1

Tråd: 4GR och joker.com custom DNS?

Någon som har fått routern att funkar med joker.com dyndns?

The generic URL to update Joker.com Dynamic DNS records is:

basic usage (dynamic A and AAAA records, IP is detected automatically):
h t t p : / / svc . joker . com /nic/update?username=username&password=password&hostname=yourhostname

complete syntax (allows advanced usage including dynamic MX):
h t t p : / / svc . joker . com /nic/update?username=username&password=password&hostname=yourhostname&myip=ipaddress&wildcard=NOCHG&mx=NOCHG&backmx=NOCHG

Jag har provat med:

Service provider:        Other
Service provider URL:    h t t p : / / svc . joker . com /nic/update
Username:            användarnamn
Password:            lösenord
My domain:            domän

Och har provat med ingenting i Username/Password/My domain fält, och angav hela URL i 'Service provider URL' fältet som ovan:
h t t p : / / svc . joker . com /nic/update?username=username&password=password&hostname=yourhostname

Har provat ett antal andra combinationer men inget ser ut att funkar.
Förslag tas tacksam emot smile

2

Sv: 4GR och joker.com custom DNS?

Efter lite utförskning från dovado support är svaret att man måste ha "?hostname=" efter URL för att det ska funkar.

t.ex.:

Service provider:                 Other
Service provider URL:          http://svc.joker.com/nic/update?hostname=
Username:                          användarnamn
Password:                           lösenord
My domain:                          subdomän.domän.tld

3 Senaste redigerad av cii (2012-11-08 19:57:47)

Sv: 4GR och joker.com custom DNS?

Måste man kontakta sovado support för att få reda på det?  Står inte det i användarmanuallen?  Har du läst/sökt i den?

Free your mind, and your OS will follow.

4

Sv: 4GR och joker.com custom DNS?

Det står inget i manualen om att man behöver lägga till "?hostname=" i url - och det skulle vara nästantills omöjligt att reda ut detta själv.

Hurividare det ska tolkas om bugg i deras custom DNS konfigurering eller inte skitar jag i, då jag har fått information som gör att det funkar nu.

Jag tycker personligen att joker DNS är en billig alternativ till dyndns och dylikt då alla börjar ta betalt för deras tjänster. T.ex en personlig ".at" domän - 2€ per år, obengränsat dyndns subdomäner. Jämför med dyndns.com - $20 per år.