1

Tråd: Signalstyrka stadsmiljö

Har en dwr-923 och tycker att jag har lite dålig hastighet och stabilitet.
Har mindre än 500 meter till närmsta sändare och bor i ett villaområde. Undrar lite vad man bör ha för signalstyrka, ligger på -78db för tillfället.
Har ev planer på att köpa http://www.lohelectronics.se/panorama-r … p-244.html om folk här tror att det kan hjälpa mig något?

2

Sv: Signalstyrka stadsmiljö

Jag har nu köpt och fått upp antennen på taket har fått runt 18db bättre signal styrka och får mellan 20-25 mbit/s ner och 30-35 mbit/s upp så vart väl ingen större skillnad i nedladdningen men uppladdningen blev bättre.
Jag kör även dwren i bryggat läge vidare till en airport extreme och det lilla jag testat idag så verkar det fungera bra, inga nedkopplingar vad jag märkt av och wifin verkar fungera mycket bättre.
Kommer att prova lite olika konfigurationer på inställningar och kommer skriva ner vad jag kommer fram till här.

3

Sv: Signalstyrka stadsmiljö

Har nu kört några dagar och tycker inte att det har hjälpt så mycket, har problem med att det att hastigheten är väldigt ojämn. Ser hur hastigheten går från 0 upp till 2 mbit/s och sedan tillbaks till 0 igen när jag laddar ner. Ska försöka få tag i några äldre versioner av fw till routern som jag tyckte fungerade bättre förut.

4 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-17 19:40:10)

Sv: Signalstyrka stadsmiljö

Tonne skrev:

Har en dwr-923 och tycker att jag har lite dålig hastighet och stabilitet.
Har mindre än 500 meter till närmsta sändare och bor i ett villaområde. Undrar lite vad man bör ha för signalstyrka, ligger på -78db för tillfället.
Har ev planer på att köpa http://www.lohelectronics.se/panorama-r … p-244.html om folk här tror att det kan hjälpa mig något?

Varför valde du den antennen? Vilket problem skulle den lösa?

Du har fått 18 dBm starkare totalsignal vilket inkluderar allt brus från andra celler och användare, dvs RSSI nivån har ändrats.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Signalstyrka stadsmiljö

Den största anledningen var att jag ville få bättre och stabilare signal, vilket jag antog att jag skulle få med den antennen på taket istället för dwren två våningar ner i min lägenhet.
Jag är inte helt med på hur och vad man bör tänka på med signalstyrkan men antog att lägre = bättre.
Bör jag ha valt en annan antenn eller nöja mig och ha allt i fönstret?

6 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-18 09:35:13)

Sv: Signalstyrka stadsmiljö

problemet i stadsmiljö är ofta att det finns flera master inom hörhåll för modemet och att därför brusnivån och störningarna från andra celler och användare blir starka. det du mäter som signalnivå är troligen summan av all signal, RSSI, och inte den signal som är riktad specifikt till din router, RSRP.  Med starkt RSSI men bevarat RSRP har man sämre signalkvalitet RSRQ.

Bäst vid 4G är att man bara får in en enda basstation med riktantenner och att den egna routern/modemet bara uppfattas av en cell på en basstation. Allt annat leder till ökad interferens och låg fart, i synnerhet i utkanten av en cells täckningsområde eller i gränsen till nästa cells täckningsområde.

den nu implementeradeLTE versionen  3GGP rev 8 är den första efter HSPA+ och den är inte så bra på att hantera hög belastning och hög interferens i gränsområden. Är man ensam på masten funkar det perfekt. Viss bättring kommer med LTE rev 9. 

Bor man i stadsmiljö med många master, mycket reflexer och utan att kunna få direktsikt till masten kan interferensnivån bli så hög att farten går ned till ett par mbit/s eller t o m under.

telia säljer som enda yttre antenn den där rundstrålande Panorama-antennen vilket jag tycker är vilseledande marknadsföring eftersom man inte upplyser kunderna om alternativa antenner med riktverkan och de möjligheter och begränsningar respektive antenntyp har. Det finns mycket annat telia gör som innebär att det är lätt att kränga och sedan svänga sig.

Vare sig telia eller LOH-electronics berättar att det ibland kan vara en nackdel med flerbandsantenner. De säljer teknik som om det vore hårshampo.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Signalstyrka stadsmiljö

Som en jämförelse så fick jag "häcken ur vagnen" och kollade vad jag har

NÀtverksstatus
Nätverksnamn: Telenor SE
RSSI: >= -51dBm
Cell-ID:  4CE94XX
PS nÀtverkbilaga: Bifogad

Kör med en Poynting riktantenn (riktad mot den bästa), tre master att välja på, alla tre på cirka 500m avstånd.

Om antennen:
http://www.dustinhome.se/product/501038 … bi-for-4g/

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

8 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-18 09:41:41)

Sv: Signalstyrka stadsmiljö

RSSI visar  visserligen stark signalnivå därutifrån men är ointressant om man inte får se RSRP och RSRQ också.

Hur mycket ändras RSSI respektive RSRP om du vrider antennen mot de andra masterna?

Den kvarvarande interna modemantennen har ingen riktverkan -enligt vad som påstås. Men det har den när den hänger så. Den bör nog vända bredsidan åt samma håll som antennen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Signalstyrka stadsmiljö

jonasolof skrev:

RSSI visar  visserligen stark signalnivå därutifrån men är ointressant om man inte får se RSRP och RSRQ också.

Hur mycket ändras RSSI respektive RSRP om du vrider antennen mot de andra masterna?

Var kan man se dessa värden ?   Jag tog en titt i Mobile Broadband-mjukvaran och diagnosen och kunde inte hitta nåt annat än RSSI-värdet.

(via Tiny-routern ser man då enbart en procentsiffra, i princip alltid 100% för mig)

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

10

Sv: Signalstyrka stadsmiljö

Vilken operatörs mjukvara?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Signalstyrka stadsmiljö

jonasolof skrev:

Vilken operatörs mjukvara?

Jag kör nog en "generic" dashboard... men med Telenors inställningar.  (ver 23.001)

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile