1 Senaste redigerad av ricemen (2012-10-24 17:37:22)

Tråd: 4G täckning men ingen uppkoppling "Nätverksnamn: Okänd"

Jag har hållt på att mecka med mitt mobila bredband senaste året och håller just nu på att försöka få 4G att fungera. Jag har två stycken poynting riktantenner och en dovado 4GR.

Enligt bredbandskartan.pts.se så har bara Tele2 och Telenor 4G-täckning på min position (http://goo.gl/maps/4Qqr5). Om jag förstått det rätt så delar dessa operatörer på 4G-masterna och därmed borde de ha likvärdig täckning på min position? Jag använder mig av tele2. Jag har läst allt jag kunnat om RSSI, RSRP och RSRQ och lyckats uppmäta nedanstående värden. Enligt andras erfarenheter i detta forum borde RSRP: -92 och RSRQ: -6 ge en hyffsad uppkoppling men mitt modem (E398) vägrar ansluta till 4G. Är det någon som har något aning om vad det kan bero på? På Dovadon kan jag få uppgifter om 84% 4G täckning, men den kopplar aldrig upp...

Jag har 11 km till masten i Söderköping men tror jag har fri sikt på de 7 meter jag skickat upp antennerna på smile

Modem
Modemtyp: E398
Programport: COM3
Maskinvaruversion: CD2E398M Ver.C
Programversion: 11.335.21.11.56
Mjukvaruversion: 21.005.20.05.56

SIM/USIM
Meddelande på SIM/USIM: 0/25
Nummer till meddelandecenter: +46707990001
PIN-kod, status: Redo

Nätverksstatus
Nätverksnamn: Okänd
RSSI: -71dBm
Cell-ID: Okänd
PS-nätverksanslutning: Ej ansluten
RSRP: -92
RSRQ: -6
PCI: 376

Nätverksinställningar
APN: 4G.tele2.se
Nättypsprioritet: Automatisk

2

Sv: 4G täckning men ingen uppkoppling "Nätverksnamn: Okänd"

är antennerna riktade åt rätt håll?

kopplar upp sig utan dessa?

3 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-24 08:01:54)

Sv: 4G täckning men ingen uppkoppling "Nätverksnamn: Okänd"

För det första undras om ditt SIM kort verkligen är öppnat för 4G. De uppgifter du får fram liknar dem man får om man sätter iett kort som bara är öppnat för 2 G och 3G i ett 4G modem. det står PS-nätverksanslutning: ej ansluten, vilket på engelska är not attached med vilket menas att du inte får kommunicera med den mast som har beteckningen 376 och som modemet vill ansluta till. När du väl får ansluta så bör du kunna få hygglig fart med de angivna värdena.

För det andra är du enligt tele2s egen täckningskarta i absoluta ytterkanten av täckningen för tele2 900 från Söderköping och någon annan tele2 mast i närheten som ger 4G täckning visas inte. Kartan visar två tele2 LTE master nära Söderköping, en vid ån och en norr om Göta kanal vid E22.

Det är inte så generellt att tele2 och telenor delar 4g master ännu även om några hävdar detta. Fast efter att ha sökt i bredbandskartan verkar det som om de har samma master. Ditt modem uppfattar en bra 4G signal men berättar inte vilken operatör signalen tillhör. Kan det möjligen vara så att kortet inte klarar den gemensamma operatören net4mobility, PLMN 24024??

Det kan vara en 900 signal från telenor, antingen från Söderköping i öster bortom sjön  eller rakt söderifrån från Östra rydhållet av signalstyrkeindikeringarna på telenors täckningskarta att döma. Du kan lätt kolla genom att ta med modemet åt vardera hållet och kolla om signalstyrkan från PCI 376 blir bättre. Det kan du göra oavsett att modemet inte får ansluta till ,masten. redan om du vrider Poyntingantennerna rakt söderut istället bör du kunna avgöra åt vilket håll masten ligger. Blir det bättre åt söder är det nog inte en tele2 mast som är PCi 376. Edit: om man letar runt lite i bredbandskartan inses att det kan röra sig om en LTE mast vid västra infarten till Norrköping också. Lägg markören i högra kanten av gröna rutan E22 så finns där LTE från tele2 och telenor inom 500 meter. Genom att klicka runt med markören och testa vid olika radier bör du hitta LTE masten väster om Söderköping också /edit/ eller använd tele2s karta inzoomad till 500 meter, markera att du vill se 4G master). Enklaste sätt att verifiera om kortet funkar med 4G tele2 är att åka till Söderköping och kolla om det funkar där.

