1

Tråd: funderingar angående antenner och signaler.

jag har funderat ett tag om jag ska skaffa mig en riktantenn som är gjord för 2600 bandet.
anledningen till detta är att jag nu har 2st poynting riktantenner som är specade 700-3000 mhz och jag har perfekt signal på lte 900 men masten jag har använder verkar vara ganska hårt belastad.
jag kan även få signal med en lte 2600 mast som ligger 9.8 km bort men har endast fått uppkoppling vid ett fåtal tillfällen på den och då fått fina hastigheter.

så det jag funderar på är om det är så att om jag skulle ha en antenn som bara tar in 2600 mhz inte får in signaler från andra master som orsakar störning att jag kanske då skulle få en stabil uppkoppling.

någon som tror på min teori eller testat något liknande?

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

2 Senaste redigerad av Jonny (2012-11-10 15:10:58)

Sv: funderingar angående antenner och signaler.

hjälper det inte att låsa modemet på 2600 (troligtvis en dum fråga men ändå)

hur långt bort går det att fånga upp 2600 ? har  9km till ica maxi wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

3

Sv: funderingar angående antenner och signaler.

Jonny skrev:

hjälper det inte att låsa modemet på 2600 (troligtvis en dum fråga men ändå)

hur långt bort går det att fånga upp 2600 ? har  9km till ica maxi wink

låser jag på 2600 i 4gr så får jag in signal men endast vid fåtal tillfällen uppkoppling och då ganska kortvarigt innan det bryts men med skapligt hög hastighet. jag har oxå ungefär 9 km till masten i stenhagen men det är bara skog mellan. till masten masten vid bärbyleden i börje tull så har jag 9.8km och nästan bara åkermark.

jag har läst om dom som har fått in 2600 på över en mils avstånd med ok uppkoppling.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

4

Sv: funderingar angående antenner och signaler.

Att bara använda antennen för att utesluta 900 borde fungera i teorin men i praktiken går en stark 900- signal igenom ofta.

Om du bara får uppkoppling ibland på 2600 även när du låst på det bandet behöver du nog minst tio dBi till i förtärkning för stadig uppkoppling. Du har redan 10 dBi med poynting logperiodiska. Du bör också se masten inklusive antennerna för 2600. Höjden ska också stämma för fresnelzonen.  Antenner med 17-20 dBi förstärkning blir rätt otympliga, det finns dock för 2600.
Se t ex Baz antennen i Tyskland. lLT E antenner bara på tyska.

I de fall där förbindelse uppnåtts över en mil på 2600 har det ofta varit vatten mellan och helt ostörd fresnelzon. Och dubbla antenner.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: funderingar angående antenner och signaler.

jonasolof skrev:

Att bara använda antennen för att utesluta 900 borde fungera i teorin men i praktiken går en stark 900- signal igenom ofta.

Om du bara får uppkoppling ibland på 2600 även när du låst på det bandet behöver du nog minst tio dBi till i förtärkning för stadig uppkoppling. Du har redan 10 dBi med poynting logperiodiska. Du bör också se masten inklusive antennerna för 2600. Höjden ska också stämma för fresnelzonen.  Antenner med 17-20 dBi förstärkning blir rätt otympliga, det finns dock för 2600.
Se t ex Baz antennen i Tyskland. lLT E antenner bara på tyska.

I de fall där förbindelse uppnåtts över en mil på 2600 har det ofta varit vatten mellan och helt ostörd fresnelzon. Och dubbla antenner.

ok. jag är ju ganska tveksam till det hela då jag inte har fri sikt till masten hemifrån pga en liten skogsdunge som tillhör min svärfar får kanske övertala honom till att avverka lite wink .

jag vet inte om det är värt att köpa antenner till att testa när det är så tveksamt att det skulle fungera.
jag har funderat på att bygga ett par dubbla biquad anpassade till rätta frekvensen om man får en stund över och testa med dom då jag har det mesta matrialet till dom liggandes.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

6 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-11 11:13:39)

Sv: funderingar angående antenner och signaler.

Bäst uppfattning omproblemen med en radiolänk på en mils avstånd får du från Ubuntu-forum om WLAn länkar. De kan¨på många ställen använda 900, 2400 eller 5000 MHz och har då att ta ställning till ´vad som förväntas bäst. Erfarenheten är stor. 900 går igenom lite skog mycket bättre än de högre frekvenserna - men behöver högre masthöjd pga att Fresnelzonen kräver mer ostört utrymme nedåt och år sidorna.

