1

Tråd: 4G test påbörjad

Har fått igång mitt 4G hos Tre nu efter lite strul med att få supporten till att inse att mitt simkort inte var aktiverat. Har idag bara tillgång till ZTE routern och en poynting riktantenn, då jag lånat ut mitt E392 och den andra anntenen.

Routern är väl inte så värst imponerande, signaldata visar bara staplar/% (RSSI?) och det verkar vara helt ute och cykla dessutom. I övrigt ingen signal data alls, så har ingen aning om kvalitet på signal, frekvens (går bara att låsa på 4G), mast, FDD eller TDD.

Något positivt är en manuell switch att växla från intern till externa antenner, samt att kontakterna är vanliga SMA så man slipper adaptrar i många fall. Det följer även med två rejäla "paddelanntener" med fot och lösa förlängningskablar om det skulle behövas, har dock inte testat dessa ännu.

Utan yttre antenn är routern väldig riktningskänslig, har en känsla av att jag når flera master, men där svävar man helt i blindo eftersom det inte finns någon info tillgänglig om cellid/PCI. Har provat koppla in en extern poynting och i ena uttaget försvinner täckningen helt, vet inte vad som händer om man sätter något i andra uttaget samtidigt. Kopplar jag poyintingen i andra uttaget så ger det lite effekt, antennen är dock inte omriktad, vet bara att den står långt ifrån närmaste mast som jag ser toppen på.

Hastigheten med ligger på 11/19?! (är inte 9Mbit/s max upp) med en felriktad antenn, routern visar 80% i signalstyrka men det säger ingenting....Pingen är mycket bra, framförallt väldigt lågt jitter (max 2-4ms, det bättre än min ADSL-lina) Telenor flög upp mot 200-400ms minst en gång varannan minut oavsett mast/frekvens.

Kommer att uppdatera när jag testat med modem/anntener om jag känner att det är så stabilt att jag behåller del.

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

2

Sv: 4G test påbörjad

Har hämtat mitt E392 och skannat av i ett rum i huset utan antenner, hittar fem olika PCI och dessutom två cellid med samma PCI. Det blir en del att reda ut, har kollat på PTS karta vilka master TRE finns på. Ser ju dock inte vilka som har 4G, men gissar på alla om man ska gå på deras täckningskarta.

Har helt plötsligt fått ett motsatt problem jämfört med Telenor, för många sändare på behörigt avstånd (med användbar fart) som inringar mig. Tyvärr ligger det en mast rakt bakom min närmaste mast på 950m, kan bli problem att det blir hopp och störningar.

Tror helt ärligt att jag kommer att få bäst resultat utan yttre riktantenner, om jag inte vill jaga 2600 nere i centrum. Bryr mig inte om några supersnabba hastigheter, nöjer mig med en stabil ping och 5-10Mbit, viket Telenor inte klarar leverera här idag.

Kan tillägga att det inte är som med Telenor/Tele2 gällande slutsiffran i cellid (1-3=900, 4-6=2600), med TRE har jag så här långt fyra cellid med slutsiffra 4 och ett med slutsiffra 6, alla på 800 bandet.

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

3

Sv: 4G test påbörjad

Tack för bra info. Det är en hittills obesvarad fråga om modem (inkl routrar) blir mindre benägna att hoppa mellan PCI om signalnivån RSRP är tillräckligt hög.  Riktantenner kan nog även i situationen med för många master hjälpa att öka RSRQ genom att framhäva en cell.

Finns det bara en 2600 signal kan ju den vara att föredra om det går att låsa ute de andra.

Lite oklart numera vad som avses med poynting riktantenn. Vore bättre om man skiljer på panel och logperiodisk. Jag tror dessutom att det finns mycket sidolober på den logperiodiska. Ska man använda riktverkan för att undertrycka andra celler måste polardiagrammet beaktas. Ligger masterna mer än 70 grader från varandra kan nog panelantennen vara bra men någon riktigt bra genomgång av tillgängliga 4G antenner för att beöma effektivitet i sidoundertryckning är inte gjord.

