1

Tråd: Felaktig datamängd?

Tecknade Telenors mobila bredband "STOR" med 100 gb datamängd, inklusive router för ett par månader sedan.
Har dock från första början kännts som dom ökar på använd datamängd mot den faktiska åtgången.

Fick detta bekräftat när jag kollade dataförbrukningen idag, tre dagar efter nollställningen vid brytdatumet för fakturan.
Har använt DU-meter på min bärbara för att mäta dataförbrukningen och efter tre dagar så hävdade Telenor på sin hemsida att jag förbrukat drygt 65 GB!!!

Enligt min faktiska förbrukning så handlar det om ca 25 GB. Hur fasiken ska man kunna bestrida detta?
Helt horribelt enligt min mening!

Att slopa sitt ADSL-abbonemang kanske inte var så bra trots allt när datamängden från Internetleverantören, enligt deras sätt att mäta, tar slut på knappt en vecka...

Någon mer som har varit med om detta??

Roger.

2

Sv: Felaktig datamängd?

gretzky99 skrev:

Tecknade Telenors mobila bredband "STOR" med 100 gb datamängd, inklusive router för ett par månader sedan.
Har dock från första början kännts som dom ökar på använd datamängd mot den faktiska åtgången.

Fick detta bekräftat när jag kollade dataförbrukningen idag, tre dagar efter nollställningen vid brytdatumet för fakturan.
Har använt DU-meter på min bärbara för att mäta dataförbrukningen och efter tre dagar så hävdade Telenor på sin hemsida att jag förbrukat drygt 65 GB!!!

Enligt min faktiska förbrukning så handlar det om ca 25 GB. Hur fasiken ska man kunna bestrida detta?

Konsumentombudsmannen.

/Bengt

Bengt Österdahl, Gustavsberg

3

Sv: Felaktig datamängd?

mina personliga mätningar stämmer helt överens med telesnors

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

4

Sv: Felaktig datamängd?

Intressant med hur andra upplever det.

Cool - hur mäter du din använda datamängd?

Roger.

5

Sv: Felaktig datamängd?

mäter inte hela tiden men om då koppla ja en linux burk(2 nic´s) direkt efter routern och sen vidare. så kan jag mäter och köra bättre analys. för att telefoner, plattor, tv o.s.v gör ju oxå sitt förbrukning.
annars har jag en gammal gadget för win på varje burk som visar bara internet traf. men jag kör en hel del med virtualiseringar(vm ware och oracle) och då funka dem flesta mätprg. inte eller inte riktig.

har du wifi på?...är den säker?

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

6 Senaste redigerad av gretzky99 (2012-11-19 23:21:03)

Sv: Felaktig datamängd?

Jag har bara EN bärbar dator ansluten till det mobila bredbandet från Telenor via wifi.
Min stationära dator kör jag via ADSL i två månader till.

Inga andra prylar är anslutna till det mobila bredbandet.
Antar åxå att wifi-anslutningen är säker då den är krypterad.

Om man säger så här:

Har tankat ner 4 hd-filmer på ca 25 GB, plus lite vanlig surf under tre dagar och Telenor får det till drygt 65 GB använd datamängd. Det kan helt enkelt inte stämma! Om inte någon, förutom Telenor,  själ min bandbredd förstås...

Roger.

7

Sv: Felaktig datamängd?

då är det kanske bättre att tar kontakt med telensnor och berätta för dem att du misstänker fel-mätningar.

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

8

Sv: Felaktig datamängd?

Jag har varit i kontakt med Telenors tekniska support och det korta svaret jag fick var: "våra program visar inte fel. Den datamängd som står är det du förbrukat."

Just nu känner jag mig inte nöjd med att ersätta fast ADSL med mobilt bredband.

Som en parentes kan jag berätta att familjen under HELA första månaden förbrukade drygt 100 GB och då togs det hem en hel del med tunga filer...

Roger.

9

Sv: Felaktig datamängd?

ja..det var väntad

du skrev:

Har tankat ner 4 hd-filmer på ca 25 GB, plus lite vanlig surf under tre dagar och Telenor får det till drygt 65 GB använd datamängd.

kan det var möjligt att vid nerladdningen skedde avbrott och det laddades ner på nytt?

beroende på hur man ladda ner är det inte alls omöjligt.

kolla igen att ditt wifi verkligen har lösenord-skydd. om det nu skulle finnas risk för att nån obehörig lira med.

jag kollade mitt förbrukning igen för att sedan sista brytdatum jobbade jag bara på en dator, tv´n var inte på och mobiler och plattor hade nästan ingenting. så telenor visar 2,95GB och jag räkna fram 2,94GB från den ena dator så resten kommer från mobiler/plattor. så här stämmer det helt.

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

10

Sv: Felaktig datamängd?

Enkelt svar på problemet, du kan aldrig mäta din exakta datamängd om du mäter från fakturadag till fakturadag...Det är pga de "rullande 30dagarna" som telenor kör med.

Om du ser 25gb å dom ser 65gb så är det 40gb du missat dagarna innan du börja om med mätningen.

Säg att du köper mbb, tankar 100gb mellan 16/2 och 16/3 så betyder det inte att du börjar på ny kula. Utan den 17/3 så ligger du på 96.77gb om du snittar 3.33gb per dag.

Och ju mindre du använder mbb till nästa månad ju mindre ligger du i datamängd pga dom "rullande 30 dagarna"

Så om du är på semester 30dagar å inte använt modemet alls under dom dagarna så kan man enkelt säga att du har "nollställt" din datamängd, då ligger du på 0 gb igen..

