1

Tråd: Felaktigt Huawei E392? - bara en antenningång verkar fungera

Jag har två Poyntingantenner (en LPDA-A0044 vertikalt och en LPDA-A0092 horisontellt) riktade mot mast på drygt 12 km avstånd. Modem Huawei/Telia E392 upplåst med DC-Unlocker med ett nytt SIM-kort från Tele2. Router Dovado Tiny låst till 4G - 900 Mhz.

Med en antenn får jag runt 5,5 Mbit/s ner och mellan 6 - 7 Mbit/s upp (snabbare uppladdning) med vertikala antennen kopplad till ingången intill minneskortsplatsen. Dovado anger signalen till 58% (4G). Sätter jag den horisontella antennen i samma ingång får jag ungefär samma hastighet ner och 4-4,5 Mbit/s upp. Vid inkoppling av en antenn på ingången under lilla luckan får jag ingen uppkoppling alls (grön blink).

Med två antenner inkopplade får jag samma hastigheter som med en antenn, det gör ingen skillnad att jag kopplar in den andra antennen i ingången under lilla luckan.

Är det läge att reklamera modemet?

2 Senaste redigerad av danne (2012-10-26 16:54:59)

Sv: Felaktigt Huawei E392? - bara en antenningång verkar fungera

Tror inte det är något fel, jag kör med en antenn och det är det undre uttaget som är "mottagning" på E392. Sätter jag antennen i översta under lilla luckan blir det som att köra utan antenn eller t om sämre.

Du har antagligen nått gränsen därför tillför den andra antennen inte mycket, så jag har samma erfarenhet. E398 reagerar lite annorlunda på externa antenner, dock är det översta uttaget att föredra med en antenn.

Jag kör med samma avstånd till mast som du dock låst på 2600 bandet, får ca: 50/13 med en antenn och ca: 50/17 med två antenner. Likvärdigt resultat med både E392 och E398, föredrar dock det senare som är något vassare med endast en antenn.

På 900 bandet kommer jag inte över 4/6  oavsett mast eller avstånd dit.

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

3 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-26 17:19:07)

Sv: Felaktigt Huawei E392? - bara en antenningång verkar fungera

Det verkar skumt. 4G modem använder diversity mottagning med två antenner så länge inte uppkopplingen funkar så perfekt att MIMO och maxhastigheter kan köras.

Sändning sker enbárt över en antenn. ett problem är att signalstyrka bara anges för bästa ingång fast modemet internt mäter på båda. ett drastiskt sätt att kolla är att kortsluta en ingång med kabel ansluten till kontakten. Kortslutr man sändarantennen ska det inte funka álls, kortsluter man diversityingången får man samma signalstyrkeindikering som med två antenner eftersom modemet inte rapporterar att en ingång ine funkar, så är det i alla fall med B593 och e392 bör funka på samma sätt,.

Det kan misstänkas att den mekaniska omkopplingen i kontakten i den lilla luckan kopplar bort den interna antennen för den antennporten men inte kopplar in den anslutna antennen. Jag skulle reklamera modemet med angivande av resultat enligt ovan och min förklaring här.

Någon gräns där en tillkommande andrea extern antenn inte tillför så mycket finns inte. Med två antenner bör RSRP och RSRQ förbättras något, ses vid inkoppling i dator med telenor eller tele2 dashboard. Man bör inte kortsluta sändarutgången mer än helt kort. Modemet ska vara anslutet till nätet men behöver inte vara uppkopplat för trafik.Stoppar man in ett 4G sim och anger fel APN (annan operatör) skickar modemet en förfrågan men får inte anslutas till nätet. Med ett 3G sim och rätt APN samma. Om man först låter modemet nobbas för anslutning (attach) och sedan kopplar bort antennsladden från pigtail bör förfrågan redan ha skickats och modemet resignerat. Med bara pigtail oh ingen antenn kanske man inte behöver kortsluta, det ska inte komma in någon signal i alla fall.
Kortlutet eller öppet är inget som sändare gillar men inget har gått på tok då jag testat, 

Man kan kortsluta i änden på en adaapterpigtail eller uppe vid antennen om det inte finns någon pigtail. Jag har använt en SMAadapter med fabrikationsfel, intern kortslutning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Felaktigt Huawei E392? - bara en antenningång verkar fungera

Vad jag menar med gräns är att om masten/sändaren inte levererar mer än t ex 4/6, vilket inte är helt ovanligt på 900 bandet så spelar det ingen roll om man har noll eller två antenner. Då blir det inte heller snabbare med bättre signal heller....

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

5

Sv: Felaktigt Huawei E392? - bara en antenningång verkar fungera

Kanske. Men eftersom han använder riktantenner bör inter-cell interference minska vilket bör möjliggöra högre fart upp. Beteendet att en enda antenn ansluten till kontakten under lilla luckan leder till att modemet inte ens klarar att ansluta/attach till 3G nät förklaras inte av brist på kapacitet på 4G masten. Det må sedan vara att masten kanske inte klarar att leverera mer. Han ska i alla fall ha ett till fullo fungerande modem.

Bäst vore att koppla in modemet i datorn och se vilka signalnivåer inklusive meddelande om Packet Switch attach eller RRC status som ges. Kan behövas telenor eller tele2 dashboard för det. Om ingen mast alls noteras med PCI siffra så är det bevis för att modemet inte får signal på 4G oberoende av om sändning fungerar eller ej.  Längre än så kan analys inte ske från användarsidan och redan att ha kommit så här långt är rättt tungt då man reklamerar.

Telias connection manager räcker inte, inte heller uppgifter via en router som dovado för de pollar inte modemet för de här uppgifterna. Bara signal i procent eller RSSi är rätt tunt. Även om modemet blinkar grönt kan signalnivå föreligga, det blinkar för att det inte kan registreras på nätet efter anslutning/PS attach till 3<G eller 4G.   

Problemet är av stort allmämnintresse och bör inte lämnas därhän.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Felaktigt Huawei E392? - bara en antenningång verkar fungera

Nu har jag installerat Telenors dashboard och mätt med modemet direkt inkopplat till datorn. Nedladdningshastigheten blev mycket bättre, ca 9 Mbt/s med en antenn och över 18 Mbit/s med båda antennerna inkopplade. Alltså inget modemfel!!!!
Eftersom jag tagit fram mätvärden skickar jag med dessa:
Nätverksstatus med två antenner, 12 km till basstation LTE900:
Nätverksnamn: Tele2
RSSI: -77dBm
Cell-ID:  4D0CE01
PS-nätverksanslutning: Ansluten
RSRP: -96
RSRQ: -5
PCI: 342

När jag kopplar upp via Dovado Tiny med WiFi får jag åter ca 5-6 Mbit/s ner, med sladd 15 Mbit/s.

Nu är alltså frågan: Är det Tiny som begränsar hastigheten på WiFi eller är det anslutna datorer (jag har provat med 2 datorer och en telefon med ung samma resultat)? Ska göra Reset på burken i kväll, funkar det inte återkommer jag i annan tråd.

7

Sv: Felaktigt Huawei E392? - bara en antenningång verkar fungera

Med de här inställningarna i Network settings i Dovado Tiny får jag 15/6 Mbit/s. Nu är jag är nöjd!

Load Preset:     "3G General" valdes före Restart
MTU:     1500
MRU: 1500
Tx Queue Length: 20
MSS Clamping         Enable
Upload packet size     2048
Download packet size 2048
Let the router select safe settings       Enable ej vald