26

Sv: Telenor 4g spärr

Det du kallar lyckopiller, dvs Prozac mm sätter ned empati så vänta dig inte för mycket.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

27

Sv: Telenor 4g spärr

Samma sak hände mig. Haft mobiltbredband ca 1 år. Inget att klaga på. Men så pang 0,5 mb.
Ringde supporten och dom sa att jag förbrukat 110 gb som dom lagt  en spärr i 5 dagar.
Det gick inte äns att komma ut med den hastigheten.
Tyvärr ligger bindningstiden på 12 månader till.
Men jag kan verkligen inte rekomendera nya kunder att täckna detta och det kommer jag lägga ut överallt jag kan för att varna andra för Telenor och deras falska marknadsföring.
Tycker alla som detta har hänt ska göra det samma för det kan starta en våg och ge Telenor problem med att få nya kunder. För folk söker på nätet innan dom skaffar ngt nytt.
N

28

Sv: Telenor 4g spärr

Niclasw skrev:

Men jag kan verkligen inte rekomendera nya kunder att täckna detta och det kommer jag lägga ut överallt jag kan för att varna andra för Telenor och deras falska marknadsföring.
Tycker alla som detta har hänt ska göra det samma för det kan starta en våg och ge Telenor problem med att få nya kunder. För folk söker på nätet innan dom skaffar ngt nytt.
N

Jag håller med dig, ska också lägga ut så mycket info jag bara kan om det här. Har faktiskt varit ute på nätet och kollat innan jag har tecknat med telenor och det mesta var positivt "inga strypningar" var budskapet. Hade jag vetat det som jag vet nu skulle jag aldrig ha teckant med de, skulle hellre behålla min sega ADLS.

(har redan faktiskt tagit bort 2 framtida kunder från de. 2 av mina polare skulle teckna... efter att jag har berättat för de hur det ligger till så ska de inte det längre)

Visst fanns det i villkoren det där med FUP men det som stog där var ju faktiskt "tilfället under tiden med hög belastning" det är total bullshit. Jag har själv kört schedulerade tester under 1 dygn 1 gång per timme och hastigheten ligger konstant på 0,5 upp även på natten.

Sedan det där att strypa hastigheten till 0,5, men va i h***e stryp till 2-4 så att folk kan komma ut på nätet iallafal. Med 0,5 går det ju inte ens att öppna internetbanken.

29 Senaste redigerad av Micke (2012-11-21 10:00:26)

Sv: Telenor 4g spärr

Gott folk,

alla Operatörer har väl det där med "fair usage policy" i sina kontrakt trots att man skryter med fri surf m.m. i reklamen?
Telenor ligger väl ändå högst (100GB) när det gäller strypningen, men jag kan hålla med om att den inte borde vara så hård att man inte ens kan komma ut på nätet längre.

För de som kör med "TV on Demand" eller liknande: Måste det vara "HD" när ni tittar?

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

30

Sv: Telenor 4g spärr

förlåt en lekmans dumma fråga men..... tv on demand ... går inte det att se via tv uttaget eller parabolen? eller måste man se det via mobila bredbandet?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

31 Senaste redigerad av zubziro (2012-11-21 11:06:06)

Sv: Telenor 4g spärr

Micke skrev:

Gott folk,

alla Operatörer har väl det där med "fair usage policy" i sina kontrakt trots att man skryter med fri surf m.m. i reklamen?
Telenor ligger väl ändå högst (100GB) när det gäller strypningen, men jag kan hålla med om att den inte borde vara så hård att man inte ens kan komma ut på nätet längre.

För de som kör med "TV on Demand" eller liknande: Måste det vara "HD" när ni tittar?

Jag har inga problem med FUP om den tillämpas på det sättet som företaget beskriver det i sina villkor. Det som telenor hade i sin beskrivning är : " tillfälligt under tider med hög belastning i nätet ge denne en lägre hastighet, upp till 0,5 Mbit/s".

Jag personligen tollkar det som att om jag överskrider gränsen så kan min hastighet strypas till lägre dock lägs till 0,5 under hög belastning på masten d.v.s om det finns ledig kapacitet på 20 mbit för tillfället så ska jag kunna få den även efter strypningen. Det de gör i verkligheten är att de sätter hård spärr på 0,5 efter att man förbrukat gränsen oavsett om det finns ledig kapacitet.