Är du säker på att den 2600 signal du fått in kommer från den mast du tror? Stämmer cell id och PCI?

Om det är så så har du ju åtminstone fåttt signal ibland. xdet blir då närmast ett hobbyprojekt att se om man kan få stadig uppkopplíng. Quadantenner har inte högre förstärkning än Poynting logperiodiska och innebär därför ingen förmodad möjoighet till bättre resultat.

det finns många byggbeskrivningar som går ut på att en quadantenn driver en vanlig offset TV parabol. det har testats ingående på WLAN 2400 MHz och bör därför funka än bättre på 2600.

Att få en fungerande dubbel quad på 2600 som funkar som MIMO antenn verkar svårt pga kritiska mått, Har inte sett någon som försökt. Däremot enkelquad för 2600 är beskrivet här.

Skulle en dubbelquad för MIMO gå att få tillstånd skulle en sådan förmodligen också funka bra mot parabol. Men då måste man ha så bra länkförhållanden att man avstår från spatial diversitet och bara satsar på Mimo. 

Personligen vore jag mer lockad av att pröva med en vågledarmatad parabol, med feed i form av en cantenna.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: funderingar angående antenner och signaler.

jonasolof skrev:

Bäst uppfattning omproblemen med en radiolänk på en mils avstånd får du från Ubuntu-forum om WLAn länkar. De kan¨på många ställen använda 900, 2400 eller 5000 MHz och har då att ta ställning till ´vad som förväntas bäst. Erfarenheten är stor. 900 går igenom lite skog mycket bättre än de högre frekvenserna - men behöver högre masthöjd pga att Fresnelzonen kräver mer ostört utrymme nedåt och år sidorna.

Är du säker på att den 2600 signal du fått in kommer från den mast du tror? Stämmer cell id och PCI?

Om det är så så har du ju åtminstone fåttt signal ibland. xdet blir då närmast ett hobbyprojekt att se om man kan få stadig uppkopplíng. Quadantenner har inte högre förstärkning än Poynting logperiodiska och innebär därför ingen förmodad möjoighet till bättre resultat.

det finns många byggbeskrivningar som går ut på att en quadantenn driver en vanlig offset TV parabol. det har testats ingående på WLAN 2400 MHz och bör därför funka än bättre på 2600.

Att få en fungerande dubbel quad på 2600 som funkar som MIMO antenn verkar svårt pga kritiska mått, Har inte sett någon som försökt. Däremot enkelquad för 2600 är beskrivet här.

Skulle en dubbelquad för MIMO gå att få tillstånd skulle en sådan förmodligen också funka bra mot parabol. Men då måste man ha så bra länkförhållanden att man avstår från spatial diversitet och bara satsar på Mimo. 

Personligen vore jag mer lockad av att pröva med en vågledarmatad parabol, med feed i form av en cantenna.

idag har jag varit ut och testat lite med modem och laptop i bilen för att leta 2600 signal och fick uppkoppling med fina hastigheter några km hemifrån. platsen jag fick uppkoppling på ligger exakt på linjen mellan mitt hus och masten som det visade sig att jag var uppkopplad på. och det är den enda mast som det finns möjlighet att jag kan få kontakt med hemifrån.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

8 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-13 10:54:55)

Sv: funderingar angående antenner och signaler.

Två sådana här panelantenner med 20 dB förstärkning kanske skulle kunna klara uppgiften - om de placeras högt

http://www.spezialantennen.eu/lteantenn … p26002.php

För vindfånget skull toge jag hellre två nätgallerparaboler, men tyvärr säljs de inte för 2600. Du skulle kunna mata den med quads som du bygger själv.

http://www.tradlost.se/shop/3G%20antenn … 16982.html

Fråga trådlöst.se om han inte kan ordna fram motsvarande antenner för 2600.

Problemet är att på de stora marknaderna som Tyskland används fortfarande mest LTE800. Att man skulle kunna ha nytta av långdistans 2600 har inte gått upp för tillverkarna ännu. kanske i USA och Australien, de är bra på långa länkar. Det finns 2600 paraboler från Zdacomm.com men med tanke på att det drivande elementet i en sådan parabol är en mycket enkel konstruktion borde det gå att göra dem själv.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.