förresten inses att det kan vara fiffigt att stoppa i ett kort som inte är 4G ready i ett modem eftersom då modemet kanske visar starkaste mast oavsett operatör. Hypotes som bör bevisas. Ett utländskt kort kanske  också funkar om hypotesen stämmer. Jag har råkat ut för att jag beställt ett 4G kort men att operatören skickat ett 3G kort (det var universal telecom/telenor).

Hur har du fått fram alla signalvärdena? de visas väl inte i dovadoroutern? Bra jobbat so far. Intressant att mastens PCI, physical cell identity, visas i icke anslutet läge men att cell id inte gör det. Ska bli ntressant om detta anger att kortet inte är 4G öppnat, att det inte finns någon cell som tillåter anslutning (annan  operatör) eller båda dera.

Ställ nättypsprioriteten på 4G only och lås i dovadon på 900 respektive 2600 och se vad du får för värden.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: 4G täckning men ingen uppkoppling "Nätverksnamn: Okänd"

Tack för utförligt och intressant svar. Nu har jag ringt Tele2 och mycket rikligt har mitt SIM-kort bara stöd för 2G/3G...

Lite irriterad nu då jag spenderat allt för många helger med att mecka här hemma och stod hela söndagen på en kompis tak i Småland för att försöka ratta in 4G med nya antenner med hjälp av mitt abonnemang... Det gick förstås inte så bra med 4G’t men vi fick upp en bättre 3G-signal i alla fall.

Jag återkommer med testresultat när nya simkortet kommer i brevlådan!

Signalvärdena fick jag fram genom att köra modement rakt in i datorn och köra Tele2s lilla uppkopplingsprogram. Tyvärr visas ju inte denna data i Dovadon.

5 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-24 10:41:07)

Sv: 4G täckning men ingen uppkoppling "Nätverksnamn: Okänd"

Bra att det blev klart. Och då vet vi att PCI visas men inte cell id om det är ett 3G kort från rätt operstör. Jag tror, men grundat på för lite material, att om man har sim från fel operatör, cell id kan visas men inte RSRP eller andra signalvärden.

Edit: Bland de uppgifter du gav stod PS handover: ej ansluten. PS står för packet switch och det innebär att modemet velat få göra en handover av mobilt bredband från UMTS till LTE men att modemet inte blev attacherat/anknutet. Så redan där framgick att trafik på LTE ej medgavs. Här står lite mer men på den komplexitetsnivå som är karaktäristisk för LTE:

http://www.mpirical.com/blog/article/159

Hade modemet fått anknyta sig och registrera sig hade status kunnat meddelas som RRC (Radio reasource control) och där är de olika states/tillstånden RRC_idle eller RRC_connected.

http://ltehspa.blogspot.be/2012/01/rrc- … n-lte.html

Men eftersom modemet inte fick bli anknutet uppnåddes inget RRC state. När modemet inte får bli attached brukar det blinka förbi ett fönster om detta, åtminstone i telenors connection manager. om man valt engelska som språk. Följaktligen finns fyra tillstånd: non attached, attached, RRC idle /borde vara samma som attached/, RRC connected.
När en dataöverföring är avslutad går modemet efter en stund in i energisparande läge RRC_idle men är då berett att sparka igång igen och det svarar även på anrop (paging) från basstationen/EnodeB och levererar även sina mätdata angående signalnivåer till cellen för att det ska kunna beslutas om modemet bör ansluta till en ny cell, dvs göra en handover inom LTE. Finns ingen LTE cell efter förflyttning får det bli en PS/packet switch handover tlll UMTS eller GPRS/Edge. Modemet gör då en request/förfrågan om PS handover till annan typ av nät. 

Eutran, utran och getran är fikonspråk för LTE, UMTS och GPRS/EDGE radio access nät.

