1

Tråd: Telenor 4g spärr

Nu har telenor aktiverat sin 4g 100gig spärr bara skit vi ären familj på 5 pers soms tramar youtube och play kanaler så blir man spärrad till 0.5m  går knappt o surfa.
supporten tyckte jag ladda ner förmycket hd filmer men har man 3 ungar som kollar yotube ofta och play kanaler .
det drar gig
suger när man lovar free surf

mvh wikings1.

ps hoppas en tidning vill ha kontakt

Fiber 1000/100  Router Netgear R7000 med Merlin XWRT for the R7000

2

Sv: Telenor 4g spärr

Det står faktiskt om fair usage policy då man abonnerar. Om man läser det finstilta.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Telenor 4g spärr

jonasolof skrev:

Det står faktiskt om fair usage policy då man abonnerar. Om man läser det finstilta.

Vilket man som konsument inte gör 9 av 10 ggr. Men detta är rätt så utinformerat via olika kanale som detta forum och folk börjar få insikt att de inte finns nått som heter "fritt". Jag avskyr denna typ av marknadsföring att man hymmlar med obegränsat när det i själva verket finns tydliga riktlinjer "eller rättare sagt statistik över vad en svensson konsument skall eller brukar maximalt använda" enligt PTS. FUP som det kallas bör presenteras klart och tydligt på samma sida där det står att det är så kallat "fri bandredd". Uppgraderar jag mitt abonnemang från 50GB/månad till "fri surf" så förväntar jag mig att det inte betyder att jag köper till 100% datamängt extra utan att det skall vara fritt. Men vi kommer nog se denna typ av vilda västern marknadsföring ett bra tag framöver.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4

Sv: Telenor 4g spärr

Skillnaden mellan mobilt bredband och t exen restaurang som skyltar eat as much as you want är uppenbar för envar. Det går bara att pressa ned en viss mängd mat. Men bredbandsabonnenten kan dela bredband med en stor grupp människor som kan ta ned och lagra data, ungefär som om jag fick ta ut mat från restaurangen och lagra i min medhavda frys-långtradare. Allt detta är självklart och den som står i färd att abonnera har en uppenbar anledning att göra due diligence inför sin upphandling och ställa sig frågan hur ett företag kan erbjuda ett fast pris för obegränsad leverans av en tjänst som inte har någon naturlig begränsning. Att åberopa att man som konsument i den här situationen  inte ska behöva reflektera är patetiskt. Det enda rimliga undantaget är förståndshandikapp eller ungdomlig oerfarenhet, men i det senare fallet får man inte ingå avtal.

Till saken hör dessutom att telenors fair usage policy bara tillämpas när det blir trångt på masten.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Telenor 4g spärr

jonasolof skrev:

Till saken hör dessutom att telenors fair usage policy bara tillämpas när det blir trångt på masten.

...och bara under tillfället/dygnet. Inte månaden ut som alla(?) andra kör med!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

6

Sv: Telenor 4g spärr

Inte bra att Telenor mm och särskilt Telia går ut med reklam om att folk ska slopa ADSL och satsa på deras 4G. Folk som familjen wikings1 blir drabbade då de inte förstår att de inte kan utnyttja alla tjänster som Internet erbjuder idag.

7 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-17 22:56:47)

Sv: Telenor 4g spärr

Håller med om det olämpliga i att locka över folk från ADSL i tron att 4G ska bli lite billigare. Det är ytterst få som har någon koll på hur mycket data de använder på ADSL - och när man slår i taket med ADSL brukar man kunna få extra tilldelning för en billig peng (åtminstone på mitt abb i Belgien).

Jag minns hur det var i början med ADSL. Då fick man inte dela ut bredbandet i LAN och adsl routrar fanns inte. ADSL modemet sköttes med mjukvara installerad i dator.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8 Senaste redigerad av zubziro (2012-11-18 16:26:04)

Sv: Telenor 4g spärr

Hej

Vill dela mer er lite info. Har varit spärrad för 1 dag sedan för mig varade det i lite över 26 tim. Här kommer mail till/från telenors support:

Subject:  mobil bredband 4g stor, 100GB gränsen

     Hej
     
     Jag har sedan igår fått strypt hastighet på mobila bredbandet 4G     Stor. till 0,5 mbit Har ringt Er tekniskt support och pratat med en     kille och på han lätt det som att det strypningen kan pågå i dagar     om inte veckor!
     