Liksom för Telia 4G tror jag att routern AVM6840 i sin kommande internationella version kan vara intressant även för 3's 4G pga den till synes lägre benägenheten att hoppa än t ex Huawei.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4 Senaste redigerad av Micke (2012-11-16 09:44:31)

Sv: 4G test påbörjad

Du gör mycket reklam för FRITZ!Boxen. Har du aktier i AVM?

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

5

Sv: 4G test påbörjad

Nej. Men jag har en AVM vdsl router som är bra och 4G routern som kan betydligt mer än de lågnivå konsumentroutrar som operatörerna erbjuder i Sverige. Dessutom visar 6840 betydligt mer signaldata än proffs kontorsroutrar för tiotusen kronor. Med mitt nördintresse för hur nätet fungerar är AVMs router bäst bortsett från mätutrustning från Agilent, Rhode Schwartz etc som är till för att kolla nätens funktion åt operatörerna, inte att lösa användarproblem. Det finns ingen annan router som visar alla celler som ger signal, inklusive operatörsnamn och RSRP. Inte heller finns någon annan som ger grafer över signalnivåerna på båda antenningångarna i realtid. Enda jämförbara är RF status monitor för D35 routern för 450.

Plus VPN, egen wake on lan lösning, inbyggd dect telefon etc.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: 4G test påbörjad

Ska klargöra att Poynting antennen är multibandaren (logoperiodiska). Har idag sökt av området på 800 bandet och där var rejäl trängsel bland PCI i flera riktningar, tycker E392 hoppar rejält mellan sändarna.

Lite roligt är att man är glad att ha en mast nära sig för en gångs skull och då skjuter man över "målet" hmm . Masten ligger 950m bort, men mitt hus står på väg upp i en rejäl backe så toppen på masten är lägre än marken mitt hus står på. Ligger ett par hus i precis i riktningen innan det faller rejält, hittar inte ens masten med min antenn!, såg bara PCI't fladdra till med antennen i rätt riktning, sedan träffar den en mast 6-7km bort i samma linje.

Finns det någon lösning på detta? skulle behöva en antenn för 800 Mhz med "kort" räckvidd (nedgrävd smile ).

Som sagt en rejäl röra i de flesta riktningar och fick inga bra signal värden någonstans. Hur nu riktat in mig på "telenormasten" i ingenmansland med minst sagt ej fri sikt och 3-4km bort, dock inga störningar i den riktningen och faktiskt bäst fart ocskå.

RSSI -69
RSRP -92
RSRQ -6 -9
25/20 Mbit/s, troligen helt ensam på masten och den lär inte bli belastad i framtiden heller med dagens teknik.

Alla cellid på TRE's 800band jag hittat slutar på 4, 5, eller 6, nio av dem jag hittade slutade på 4, en på 5 (den jag är uppkopplad mot och gav bäst fart), en på 6...det är närmsta mast som jag missar....

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

7

Sv: 4G test påbörjad

Förstår inte hur en normal användare ska reda ut detta, särskilt med en router som inte visar någon info mer än RSSI.
Jag hade t ex uppkopplingsproblem med router, var tvungen att stänga av de yttre medföljande antennerna när jag anslöt för att sedan aktivera dem när jag anslutit. Dessutom finns det ingen manual till routern, bara en snabbstartsguide. Har man ingen erfarenhet är det inte lätt, finns en del buggar också att bjuda på i routern

Nu har jag förklaringen när jag sökt runt, det är helt enkelt en smet av sändare från alla håll och kanter. Men det hade inte supporten eller en normal person utan lite kunskaper listat ut. Dessa stora paddelantenner är förvånansvärt effektiva på ett ganska långt avstånd, blir nog sämre om man använder förlängningskablarna dock.

Helt otroligt att man kan hamna i en sådan röra ute på vishan, stackars alla dom som bor i storstäder och blir pålurade mobilt bredband.

Kan i varje fall inte klaga på mobiltäckning här ute med Tre....