Inte ens deras support kunde svara på hur länge den strypningen gäller den kille som jag pratade med sa att det kan ta flera veckor att få den borttagen.

För mig låter det som att Telenor ljuger i sina villkor.

32

Sv: Telenor 4g spärr

Jonny skrev:

förlåt en lekmans dumma fråga men..... tv on demand ... går inte det att se via tv uttaget eller parabolen? eller måste man se det via mobila bredbandet?

Det beror lite på vad är det "on demand" som man vill titta på, det är inte säkert att det finns via uttaget eller parabolen...

Men visst kan man klara sig utan internet överhuvudtaget, varför ens ha internet hemma? använd den på jobbet eller biblioteket.

Min farmor som är 87 har klarat sig utan internet i alla dessa år och gör det fortfarande.

33

Sv: Telenor 4g spärr

Micke skrev:

Gott folk,

alla Operatörer har väl det där med "fair usage policy" i sina kontrakt trots att man skryter med fri surf m.m. i reklamen?
Telenor ligger väl ändå högst (100GB) när det gäller strypningen, men jag kan hålla med om att den inte borde vara så hård att man inte ens kan komma ut på nätet längre.

För de som kör med "TV on Demand" eller liknande: Måste det vara "HD" när ni tittar?

Nej, det står direkt i abonnemangsformen hos övriga operatörer och man kan även köpa till extra kapacitet om man slår i taket. Hos Telenor betalar man 100 kr extra för just fri surf! Telenor körde länge en kampanj att de var de enda med fri surf och det står absolut inget om några gränser i mitt kontrakt. Alla köper dessutom inte sina abonnemang online utan i en av deras butiker och om det inte står i kontraktet man skriver på så är det väl inte heller så att man som kund ständigt håller koll på deras hemsida för att ha koll på tillkommande tillägg. De ändrar ju former varje halvår och skrivet avtal gäller väl fortfarande?

Varför vill man ha snabbare bredband? Jo för att nyttja bredbandigare tjänster inte för att slösurfa och sköta bankärenden. Annars hade man väl valt ett billigare abonnemang eller? Sen är det ju även så att för en familj med barn (barn har helt andra krav nu och de är uppväxta med strömmande tjänster och mobiler) så går 100 gb åt väldigt fort. Klarar du dig själv med ca 500 mb per dag (snitt per person per dag i en stor familj). Om du gör det antar jag att du använder internet på ett sätt som inte kräver så mycket kapacitet heller, men Telenor är ju med och marknadsför nya moderna tekniker och prylar eftersom de tjänar pengar på det men de har tydligen inte infrastrukturen att täcka upp för behovet.
Det som är ännu roligare är att de tycker att 100 gb är extremt mycket och de menade tills nyss på sin hemsida att det mostsvarar 250 timmar strömmande film! Ursäkta, då förstår jag att de inte får ihop matematiken.

Jag valde Telenor för att de var de enda operatören som erbjöd fri surf i dess rätts bemärkelse vid den tidpunkten jag skrev på mitt avtal och jag tror att andra sitter i samma sits. Jag har det som en ersättare för segt adsl ute på landsbygden och det är det enda vi kan förlita oss på. Övriga kanske har det mer som ett komplement till befintligt fast bredband och för att kunna vara mer mobil. Vad vet jag...
För att få kallas bredband bör det väl avses kapacitet över tiden och rimlig hänsyn tagen till antal medlemmar i hushållet bör väl tas? Har varit utelåst i en vecka nu och det med en förbrukning på 110 gb förra perioden (enda mätinstrument man har som kund). Har gjort av med 10 gb sedan dess och inte ens de själva kan förklara när min begränsning släpps...för övrigt så är låsningstiderna de nämner skitsnack. Det går upp och ner lite hipp som happ och supporten är fullständigt inkompetent.

34

Sv: Telenor 4g spärr

Jag fick säljaren som sålde mitt "Fri surf" att skriva ner vad som gällde för abonnemanget, och där skrev hon obegränsad data mängd.
Undra hur de skulle ställa sig om man använde detta mot dem?

