1 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-10 06:57:38)

Tråd: Om interferens i cellgränser: Fujitsu artikel

Artikeln tar upp problemet som användare har med Pilot signal pollution nära cellgränsen om många celler hörs samtidigt vilket definitionsmässigt är när mer än tre celler hörs. Sätten att motverka interferens är flera. Bland annat kan man begränsa de frekvenser som gränsgångarna använder och fördela användarna  över bandet så att de inte stör varandra. Användare närmare masten kan få använda fulla bandbredden. Vidare kan sändareffekten regleras ned i fall av hög interferens. Resultatet blir att den som råkar bo vid en cellgräns dels får dålig fart pga hög störningsnivå (RSSI mindre negativt), trots att signalstyrkan RSRP är hög och dessutom får disponera mindre frekvensomfång för sändningen.

http://www.fujitsu.com/downloads/TEL/fn … l-Edge.pdf

Artikelns huvudsyfte är att diskutera risken för dålig handover pga avbrott (RLF, radio link failure) därför att den s.k. fysiska kontrollkanalens signalering inte når fram till mobilen i vissa cellövergångar pga pakerförlust (BLER). Men den illustrerar väl problemen även för stationära användare och beskriver hur påtagligt verkligheten avviker från de ideala modeller som använts för att designa LTE med sin hard handover. Ett grundläggande förhållande som är lite kryptiskt uttryckt i artikeln är att alla i ett nät  sänder inom sammafrekvensband på 4G vilket anges som N=1.

Viktig är observationen att same signal strength förhållande kan råda utmed en avsevärt sträcka vid cellgräns. Finns i figur.

4G är ett mobilt system som är effektivt centralt  inom cellers täckningsområden men har problem i cellgränser pga hur handoff går till och interferens från andra celler i gränszon. För den mobile användaren är systemet således bra för det mesta. För den stationära användaren i en cellgräns är det i värsta fall dåligt för det mesta - och svårutrett eftersom verktygen saknas att reda ut vad som egentligen händer. Man kan bli galen för mindre. Det finns många cell borderline cases och support mörkar ofta det raka budskapet bad luck.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-16 15:01:02)

Sv: Om interferens i cellgränser: Fujitsu artikel

Den här tyska tråden handlar om problemen när man dels ligger i cellgräns, dels får dålig RSRQ vissa tider pga hög belastning på de två angränsande PCI trots mycket stark RSRP.

http://www.lte-anbieter.info/lte-forum/ … #post14816

På dagen får han bra fart och dessa värden från den närbelägna masten

017 Frequency: 816000 kHz
018 Bandwidth: 10MHz
019 CellId: 420
020 IP Address: 10.145.133.135
021 RSRP: -75dBm
022 RSSI: -49dBm
023 RSRQ: -9dB

Och på kvällen när alla är i gång vid 22:30-tiden

017 Frequency: 816000 kHz
018 Bandwidth: 10MHz
019 CellId: 420
020 IP Address: 100.87.19.167
021 RSRP: -75dBm
022 RSSI: -46dBm
023 RSRQ: -12dB

Med den höga signalstyrkan -75 dBm RSRP på "nyttosignalen" borde han, om cellen vore lågt belastad, få ett RSRQ nära -3 dBm. Men en intilliggande och överlappande andra PCI 421 stör så mycket där i cellgränsen att han som bäst får RSRQ -9. Och när masten och de båda cellerna är hög belastade på kvällen så sjunker RSRQ till -12dBm och farten blir riktigt dålig. På de erhållna värdena ses också att nyttosignalens styrka är oförändrad RSRP -75 dBm, medan RSSI stiger från -49 till -46 dBm när störsignalerna ökar, dvs mer pinnar men sämre resultat.

Eftersom det är två celler från samma mast som stör varandra kan han inte förbättra situationen med riktantenn. Bara att gilla läget och vänta på fiber.

Härav ses kundernas intresse av att på förhand få besked om huruvida deras adress ligger i en cellgräns när man överväger abonnemang. Men operatörerna tycker att drömmen om den informationen kan kunderna glömma.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Om interferens i cellgränser: Fujitsu artikel

Intressant fast det verkar funka för dom här smile
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek … 584185.ece

4 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-16 17:04:46)

Sv: Om interferens i cellgränser: Fujitsu artikel

Nhu gav den länken tidigare. Skillnaden är att flygplanet förflyttar sig över cellgränsen med 167 meter per sekund medan den stationäre användaren är stuck på gränsen. Vid en snabb förflyttning buffras data under de millisekunder hard handover sker. Vad flygarna visat är att den cell som lämnas hinner förmedla instruktionerna till modemet om nästa cell innan signalstyrkan blir för svag från den lämnade cellen. Därför bryts inte datalänken. Gränspassagen är därmed lika den ideala situation med väl  definierade gränser som artikeln beskriver dom icke verklighetstrogen. 

Men om förbindelsen hoppar fram och tillbaka pga växelvis varierande preferens för den ena eller andra cellen så kan det bli så långa avbrott att dataförbindelsen bryts.

Ett test man skulle vilja se är en kanalbåt som långsamt åker på en kanal som inte skär utan går utmed gräns mellan två celler. Där spelar fading, topografi, multipath mm in.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Om interferens i cellgränser: Fujitsu artikel

Jo, jag hamnade också i den sitsen idag när jag sökte av genom att snurra på antennen idag. I vissa lägen hade jag 4-5 PCI modemet fladdrade mellan...och ville gärna låsa på sändare som inte ens tillhörde min operatör. Masten som ligger närmast (950m) var bara att glömma, den ligger dessutom väldigt lågt i förhållande till mitt hus.

Vet inte om E392 är överkänsligt, det hoppar från den ena till den andra sändaren snabbare än blixten. Lyckas man hinna ansluta på "rätt" sändare verkar det vara mera stabilt att hålla kvar. Med Davodos Tiny tar det nog 20-30min innan den enormt långsamma routern lyckas ansluta.

Tror iofs. att det ska vara bättre nu, valde en mast rakt in i tjock skog/berg 3km bort. Inga sändare riktig nära i någon riktning, dessutom måste det vara en av Sveriges mest udda placerade master. Dödamasten har jag kallat den i Telenorsammanhang, efter som den gav ingen fart alls och ligger helt i ingenmansland. Ett under att även TRE kör 4G på den, men med bra fart.

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

6

Sv: Om interferens i cellgränser: Fujitsu artikel

Medveten om att flyplanet maskerar problemet men sin fart.
Det ska bli mycket intressant när Tele2 får igång 4G där jag bor, bor ute i skogen i cellgräns för 3G masterna och jag antar att 4G prylarna åker upp i samma master, får se hur det går. Kanske blir kvar på 3G nätet som sköter detta med cellgräns bättre.

7 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-17 14:08:19)

Sv: Om interferens i cellgränser: Fujitsu artikel

Det är snarare höjden som gör skillnaden. Under den tredjedels sekund som går åt för handover med inmätning, beslut och instruktion så hinner planet inte flytta sig med än högst 60 meter. det finns inga hinder för radiovågorna som vid bilkörning så radiolänken bryts inte. Att länken klarar dopplereffekten är i och för sig intressant. Men fortfarande letar jag förgäves efter studier över problemen som stationära användare i cellgräns har.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.