     Jag vill ha klara och tydliga svar på vad som gäller.
     1. Under hur lång tid begränsas hastigheten?
     
     2. Varför lever ni inte upp till egna påståenden?: "För att       säkerställa en hög och jämn användarupplevelse för alla kunder       förbehåller sig Telenor rätten att, i de fall där en användares       förbrukning är extrem, tillfälligt under         tider med hög belastning i nätet ge denne en lägre       hastighet, upp till 0,5 Mbit/s."
     
     Har kört regelbundna tester under 1 dygn 1 gång per timme och     nedladningshastigheten ligger på 0,5 mbit oavsett tiden på dygnen.     även kl 05.00 på morgonen.
     
     Själv bor jag på utkanten av mindre stad (Visby) och kan inte i min     vildaste fantasi föreställa att det kan röra sig om större     belsatning på masten.
     
     3. Varför kan inte tekniskt support tala om när spärren slutar att     gälla?
     
     4. Varför nollställs inte nedladningsvolym i samband med nya     fakturaperioden?


SVAR:

Hej!

Tack för ditt e-mail!

1. Det varierar beroende på hur belastningen ser ut för just gällande mast du är ansluten till då det kan finnas fler kunder som använder sig av samma mast även om du bor i mot landsbygden.

2. Om man bor i en mindre stad finns där oftast begränsat antal master och därav kan belastningen ligga över hela dygnen oftare än i större städer. Vanligtvis är det ej under nattetid som detta gäller. Men gör gärna något mer test under nattetid om du har möjlighet till det.

3. Det är annan avdelning som ser över när spärren ska släppa. Varierar, precis som du fått informerat, från några dagar till några veckor. Varje dag ses användandet över för just där högre belastningen sker och därifrån baseras det.

4. Den ska nollställas efter varje brytdatum för påbörjan av ny period. Då volymens baseras på 30 dagarsperioder är det brytdatumet för ditt abonnemang som styr detta.

9 Senaste redigerad av Micke (2012-11-18 19:35:52)

Sv: Telenor 4g spärr

Vad menar Telenor med "tillfälligt" egentligen?

"...förbehåller sig Telenor rätten att, i de fall där en användares förbrukning är extrem, tillfälligt under tider med hög belastning i nätet ge denne en lägre hastighet, upp till 0,5 Mbit/s. Med extrem användning avses dataförbrukning som överstiger 100 GB under de senaste 30 dagarna."

Jag undrar om detta bara sker just vid det tillfälle eller om det sedan gäller månaden ut? 

https://minasidor.telenor.se/images/minasidor/emma_pic.png
Emma kan man inte fråga...hon fattar ju ingenting!


Ringde och frågade deras kundservice...

1) Kan ni öppna portar åt mig?
   Jag öppnar alla portar åt dig. Gör en reboot om en kvart.

2) Varför funkar DynDNS inte som det skall?
   Det är inte vår sak att utreda, men det verkar vara fel i din router och om det inte  vill sig framöver får du skicka den på service eller lämnar den i nån av våra butiker.

3) Hur hanterar ni strypningen vid > 100 GB förbrukning?
   Då kan vi strypa tillfälligt vid en mastöverbelastning, men inte månaden ut.

Källa (9 sidor!) » Telenor har också infört tak, gå inte på något annant: http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=2277

Ps.:Portöppnandet och DynDNS funkar klockrent nu för tiden!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

10 Senaste redigerad av tobbiew (2012-11-19 09:08:13)

Sv: Telenor 4g spärr

Vår familj har också drabbats av denna policy på senare tid. Vi är också en stor familj och absolut inte storanvändare om man slår ut användandet per person. Med dagens smartphones som syncar hit och dit och prylar som är uppkopplade överallt till on demand tjänster mm ter sig en användning på ca 500-600 mb per/dag per person inte extremt mycket och det har aldrig varit problem innan, tills nu. Var idag i kontakt med Telenor support och frågade om det var fel på nätet och fick svaret att många har ringt om samma sak och jag blev hänvisad till teknisk support. Sagt och gjort, efter ett ganska långt samtal om mitt användande hit och dit så erkände killen på supporten att man numera i princip har ett fast tak! Man bryr sig inte om att titta på belastning på mast mm och allt annat skitsnack de kör med. Jag bor mitt ute på landet och det har snarare varit på dagtid som hastigheten har varit lägre pga fler användare (masten står längs med en hårt trafikerad pendlingsled). Han höll med om att mitt användande inte var extremt utan
snarare ganska normalt med tanke på dagens "krav" och han beklagade att vår familj har blivit drabbad. Hade jag toktankat torrents osv hade jag förstått men i vår familj använder vi i internet som de flesta gör. Det strömmas Spotify, Youtube och vi använder on-demand tjänster för med småbarn hinner man sällan se tv-program på de tider som de sänds. Att man dessutom från Telenor i andra änden lockar med familjeabonnemang och diverse bandbreddskrävande tjänster går inte ihop. Problemet är alltså inte fair usage som det stod skrivet när jag skrev på mitt avtal med Telenor. Problemet är att de har ändrat sin policy och det numera är ett fast tak oavsett vad de säger! Glöm skitsnacket att de tittar på det från fall till fall, det är en hård gräns de har infört i det tysta. Därav kommer det också att många ringer deras support just och undrar om det är något fel med deras nät. Vi har deras dyraste abonnemang som saluförs som ett familjeabonnemang med tillhörande router och jag fick nyss rådet att skaffa ett abonnemang till!(rimligt att betala totalt 900 spänn per månad för ca 10 mbit/s? skulle inte tro det!). Blir snarare att gå tillbaks till segare ADSL, men utan begränsningar och utan Telenors falska marknadsföring. Fri surf? Jodåsåatt....

11

Sv: Telenor 4g spärr

Tusen tack att du hörde dig för! Jaha, nu vet man vad som gäller...  http://www.dvbcube.org/Smileys/jasons_smilies/swoon.gif

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

12

Sv: Telenor 4g spärr

man ändrar spelets regler under spelets gång.... skulle nog betrakta detta som kontrakts brott   undrar vad KO säger om detta

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

13

Sv: Telenor 4g spärr

de hade ju 100GB tak från början, att det kollades lite löst och mjukt innan är väl inget brot mot att de kör hårdare nu.

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

14

Sv: Telenor 4g spärr

aha...taket fanns redan där då du täcknade.......ja då inte mycket att göra åt det skulle jag tro

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

15 Senaste redigerad av nimnul (2012-11-19 12:50:13)

Sv: Telenor 4g spärr

Har kört sedan April, och i början ströp de tillfälligt. Sedan 1/9 ströp de mig brutalt tills 16/9. Sedan dess har jag ett extra 4g abb och byter sim när de väl drar åt kranen, men man kan lätt tanka 200gb innan de stryper. Numera stryper de max något dygn. Vänta några timmar och kör reset eller ryck strömmen så att du får en ny IP från masten så brukar det hoppa igång igen. Funkar inte det byter jag Sim och kör på det andra ett tag.

Bara så att ni vet, ni kan teckna ett extra abb, utan router och bindning för 349/månad.

Kan tillägga att hastigheten varierar mellan 15-75mb ner, beroende på last och 8-15mb upp.

16

Sv: Telenor 4g spärr

nimnul skrev:

Har kört sedan April, och i början ströp de tillfälligt. Sedan 1/9 ströp de mig brutalt tills 16/9. Sedan dess har jag ett extra 4g abb och byter sim när de väl drar åt kranen, men man kan lätt tanka 200gb innan de stryper. Numera stryper de max något dygn. Vänta några timmar och kör reset eller ryck strömmen så att du får en ny IP från masten så brukar det hoppa igång igen. Funkar inte det byter jag Sim och kör på det andra ett tag.

Bara så att ni vet, ni kan teckna ett extra abb, utan router och bindning för 349/månad.

Kan tillägga att hastigheten varierar mellan 15-75mb ner, beroende på last och 8-15mb upp.

Som sagt, de har en digital approach nu. Vi har legat mellan 70-110 GB per månad under vår abonnemangstid och vad jag vill minnas så fanns inga 100 gb nämnda när jag tecknade abonnemanget, dvs ingick avtal. Vi är 6 personer i hushållet så det går åt fort.
Det fanns däremot en fluffig klausul som sa att de har rätt att strypa om man hade ett överdrivet användande (kommer inte ihåg den exakta formuleringen).
De senaste två perioderna har vår familj snittat ca 105 gb och det har varit tillräckligt för att strypa och det har varit så nu i 6 dagar.
Det hela gränsar ju dessutom till idioti när Telenor på allvar föreslår att man ska skaffa ytterligare abonnemang. Då var visst inte kapaciteten så begränsad trots allt..det tråkiga är att de tyvärr inte finns några bättre alternativ för oss på landsbygden.

17

Sv: Telenor 4g spärr

Resonemanget i sista meningen stämmer om hundra procents kapacitetsutnyttjande uppnåtts i masten.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: Telenor 4g spärr

tobbiew skrev:

Jag bor mitt ute på landet och det har snarare varit på dagtid som hastigheten har varit lägre pga fler användare (masten står längs med en hårt trafikerad pendlingsled). Han höll med om att mitt användande inte var extremt utan
snarare ganska normalt med tanke på dagens "krav" och han beklagade att vår familj har blivit drabbad. Hade jag toktankat torrents osv hade jag förstått men i vår familj använder vi i internet som de flesta gör. Det strömmas Spotify, Youtube och vi använder on-demand tjänster för med småbarn hinner man sällan se tv-program på de tider som de sänds. Att man dessutom från Telenor i andra änden lockar med familjeabonnemang och diverse bandbreddskrävande tjänster går inte ihop. Problemet är alltså inte fair usage som det stod skrivet när jag skrev på mitt avtal med Telenor. Problemet är att de har ändrat sin policy och det numera är ett fast tak oavsett vad de säger! Glöm skitsnacket att de tittar på det från fall till fall, det är en hård gräns de har infört i det tysta. Därav kommer det också att många ringer deras support just och undrar om det är något fel med deras nät. Vi har deras dyraste abonnemang som saluförs som ett familjeabonnemang med tillhörande router och jag fick nyss rådet att skaffa ett abonnemang till!(rimligt att betala totalt 900 spänn per månad för ca 10 mbit/s? skulle inte tro det!). Blir snarare att gå tillbaks till segare ADSL, men utan begränsningar och utan Telenors falska marknadsföring. Fri surf? Jodåsåatt....

Hur menar du att en operatör ska kunna lösa problemet ?  Bygga en till mast ?

Sen kan jag hålla med om att Telenor gömmer undan FUP-faktat angående "fri surf", Bredbandsbolaget som också ägs av Telenor har mycket tydligare skrivning.

Hursomhelst så tror jag säkert att du skulle kunna få till ett byte till BBBs ADSL.

Alternativt så får du och din familj göra någon form av budget för användandet, det är ju inte särskilt svårt att se hur mycket som förbrukas varje dag !

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

19

Sv: Telenor 4g spärr

nu känner jag tyvärr inte lagen till för detta men bara här finns ju ett antal telenor kunder så kan man inte begära nånstans att telenors marknadsföring granskas?

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

20

Sv: Telenor 4g spärr

plun skrev:

Hur menar du att en operatör ska kunna lösa problemet ?  Bygga en till mast ?

Sen kan jag hålla med om att Telenor gömmer undan FUP-faktat angående "fri surf", Bredbandsbolaget som också ägs av Telenor har mycket tydligare skrivning.

Hursomhelst så tror jag säkert att du skulle kunna få till ett byte till BBBs ADSL.

Alternativt så får du och din familj göra någon form av budget för användandet, det är ju inte särskilt svårt att se hur mycket som förbrukas varje dag !

Bygga fler master lär de nog få göra för eller senare med den utveckling som sker och med de bandbreddskrav som ökar i en vansinnig takt. Men det var inte det jag menade. Telenor har ändrat policy och det sker ingen vidare koll på hur stor del av mastens kapacitet man roffar åt sig utan man gör numera som övriga operatörer. Jag kan tänka mig att på andra platser så är det högre utnyttjande under kvällstid men i mitt fall kan jag lova att det är tvärtom och det kunde även Telenors bredbandssupport anta med tanke på dess placering och antal hushåll som kan nå den.
Jag har så god koll jag kan ha på familjens surfande genom Dovado-routerns traffic-counter och under de 12 månader jag har haft abonnemanget har jag överstigit två gånger med ca 10 gb (månadsintervall) men aldrig blivit strypt i hastighet förrän nu. Familjebudgeten är ca 0,5 gb per dag och familjemedlem och jag har så bra koll man kan ha utan att bli någon slags övervakningsfascist. Jag har dessutom annat att göra i livet än att räkna på dataförbrukning och som jag sa innan brukar vi hålla oss inom gränsen. Telenor använder dock en "flytande" gräns som inte följer faktureringscykeln och de gör någon slags prediktering som de inte ens själva kan förklara. Det kan räcka med att du strömmar några hd-filmer eller peakar användandet under en viss period så är det rökt med andra ord och det är svårt att ha någon vettig koll på när man nått gränsen. När de Telenors bredbanssupport ger en rådet att skaffa ett abonnemang till eller använda mobilernas internetdelning så kan det väl knappast vara så att det är kapacitetsbrist?

Vad gäller ADSL så är det tyvärr inget hållbart alternativ då jag bor långt ifrån basstationen och Telia underhåller inte kopparledningarna tillräckligt bra. Tröttnade på ständiga synkproblem, dåligt driftunderhåll samt mediokra hastigheter.

21

Sv: Telenor 4g spärr

Jag har haft Telenors 4G i drygt ett år och har aldrig haft något problem med strypning av bandbredd eller liknande. Min konsumtion har legat mellan 100-250 GB/månad. Nu har jag de senaste dagarna fått bandbredden begränsad till 0,5 Mbps och har därför varit i kontakt med support ett flertal gånger för att reda ut begreppen. Jag tänkte dela med mig av den information jag fått från teknisk support:

1. Nyligen har en "hård spärr" införts vid 100 GB. Överskrider man denna begränsas bandbredden till 0,5 Mbps oavsett belastning i basstationen. Detta är alltså en tydlig skillnad mot hur det tidigare har varit.
2. Begränsningen är aktiv mellan 16:00-24:00.
3. Förbrukningen beräknas i löpande perioder, alltså de senaste 30 dagarna rullande.
4. Förbrukningen (och därmed begränsningen) omvärderas var femte dag.

Kan även tillägga att att de i teknisk support hävdar att de har blivit hårt belastade av alla samtal kring just detta på senare tid. De är själva irriterade och vill ändra rutinerna kring begränsningen, men att en ändring lär dröja.

I mitt fall innebär detta troligtvis att jag ska försöka häva abonnemanget eftersom de ändrat villkoren sedan jag tecknade mitt abonnemang.

22

Sv: Telenor 4g spärr

Tack JC, skönt att det är fler som har upplevt samma sak. Det är många på detta forum som verkar tycka det är OK att operatören godtyckligt kan välja att strypa hastigheter på ibland icke sakliga grunder.
Jag har också varit i kontakt med teknisk support idag och den jag pratade med var också irriterad på hur man har infört detta och han höll till 100% med om att det är svårt för kunden att veta när man går över maxgränsen. Det vore ju schysst om man kunde få ett SMS eller mail när man har förbrukat exempelvis 90% av sin kapacitet innestående 30 dagar.

Det kan inte vara roligt att jobba med teknisk support i ett sådant bolag. Det är ibland på gränsen till komik vilka olika svar man kan få beroende på vem man pratar med på den vanliga supporten men den tekniska supporten uppfattar jag som proffsig och ärlig. Kan nämna att på den vanliga supporten är man inte ens medveten om att denna gräns nyss har införts utan de hänvisar till ett teknisk fel i "systemet" [oklart vilket system, det generella antar jag....]
Funderar också på att häva mitt avtal på samma grunder men det tråkiga är att det inte finns några bra alternativ.
Om inte annat kan man klaga. Telenor brukar vara mer lyhörda än andra operatörer. Man tog till exempel bort de begränsningar man kort införde avseende internetdelning på mobiler pga kundernas protester.

23

Sv: Telenor 4g spärr

jag har också 0.5 spärren just nu ..och spärren är aktiv oavsett vad klockan är ...så att den skulle vara aktiverad
mellan 16 och 24 stämmer ju ej

Jag tillhör dom som tycker det är mycket dåligt gjort att införa 100gb spärr på 80mb bredband...lite kollande
på youtube ..SVT play ...Spotify bland 3-4 personer i samma hushåll så äter man snart upp alla GB ...
Speciellt dåligt är det tanke på att jag betalar för 4G 80 mb och får i verkligheten bara 10mb för jag kan bara köra på 900mhz bandet....

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

24

Sv: Telenor 4g spärr

den tekniska supporten på Telenor käkar just nu lyckopiller och behandlas för nervösa sammanbrott ....

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

25

Sv: Telenor 4g spärr

I marknadsföringen säljs abbonnemang, ibland med router, som ersättning för fast bredband. Det är väl helt ok att hastigheten går ner pga hård belastning mot sändare, men att införa begränsningar när det finns ledig kapacitet är knappast försvarbart.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/