1

Tråd: Problem med UMR & DynDns

Hej !

Länge sen jag tittade in här, allt har ju funkat perfekt i över ett år.....tills för ett tag sedan då
IP-adressen slutat att uppdateras hos DynDns !

Har något hänt hos DynDns eller är det UMR:en som strular ?

Startar jag om routern och får en ny IP-adress så händer inget i andra änden, loggar jag in hos DynDns
så är gamla adressen kvar ?

Hjälp önskas !

/S

2

Sv: Problem med UMR & DynDns

senare fw uppdatering åtgärdade div saker med bla dyn-dns.
så villken fw har du

3

Sv: Problem med UMR & DynDns

Jag har 4.3.3, vilken är den senaste ?

Passar på att fråga hur UMR:en skall vara inställd för att komma åt den "utifrån" ?
Har testat några varianter, men lyckas inte få till det.

/S

4

Sv: Problem med UMR & DynDns

Funkar klockan uppe i statusfältet? Om inte, använd statisk DNS servrar under SYSTEM->DNS:

8.8.8.8
8.8.4.4

Tack

5

Sv: Problem med UMR & DynDns

Hej Sam !

Klockan funkar.
Ditt tips med statisk DNS, gäller det mitt problem med DynDns, eller att komma åt routern
via internet ?

Som ni förstår är jag inget vidare på det här, så ni får förklara lite pedagogiskt *S*
(har busat lite med UMR:en nu, och just nu får DynDns nytt IP:nr när jag reset:ar)

6

Sv: Problem med UMR & DynDns

kan som sam påpekar att dns strular.
för mig att 433 är sista till umr.

men om routern startasom ofta blir dyn-dns kontot spärrat ett tag. tex pga tappad ip# och routern försöker uppdatera ofta,

7

Sv: Problem med UMR & DynDns

Nu var det dags igen,  är i fritidshuset där min UMR & modem finns. Funkar oftast fint att logga in, men om router/modem varit
spänningslöst och påslaget igen hittar inte dyndns igen ip-adressen !
Har nu testat med no-ip.org, men det funkar lika illa.
Börjar misstänka UMR:en, vad kan gå fel......och vad kan jag göra åt problemet ?

Använder UMR/modem till att bla. starta värmen och ha koll på batteristatus mm. (12v off grid)

/Staffan

8 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-03 07:12:18)

Sv: Problem med UMR & DynDns

Sätt i en dygnstimer för reboot, för det finns väl elnät eftersom värmen kan slås på. Min UMR med tellstick hänger sig också så att jag inte kan nå webinterfacet. Men tellstick funkar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9 Senaste redigerad av Micke (2012-11-03 07:17:19)

Sv: Problem med UMR & DynDns

...eller en sådan --> http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf= … timer&
Jag använde mig av en liknande timer när jag använde min UMR som huvudrouter. Körde då med 8 brytningar/dygn. Batteribackup och en brytning under bara 1min funkade bra för mig.
Kolla att du har senaste firmware (4.3.3) i din UMR.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

10

Sv: Problem med UMR & DynDns

Varför batteribackup?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Problem med UMR & DynDns

Go´morron !

Problemet uppstår efter att jag brutit spänningen till routern och sen slår på det igen.
(använder ett gsm-larm med relän som styrs av sms.)

DynDns / No-Ip får inte modemets nya IP-adress.  Är det ett allmänt problem eller specifikt för UMR ?

12

Sv: Problem med UMR & DynDns

jonasolof skrev:

Varför batteribackup?

Tja, en timer som sitter i vägguttaget förändrar ju sin interna tid med strömavbrottet´s tid om det inte finns en backup, eller hur?

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

13

Sv: Problem med UMR & DynDns

Jag hade problem med UMR så jag bytte till TP-link MR3420 och satte in en klocka som stänger av och sätter på den en gång per natt. Nu har allt fungerat fint i flera månader. Jag kör med Tre och kontantkort. DynDNS är numera krångligt på gratissidan så jag använder no-ip. Det har fungerat bra och då jag betalat in på kontantkortet så fungerar förbindelsen (IP-kamera via DDNS) efter nån minut.

14

Sv: Problem med UMR & DynDns

Mitt problem har aldrig varit att dyndns tappat bort ip så länge UMR varit igång och jag satt rätt adress via internet.
Däremot om jag slår ifrån routern/modemet för att spara på batteriet, så får inte dyndns/no-ip den nya adressen när jag slår på via GSM. Är  jag då inte på plats och kan läsa av ip-nummret i routern kan jag inte få kontakt.

I vilket läge skickar UMR ip-adressen ? Kan det vara så att den skickar innan modemet är riktigt uppkopplat ?

15

Sv: Problem med UMR & DynDns

MantaMania skrev:

DynDns / No-Ip får inte modemets nya IP-adress.  Är det ett allmänt problem eller specifikt för UMR ?

Eftersom du INTE har den här funktionen i UMR...
         http://i.imgur.com/YYvO9.png

...måste du kanske uppdater din gratis-dyndns?

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

16

Sv: Problem med UMR & DynDns

Micke skrev:
MantaMania skrev:

DynDns / No-Ip får inte modemets nya IP-adress.  Är det ett allmänt problem eller specifikt för UMR ?

Eftersom du INTE har den här funktionen i UMR...
         http://i.imgur.com/YYvO9.png

...måste du kanske uppdater din gratis-dyndns?


Nej, den funktionen finns ju inte i UMR, men hur det skulle hjälpa mig förstår jag inte ?
Att uppdatera ip-adressen efter 30 min. skulle kanske funka.

Testade nyss att starta om routern utan modem inkopplat, väntade ett par minuter, i med modemet igen......men nä
ingen skillnad, ingen ny ip-adress hos No-Ip.org !

Jag blir knäpp på detta, kanske ett abb. med fast ip-adress vore bäst.
Något förslag på bra, billigt abb. med fast ip-adress ??

17

Sv: Problem med UMR & DynDns

Jag använder betalt dyndns.org dyndns och det funkar.

Webkameror som axis och dlink har gratis och fungerande dyndns. Man når resten av nätberket med dem också.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18 Senaste redigerad av Micke (2012-11-03 11:09:33)

Sv: Problem med UMR & DynDns

MantaMania skrev:

Nej, den funktionen finns ju inte i UMR, men hur det skulle hjälpa mig förstår jag inte? Att uppdatera ip-adressen efter 30 min. skulle kanske funka.

Det är självaste DynDNS-servicen som ska updateras, dvs. ditt gratiskonto där...annars kan de kasta ut dig efter en månad.
https://account.dyn.com/entrance/

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

19

Sv: Problem med UMR & DynDns

Micke skrev:
MantaMania skrev:

Nej, den funktionen finns ju inte i UMR, men hur det skulle hjälpa mig förstår jag inte? Att uppdatera ip-adressen efter 30 min. skulle kanske funka.

Det är självaste DynDNS-servicen som ska updateras, dvs. ditt gratiskonto där...annars kan de kasta ut dig efter en månad.
https://account.dyn.com/entrance/


Det har jag gjort punktligt, kommer mail som påminner mig !

Fler tips & ideer ?