t ex MP3-spelare eller digitalkamera.

249:-

vet dock ej om denna skulle funka

spänningsomvandlare .....ner på sidan

http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=data+cigg


kjell o company har med varianter

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

73 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-24 11:03:09)

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Kolla på www.bredbandskartan.se, välj nätägare. Du får ett antal koncentriska cirklar, den minsta med diameter 500 meter. Allt eftersom du klickar på kartan dyker olika nät upp. Tre har UMTS sydost  om Häggeby med väster om Sigtunavägen. Genom att klicka på kartan så att Tre UMTS antingen är med eller inte så kan du avgränsa ett litet område inom vilken masten ska finnas. Dessutom vet du från support att den ligger 2100 meter från din adress i Häggeby. Då kan du kolla med google earth's linjalfunktion. Så vitt jag kan luska ut ligger masten något söder om Västra gårds väg fram mot Rölunda gårds väg. den bör synas därifrån. Man brukar se masterna och deras kurar på satellitbilden men inte denna gång. Där det är som högst i trakten är bara skog utan vägar. masterna brukar alltid ha en kort tillfartsväg från allmän väg. Nätägarens namn står på kuren, Hi3G in detta fall tror jag.

Om spänningsomvandlare. det är bättre att köra direkt från 12 volt till den spänning som datorn behöver eftersom gången över 240 volt drar så mycket mer ström. Clas Ohlsson, Media Markt m.fl. har omvandlare som klarar laptops från 12 volt i bil.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

74

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

en intressant sida..... ska vara glad om denna sida stämmer så här ser det ut där jag bor enligt karta

HastighetTillgång
Saknar bredband    0-10%
1 Mbit/s eller mer    Mer än 90%
3 Mbit/s eller mer    Mer än 90%
10 Mbit/s eller mer    Mer än 90%
50 Mbit/s eller mer    0-10%
Teknik
Fiber    0-10%
Kabel    0-10%
xDSL    Mer än 90%
3G    Mer än 90%
4G (LTE)    0-10%

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

75

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

jonasolof skrev:

Du kan ge din B593 ström från bilens batteri, men inte när motorn är igång för då kan spänningen bli för hög.

spänningen kan vara för hög även direkt från batteriet på en modern bil med modernt batteri dom ligger ofta på över 13v fullt laddade. och med bilen igång är ju inte att tänka på då en modern bil har laddtoppar på över 17 v.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas