1 Senaste redigerad av jLinder (2012-11-07 14:30:12)

Tråd: SMA-kontakt

Hej!
Jag köpte en adapter som ska konvertera SMA till CRC9, problemet är att jag fick fel kontakt. Antennen som jag ska koppla adaptern på har en SMA-kontakt utan pinne, samma med adaptern. Dvs båda har hål som en pinne ska in i.
Adapterns kontakt går dock att skruva in i antennes och när jag testar antennen med adaptern så får jag avsevärt mycket bättre nedladdningshastighet (ca 2-4Mbit/s bättre med antenn än utan), men uppladdningshastigheten förändras inte och jag tänkte att detta berodde på att min uppkoppling är begränsad och att jag ändå hade max där.

Hur som helst, är det så att ytterdelen inuti kontakten (som verkar sitta mot ytterdelen i den andra kontakten) är den som leder insignalen och innerdelen leder utsignalen och därför får jag bättre nedladdning? Eller är det så att kontakten leder vissa signaler fast de egentligen inte passar ihop och därmed skulle jag även få ännu bättre insignal med en adapter som passar?
Om mitt första påstående som jag frågar om stämmer, kan man fixa kontakten genom att sätta dit ett litet stift eller något så att även utsignalen överförs?

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

2

Sv: SMA-kontakt

du kan sätta ett litet stift . Bättre kan det bli redan nu för att det signalen hoppar den lilla biten mellan de två honhylsorna. Du skulle haft en Reverse Polarity kontakt eller  låtit bli utrustning som använder RP-SMA till icke WLAN.

Signalerna åt båda hållen gårbåde i innerledare och ytterlje. det är elektrisk ström.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: SMA-kontakt

jonasolof skrev:

du kan sätta ett litet stift . Bättre kan det bli redan nu för att det signalen hoppar den lilla biten mellan de två honhylsorna. Du skulle haft en Reverse Polarity kontakt eller  låtit bli utrustning som använder RP-SMA till icke WLAN.

Signalerna åt båda hållen gårbåde i innerledare och ytterlje. det är elektrisk ström.

Tror du att det skulle kunna fungera med tvistad koppartråd från en liten kabel eller skulle det kunna fungera med t ex en liten (avbruten) nål?

Hmm vad menar du med att jag borde ha haft en Reverse Polarity kontakt? Är det något annat än RP-SMA?
Varför bör man inte ha RP-SMA till icke WLAN?

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593