1 Senaste redigerad av magsimoe (2008-12-14 04:22:41)

Tråd: Sändarkarta

Har börjat pula lite på en tjänst jag själv har behövt länge.
En nyare variant av sändarkarta med koordinaterna inlagda samt möjligheten att tanka hem dom som en fil att uppdatera gps'en med.

Tanken med det hela är att jag själv har ICE.net's mobila bredband och reser rätt så mycket. Vill gärna ha koll på vart jag har basarna så jag kan planera mina stopp/övernattningar baserat på var jag har bra uppkoppling. Så ursprungligen hade jag bara tänkt inkludera NMT basar. Men om intresse för tjänsten finns så kommer det även ligga 3G och GSM basar där.

Nu är det lite trixigt att lägga till alla basar själv, NMT hade jag kanske klarat, så det kommer finnas ett formulär där alla kan posta nya basar/koordinater och på så sätt bidra.

Men som sagt. Bara om det finns intresse. Annars förblir det ett litet privat projekt.

Kom gärna med synpunkter.

Magnus

En liten titt på hur det kommer att se ut. Formulär m.m. är inte implementerat ännu.
http://www.radiosidan.se/bas

2 Senaste redigerad av jonasolof (2008-12-14 10:27:55)

Sv: Sändarkarta

Normalt sett bör det räcka att ta med routern på rummet eller vid behov ställa den så att den dels har bra 450 signal, dels ger wifi dit du vill ha det.

Det finns väl något skäl varför PTS inte lämnar ut en lista med koordinater till basstationerna utan har den där trassliga kartan där man måste zooma in till 400 m skala innan basstationerna dyker upp. Innan du lägger ned jobb och upp din hemsida bör du kolla med PTS och försvarsstaben att dom tillåter det.

För Ice del är det enkelt, kolla i första hand teracoms tv master för Ice vill flera hundra meter upp för att nå de 6-10 mil som cellstorleken medger. Möjligen kan väl Ice lämna ut en lista på var de har basstationerna eftersom de ändå knappast smyger med dem. 

Här är en lista över TV-masterna:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3% … _i_Sverige

Försökte kombinera ice täckningskarta med länsstyrelsernas topokarta som kan zooms ända in på fastighetskartenivå i tron att höga master skulle finnas utsatta men den jag söker NV om säffle finns inte i lst karta

www.gis.lst.se

Om man verkligen ger sig katten på det bör det gå att få den kontinuerliga täckning med Ice net som utlovas enligt täckningskartan om du har router och yttre antenn. Problemet är snarare att placera routern så att den får bra 450 signal och man kan nå den med wifi från det utrymme där man vistas.

Ha en D35 i bilen ansluten till två takantenner, i värsta fall den 70 cm långa med 7 dB förstärkning (säljs inkl. magnetfot av Ice. Du bör kunna ansluta till routerns wifi när du vistas i närheten av bilen. Räcker inte det pga avståndt till hotelrummet kan du t ex koppla in en linksys wrt54GL omkodad till DD-WRT firmware och öka sändareffekten. Till laptopen kan man använda en linksys wifi ethernetbrygga till vilken en extern riktantenn för wifi kan anslutas. Sådana antenner finns på Kjell & Co. I nittio procent av fallen torde sådana åtgärder vara obehövliga. 

Vore intressant att höra dina funderingar kring det allmängiltiga problemtet total täckning. Jag har också både Ice och 3G av samma skäl men mina utflykter är mer sporadiska eftersom jag bara är i Sverig på somrarna och därför är mina funderingar rätt teoretiska. Radiochefen på Ice är öppen för diskussioner i området men de bör ligga på hygglig teknisk nivå.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3 Senaste redigerad av Discover (2008-12-14 11:44:26)

Sv: Sändarkarta

magsimoe skrev:

Har börjat pula lite på en tjänst jag själv har behövt länge.
En nyare variant av sändarkarta med koordinaterna inlagda samt möjligheten att tanka hem dom som en fil att uppdatera gps'en med.

Tanken med det hela är att jag själv har ICE.net's mobila bredband och reser rätt så mycket. Vill gärna ha koll på vart jag har basarna så jag kan planera mina stopp/övernattningar baserat på var jag har bra uppkoppling. Så ursprungligen hade jag bara tänkt inkludera NMT basar. Men om intresse för tjänsten finns så kommer det även ligga 3G och GSM basar där.

