1

Tråd: köpråd:Tele2 medium abb. inkl Huawei B593?

Hejsan!
Kör idag ett gammalt Large stundent abb. max 10GB mån ihop med ett Huawei E1820, det börjar på knackigt o kopplar ner ofta, drivrutiner som strular. Tele2 mobile partner trasslar, kör mest MDMA för att koppla upp.

Tänkte byta till Tele2 medium inkl Huawei B593, är det ett bra val för mig?

Bor där det endast finns 3G, ibland Turbo 3G och är normalanvändare, 4G kanske kommer om ett halvår hit, postnr 77793

Antar att jag får nytt SIM-kort -går det att sätta i mitt gamla E1820 när jag reser bort?

mvh
Johan

2

Sv: köpråd:Tele2 medium abb. inkl Huawei B593?

Vad har du för villkor på ditt Large student jämfört med det Medium du tittar på nu? Bara för att hårdvaran inte hänger med längre behöver man ju inte nödvändigtvis köpa ett helt nytt abonnemang. Både modem och routrar går att köpa för relativt små pengar om det är där skon klämmer.

3

Sv: köpråd:Tele2 medium abb. inkl Huawei B593?

Min gamla abb. är föråldrat tycker jag: max 10GB/mån, upptill 10Mbit/s (tror jag), betalar 149kr/mån

Nya medium jag kikar på: max 15GB/mån, upptill 15Mbit/s, 169kr/mån inkl. Huawei 398 eller 199kr/mån inkl. Huawei router B593. Får ju ny hårdvara på köpet tycker jag är största fördelen och 15GB/mån behövs nog också smile

Hur väl fungerar B593 på 3G/turbo 3G? Läste någonstans att den är dålig som 3G router, eller så fattade jag fel.....

4

Sv: köpråd:Tele2 medium abb. inkl Huawei B593?

Det är möjligt att den FW som nu kommer på tele2s B593 gör att det fungerar bättre på 3G, fr a eftersom signaldata ges och att man kan ställa om till yttre antenn genom web-interfacet.

I Telias B593 kan man ställa om till yttre antenn men jag vet inte om den lämnar signaldata för 3G.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: köpråd:Tele2 medium abb. inkl Huawei B593?

jonasolof skrev:

Det är möjligt att den FW som nu kommer på tele2s B593 gör att det fungerar bättre på 3G, fr a eftersom signaldata ges och att man kan ställa om till yttre antenn genom web-interfacet.

I Telias B593 kan man ställa om till yttre antenn men jag vet inte om den lämnar signaldata för 3G.

Ok, kör du själv tele2 3g på en B593? Har du yttre/extern anntenn? antar att extern antenn inte ingår hso tele2

När kommer den FW du nämner så ni som redan har utrustning kan prova?

6

Sv: köpråd:Tele2 medium abb. inkl Huawei B593?

De tester jag gjort med 3G på tele2 b593 i september fick jag göra med motståndsadapterkablar från Loh-electronics men det lär inte ska behövas i den nya firmware som sagt ska komma - men inget exakt datum givet. Någon har fått en utbytesrouter som hade nya FW. Se signatur Bengt_H.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: köpråd:Tele2 medium abb. inkl Huawei B593?

Läste inlägget från Bengt_H, är det att kunna använda 3G och extern antenn som varit problem på B593? återstår några barnsjukdommar som jag bör veta om?
Gäller det bara mjukvaru problem(typ FW), inga hårdvarufel?

Går det nya sim-kortet att använda i mitt gamla Huawei E1820modem? vore bra att kunna använda det när man reser bort....

8

Sv: köpråd:Tele2 medium abb. inkl Huawei B593?

Om det verkligen varit ett 3G problem vet jag inte riktigt, men den uppförde sig i alla fall inte rätt där i och med att inga signaldata visades. Det är viktigt att en router är med och lirar korrrekt när den ska bestämma sig om det är bäst signal på 4G eller 3G.

PÅ 3G används ofta antenner som inte är slutna kretsar likströmsmässigt. Då slog inte B593 om till extern antenn. Nu får användaren tillstånd att bestämma detta via användarinterfacet.- Typiskt en sådan där idiotisk "förenkling" som i själva verket krånglar till det kraftigt.

Routern har interna antenner som används om man inte vill ha yttre antenner. Dessa funkar mycket bra på 2600 (med påtaglig rikningsverkan tvärs routern), hyggligt bra på 900, okänt hur bra eller dåligt på 3G. routern är ju i första hand byggd som en 4G router.

Antar att den funkar bra med port forwarding, remote access och sådant. Har inte sett några klagomål men har heller inte provat själv. Mer sofistikerade saker som VPN och wake-on-lan hittar du inte på den här konsumentroutern som dock även säljs som small office/small home router.

