1

Tråd: Märkliga problem med 4G

Halloj! smile
Tecknade nyligen avtal med telenor gällande 4G Stor (10-80Mbit/s). I detta avtal ingick modemet D-link DWR923 vilket jag antar är att föredra framför stickan; använder främst stationär dator. Kort och gott så har jag haft ordentliga samt konstiga problem med hastigheten på nätet.

Vid TPTest på olika dagar och tider så har jag fått från 5Mbit/s till 15Mbit/s medans den nu idag verkar ha stabiliserat sig runt 8-10Mbit/s. Det märkliga är att jag bor väldigt centralt i Göteborg - vid Landala. Vidare så har jag även flera antennbärare runtomkring mig som är ägda av Telenor/Tele2; jag har t.o.m. en som sitter ungefär 10m ifrån där jag sitter.
Jag har testat en del inställningar på modemet och försökt låsa den till 2.6Ghz och 900Mhz varvid inget har hjälpt. Vidare så har jag även testat modemet i 2 olika butiker och det verkar inte vara något problem med sim-kortet eller liknande.

Jag pratade senast igår med en helskön person som är serviceexpert på telenor där vi försökte utreda problemet. Tankarna gick mycket mot att jag eventuellt bodde för nära masten vilket innebär att "ljuskäglan" med sändning från cellen missar mig med några meter.
Min första fråga här är; borde inte mitt modem ansluta sig till någon annan cell med bättre hastighet? (Sitter nämligen i smeten till 2 celler som ligger 500- respektive 250~m bort).
Föjdfrågan på detta -- ifall den automatiskt inte sköter ovanstående -- är om det är möjligt via någon mjukvara eller liknande, tvinga modemet att ansluta till vissa specifika celler.

Tacksam för svar!

2 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-10 06:36:16)

Sv: Märkliga problem med 4G

Ditt problem är typiskt för 4G och vad mycket av diskussionerna på forumet handlar om, nämligen problemen när man befinner sig i överlappande täckningsområden från flera master och antennsektorer från dessa master. Problemen kan komma att minska med senare versioner av LTE som hanterar cellgränser bättre men då kommer soppan av signaler att ha blivit ännu tjockare eftersom näten byggs ut och trafiken ökar.

Det går att låsa till frekvensband men inte till cell.

I stadsmiljö med mycket reflexer är det svårt att med en riktantenn framhäva en viss antennsektor/cell som man vill ansluta till såvida man inte ser masten. Riktantenner med avsedd verkan i sammanhanget är utvändiga och stora.

Man kan befinna sig för tätt inpå masten. Antennerna ska stråla under horisonten men inte rakt ned, detta för att optimera effektspridningen inom avsett täckningsområde som är begränsat, just för att undvika interferens mellan celler. Försök tränga in i artikeln från Fujitsu som lades upp i går.

Routern prioriterar nog i viss mån 2600 som är det snabbare bandet framför 900 vid lika signalstyrka. Men routern kan inte testa olika kandidatceller direkt för parametern hastighet utan vid selekteringen av cell (PCI) används signalstyrka och signal/brusförhållande av vilka den möjliga hastigheten är direkt beroende.

Det bästa man kan göra är att försöka hitta ett ställe där man får in en bra signal men huset skärmar av övriga celler.

Jag skulle prövat om Telia råkar ligga bättre till. De har också massor med master och det är mer slump om man är optimalt belägen än i ett läge som ditt i förhållande till telenor. Även 3 kan vara ett alternativ.

Den firmware som finns i konsumentroutrar och modem medger inte att man ser alla de parametrar som används av routern och nätet i samverkan för att välja cell och bestämma datahastigheten över den upprättade radiolänken. Cyniskt sett kan man säga att operatörerna, som bestämer vad Huawei och dlink ska visa, inte tycker att kunderna behöver ha någon insikt i vad de ej kan åtgärda. Det finns annan utrustning men jag tror inte att den skulke hjälpa i den aktuella situationen.

Alla kommer inte att få bra mobilt bredband med 4G i stadsmiljö. Det finns heller inga konsulter som till rimligt pris åker ut och mäter och analyserar situationen. Det blir för dyrt, efterfrågan på den nivån av konsulthjälp är för liten. Har man råd med konsulten skaffar man fast lina. Support kan heller inte hjälpa till med fältstudier. Du verkar ha fått ovanligt bra hjälp redan.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3 Senaste redigerad av plun (2012-11-10 06:57:46)

Sv: Märkliga problem med 4G

Jo nu vet jag inte exakt var Landala ligger i Göteborg  (för lat att googla) men 900Mhz använder man ju bara på landsbygden.

