1

Tråd: Mätning av signalstyrka

Det finns en hel del om signalstyrka (mest av jonasolof) men utspritt på många trådar.

Jag skaffade en Androidtelefon (billig Samsung Gio) och laddade ned G-NetTrack som ger signalstyrka men också cell id samt kvalitet och signal/brusförhållande - åtminstone i princip. Jag kan inte ännu bedöma hur bra det fungerar i praktiken men med Comviq 2G (något annat fungerar inte här just nu) så får man ett värde på signalstyrkan och kvaliteten men inte SNR (signal/brusförhållande). Med GPS påkopplad ser man också en karta men jag har inte åkt omkring med den ännu.

Tanken är att relativt enkelt testa var det finns signal med kvalitet och var masterna finns innan man börjar bråka med modem och antenner.

G-NetTrack är gratis och enligt reklamen:

"This is a fieldtest/netmonitor application for UMTS/GSM/LTE/CDMA/EVDO network. The application logs the serving CELLID, RXLEVEL, MCC, MNC, LAC, RXQUAL, ECNO,SNR, CQI, technology, cell serving time and neighbor cells RXLEVEL.
Automatic voice call sequence can be started in order to monitor the network for blocked calls and dropped calls.
Automatic data download sequence can be started in order to measure upload and download bitrate."

Det låter ju bra men få se hur det fungerar i verkligheten. Jag är mest intresserad av ECNO och SNR samt RXQUAL som är viktigare än "signalstyrka" som ju inbegriper också störsignaler.

2 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-18 15:56:14)

Sv: Mätning av signalstyrka

Enligt info så loggas även värden för LTE. Ska bli intressant att se om det blir fallet. Han har flera intressanta program för kartläggning av nät. Om det finns en backdoor så ger apparna tillgång till nättopografi en masse. Se även windowsprogrammen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Mätning av signalstyrka

Här finns inget 4G (även om en del täckningskartor påstår det). Men det är intressant att se hur CELLID byts hela tiden då signalerna är svaga. G-NetTrack ger en lista på uppkopplade celler och fastän jag har 3 kontantkort så kopplar den upp till Telia och Tele2 2G då signalen är svag. Och då har jag roaming bortkopplad. MNC anger vilket nätverk som används.

Jag har testat med flera kort (Telia, Comviq och Telenor) men Tre är den enda som ger 3G-uppkoppling här. Om man jämför Gio:n med E392 så ger E392 mycket bättre signal och är stabilare. De andra modemen är också betydligt sämre.

4 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-19 08:24:26)

Sv: Mätning av signalstyrka

Om jag förstått rätt ger appen en konsekutiv lista över de celler uppkoppling skett mot. Visas kandidatceller för handover inom operatörens nät eller andra celler medan uppkoppling föreligger mot en given cell?

Man skulle bra gärna vilja veta vilken telefon som hårdvarumässigt klarar LTE och visar maximalt med värden med programmet. Lumia 920 har windows så det går inte. Inga andra klarar alla band.

Vad menar du med att den kopplar upp till andra operatörers nät då signalen är svag? Det ska den i och för sig kunna göra för nödsamtal, dvs telefoni men ej för data. Men vad står det om attach och registrering ? Appen är väl i första hand avsedd för att kolla telefoni, ej data.

Kan modemet kombineras med android på något sätt? Vore coolt om appen kunde användas med modem och på data.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.