1

Tråd: 1-3 sek timeout

Vi har tele2 4G LARGE hemma och vi har Huawei B539, nya datorer osv.
Problemet är bara att internet lägger av i ca 1-3 sek, detta sker väldigt ofta och eftersom jag spelar FPS-spel förstör detta mer eller mindre allting. Händer kanske 3 gånger i minuten eller så, om inte mer.

Är det någon som är bekant med detta problem eller är det någon som kan ha en lösning?

Jag provade förut att stänga av wifi modulen i 4g routern och då löste det sig, nu är det dock problem igen och jag vet inte vad jag ska göra. Kan tillägga att vi bor ca 6km från masten och får ut från 45-80 mbit/s.

Tacksam för snabbt svar!

2

Sv: 1-3 sek timeout

Oj, vi har inte tele2 LARGE utan det högsta XXL (?) där man kan få ut 80mbit/s.

3

Sv: 1-3 sek timeout

Har du ställt in på bara 4G?

Vad har du för signalvärden i diagnostik? Byter cell ID när det stannat upp? Vad säger support?
jag antar att ni inte använder yttre antenner på routern. Hur står den?

Att få ut 45-80 mbit/s 6 km från masten låter onormalt bra. Förmodligen hoppar routern mellan olika band eller master.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: 1-3 sek timeout

Jag var lite väl virrig när jag skrev mitt inlägg, vi bor ca 600m från masten och vi bor på ett berg så signalen är väldigt stabil och bra. Just nu står routern i ett fönster.

Jag vet tyvärr inget om det där med cellerna osv men kan kolla värdena imorgon. Och ja den är låst på fyra g, kan man få den att inte hoppa?

5 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-21 23:29:51)

Sv: 1-3 sek timeout

Kolla i system, diagnostik om den byter cell id eller PCi. Det finns en grej till höger att klicka på där ändringarna uppdateras automatiskt. Det går också att se vilken bandbredd som används. 5 MHz är 4G 900 och 20 MHz 4G 2600. Det går inte att hindra B593 från att byta frekvensområde inom 4G vilket är en uppenbar brist. Det kan gå att hindra med bra antenner, senare fråga.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: 1-3 sek timeout

4.3 Bandbredd(kHz):20000
4.4 Cell-ID:55
4.5 Signalstyrka:4

Detta är de värden som ploppar upp, vet inte riktigt hur jag ska veta om den byter cell?

7 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-22 17:09:53)

Sv: 1-3 sek timeout

Du är uppkopplad på 4G 2600 mot masten som har löpnumret 55. Om det byter till bandbredd 5MHz (samma som 5000 KHz) men cell id är samma så har den routern kopplat upp sig till samma mast men till antennerna som sänder på 900 bandet. Kopplar den upp sig mot en annan mast på en annan plats så byts cell ID.

Fördelen av att bo på en höjd kan bytas till en nackdel om router ser flera master. Nu är det enligt min erfarenhet så att de interna antennerna på B593 är mer riktningskänsliga än de egentligen borde vara, i synnerhet på 2600. Så pröva att ställa routern absolut tvärs riktningen mot masten även om den då står snett på fönsterbrädan. Inte för nära glaset.

När jag testade B593 mot en tele2 mast 9 km bort över Kalmarsund så bytte routern mast från den snabba 2600 uppkopplingen om jag vred den fem grader.

Kolla system och diagnostik och vrid några grader åt gången. Notera RSRP och RSRQ. Signalstyrka 4 är ett grovt och ointressant värde. Däremot behöver man kolla bandbredden för att se att routern fortfarande är uppkopplad på 2600 med 20000 KHz bandbredd. Se om du får peak på RSRP och RSRQ samtidigt (så nära noll som möjligt, RSRQ -5 är bättre än -6. Annars sök bästa RSRQ. Båda värdena påverkar routerns benägenhet att byta mast. Det går inte att säga exakt hur. Masten kan också tycka att byte borde ske om en annan mast är mindre belastad. Försök ta reda på var andra 900 och 2600 master i närheten står också.

Tyvärr kan man inte låsa på 2600 i B593 så som man kan i DWR923 och i olika modem om man har dem i dovadoroutrar. Hoppar routern mellan flera 2600 master inom en smal sektor har man ett svårt problem. Det kan hjälpa att ställa routern nära fönstersmygen så att den oönskade masten skyms av väggen eller till och med att flytta in routern i rummet så att fönstergluggen bara öppnar sig mot den önskade masten. I något fall har jag satt en antenn på ena gaveln av huset så att husets hörn skärmar bort oönskad mast och få uppkopplingen stabil.