Sen hade jag likartade problem med min egen uppkoppling eftersom jag oxå ligger "mitt i smeten" med tre master på cirkus 500m avstånd.

Lösningen på det blev en poynting riktantenn så låser jag alltid mot den bästa masten.

Sen är det ingen höjdare att sitta vid en stationär dator och en router, mycket bättre med en bärbar och att använda Mobile-mjukvaran där man ser signalstyrka mm PLUS viktigast att man enkelt kan flytta på sig för att kolla en uppkoppling.

Jag satte mig även i bilen (på Telenors inrådan) och kollade.

Telenor gav mig även helt rätt råd vilken mast som var att föredra av de tre.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

4 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-10 08:37:38)

Sv: Märkliga problem med 4G

Plun, ser riktantennen masten?

Vilken info gav dig bilåkandet?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5 Senaste redigerad av plun (2012-11-10 09:10:54)

Sv: Märkliga problem med 4G

jonasolof skrev:

Plun, ser riktantennen masten?

Vilken info gav dig bilåkandet?

Yep, den ser två av masterna.

Man kan enkelt beskriva det som att jag har en mast norr, söder samt väster

Jag använder fönstret söderut och då bråkar mast söder/väster med varann.

(för den norrut har jag då taket ivägen och jag orkar inte fixa ett längre antennrör)

Den föredragna masten är den västerut för den söderut har en massa central trafik.

Man kan även enkelt se det här med en bärbar dator och byta fönster, änny tydligare med en bil och en bärbar dator.

Så här är utsikten genom fönstret smile

http://i.imgur.com/7rGHKl.png

Hursomhelst så är det ingen god ide att sitta vid en stationär dator utan man måste labba och kolla lite och då behövs det en bärbar med stickan i den.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

6

Sv: Märkliga problem med 4G

Har du försökt att vrida antennen 90° ?
Det är bara att lossa 4 skruvar på baksidan...
http://i.imgur.com/Kjwmg.png

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

7 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-10 11:11:26)

Sv: Märkliga problem med 4G

Den panelantenn som Pllun använder är väl den som Communica.se marknadsför som 2600-antenn. Det är egentligen en WLAN antenn som de säljer med utökat angivet användningsområde. Ingen diversity/mimoantenn. Edit: det är den som dustin säljer. Med RP SMA kontakt för WLAN.

Modemet som hänger i fönstret har ytterligare en inbyggd antenn och den är inte ansluten till yttre antenn med riktverkan. Ska man jobba konsekvent med riktverkan bör båda utgångarna användas. Nu verkar det ju funka så här och då är det bra ändå.

Har man direktsikt till masten kan det löna sig med en mimo-antenn som den som funkwerk ska komma med inom loppet av en månad. Den är lämpad vid de problem vi talar om här för den tar upp mycket lite signal från sidorna och bakifrån. Och den matar båda antenningångarna

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Märkliga problem med 4G

Det är den här:

http://www.dustinhome.se/product/501038 … bi-for-4g/

Sen fattar ja inte varför jag ska vrida den 90 grader ??   100% signal så gott som jämnt.

Sen för trådens skull så börjar man då med en bärbar och reder ut hur det ser ut, olika riktningar/fönster samt ev även en biltur.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

9

Sv: Märkliga problem med 4G

Tar man sig an uppgiften att reda ut hur det ser ut bör man ta det systematiskt. Varje mast har vanligtvis tre sektorer, dubblerat om flera frekvensband används. Titta på antennerna och se hur de pekar. Försök fastställa PCI och cell id för varje sektor. För att inte bli förvillad av grannsektorerna bör man kolla att man står rätt i mitten av de tre klöverbladen  vid varje mätning.

Sedan kan man hemma verifiera att routern ansluts till den sektor den bör ligga inom.

Är man inte systematisk blir det bara rörigt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Märkliga problem med 4G

Jo man blir mycket systematisk med en bärbar dator isf en stationär inkl router.  Det går ganska snabbt att reda ut åt vilket håll det är bäst samt var man ska placera prylarna.