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

8

Sv: 4G test påbörjad

Om cell ID: frågan är vad de har på motsvarande UMTS celler.

Det är möjligt att E392 är hoppigt. Om huawei bestämt att RSRQ ska viktas mer än RSRP så finns risk för att hopp sker så fort signalnivåerna på RSSI ändras allt eftersom trafik kommer och går från andra användare. Ändras RSSI så ändras även RSRQ. Vore intressant att höra inom vilket spann RSRP respektive RSRQ ändras.

Jag har sett samma på tele2 900. Fem sex olika PCI inom en 90 graders sektor.

25/20 är bra på LTE 800.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: 4G test påbörjad

Har inte kollat något alls på UMTS ännu...
Omöjligt att se hur RSRP och RSRQ ändras i de riktningar det är som värst, det byter PCI/cell snabbare än värdena hinner uppdateras. Kollar man i dashboarden frånkopplat läge så byter den upp till en gång varannan sekund i de riktningar det är värst.

Om jag förstod din fråga rätt.

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

10

Sv: 4G test påbörjad

Du förstod rätt men frågan var dåligt preciserad. Vad jag avsåg var inom vilket spann värdena ändras under den tid modemet behagar vara anslutet till en PCI. Men du har redan kommenterat att det byter snabbt. Kanske kan du kolla om du kör ping upprepad var sekund. Då bör förbindelsen vara stadigare eftersom en tröskel för PCI byte finns i uppkopplat och kommunicerande läge.

I närheten av vilken stad bor du?  Förefaller vara ett bra ställe att jämföra hoppigheten hos E392 och AVM6840.

Flera celler kan dela på ett PCI/täckningsområde även om de sitter på olika master. Att du får en övervikt på en slutsiffra kan bero på att sektorerna är geografiskt orienterade, t ex 4 mot norr, 5 SO, 6 SV.

>

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11 Senaste redigerad av danne (2012-11-18 20:16:06)

Sv: 4G test påbörjad

Har försökt kolla hur lätt E392 byter sändare, inte så lätt. Det verkar mera nervöst med externa antenner inkopplade, även de enkla paddlarna till routern. Dock kan jag säga att det inte är mycket värdena behöver ändra, inte med dålig signal åtminstone (-3).Vilket värde det är som avgör vet jag inte, troligen en kombo.

Slutsiffran på cellid kan mycket väl var riktning, stämmer på alla utom en, men det kan vara speglingar.

Dock har jag märkt att E392 eller om det är Tiny'n inte verkar helt kompatibelt med TRE's nät. Alla mätvärden ser bra ut och är testade på många olika sätt, hastighet samt ping/jitter. Blir dock inte klok på att jag får 20upp när max ska vara 9Mbit/s.

Av någon konstig anledning går det inte att köra Svt-play med ovanstående kombi, vägrar buffra i 9 av 10 fall. Kör jag simkortet i ZTE routern fungerar det klockrent, eller om jag stoppar i Telenor/Telia sim i E392/Tiny (med dåligt signal utan extern antenn). Har reproducerat felet flera gånger.....

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

12

Sv: 4G test påbörjad

Har nu pratat med TRE's "nättekniker", precis som jag kommit fram till finns ingen 4G på masten som ligger ett stenkast bort. Har fått besked två ggr innan jag tog abonnemanget att där var 4G.

Vidare fick jag veta att de andra två masterna som finns så pass nära håll att det ska gå att köra på utan utomhusantenn är helt rätt riktade mot mig. Dock kunde de se att masterna inte gav optimal fart/signal pga. omgivningen efter de mätningar teknikerna gjort (kört runt i området när de driftsatte).

Den ena masten förstår jag inte riktigt, helt fri sikt 4km...mycket störningar kom jag dock fram till, gav 10/20. Andra masten ca 3km som jag riktat in mig på har så långt ifrån fri sikt man kan komma, men ger 25/20 och placeringen gör att det aldrig kommer att bli någon belastning på den.

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr