1 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-22 21:22:46)

Tråd: Test av LTE 1800 med E392 i Belgien

Belgien börjat så smått få igång 4G. Man börjar med "refarmed" 1800 och får så småningom även 800 och 2600. Operatören Proximus (gamla televerket) har dragit igång på sju orter, däribland i lilla staden Wavre nära mig. Där öppnade man i smyg redan för ett år sedan. Nätet blev publikt 7 november. Enda utrustning som bjuds av Proximus är ett Vodaphonemodem K5006-Z med ett enda antennutttag och en liten router liknande E589 (kanske är den, grejorna finns knappt i butik än).

Några individer har lyckats koppla upp sig med iphone 5, andra med samma telefon inte. Av ett par makar som har var sin iphone 5 kan den ene koppla upp sig på 4G med sin telefon men inte den andra. Byter de sim (samma operatör) funkar fortfarande bara den ena telefonen med 4G. Det är något slags Applemysterium. Ska bli kul att se om Nokia 920 funkar.

En användare testade med Sierra Wireless 320U från Australien med bra resultat enligt forum inlägg.

En av de orter där 4G nu finns är alltså Wavre så jag åkte dit i dag. Två magnetfotsantenner 900/1800 på taket,E392 med usbkabeltill laptop. Telenors dashboard.

Enligt uppgift finns bara en enda basstation i staden. Den sänder med tre sektorer och bandbredden ska enligt uppgift fr 9 november vara 5 MHz vilket skulle ge en högsta möjliga hastighet på 25 mbit/s. Andra órter med nyare installationer har 10 Mhz bandbredd med högsta möjliga fart 50 mbit/s. Så hur gick det då i detta nät som ännu knappast har några användare?

Först hur dashboard såg ut häromdagennär kortet som skulle vara 4G klart inte var det

RSSI, RSRP och RSRQ och PCI visas (rätta värden enl senare koll) men Network name och Cell Id står som unknown,

PS network attachment: Not attached.

Telsamtal och lite påökat abonnemang ordnade saken.

Jag testade i stationens tre sektorer som angavs med PCI 0, 1 och 2. Cell ID för dessa var respektve 2BF2101, 2BF2102 och 2BF2109 så här finns ett system i cell id som följer sektorordningen.

I sektor 0 fick jag (dBm) RSSI -65, RSRP -88 och RSRQ -5. Ping 35 och DL/UL 47/10 vid flera test. DU meter och dashboards statistik visar att det verkligen var den farten och inte speedtestljug. Det stämmer inte med formeln för RSRQ med hänsyn tagen till bandbredden om den är 5 MHz. RSRP- RSSI - RSRQ blir 18 vilket stämmer för 10 MHz vilket också farten anger.

I sektor 1 fick jag -51, -74, -6 och ping 35, DL/UL 54/11. Här blir diffen 17. Min misstanke är att modemet ibland visar för stor siffra på RSRQ, se nästa. Det bör ha varit 10 MHz bandbredd här också.

I sektor 2 fick jag -51, -70, -7 ping 35 DL/UL 26/11. Diffen här är 12 medan rätt siffra för 25 MHz är 14 (egentligen 13,9 vilket är 10 ggr log 25 /resursblock/. Det verkar således som om den här sektorn bara kör med 25 MHz bandbredd.

I alla sektorer uppnåddes till och med högre fart än den högsta som Proximus angett som möjlig för respektive bandbredd.

Jag testade på ett till ställe inom sektor 1, längre bort och med bilen parkerad på en trång gata bland trevåningshus. Fick där DL 50,5 och UL 12,4.

Notabelt är att dessa höga farter nås trots att RSRQ inte ligger nere på -3 dBm. Men som sagt, jag tror att RSRQ värdet egentligen ofta är en eller ett par dB bättre än vad som visas.

Så kul kan man ha det i ett obelastat nät. Nu använder bara 19 procent av landets innevånare mobilt bredband medan 80 procent av hushållen har internet, de flesta med kabel, fiber eller adsl/vdsl

Testet visar användbarheten av upplåst telia E392 och telenors dashboard för koll av FDD nät. Jag stänger av Telias futtiga connection manager i task manager innan jag startar Telenors som egentligen är original Huawei, icke neddummad.   

Ska testa tinyn+ modem också när jag fixat strömförsörjning via 12 volt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.