Sen fick jag då aldrig ordning på min syd samt väst-mast men med Poynting-antennen så är det "rock-solid".

Det är för kallt nu för att labba med en 90-gradersvridning, får bli ett projekt till nästa sommar smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

11

Sv: Märkliga problem med 4G

plun skrev:

Jo nu vet jag inte exakt var Landala ligger i Göteborg  (för lat att googla) men 900Mhz använder man ju bara på landsbygden.

En liten fundering bara, finns inte 4G/LTE 900 MHz inne i städerna också ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

12

Sv: Märkliga problem med 4G

Discover skrev:
plun skrev:

Jo nu vet jag inte exakt var Landala ligger i Göteborg  (för lat att googla) men 900Mhz använder man ju bara på landsbygden.

En liten fundering bara, finns inte 4G/LTE 900 MHz inne i städerna också ?

i uppsala finns både lte 2600 och lte 900 vet jag

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

13 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-11 11:14:59)

Sv: Märkliga problem med 4G

Täckningskartan visar full täckning och signal i hela området Landala på både 900 och 2600. Flyttar man markören märks inget som ger tips om var masterna står.

Att vrida den visade antennen kan här dels betyda att den riktas åten annan kompassriktning, dels att polariseringen ändras. Mickes tips avsåg det senare. Eftersom det inte är en Mimoantenn så tror jag inte det hjälper /påverkar att vrida den till ett annat polarisationsplan.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: Märkliga problem med 4G

Har för mig att "sidoloben" blir smalare genom vridningen och en del oönskade "sidomaster" såmed har svårare att kommer in.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

15

Sv: Märkliga problem med 4G

Det är fullt möjligt eftersom den vertikala loben brukar vara mycket smalare än den horisontella. Så om man vrider antennen 90 grader kan den effekten väl uppnås. Bra idé.

Har inte sett något polardiagram på 033 antennen som det är.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: Märkliga problem med 4G

Okej! Det var en smula tråkigt att detta var ett såpass stort problem, nu har jag fått reda att de eskalerat fallet upp till systemtekniker som fått loggen med information gällande vad jag testat etc.
Antar att jag får hoppas på det bästa. smile
Avslutningsvis, kan man på något annat sätt än ringa till support; se hur sektorerna ligger fördelade/riktade på varje mast?

17

Sv: Märkliga problem med 4G

Robin.Sundin skrev:

Okej! Det var en smula tråkigt att detta var ett såpass stort problem, nu har jag fått reda att de eskalerat fallet upp till systemtekniker som fått loggen med information gällande vad jag testat etc.
Antar att jag får hoppas på det bästa. smile
Avslutningsvis, kan man på något annat sätt än ringa till support; se hur sektorerna ligger fördelade/riktade på varje mast?


Jo se till att du ringer under kontorstid för då har de supportpersonal som vet något.

Sen rekommenderar jag fortfarande starkt att du undersöker dina signalförhållanden mha av en bärbar dator och stickan i den utan någon router.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

18

Sv: Märkliga problem med 4G

Håller med plun. Ta tid på dig och var noggrann. Problemet är att täckningskartan visarheltäckande ljusgrönt så man ser inte var masterna står. Att leta reda cellsektorerna i stadsmiljön i Landala -området är nog mycket svårt pga ojömn signalspridning. Men systemteknikerna kan t ex säga att du ligger mer i PCI 453 än i 277 och så berätta om var dessa sektorers master finns ungefär. Utifrån detta bör man kunna leta.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19

Sv: Märkliga problem med 4G

jonasolof skrev:

Den panelantenn som Pllun använder är väl den som Communica.se marknadsför som 2600-antenn. Det är egentligen en WLAN antenn som de säljer med utökat angivet användningsområde. Ingen diversity/mimoantenn. Edit: det är den som dustin säljer. Med RP SMA kontakt för WLAN.

Den är avsedd för 2300-2700 MHz och är ursprungligen framtagen för 2400 MHz WLAN och 2600 MHz WiMAX. Så den fungerar utmärkt med 4G LTE på 2600 MHz. Dustin har fel på sitt produktblad. Det är vanlig SMA hane.

20 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-13 09:04:58)

Sv: Märkliga problem med 4G

Finns något produktblad?

Många wimaxantenner är dubbla för MiMo men inte den här.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.