Jag visste vad som gällde när jag tog abonnemanget och det står på kontraktet att gällande villkor finns att läsa på deras hemsida. Men eftersom säljaren tjatade om fri surf och obegränsat även fast jag sa att det stod 100GB tak på deras hemsida så sa säljaren att det gällde inte fri surf. Bad då denna skriva ner det hon sålde, vilket hon gjorde hmm

Har dock aldrig blivit strypt ännu och har gjort en mycket bra deal med Telenor, vet inte om jag lämnar dem för TRE som jag testar nu. Dock tycker jag att Telenor är den bästa operatör jag haft och göra med...

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

35 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-21 19:57:38)

Sv: Telenor 4g spärr

Eftersom du nu offentligt medgivit att du kände till reservationen då avtalet ingicks så vore det nog lätt för motsidans advokat att hävda att du inte ingick avtalet  om fri surf i god tro. Området ryms inom culpa in contrahendo, att mot bättre vetande ingå avtal fast man är medveten om att motparten saknar väsentlig insikt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

36

Sv: Telenor 4g spärr

Det är helt sjukt så många kunder som känner sig lurade på ngt sätt pga detta.
Jag frågade i tre st butiker innan jag täcknade avtalet. Fick samma svar av alla. Ingen begränsning av bredbandet. Har krävt av telenor en kopia av mitt avtal och villkor som var giltigt när jag täcknade mitt abonemang. Skulle ta en vecka att få fram. Konstigt så lång tid.
Kanske dom måste editera det först.
Det är säkert som alla säger att det står i alla avtal men dom gömmer dom och medvetet unviker att svara på frågor ang detta ärende. För dom vet att dom mister dom ev kunder som dom skulle kunna få.
Dvs. Falsk marknadsföring säger jag.
N

37

Sv: Telenor 4g spärr

jonasolof skrev:

Eftersom du nu offentligt medgivit att du kände till reservationen då avtalet ingicks så vore det nog lätt för motsidans advokat att hävda att du inte ingick avtalet  om fri surf i god tro. Området ryms inom culpa contrahendi.

Jo, har inte tänkt driva målet smile. Skulle bara se hur långt det gick att pressa säljaren, frågan är om hon verkligen kände till deras tak på 100GB även med fri surf...Tror inte det tyvärr, och då är det lätt att lura kunder.

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

38

Sv: Telenor 4g spärr

Grr... f*n så irreterad man är nu. ”Spärren har slått in igen”

Min fakturaperiod började den 16 november alltså nollställs förbrukningsvolymen. Trots det så var jag spärrad både den 16’de och 17’de har ringt då 3 vändor till supporten och till slut så släppte spärren.

Idag har jag blivit spärrad igen!
(jag vet att det finns folk som kan förbruka 100GB på 5 dagar men tro mig det har inte jag gjort)

Ringer till support ... som vanligt vänta 30 min, prata med supporten som ber mig att vänta i luren i si sådär 10-15 minuter till..

Till slut kommer svaren ”du har blivit spärrad på felaktiga grunder, jag nolställer spärren, starta om modemet så ska det fungera”
Jaja startar om modemet fortfarande spärr.... väntar 20 min startar om igen, fortfarande spärr..

Orka ringa och gnälla igen efter 40 min telefon kö?

undrar om det är så det ska hålla på nu i restrerande 14 månader... nice... kommer hem, speeddial till supporten hänga i kö lite, gnälla lite... ett par omstart av modemet... sen orkar man inte längre och går och lägger sig.
Proceduren upprepas nästa dag.

39

Sv: Telenor 4g spärr

Tyvärr är det inte faktureringsperioden som styr, vilket hade varit något bättre för då har man som kund någorlunda koll. De tittar tillbaks 30 dagar bakåt i tiden och det är en flytande gräns. Så har du otur så kanske du pekade din förbrukning för några dagar sedan och då tar det tid att bli av med spärren..

40 Senaste redigerad av zubziro (2012-11-21 20:52:00)

Sv: Telenor 4g spärr

tobbiew skrev:

Tyvärr är det inte faktureringsperioden som styr, vilket hade varit något bättre för då har man som kund någorlunda koll. De tittar tillbaks 30 dagar bakåt i tiden och det är en flytande gräns. Så har du otur så kanske du pekade din förbrukning för några dagar sedan och då tar det tid att bli av med spärren..

Det innebär då att man är i praktiken kommer att ligga hela tiden på spärrgränsen?
D.v.s om de stänger av mig i 2 dagar och efter 2 dagar förbrukar man mindre mängd av data så kommer spärren att slå i igen?

Alltså för att nollställa volymen måste man då helt stänga av internet i 30 dagar?

Är det överhuvudtaget lagligt från deras sida att göra så?

41

Sv: Telenor 4g spärr

tobbiew skrev:

Bygga fler master lär de nog få göra för eller senare med den utveckling som sker och med de bandbreddskrav som ökar i en vansinnig takt. Men det var inte det jag menade. Telenor har ändrat policy och det sker ingen vidare koll på hur stor del av mastens kapacitet man roffar åt sig utan man gör numera som övriga operatörer. Jag kan tänka mig att på andra platser så är det högre utnyttjande under kvällstid men i mitt fall kan jag lova att det är tvärtom och det kunde även Telenors bredbandssupport anta med tanke på dess placering och antal hushåll som kan nå den.
Jag har så god koll jag kan ha på familjens surfande genom Dovado-routerns traffic-counter och under de 12 månader jag har haft abonnemanget har jag överstigit två gånger med ca 10 gb (månadsintervall) men aldrig blivit strypt i hastighet förrän nu. Familjebudgeten är ca 0,5 gb per dag och familjemedlem och jag har så bra koll man kan ha utan att bli någon slags övervakningsfascist. Jag har dessutom annat att göra i livet än att räkna på dataförbrukning och som jag sa innan brukar vi hålla oss inom gränsen. Telenor använder dock en "flytande" gräns som inte följer faktureringscykeln och de gör någon slags prediktering som de inte ens själva kan förklara. Det kan räcka med att du strömmar några hd-filmer eller peakar användandet under en viss period så är det rökt med andra ord och det är svårt att ha någon vettig koll på när man nått gränsen. När de Telenors bredbanssupport ger en rådet att skaffa ett abonnemang till eller använda mobilernas internetdelning så kan det väl knappast vara så att det är kapacitetsbrist?

Vad gäller ADSL så är det tyvärr inget hållbart alternativ då jag bor långt ifrån basstationen och Telia underhåller inte kopparledningarna tillräckligt bra. Tröttnade på ständiga synkproblem, dåligt driftunderhåll samt mediokra hastigheter.

Ok.. jag kan inte se att man kan lösa det här kortsiktigt och jag själv skulle aldrig acceptera att ett fåtal storförbrukare sänker en mast som jag själv är ansluten till.

Jag är nyfiken hur mycket Telenor egentligen ser angående hur en användare använder en mast, att de kan se vilken typ av trafik och se quotan är ju inte särskilt svårt men har de även koll på vilka tider som belastningen sker från en enskild kund ?

Jag skulle be om en fördjupad support ( kontorstid eller via mail) och försöka reda ut det här, om det är som du skriver så bör man vara generösare men om det är någon form av toktankning i form av torrents registrerat hos Telenor så skulle jag vara stenhård i bedömningen att strypning ska ske vid ett överskridande.  Piratbuktsjunket ska bort från det mobila nätet !

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

42

Sv: Telenor 4g spärr

Jag har gått igenom min trafik de senaste 30 dagarna och det som har gjort att jag tippade över och nu får leva med strypt internet till den 10 dec är att vi införskaffade 2 iphone 5 och återställning från iCloud och nerladdning av appar på nytt. Mobiler självklart inhandlade hos Telenor och med abonnemang för 449 kr per månad. Har varit kund hos Telenor sedan de tog över efter Vodafone (ända sedan Europolitan-tiden) och kan konstatera att något har hänt det senaste året. De har gått från att ha varit något struliga men alltid villiga att lyssna på sina kunder till att ha blivit ett bolag som kör över sina kunder och man har inte en chans.

43

Sv: Telenor 4g spärr

Jag rekomenderar alla som tycker att Telenor beter sig som skit:

1. Att göra en anmälan till konsumentverket (det gjorde jag nyligen)
http://www.konsumentverket.se/omkonsume … n-anmalan/

2. Skriv email till Telenor's support och klaga / kräv ändringar

Att bara visa sitt missnöje här i foromet kommer inte att ta oss långt.

44

Sv: Telenor 4g spärr

Jag är strypt 70% utav tiden sen augusti...

Mellan aug å sep var jag strypt i över 30dagar...

Telenor är bra.. När det gäller hastighet å stabilitet men! Villkor, service, marknadsföring osv... Usch fyfan.

Precis skaffat telenor till mobilen vilket inte är några problem men när det gäller mobila bredband... Nää fyfan!

Jag hade tele2 medium mobil surf, kunde surfa mer på den utan att bli spärrad än på mitt MBB från telenor 80mb/"fri surf"

Usch, än idag är jag strypt.. Bryr dom sig? Nä

Fiber Telia 100/100Mbit
Bryggat->Netgear-> datorer och Wifi/switch
Macbook + Windows 7 + Iphones + Paddor + Android mobiler + 150tum biosalong + Lumia 920

45

Sv: Telenor 4g spärr

Sitter i samma situation som dom flesta här på detta forum. Har varit strypt till 0.3 mbit i snart 3v och supporten ( som det vid 2st olika tillfällen har tagit mer än en halvtimme att komma fram till ) har inga vettiga svar på när spärren släpps och varför mitt abonemang med jämna mellanrum slutar funka helt. En jag pratade med på suppoten, sa att jag skulle pröva att plocka bort den högra antennen på routern för att antennerna kunde störa ut varandra, låter märkligt lr?

Sen jag skaffade Telenors mobila bredband 80mbit  med " fri surf " för fem månader sen, har jag inte haft EN enda mätning på över 20mbit, ligger oftast på mellan 7-10 mbit, och jag bor mitt i en relativt stor stad med bra täckning. Men som sagt , nu ligger ja på 0,3 och skrotar. Det står inget i mitt avtal om ngn 100gig gräns, men den luddiga formulering om att 
" Telenor förbehåller sig rätten att" ....osv...finns med.

Frågade säljaren på Telenor säkert 3ggr om jag kunde tanka och surfa hur mkt jag ville utan att det fanns ngn gräns och fick då till svar: JA

Hur kan man gå till väga om man vill häva avtalet??

Tycker att detta är riktigt uselt......

46 Senaste redigerad av Jonny (2012-11-22 17:54:40)

Sv: Telenor 4g spärr

tycker du ska leta upp en konsumentvägledare i din komum...åk dit och prata med henne...dom vet vad du kan göra

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

47

Sv: Telenor 4g spärr

modde skrev:

Frågade säljaren på Telenor säkert 3ggr om jag kunde tanka och surfa hur mkt jag ville utan att det fanns ngn gräns och fick då till svar: JA

Visst kan du det, men det kommer att ta "lite" längre tid med 0,3 Mbit/s! http://www.dvbcube.org/Smileys/jasons_smilies/embarassed.gif

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

48

Sv: Telenor 4g spärr

Micke skrev:
modde skrev:

Frågade säljaren på Telenor säkert 3ggr om jag kunde tanka och surfa hur mkt jag ville utan att det fanns ngn gräns och fick då till svar: JA

Visst kan du det, men det kommer att ta "lite" längre tid med 0,3 Mbit/s! http://www.dvbcube.org/Smileys/jasons_smilies/embarassed.gif


HAHA....sant... smile

49

Sv: Telenor 4g spärr

Ring Telenor och ifrågasätt hur deras "spärr" är tänkt att fungera. För  i villkoren står "övriga användare i samma område" och "tillfälligt under tider med hög belastning i nätet ge denne en lägre hastighet, upp till 0,5 Mbit/s"

Detta stämmer inte och det erkänner kundtjänst själva, du får en "hård" spärr på max 0,5mb/s mellan 16-24 oavsett om du är den enda personen som för tillfället är uppkopplad på din mast.

Jag hade spärren på dygnet runt och de plockade bort den när jag ringde och undrade hur spärren fungerade, så var vänlig men bestämd och ring och klaga....

Jag har inga synpunkter på spärren i sig, den visste jag om när jag tecknade mitt abbonemang och jag har legat runt 250gb/månad i ett halvår så jag kan inte klaga...men spärren är inte så "smart" som Telenor hävdar.

mvh

Telenor 4G, E398, Dovado Doma

50

Sv: Telenor 4g spärr

ibland räcker det o starta om modemet
detta började efter firmware 137
hur uppplever nidet
mvh wikings1

Fiber 1000/100  Router Netgear R7000 med Merlin XWRT for the R7000