Nu är det lite trixigt att lägga till alla basar själv, NMT hade jag kanske klarat, så det kommer finnas ett formulär där alla kan posta nya basar/koordinater och på så sätt bidra.

Men som sagt. Bara om det finns intresse. Annars förblir det ett litet privat projekt.

Kom gärna med synpunkter.

Magnus

En liten titt på hur det kommer att se ut. Formulär m.m. är inte implementerat ännu.
http://www.radiosidan.se/bas

spännande!

en idé skulle ju kunna vara att det finns med en bild på basen man läser om på kartan ?


Använder själv Ice.net som " nödlösning " när jag är ute och rör mig, har en mobiltelefon som klarar IP-telefoni över wifi så det är ju bra då man inte har täckning ute i skogen på UMTS, då har man helt plötsligt en taxa på 9 öre i minuten + MB taxa på Ice.net


Gillar att det äntligen blev något vettigt av NMT-450 bandet, har varit med som testpilot för Ice.net då de drog igång i Sverige, använder idag en D35.


Ice.net använder ju helst TV-masterna, bild(er) på Gävles TV-mast finns här:
http://www.pixbox.se/alb577518

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

4 Senaste redigerad av jonasolof (2008-12-14 23:09:42)

Sv: Sändarkarta

operatörerna har inte velat lämna ut placeringen av masterna även när de kommunala miljöförvaltningarna krävt in dem:

"Bolaget ifrågasatte miljöförvalt-
ningens krav på att hämta in just dessa uppgifter som stöd för
tillsynen. De gav inte någon egentlig information som hade
relevans för tillsynen över hälsa och miljö. Det fanns dessutom
i dag en hotbild, där sabotage och skadegörelse mot basstation-
er hade blivit allt vanligare. Det gjorde det än svårare att
brett lämna ut uppgifter om deras lokalisering och andra data".

http://www.vagbrytarenstockholm.se/hand … 7485-4.pdf

Av de i Miljöverdomstolens dom upptagna handlingarna framgår att svenska UMTS nät motsätter sig att uppgifter om masternas lokalisering lämnas till kommunerna eftersom dessa uppgifter då blir offentlig handling.

Om - säger inte att det är så- men om berörda myndigheter  skulle stödja bolagets ståndpunkt  riskerar systematiskt insamlande av uppgifterna att kunna bedömas som olovlig underrrättelseverksamhet eller något sådant. Att syftet är att göra en publik förteckning över landets basstationer hjälper ju knappast eftersom en sammanställning  ökar möjligheten för sabotage i stor skala.

Naivitet är ingen ursäkt i säkerhetssammanhang. Undvik problem, tala med PTS. Att bli uppmärksammad av Säpo är inget att stå efter. Me tanke på att Tetrasystemet använder frekvenser straxt under 450 så kan man förmoda att de använder samma master och gärna ser att inte basstationerna avbildas eller får besök.

Det finns praktiska invändningar mot den nytta en lista kunde ge utöver befintliga täckningskartor för 450 och UMTS. UMTS-signaler kan vara obefintliga bakom byggnader eller beroende på topografiska hinder, detta även nära basstationerna. Det räcker med en bergknalle eller ett hus och öppen terräng eller vatten bakom så har radiovågorna inget att studsa tillbaka på.

Vad gäller 450 så får man förmodligen täckning över allt utom på kalfjället förutsatt att man har rätt utustning. Som Iceanvändare är man välgarderad om man uppehåller sig inom en eller ett par mil från basområdet.

Ice täckningskarta ger tillräckligt precis information om närhet till basstationer om man i kartan utgår från modemet och att det är inomhus. Det är lätt att på någon minut ringa in ett område på någon km när där en enskild basstation ligger. Oftast ser man loberna från antennerna. Ritar man in loberna från täckningskartan är man ju tillräckligt nära för bra täckning. En sådan oprecis karta skulle förmodligen inte anses gå eventuella skyddsintressen för när. Etersom det bara rör sig om något hundratal stationer tar jobbet förmodligen bara några timmar.

Täckningskartan ger ju dessutom koordinater om än grovt så man kan ange ungefärvärden alt rita in loberna som overlay på någon karta. Hur man gör transparenta overlays till vektorkartor i garminformat kan jag plocka fram uppgifter om. Det finns gratismaterial.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.