Det blev alltså stopp tidigt då modemet ville vara med i nätet. Det blev nobb på attachment-stadiet för kortet hade inte behörighet att registreras i nätet så att kostnadskrävande tjänster kunde levereras. Cellen stämde av detta med operatörens HSS som är databas över tillåtna användare (på 4G i detta fall). Om du får bli attached så är du registrerad och då får du också göra connect för att starta datatrafik. Tyvärr verkar det som om ordet anslut används på svenska både för attach och connect. I alla fall används anslut för connect i connection manager. Det är bättre att använda engelska i connection manager eftersom terminologin är mer stringent och man dessutom kan googla på begreppen.

Vi har tidigare fått tillgång till telenors uppkopplingsprogram/ dashboard. Men det här från tele2 verkar innehålla lite mer uppgifter. Om möjligt vore det bra om du kunde få fram programmet som en fil som kan skickas.

Telias connection manager är totalt värdelös vad gäller uppgifter för att analysera varför det krånglar. Enligt Telias ofelbarhetsdogm lever vi ständigt i den bästa av världar där inga problem kan behöva lösas.

I det här fallet hade det dock inte varit något problem med Telia eftersom alla deras SIM numera är 4G öppna (inte nödvändigtvisa gamla kort).

Det vore bra att veta vad som yker upp om man skriver in fel APN men har ett i och för sig 4G fähigt kort, respektive om APN är fel och kortet dessutom inte gäller för 4G. Har man glömt att stoppa i ett SIM dyker också någonting om att det inte går att bli attached upp men det är då osäkert om signaldata och PCI visas. Jag är i Belgien nu och där kommer LTE först igång om ett par veckor så jag kan inte testa det.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: 4G täckning men ingen uppkoppling "Nätverksnamn: Okänd"

@Ricemen

Du har PM

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: 4G täckning men ingen uppkoppling "Nätverksnamn: Okänd"

Tele2 Mobile partner finns att ladda ner här:
http://www.tele2.se/kundservice/mobilt- … rtner.aspx
En märklig sak var att jag fick upp all data om RSRP, RSRQ, PCI osv när jag inte var uppkopplad. Men om jag anslöt till 3G så försvinner den datan från samma flik.

Jag återkommer med testresultat när jag fått en stund över!

8

Sv: 4G täckning men ingen uppkoppling "Nätverksnamn: Okänd"

Det beror på att alla dessa parametrar är specifika för LTE. På UMTS finns andra parametrar för signalstyrka, signalkvalitet. PCI är en icke unik beteckning på en cell i en del av ett LTE nät. I UMTS anges cell ID och eventuellt LAC, location area code. Motsvarande begrepp på LTE är Tracking Area som dock inte är statiskt utan definieras on the fly av systemet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9 Senaste redigerad av ricemen (2012-10-27 18:11:35)

Sv: 4G täckning men ingen uppkoppling "Nätverksnamn: Okänd"

Nu har jag haft tid att mecka lite med nya sim-kortet som har 4G... 30 mbit ner och 5mbit up (25ms) när jag siktar rakt på Söderköpingmasten (11km bort). Jag har inte haft möjlighet att koppla in Dovadon än så jag vet inte om jag kör på 900 eller 2600. Rakt mot söderköpingsmasten följande värden:
Nätverksstatus
Nätverksnamn: Tele2
RSSI: -85dBm
Cell-ID:  4D3D105
PS-nätverksanslutning: Ansluten
RSRP: -110
RSRQ: -7
PCI: 376

Siktar jag 30 grader mer söderöver får jag bättre ping (15ms) och bättre värden än ovan:

Nätverksstatus
Nätverksnamn: Tele2
RSSI: -73dBm
Cell-ID:  4D3D102
PS-nätverksanslutning: Ansluten
RSRP: -91
RSRQ: -3
PCI: 376

Dock ger denna uppkoppling lägre nerhastighet (15 mbit) men bättre upphastighet (7 mbit) vid 15 ms vilket känns märkligt. Kanske har det något med 900/2600 bandet att göra? Ska undersöka detta när jag kopplat in Dovadon och kan låsa banden.

Jag har snurrat antennnerna hela varvet och ingen annan antenn än PCI 367 går att få in (beror nog på kullar som ligger i vägen i övriga mastriktningar). Dock får jag kontakt med olika celler i fallen ovan...