Den uppenbara lösningen att låsa routern till viss mast vore kanske tekniskt möjlig - men förnekas användarna i alla system eftersom det kunde leda till nya problem.

Som påpekat tidigare bör du ha en dator eller smartphone/platta inloggad på system diagnostik så att du kan se över tid om routern hoppar medan du surfar med annan enhet.

Du kan gå in på tele2s täckningskarta och zooma in till 1 km eller 500 meter på skalan och kryssa i att du vill se 4G master. De dyker upp som blå prickar. Kartan brukar stämma men inte alltid. Ta sedan ut bäringar till redpektive mast med linjalen i Google earth. Du kan märka ut madterna med nålar i google earth och sätta dit cell id allt eftersom du får koll (cell id visas dock inte i täckningskartan, så ibland får man ta sig intill masten för att luska ut cell id).

Det finns flera typer av cell id. Den du noterat är nog egentligen PCI men det finns längre beteckningar som är de som support ser. Dem kan man få fram om man har 4G modem i dator men nog inte med B593.

Att stänga av wifi kan vara en bra idé eftersom signalen på 2450 MHz kan störa 4G mottagningen på 2600 MHz. Bättre ha separat wifi en bit bort, finns hur många billiga acesspunkter/routrar som helst, bl a tp-link.Testa gärna med wlan 5GHz om du har nya grejor.

Japp så här krångligt är mobilt bredband ibland vilket de inte berättar i butiken och för övrigt inte heller har en aning om eftersom de vanligen saknar all utbildning på området.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: 1-3 sek timeout

Kan inte annat än tacka för detta genomgående och i mina ögon helt briljanta svar. Skall kolla upp allt du skrivit och prova mig fram och se om det löser sig.

9 Senaste redigerad av bengt_h (2012-10-29 12:23:31)

Sv: 1-3 sek timeout

Detta liknar ett problem jag har just nu. Bytte igår till XL från Large abonemang pga. att jag blev begränsad till 200-300 kbps. Efter detta går det bara att streama 1-2 minuter film sen blir det tvärstopp. Lika från svtplay, tv4play, kanal5play, netflix. Märks också när man surfar att man inte får respons ibland utan måste ladda om sidan och då kommer den direkt.
Bredbandskollen säger att jag har 10-12 Mbit. Kör med Huawei B539, extern antenn på taket och 3G. 4G är inte utbyggd här än (fast det hålls på med). Routern låst till endast 3G. Fungerade utmärkt innan jag blev begränsad. Talade med supporten och de ser ju naturligtvis inga fel. Fast jag undrar om det inte ligger kvar någon spärr och bråkar mig mig från Tele2?
Förslaget från Tele2 var att ta med routern och dator någon annanstans, så den kan koppla upp sig mot en annan basstation, och se om problemet kvarstår.
Har inte åkt iväg med den ännu, och har ingen lust att gå upp å vrida på antennen, har just kommit 15 cm snö smile

10

Sv: 1-3 sek timeout

bengt_h skrev:

Detta liknar ett problem jag har just nu. Bytte igår till XL från Large abonemang pga. att jag blev begränsad till 200-300 kbps. Efter detta går det bara att streama 1-2 minuter film sen blir det tvärstopp. Lika från svtplay, tv4play, kanal5play, netflix. Märks också när man surfar att man inte får respons ibland utan måste ladda om sidan och då kommer den direkt.
Bredbandskollen säger att jag har 10-12 Mbit. Kör med Huawei B539, extern antenn på taket och 3G. 4G är inte utbyggd här än (fast det hålls på med). Routern låst till endast 3G. Fungerade utmärkt innan jag blev begränsad. Talade med supporten och de ser ju naturligtvis inga fel. Fast jag undrar om det inte ligger kvar någon spärr och bråkar mig mig från Tele2?
Förslaget från Tele2 var att ta med routern och dator någon annanstans, så den kan koppla upp sig mot en annan basstation, och se om problemet kvarstår.
Har inte åkt iväg med den ännu, och har ingen lust att gå upp å vrida på antennen, har just kommit 15 cm snö smile

jag hade också just samma problem då jag hade tele2 förut jag fick till slut avsluta mitt abonemang 18 månader i förväg efter mycket bråk med supporten då dom inte lyckades lösa mina problem på nån månads tid hade även samma problem på telenor men fixade felet.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

11

Sv: 1-3 sek timeout

Det där lät ju uppmuntrade! Får hoppas det går att få ordning på detta i alla fall.

