1

Tråd: Använda 4GR som switch

Hej.
jag vill använda 4GR som switch. och använda wifin på den som accesspoint
jag har disable DHCP servern och anslutit inkommande kabel från min andra Roter på en LAN.
Det funkar inte .
Är det någon mera inställning somm skall till ?
jag har en annan Router som jag har gjort lika dant på och det fungerar utmärkt.
Det är en linksys WR610N.
Min tanke är att jag skall gå över helt till 4GR när uppsägningstiden på mitt COM HEM abbonemang är slut.
Under tiden vill jag ersätta Linksysen .
jag använder flera Routrar i min lägenhet för att få optimal WIFI täckning.
Första Router är COM HEM's Cisco som sedan delar ut nätet till en apple Time Capsule och åt andra hållet så matas Linksysen.
Final setup blir då 4GR som skall mata Time Capsulen och på så sätt täcka in hela lägenheten

Mvh marerl

2

Sv: Använda 4GR som switch

Kolla ip området på 4gr, samt subnäts masken.

3

Sv: Använda 4GR som switch

Dvs ge den en statisk adress i använt ip område och sätt 255.255.255.0

Skadar inte att ange rätt gatewayadress också.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Använda 4GR som switch

Byt IP addressen från 192.168.0.1 till något annat.

5 Senaste redigerad av Ebola (2012-11-01 16:12:17)

Sv: Använda 4GR som switch

Lyfter upp denna tråden lite snabbt igen.

Jag har ett problem, suprise suprise. Jag har en dovado tiny till mitt 4G. Problemet är att det endast finns 1 lanport på routern. Men jag har en gammal Dovado 4GR liggandes som usb-porten inte riktigt funkar som den skall på, så jag kan inte ansluta ett usb-modem till den routern. Jag undrar om det går på ett smidigt sätt att använda min Dovado Tiny och sedan koppla in min 4GR till Tinyn och använda 4GR som switch?

Jag trodde (läs: hoppades) att det bara skulle vara till att koppla in en nätverksladd från LAN på Tinyn och in i WAN på 4GR och sedan en nätverksladd från LAN på 4GR till valfri dator/digitalbox och internet funka. Men så lätt verkade det inte vara.

Är det någon lätt miss jag gjort eller är jag ute och cyklar? Hjälp vore tacksamt big_smile


EDIT: Kan också säga att jag ändrat "Routed Mode" på 4GR till Ethernet WAN port (NAT Enabled)....Är detta rätt av mig?

Huawei E1820/Huawei E398/Sierra Wireless 319U - Telenor 4G Maxi - Dovado 4GR
Poynting Riktantenn 12dBi

6

Sv: Använda 4GR som switch

Gör så här:
en nätverksladd från LAN på Tinyn och in i en av fyra LAN på 4GR och sedan en nätverksladd från LAN på 4GR till valfri dator/digitalbox.

Så blir det rätt.  smile

7

Sv: Använda 4GR som switch

svenix skrev:

Gör så här:
en nätverksladd från LAN på Tinyn och in i en av fyra LAN på 4GR och sedan en nätverksladd från LAN på 4GR till valfri dator/digitalbox.

Så blir det rätt.  smile

Jaha, det var inte svårare än så smile Skall fixa detta imorgon. Jag trodde att jag var tvungen att koppla in i WAN för att få internettillgång till LAN-portarna smile

Tack för hjälpen!

Huawei E1820/Huawei E398/Sierra Wireless 319U - Telenor 4G Maxi - Dovado 4GR
Poynting Riktantenn 12dBi

8 Senaste redigerad av svenix (2012-11-02 07:04:23)

Sv: Använda 4GR som switch

Switchdelen alltså de fyra LAN-portarna är separat och funkar som en switch bara routern har ström. Det spelar ingen roll vilka inställningar som finns i 4GR så länge man bara använder switch-delen som just en switch.

Vil man så kan man använda WAN-porten också på olika sätt men då blir det genast mer problematiskt med olika alternativ att konfigurera och troligen får man göra två olika nätverk med olika adress-rymder så det tycker jag är onödigt komplicerat.

Edit:
Ja, det kanske inte var riktigt sant...
Det finns några inställningar i 4GR man behöver tänka på även om man bara ska köra den som switch. Slå av DHCP-servern så att den inte konkurrerar med den "riktiga" DHCP-servern som finns på nätet i detta fall Tiny. Och se till att 4GR har en egen IP-adress på LAN-interfacet som inte kolliderar med någon annan IP-adress på nätverket.

9

Sv: Använda 4GR som switch

svenix skrev:

Switchdelen alltså de fyra LAN-portarna är separat och funkar som en switch bara routern har ström. Det spelar ingen roll vilka inställningar som finns i 4GR så länge man bara använder switch-delen som just en switch.

Vil man så kan man använda WAN-porten också på olika sätt men då blir det genast mer problematiskt med olika alternativ att konfigurera och troligen får man göra två olika nätverk med olika adress-rymder så det tycker jag är onödigt komplicerat.

Edit:
Ja, det kanske inte var riktigt sant...
Det finns några inställningar i 4GR man behöver tänka på även om man bara ska köra den som switch. Slå av DHCP-servern så att den inte konkurrerar med den "riktiga" DHCP-servern som finns på nätet i detta fall Tiny. Och se till att 4GR har en egen IP-adress på LAN-interfacet som inte kolliderar med någon annan IP-adress på nätverket.

Tack för infon! smile Skall försöka få igång det nu tänkte jag.....skriver här sedan hur det gick

Huawei E1820/Huawei E398/Sierra Wireless 319U - Telenor 4G Maxi - Dovado 4GR
Poynting Riktantenn 12dBi

10

Sv: Använda 4GR som switch

Tack så mycket för hjälpen Svenix! Det funkade kanon! smile

Huawei E1820/Huawei E398/Sierra Wireless 319U - Telenor 4G Maxi - Dovado 4GR
Poynting Riktantenn 12dBi