1 Senaste redigerad av brkn (2012-11-05 16:23:10)

Tråd: Slå av/på wlan utan omstart?

Går det att slå på och av wlanet utan att behöva göra en omstart av routern - Dovado 4GR?

2

Sv: Slå av/på wlan utan omstart?

tror du måste starta om - prova

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

3

Sv: Slå av/på wlan utan omstart?

Jonny skrev:

tror du måste starta om - prova

Du har rätt - man måste göra en omstart för att wlanet ska vara av eller på - men det visste du och jag kanske redan.

Varför går det inte att slå av/på wlanet utan en omstart?

4

Sv: Slå av/på wlan utan omstart?

måste antagligen ladda eller släppa vissa så kallade drv(funktioner) vid start

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

5 Senaste redigerad av cii (2012-11-05 16:20:49)

Sv: Slå av/på wlan utan omstart?

Det där är endast dålig design (alternativt, mer sannolikt, okunnighet).  Det är ju f.r f.n linux!  Ingen ska behöva starta om burken!  Inte ens vid en drivrutinuppdatering.  Det är bara att ta bort (modprobe -r ...) drivrutinen och ladda den nya versionen.  Allt annat är bara taffat.

Free your mind, and your OS will follow.

6

Sv: Slå av/på wlan utan omstart?

cii skrev:

Det där är endast dålig design (alternativt, mer sannolikt, okunnighet).   
Ingen ska behöva starta om burken!

Det där låter bra - har du någon bra lösning?

7

Sv: Slå av/på wlan utan omstart?

Tyvärr, inte sad  Det är Dovado som kränger ut sk.tet.  Utbildning/insikt/kunskap kan hjälpa, men _inte_ utan ansträngning och/eller vilja.

Free your mind, and your OS will follow.

8

Sv: Slå av/på wlan utan omstart?

Jag har en AVM router där man aktiverar wifi med en knapp utan att starta om.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Slå av/på wlan utan omstart?

funkar på de flesta andra routrar jag har, utom dovado - påpekade detta många år sedan, samma gällande inloggningen i routern som strular med vissa läsare och blir utloggad efter x minuter, även om jag lyckades få en halv lösning med längre tid.
samma gäller öppnande av portar osv = omstart.
har man gratis dyn-dns och startar om ett par gånger för att tex testa porta/wifi tex så blir kontot spärrat...
sad

10

Sv: Slå av/på wlan utan omstart?

Det verkar som om det inte går att slå av/på wlanet utan omstart av routern - otroligt dåligt.

Varför är det så?

Jag har läst så mycket positivt om 4GR och köpte en för någon vecka sedan och trodde (i min enfald) att det fanns en sån simpel funktion på en annars så trevlig produkt - känner man sig lurad - lite så är det.

11

Sv: Slå av/på wlan utan omstart?

bestäm dig om du vill ha eller inte ha wifi.... starta om router... no big deal wink thats it

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

12

Sv: Slå av/på wlan utan omstart?

Nej, så ska det inte gå till.  Om man låter tillverkaren (trots taffhet) bestämma vilkoren får man det man förkännar.

Free your mind, and your OS will follow.