Värt att notera är också att jag tecknat Tele2s Large som har en maxhastighet på 25 mbit. Lite märkligt att jag kommer upp till nästan 30. Jag ringde dock och uppgraderade till XL idag (max 80 mbit) och denna förändring ska vara verkställd imorgon så ev. blir det ännu bättre imorgon. Återkommer.

Gällande testen du bad om så har jag egentligen bara kunnat utföra ett av dem då Tele2 spärrade mitt 3G-kort kort efter att jag bad om ett nytt 4G-simkort och jag har inget kort från annan operatör tillhanda. Resultaten är som nedan:

Tele2 4G-SIM med annans operatörs APN:

Nätverksstatus
Nätverksnamn: Tele2
RSSI: -87dBm
Cell-ID:  4D3D102
PS-nätverksanslutning: Ansluten
RSRP: -112
RSRQ: -9
PCI: 376

Nätverksinställningar
APN: internet.telenor.se
Nättypsprioritet: Automatisk

Detta funkade kanon och jag fick lika bra uppkoppling som med tele2s APN.

Test 2: Med en påhittat APN:


Nätverksstatus
Nätverksnamn: Tele2
RSSI: -87dBm
Cell-ID:  4D3D102
PS-nätverksanslutning: Ansluten
RSRP: -112
RSRQ: -7
PCI: 376

Nätverksinställningar
APN: hej.hopp.se
Nättypsprioritet: Automatisk

Samma resultat som ovan. Mao verkar det som om tele2 inte bryr sig om vad som står angivet som APN. Allt funkar bra och ger i princip samma fartresultat i bredbandskollen...

10 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-02 15:24:23)

Sv: 4G täckning men ingen uppkoppling "Nätverksnamn: Okänd"

Som du noterat har du kontakt med två olika celler på samma mast så det bör vara 900 alt 2600 men det är inte uteslutet att det är två angränsande celler på samma band. Dovadon kan utvisa. I och för sig borde cellnumreringen visa om de två är angränsande eller för olika band. I det senare fallet skulle 2 vara andra cellen av tre  på ett band och 5 andra cellen av tre på nästa band. Men det är då lite lattjo att man kan välja band genom att vrida antennen.


Det finns visserligen två master vid Söderköping men de kan inte ha samma PCI.

RSRQ är en enkel funktion av RSSI, RSRP och bandbredd, 5 Mhz för 900 och 20 MHz för 2600 (i själva verket tvärtom, RSSI är resultatet av skattningen av RSRQ från SINR, ett signalb rusvärde). Vid en given diff  mellan RSSI och RSRP kan värdet på RSRQ visa vilket band det är om lasten på masten är liten. Ditt lägsta uppmätta värde på RSRQ är -3 och diffen mellan RSSI och RSRP är då 18. Funnes inget brus skulle diffen mellan RSSI och RSRP vara 15. Nu bestämmer antalet bärvågor en del av diffen enligt 10 ggr log antalet bärvågor. På 900 används f.n. 25 bärvågor (5Mhz bandbredd), det ger ett värde på ca 14. På 2600 används 100 bävrvågor (20 MHz bandbredd), det ger ett värde på 20. Eftersom diffen i detta fall är långt under 20 (men något högre än 14) så måste det använda bandet vara 900. 


Övrigt, det verkar  således som att för Telenor och tele2  Cell ID som är angivet hexadecimalt har ett vanligt sifferavslut och att cell som slutar på 5 är det övre bandet, dvs 2600. Jonny och Metallicaman_No 1 som använder telenor angav en serie värden från samma 900 mast med cell nummer xxxxx01 och xxxx03 och där var lägsta diff mellan RSSI och RSRQ 13 vid en mycket hög signalstyrka.

Två antenner kan möjligen modifiera resultatet genom sammanvägning. Det vore bra om fler kunde kolla om man kan avläsa cellens band på slutsiffran. Således 1-3 för 900 och 4-6 för 2600. True or false? Fanken, det här skulle man inte sitta och behöva gissa, det borde operatörerna tala om rakt av.

Pingtiderna är mycket bra. Du kan också gratuleras till läget i geografin. Sjön förlänger räckvidden liksom höjd över sjön på din sida (ostörd första fresnelzon). Omgivande topografi skärmar av andra master så du får inget signalbrustillskott från dem och de hör inte dig så ingen inter-cell interferens uppstår. En idealisk situation för LTE således. Ska bli intressant att se vad resultatet blir med nytt abb.

Över sjön kan tunnel-effekter uppstå genom reflekterande skikt. Blir intressant att se hur signalnivåer och fart varierar med väder och is/vågor. Att 2600 kan nå en mil över vatten har vi redan konstaterat (till teliasupports förvåning). Det gör att cellarkitektur med snygga hexagoner med en mast i varje blir ett skämt och ett dåligt sådant för användare med hoppbenägna modem.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11 Senaste redigerad av ricemen (2012-10-30 21:31:46)

Sv: 4G täckning men ingen uppkoppling "Nätverksnamn: Okänd"

Har justerat antennerna och gjort lite hastighetstester idag och ligger stabilt kring 58-59DL och 7UL när jag har Dovadon inställd på 4G "auto"-frekvens och en signalstyrka på 48%. Fantastiska hastigheter för att ha 11 km till masten smile

Låser jag Dovadon på 900 kommer jag upp i 18DL och 9UL vid 80% signalstyrka. Låser jag den på 2600 visar Dovadon signalstyrka på 64% men den vägrar koppla upp sig. Antennerna har varit fixerade vid samtliga test så här finns ingen variation och testerna är utförda vid samma tillfälle så väderförhållandet har i princip varit konstant (relativt vindstilla). Frågan återstår då vilket frekvensband som används vid "auto" som ger solklart bäst hastighet?

Dovadon tillåter också att låsa på 1800 och på 2100 men jag har inte haft tid/tyckt det varit relevant att testa på dessa band än då jag inte kunnat läsa någonstans att tele2 sänder på dessa band. Ska dock testa imorgon för att se om det ger något oväntat resultat.

Det är intressant att notera att jag innan antennjustering låg stabilt runt 29mbit och efter ligger stabilt runt 58mbit. En fördubbling mao. Kan det vara mimo med två antenner som kickat in när båda är välriktade?

12 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-30 23:06:38)

Sv: 4G täckning men ingen uppkoppling "Nätverksnamn: Okänd"

Tele2 använder bara 900 och 2600 för LTE. 1800 kommer senare. 2100 är UMTS.

Den hastighet du får kan inte uppnås på 900 som bara har 5 Mhz bandbredd än så länge, men väl med de 15 Mhz som kommer fast då är teoretiskt maxfart 60och 58 ligger för nära. Det är bara med en B593 router man direkt kan läsa av använd bandbredd på 900 bandet.

Vad får du för fart och signalvärden om du kopplar modemet direkt i dator? Sista siffran i CELL ID bör visa om det är 2600 (slutsiffra i Cell ID 4,5 eller 6)?

signalstyrka 48 procent visaar förmodligen RSSI. Du hade RSSI -75 dBm på 900 (slutsiffra 2) och -85dBm på 2600 (slutsiffra 5).
Jag hittar inte Dovados lista över sambandet mellan RSSI och procent men den lägre procentsifran borde kunna svara mot -85 dBm.

Det du beskriver om att det går fortare på Auto än på bandlåsning är mycket anmärkningsvärt i den här situationen och kan nog endast besvaras av Dovado, till vilka du borde skicka en länk till den här tråden. Bandlåsningen åstadkoms med AT-kommandon som routern skickar till modemet. Dessa kommandon är kända och kan även skickas till modemet över ett terminalprogram. Den fråga som uppstår är om bandlåsningen har någon bieffekt som påverkar nedladdningshastigheten. Jag skulle inte forska vidare i detta om inte specialintresse finns eller Dovado hakar på. De skulle nog vilja läsa sin interna logg i routern.

Redan diversity med två antenner tillåter högsta fart men jag håller med dig om att det verkar troligt att den starka ökningen beror på Mimo. Du har ju en mycket låg brusnivå kunde vi konstatera då RSSI-RSRP-RSRQ blev så lågt som 18 vilket i in helhet  betingas av  bandbredden 20 MHz på 2600 (egentligen omöjligt lågt) utan tillskott av brus eller annan trafik på den cellen. I det läget kan nog Mimo kicka in. Det kan vara så att mycket få användare bor inom den sektorns täckningsområde, sjön begränsar befolkningstätheten. 

Hur står antennerna i förhållande till varandra och hur långt är det emellan dem och till plåt mm? Hur högt bedömer du antennerna vara över sjöns yta? Det är av intresse för Fresnelzonen. Du kan kolla den här kalkylatorn och sätta in värdena för cellantennernas antagna höjd över sjöytan respektive dina antenners höjd över sjöytan.

http://www.afar.net/fresnel-zone-calculator/

I princip har du samma fördelaktiga läge som en annan användare vars situation vi diskuterat här. Han bor högt bortom en sjö som sträcker sig mot Strängnäs och får också förbindelse på oväntat långt avstånd dit.

Fresnelzonen innebär att det behövs visst utrymme från den raka siktlinjen mellan antennerna till underliggande mark eller vattenyta. I ditt fall räcker det med drygt tio meter eftersom erforderligt avstånd är frekvensberoende. Inskränks avståndet nedåt (eller åt sidan) störs vågutbredningen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: 4G täckning men ingen uppkoppling "Nätverksnamn: Okänd"

Enklast får man grepp om förutsättningarna för en ostöd första Fresnelzon genom att skaffa en höjdprofil över terrängen mellan basstation och egna antenner. Det kan göras i Google maps, t ex via den här siten:

http://www.heywhatsthat.com/profiler.html

Höjdkurvan man får fram sedan kan man sedan kopiera och klistra och därmed få in som bild här.

Det är framför allt in mot mitten av sträckningen som det är viktigt för vågutbredningen att avståndet nedåt till mark eller sjö är tillräckligt stort enligt fresnelzonkalkylatorn som länkats till ovan.

Det vore intressant att se den höjdkurva som i aktuellt fall medger så god förbindelse.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: 4G täckning men ingen uppkoppling "Nätverksnamn: Okänd"

Det finns flera räknare för Fresnelzonen på nätet, till exempel

http://www.wirelessconnections.net/calc … elZone.asp

Det är bara att skriva in avståndet mellan antennerna så beräknas 1: Fresnelzonen. Till exempel för 10 km ör den 14 meter.

15 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-31 20:21:51)

Sv: 4G täckning men ingen uppkoppling "Nätverksnamn: Okänd"

OK, men den första medger också att man kollar frihöjden vid uppstickande punkter en viss distans in på vägen mellan antennerna plus att den inte går tillbaka till miles vid ny beräkning. Enormt svårt att begripa den inverkan t ex en ö med några träd som når upp i direktlinjen skulle kunna ha på en en mil lång länk på 2400. Antar att det gjorts empiriska undersökningar, men jag har inte råkat på något.

En viktig sak är hur snabbt zonens utrymmeskrav vid sidan om direktlinjen sjunker vid ökande frekvens. Med de hushöjder vanliga villor har kan man ha fri radiosikt inkl fresnelzon på 2600 MHz medan den är inkräktad på vid 800 MHz  - för att inte tala om 450, men där hjälper sändarmasternas höjd. Om ena sidan är riktigt hög behöver inte andra sidan vara så hög och redan några meter upp där kan göra fresnelzonen fri. Kan testas i uträkningsprogrammet.

Japp: den här alternativa siten lägger ut den frekvensberoende fresnelzonen direk på profilkurvan:

http://www.heywhatsthat.com/profiler-0904.html.

Funkar bra sedan man bekantat sig med den. Bristen är att man inte kan ange masthöjd på urgångspunkterna. Men jag ser t ex att jag måste höja rejält på min sida för att få en fri Fresnelzon trots hög mobilmast 2 km bort pga att terrängen sluttar svagt uppåt från huset i riktning mot masten de första hundra metrarna. Stor skillnad för dem som har backe ned mot sjön.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: 4G täckning men ingen uppkoppling "Nätverksnamn: Okänd"

Fresnelzonen är ett ganska okänt begrepp för de flesta. Den har inte heller så stor betydelse i praktiken för lägre frekvenser som inte dämpas så lätt. För höga frekvenser (som tydligen blir nödvändiga i framtiden) är den emellertid ganska viktig och det är bra om folk blir medvetna om att det inte räcker till ens med fri sikt till basstationens antenn. Egen mast som är relativt hög kan bli nödvändig men det kan vara ganska dyrt.

Men bra att du tar upp både fresnelszonen och antennhöjden.

17 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-01 10:38:39)

Sv: 4G täckning men ingen uppkoppling "Nätverksnamn: Okänd"

Jag fick dock på LTE 800 25 mbit ned och 20 upp med en 12 dB s.k. Mimo panelantenn mot en mast två km bort där toppen bör vara 50 meter mark och 30 meter mast högre än jag är. . Min antenn var då bara 2-3 meter över marken/havsytan.Höjdprofilen är sådan att siktlinjen går under mark en del av sträckan upp till masten. Så det är bara fresnelzonen ovanför siktlinjen som är fri. Däremot är det rätt slätt och inga skarpa kanter. En del av distansen är skogklädd.

Det funkar bra, fast det inte borde. Samma för granbar som inte ens har hundra meter fritt innan skog börjar.

Kollar man ubuntu-forum med proffs som bygger länkar finns mycket erfarenhet av 900 vs 2400 och 5 GHz samt inverkan av träd och inskränkning av Fresnelzon. Ett ofta observerat fenomen är dålig fart trots hög signalstyrka. Ofri fresnelzon yttrar sig inte enbart som svagare signal utan även som ökad latens och mer paketförluster, eller även om så ej sker, behov av att gå ned i modulationsmetod vilket gerlägre fart. Önskvärt vore att LTE användaren fick se CQI, som är länkkvalitetsmåttet i sexton steg på LTE. Kvaliteten kan vara dålig även innan paketförluster sker vilket visas som  BER.

Intressant är att det finns motverkande faktorer. Ju högre frekvens, desto mindre Fresnelzon. Men även desto starkare dämpning av vegetation. Vid LTE 800 klarar man lite skog bätte men tjänar på att öka höjden. För långväga förbindelse på 2600 måste fresnelzonen vara helt  fri och inga träd skymma.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: 4G täckning men ingen uppkoppling "Nätverksnamn: Okänd"

Nu har jag pluggat in modemet i datorn och får samma hastighet som tidigare. 57DL, 5UL, 24ms. Värden enligt nedan:

Nätverksstatus
Nätverksnamn: Tele2
RSSI: -87dBm
Cell-ID:  4D3D105
PS-nätverksanslutning: Ansluten
RSRP: -111
RSRQ: -6
PCI: 376

Cellen är alltså xx5. Jag har fortfarande inte lyckats låsa Dovadon på 2600 utan "auto" ger den fina farten.

Mina antenner sitter på en lyktstolpe som står precis vid vattenkanten på en kulle 4 meter över sjön precis (brant sluttning ner till vattenytan i rätt riktning). Första antennen sitter därmed på 8,5meter (horisontal) och andra på 9,5meter (vertikal) över sjöns yta. Hur hög antennen är på vattentornet i Söderköping har jag ingen aning om. Men i och med att Göta Kanal rinner neråt mot Söderköping är terrängen relativt platt.

19 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-01 19:28:08)

Sv: 4G täckning men ingen uppkoppling "Nätverksnamn: Okänd"

Det måste bara 2600 pga DL. Men något är fel i värdena, det är 2dBm för bra även om du är helt ensam på cellen. Men som Nhu påpekat så är noggrannheten inte så stor. Det är möjligt att  routern skickar fel kommando för låsning på 2600, därför vore det ännu intressantare om du kunde testa med AT-kommandon i terminalprogram.

När modemet initieras i datorn är auto default och något val finns inte utan AT-kommandon och terminalprogram.

På en mils avstånd räcker höjden med lyktstolpen eftersom vattentornet i andra änden är högt. Hur högt vet kommunen. Förmodligen är fresnelzonen ostörd på 2600men något inskränkt på 900.

Det vore kul att se ett foto på vattenbrynet, stolpen och antennerna.

Jag fick 35 Mbit ned på 2600 från tele2 8 km bort över vatten med bara B593 interna antenner, 4meter upp, i ett fönster. Så är det vatten åt rätt håll och fri sikt lönar det sig att testa. Alternativt att det finns en bra svacka mellan mast och egna antenner, som en dalgång.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20

Sv: 4G täckning men ingen uppkoppling "Nätverksnamn: Okänd"

Här kommer några bilder:

https://www.dropbox.com/s/6p0ucijku14ab … 2%2028.jpg

https://www.dropbox.com/s/5tgf9zwdpl93g … 2%2042.jpg

https://www.dropbox.com/s/2ebi22pdo0w3v … 2%2012.jpg

Jag skulle kunna få upp antennerna ytterligare 1,5m med ett extra maströr, men då räcker inte poyntingkabeln för den övre antennen. Jag har visserligen 5 meter LMR240 förlängningskabel liggande men jag tror att ev vinst i högre position försvinner med förlusten i kabeln/smakontakten. Hur som helst är jag väldigt nöjd med 58/5 så ytterligare meck är svårmotiverar inför min fru. smile

Tack för intessant utbyte av erfarenheter och all hjälp!

21

Sv: 4G täckning men ingen uppkoppling "Nätverksnamn: Okänd"

ricemen skrev:

Jag skulle kunna få upp antennerna ytterligare 1,5m med ett extra maströr, men då räcker inte poyntingkabeln för den övre antennen.

http://i.imgur.com/R6GFk.png
                                                                    ... http://www.dvbcube.org/Smileys/jasons_smilies/peepwall.gif

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

22 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-02 13:40:22)

Sv: 4G täckning men ingen uppkoppling "Nätverksnamn: Okänd"

Tack för inspirerande bilder. Ett bra läge på många sätt. De nya kanaler som skulle skapas i den riktningen kunde Baltzar von Platen inte ha en aning om, men han hade nog tillskyndat din komplettering av den befintliga kanalen. Liksom Carl Johan, SNorges kronprins, som det står på en gjutjärnsugn  jag har.

När väl tillräcklig höjd nåtts för en fri fresnelzon på den använda frekvensen är nog vinsten i ytterligare höjning begränsad. Är man i underkant av var man borde vara påverkar även en liten höjning kraftigt, men än förluster i bra kablar. För att undvika fasingskapande reflexer från framförvarande yta bör man helst ha den undre antennen horisontellt polariserad eftersom de reflekterade signalerna är vertikalt polariserade.

Det finns dämpande markeffekter nära mark också beroende på markens mer eller mindre stora konduktivitet. Hur det samverkar (eller ej) med fresnelzon på 4G frekvnser har jag inte sett något om.

Jag läste lite mer och fascinerades av uppgiften att den tillkallade engelske kanalingenjören Thomas Telford stakade ut kanalens sträckning på 21 dagar. Fantastiskt med tanke på den tidens lantmäteritekniska förutsättningar. OT men ärendet är ju löst till belåtenhet. Varför dovadon sänker farten när modemet låses till 2600 får bli en fråga för andra trådar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23

Sv: 4G täckning men ingen uppkoppling "Nätverksnamn: Okänd"

ricemen skrev:

Nu har jag pluggat in modemet i datorn och får samma hastighet som tidigare. 57DL, 5UL, 24ms. Värden enligt nedan:

Nätverksstatus
Nätverksnamn: Tele2
RSSI: -87dBm
Cell-ID:  4D3D105
PS-nätverksanslutning: Ansluten
RSRP: -111
RSRQ: -6
PCI: 376

Cellen är alltså xx5. Jag har fortfarande inte lyckats låsa Dovadon på 2600 utan "auto" ger den fina farten.

Mina antenner sitter på en lyktstolpe som står precis vid vattenkanten på en kulle 4 meter över sjön precis (brant sluttning ner till vattenytan i rätt riktning). Första antennen sitter därmed på 8,5meter (horisontal) och andra på 9,5meter (vertikal) över sjöns yta. Hur hög antennen är på vattentornet i Söderköping har jag ingen aning om. Men i och med att Göta Kanal rinner neråt mot Söderköping är terrängen relativt platt.

Vad använder du för program för att få fram dessa värden?

Dovado Pro
Huawei E3372s-153
Tre

24

Sv: 4G täckning men ingen uppkoppling "Nätverksnamn: Okänd"

Se post 8 i tråden

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.