12 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-29 14:41:16)

Sv: 1-3 sek timeout

metallicaman_no1 skrev:
bengt_h skrev:

Detta liknar ett problem jag har just nu. Bytte igår till XL från Large abonemang pga. att jag blev begränsad till 200-300 kbps. Efter detta går det bara att streama 1-2 minuter film sen blir det tvärstopp. Lika från svtplay, tv4play, kanal5play, netflix. Märks också när man surfar att man inte får respons ibland utan måste ladda om sidan och då kommer den direkt.
Bredbandskollen säger att jag har 10-12 Mbit. Kör med Huawei B539, extern antenn på taket och 3G. 4G är inte utbyggd här än (fast det hålls på med). Routern låst till endast 3G. Fungerade utmärkt innan jag blev begränsad. Talade med supporten och de ser ju naturligtvis inga fel. Fast jag undrar om det inte ligger kvar någon spärr och bråkar mig mig från Tele2?
Förslaget från Tele2 var att ta med routern och dator någon annanstans, så den kan koppla upp sig mot en annan basstation, och se om problemet kvarstår.
Har inte åkt iväg med den ännu, och har ingen lust att gå upp å vrida på antennen, har just kommit 15 cm snö smile

jag hade också just samma problem då jag hade tele2 förut jag fick till slut avsluta mitt abonemang 18 månader i förväg efter mycket bråk med supporten då dom inte lyckades lösa mina problem på nån månads tid hade även samma problem på telenor men fixade felet.

Men hur fixades felet hos Telenor undrar läsaren

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: 1-3 sek timeout

Det undrar jag med, ny operatör, nya grejer?

Jag har kvar min gamla Huawei B260 router, den Tele2 hadde innan B539, tänkte jag att jag tar å testar med den. Flyttade SIM kortet och pluggade in den, jorå så att...
Nu har jag sett 3 progam på raken från svtplay, kanal5play och tv4play utan några som helst problem!
Gamla routern prestera dock max 7.2 Mbit 3G men gör det stabilt.
Humm fel på nya router eller är den bara en skitprodukt?
Ska göra reset på den och se vad som händer.

14 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-30 07:16:58)

Sv: 1-3 sek timeout

B593 är inte toppen för 3G enligt min begränsade erfarenheter. Men pröva att låsa routern på 3G, den får inte stå på auto i den sits du befinner dig i nu. Dubbla antenner (dc-kortslutna för B593) hjälper även på 3G. Och sedan bör den yttre antennen sitta i högra uttaget på routern som också används för sändning.

Vad är det för yttre antenn du använder?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: 1-3 sek timeout

Jodå router är låst till endast 3G och jag avänder dc kortsluten antenn samt en adapter i det andra uttaget, routern visar att den anväder extern antenn. Antennen jag använder säljs inte längre men ser ut ungefär som denna: http://www.tradlost.se/shop/Riktantenne … 16285.html
Dock avsedd för 3G frekvenser.

Kan säga att det hälpte föga med reset av routern, kom 2:19 in i programet på svtplay sen blev det stopp.
Så får nog konfa upp mitt gamla B260 lika och köra på det tills 4G kommer igång, vilket år som helst, nu endast 5 månader försenat enligt den ursprungliga planen.
Ska slå en pling till Tele2 och höra vad dom säger...

16

Sv: 1-3 sek timeout

Väntar nog till i morgon bitti med att ringa 50 min kötid nu...
Tråkigt att gå från 15 Mbit till 5 Mbit bara.... fast nu är det ju stabilt.

17

Sv: 1-3 sek timeout

Nu var det ingen kö på supporten, svarade innan jag var beredd på det smile Tur man är morgonpigg.
Tele2 skickar ny router. Så får avvakta tills den kommer och köra på den gamla B260a som just nu är stabil som en klippa, ta i trä.

18

Sv: 1-3 sek timeout

Undrar vilken analys som låg bakom att de skickar ny router?

Kanske den t o m visar signalvärden för UMTS utöver RSSI?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19

Sv: 1-3 sek timeout

Ingen analys mer än att jag sa att det fungerar klockrent med den gamla routern och piss med den nya.
Så de skickar en ny baserat på det. Kan ju hoppas på nyare firmware i den.

20

Sv: 1-3 sek timeout

Det vore väldigt intressant. för det finns en del att förbättra. Jag tog över en bekants tele2 B593 en månad i somras för att kolla hur den funkade. Det slutade med att vi lät min gamla e960 stå kvar hos dem för den var stabilare på 3G och kunde använda en yttre 3G panelantenn som inte var DC-kotsluten. Hur i h-havre har tele2 tänkt sig att kunerna ska göra när routern behöver funka på UMTS?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21

Sv: 1-3 sek timeout

Nu fungerar det utmärkt igen med B593 inga stopp och hack, testat med Netfix...