Det finns inte mycket på marknaden av high end routrar som funkar på 900-bandet. De få som finns rasar upp i pris, ca ´7-10 tkr. Man lär i alla fall slippa en del av problemen med DWR923 som folk klagat på en hel del.

Vill man ha fler routerfunktioner kan man använda en dovadorouter i bridgemode med t ex E392 modem och sätta något riktig kompetent bakom. Leya runt på forumet, även på TP link.

Det återstår att se att den nya FW som har de efterlängtade egenskaperna också låter sig låsas upp. Det kan nog ta några veckor innan klarhet nås. 

Andra kan väl fylla på. That's all I know.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: köpråd:Tele2 medium abb. inkl Huawei B593?

Nu har jag bara haft den nya routern med den nya programvaran i några dagar men hitils har den fungerat klanderfritt på 3G. Kan ju hoppas att den är stabilare med nya programvaran. Jag har låst den till endast 3G samt kör med yttre antenn. Gör man det riskerar man inte hopp fram och tillbaka mellan 3G och 4G.  Dock hoppar den ju mellan olika 3G celler, det går inte att låsa mot en av cellerna (är nog inte meningen heller på ett 3G nät som är ett mobil nät och inte ett punkt till punkt nät, kanske annat tänk i 4G näten?). SIM kortet är ju ett vanligt standard så det borde gå att flytta mellan olika modem (gick då bra mellan B260 och B593). Nu väntar jag bara på att 4G ska komma igång här, öka Tele2!

10 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-05 10:11:02)

Sv: köpråd:Tele2 medium abb. inkl Huawei B593?

Vad får du för signalvärden och för fart?

Använder du en eller två antenner?

Två antenner monterade ovanför varandra ger diversitymottagning och minska relexberoende fading, dvs över tid varierande signalstyrka pga att signaler som gått olika vägar interfererar med varandra. Under fadingförloppet kan en annan cell uppfattas som starkare under mätperioden varför systemet beslutar om handover till denna cell. Efter en stund tillbaka. Då har man ping-pong handover. 3G har inget inbyggt skydd som kontrollerar detta. Samtigt har 3G soft handover så förbindelsen klipps inte lika abrupt som på 4G som har hard handover.

Får man ny ip-adress har förbindelsen brutits och handover misslyckats, återigen kanske pga fadingeffekt. Nyss var målcellen så stark,  men några tiotals millisekunder senare när handoverbeslutet verkställs så är målcellens signal (eller routerns signal vid cellen )för svag för att datalänken ska kunna  upprättas. Endast genom att låta modemet få tillgång till flera signalvägar genom flera antenner kan modemet få chans att välja bästa signal från source cell och man slipper då i bästa fall att handover till target cell candidate övervägs.

För att handover ska övervägas så ska signalstyrka och läsbarhet  vara si och så mycket bättre från kandidatcellen än från source cell under en mätperiod som understiger en sekund. Si och så är en förutbestämd offset som innebär viss hysteres. I LTE release 9 kan offset styras dynamiskt av det självorganiserande nätet beroende på faktorer som analys av misslyckade handover, krav på lastbalansering på olika celler osv.

I 3G släpper souce cell förbindelsen med modemet när mast och router är överens om att target cell läses bättre efter en övergång då dataförbindelse funnits med både source och target cell. Det är mig obekant vilken roll offset spelar i 3G om någon och hur man gjort i 3G för att undvika ping pong handover.

Hur pass avancerad B593 är som 3G router och i vad mån den hanterar diversitymottagning väl på 3G är inte bekant

Det har funnits tillverkarinterna program vilka sluppit ut publikt som medgett låsning på cell på CDMA 2000 men jag har aldrig sett det på 3G eller 4G eller ens hört talas om att det funnes. Det strider mot modellen för nätreglering.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: köpråd:Tele2 medium abb. inkl Huawei B593?

Jag har bara en antenn, borde ha två för att minimera fenomenet du beskriver. Det händer ibland att den för lite frispel och hoppar mellan celler, fast vet inte om man skruvat med detta i nya programvaran, kanske mindre benägen till handover nu?
Så kallad "cell breathing" ställer till det lite för mig också som är i utkanten av cellen, gör att routern tvingas hoppa till en annan cell.

Jag tvingas ju köra 3G än så länge tills 900 MHz 4G är utbyggt (antenner ska vara monterade på basstationerna säger Tele2). Antar att de väntar på omläggningen av 2G mellan Telenor och Tele2 ska bli klar innan de går live med 900 MHz 4G hos mig.

12

Sv: köpråd:Tele2 medium abb. inkl Huawei B593?

Hej igen! Har läst alla inlägg ovan och vad jag förstår med mina måttliga kunskaper så är det nu i och med ny FW helt OK och skaffa Tele2 mobiltbredband med routern B593 även fast jag bor i endast ett 3G-område på landet? Är ju 18mån bindningstid så jag vill helst att alla "barnsjukdomar" är borta på hårdvaran. Blir det någon hastighetskillnad/bättre stabilitet på 3G jämfört med mitt huawei E1820? Var finns den nya FW för nedladdning?

Tele2 har ju igen vidare kundservice enligt mig, så man vill ju att grejerna ska funka då hjälpen är begränsad!

13

Sv: köpråd:Tele2 medium abb. inkl Huawei B593?

Vad är det för firmware som du Bengt har? Jag har köpt B593 router och köpte två externa antenner (Tele2 säljer dem för 19 kronor st) men det finns ingen inställning där man kan välja vilka vill man ha. När man tittar på Telias mjukvara så har du extra option som ger dig denna möjlighet. Finns det samma möjlighet på den du har?

14

Sv: köpråd:Tele2 medium abb. inkl Huawei B593?

Bengt-H fick en ersättningsrouter med ny FW som ska bli tillgänglig snart.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: köpråd:Tele2 medium abb. inkl Huawei B593?

Det stämmer det är en ersättningsrouter, eftersom min första pajade och kopplade ner hela tiden.
det står så här under systeminfo.

Maskinvaruversion Ver.B
Programvaruversion V100R001C56SP051

Rykterna säger att Tele2 ska lägga ut denna firmware för nedladdning, frågan är bara när.

16

Sv: köpråd:Tele2 medium abb. inkl Huawei B593?

bengt_h skrev:

Det stämmer det är en ersättningsrouter, eftersom min första pajade och kopplade ner hela tiden.
det står så här under systeminfo.

Maskinvaruversion Ver.B
Programvaruversion V100R001C56SP051

Rykterna säger att Tele2 ska lägga ut denna firmware för nedladdning, frågan är bara när.

Kan någon ge mig länken till nedladdning av FW till B593 hos TELE2? Har jag inte funnit den på deras sida, bara FW till dovado router och usb-modem.....

17

Sv: köpråd:Tele2 medium abb. inkl Huawei B593?

Finns ingen nedladdníngslänk förrän Tele2 lagt upp den alltså.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: köpråd:Tele2 medium abb. inkl Huawei B593?

Kan någon kontakta tele-2 och fråga vad som gäller..Tomten jag pratade med idag visste INGENTING om några externa antenner och problemet med dessa.Snygg support..

19

Sv: köpråd:Tele2 medium abb. inkl Huawei B593?

"Tomten" på Tele-2 som jag talad med igår var väl medveten om problemen med atenner till routern. Han var lite förvånad över att jag fått det att funka, så jag berättade om adaptern som finns för att lura routern att den har externa antenner. Men men den nya mjukvaran behövs den inte. Dock rekomenderade han att man kör med dubbla antenner och inte som jag bara med en. Dock får jag sällan under 10 Mbit på 3G, så funkar rätt bra med bara en antenn.

20 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-13 10:57:44)

Sv: köpråd:Tele2 medium abb. inkl Huawei B593?

Det funkar bra med en antenn om inte signalen släcks ut av interferens genom Rayleigh- eller Rice fading, och för helbandstekniker som UMTS inte heller av frekvensberoende utsläckningar av en viss del av bandet.

I och med att fading beror på att signaler som gått olika vägar hamnar i motfas så är det uppenbart att interferensen är frekvensberoende. Därav de tre olika fadingbegreppen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21 Senaste redigerad av Wasted (2012-11-13 12:12:49)

Sv: köpråd:Tele2 medium abb. inkl Huawei B593?

Ok bengt_h.

Kan du inte ta en kopia på mjukvaran och skicka till mig smile

22

Sv: köpråd:Tele2 medium abb. inkl Huawei B593?

Det finns inget sätt att "ladda ur" programvaran ur routern tyvärr. Så vi får snällt vänta till Tele2 behagar lägg ut den på sin webb.

23 Senaste redigerad av Wasted (2012-11-13 12:36:14)

Sv: köpråd:Tele2 medium abb. inkl Huawei B593?

Ok.Stört omöjligt att få klara besked på tele -2 dock sad

24

Sv: köpråd:Tele2 medium abb. inkl Huawei B593?

Jag har också pratat med Tele2, men tjejen jag talade visste ingenting om problem som nämnts här (förövrigt visste hon inte mycket om någonting jag frågade). Väntar därmed med beställning av nytt abb och B593 router tills jag hör via den här tråden att allt fungerar bra smile

Hur beställer man dom externa antennerna, via tele2's kundtjänst eller har dom webshop?