Så säg upp/häv avtalet om möjligheten finns

Fiber Telia 100/100Mbit
Bryggat->Netgear-> datorer och Wifi/switch
Macbook + Windows 7 + Iphones + Paddor + Android mobiler + 150tum biosalong + Lumia 920

11 Senaste redigerad av gretzky99 (2012-11-22 23:32:11)

Sv: Felaktig datamängd?

pompe90 skrev:

Enkelt svar på problemet, du kan aldrig mäta din exakta datamängd om du mäter från fakturadag till fakturadag...Det är pga de "rullande 30dagarna" som telenor kör med.

Om du ser 25gb å dom ser 65gb så är det 40gb du missat dagarna innan du börja om med mätningen.

Säg att du köper mbb, tankar 100gb mellan 16/2 och 16/3 så betyder det inte att du börjar på ny kula. Utan den 17/3 så ligger du på 96.77gb om du snittar 3.33gb per dag.

Och ju mindre du använder mbb till nästa månad ju mindre ligger du i datamängd pga dom "rullande 30 dagarna"

Så om du är på semester 30dagar å inte använt modemet alls under dom dagarna så kan man enkelt säga att du har "nollställt" din datamängd, då ligger du på 0 gb igen..

Så säg upp/häv avtalet om möjligheten finns

Det här var intressant.

Jag har läst ditt svar flera gånger men förstår ändå inte riktigt hur du menar. Kan du försöka förtydliga lite till då jag uppenbarligen är "lite trög";)

Har dock märkt en annan sak. Efter dom tre första dagarna då datamängden var "för stor" från Telenor gentemot min så har jag laddat hem drygt 10 GB till. När jag tittade idag så visade Telenors sida att mina 10 GB bara hade ökat dataförbrukningen med 6 GB. Dom uppdaterar förbrukningen dagligen och jag har inte tankat något på två dagar så jag antar att det då ska stämma. Jag fattar inte hur dom räknar...

Trodde man kunde ladda hem friskt sista dagen före fakturadatum och på så sätt få tillgång till "lite extra datamängd" innan dom nollar;)
Hur menar du att man ska mäta för att få ett tillförlitligt resultat?

Roger.

12

Sv: Felaktig datamängd?

då är vi 2 som är tröga wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

13

Sv: Felaktig datamängd?

gretzky99: Jag kan bekräfta dina misstankar och att fel-mätningar faktiskt förekommer. Sitter just nu i telefon med Telenor och dom har själva erkänt att det finns över 500GB data associerat med mitt abbonemang som inte bör vara där.

Det är en avsevärd mängd data men dom vägrar ändå att släppa på FUP trots att jag krävt detta med yrkande på att om dom haft fel mätningar på en sådan extrem mängd data så går det inte förlita sig på deras mätning och att dom har ingen rätt att FUP'a mig oavsett avtal förräns dom har ett tillförlitligt sätt att spåra hur mycket data som använts.

14

Sv: Felaktig datamängd?

Telenor är nog det sämsta telebolaget som finns ....jag har aldrig blivit så besviken i hela mitt liv som när jag
fick prata med deras support...killen kunde inte ens reglerna för hur 100 gb spärren funka....
han sa bara att efter 100 gb dom senaste 30 dagarna hela tiden ..han kunde inte tala om för mig
när mitt bredband nollställs ....hur det funkar...jag frågade om spärren tas bort helt när jag har laddat mindre
dom senaste 30 dagarna ....han sa att jag får avvakta...jag har avvaktat i 3 veckor nu ..inte ett skit händer...
jag tror att deras teknik strular....massor med folk verkar berörda ...jag ska säga upp mitt abonnemang...
rätt som det var så kunde jag surfa som vanligt..allt gick smidigt..sedan helt plötsligt så var farten strypt igen
det värsta av allt är att dom stryper hastigheten till närmast obefintlig...kommer inte någon vart ibland...
laddar man aftonbladet t.ex så uteblir vissa bilder osv bara för att det går så himla sakta...och ibland
så kommer massa fel medellanden ...att servern inte svararade

ni som funderar på Telenor 4G ...välj något annat...ni kommer bli mycket besvikna ..speciellt om ni tänker surfa mycket !!
för dom här 100gb äts upp mycket fort om man har flera i familjen som surfar på youtube osv....

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

15

Sv: Felaktig datamängd?

Enligt Telenor har jag förbrukat c:a Saldo sedan 2012-11-16  Datatrafik     702,04 GB

Och det utan några större störningar direkt. Jag har 4G med D-link routern.

16

Sv: Felaktig datamängd?

goliat skrev:

Fick prata med deras support...killen kunde inte ens reglerna för hur 100 gb spärren funka....

Här får du lite mera info...
http://www.telenor.se/privat/kundservic … kning.html

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

17

Sv: Felaktig datamängd?

goliat skrev:

Telenor är nog det sämsta telebolaget som finns ....jag har aldrig blivit så besviken i hela mitt liv som när jag
fick prata med deras support....

<snip>

Jo jag är mycket nöjd med Telenors tjänst och hoppas de håller "toktankarna" borta från det mobila nätet.

Sen vet jag inte meningen med att gnöla i publika forum ?

Är man skrivkunnig så formulerar man enkelt ett mail eller snigelbrev och får förhoppningsvist ett bättre resultat än att "surra" med någon supportsnubbe som läser innantill vad som står på skärmen.

http://telekomradgivarna.se/Dina-rattig … rsattning/

Välj vad som passar bäst enligt vänstermenyn !

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

18

Sv: Felaktig datamängd?

Jag gillar Telenor´s "nollor"...

http://i.imgur.com/hFVgo.png

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]