1

Tråd: UMR som endast Tellstick-skötare

Jag har skaffat "riktigt" bredband och kan inte längre använda Dovado UMR som router. Jag vill dock att den ska fortsätta agera on/off-brytare till Tellstick.

Det enda problemet jag egentligen har är att Dovadon inte längre har rätt tid och datum. Jag har provat koppla in kabel från nuvarnade router in på WAN på dovadon men det hjälper inte..  Kopplar jag in kabel till switch-ingång på Dovadon kan jag komma åt den på nuvarande nätverket och det vore så klart ännu bättre men jag antar att det inte går att få dovadon att agera, ja, vad det nu kan heta?! Agera client?! Typ som att den är en dator..

2

Sv: UMR som endast Tellstick-skötare

KingOfSand skrev:

Jag har provat koppla in kabel från nuvarnade router in på WAN på dovadon men det hjälper inte.

Kan vara pga att du har möjligtvis din ADSL router på 192.168.0.x IP addressering (som på UMR'n). Gå in på LAN sidan på UMR'n och ändra om till tex 192.168.10.1.

Se till att du har också valt Ethernet WAN som prio interface på INTERNET sidan i menyn.

3

Sv: UMR som endast Tellstick-skötare

Riktigt snabbt svarat! Tackar!

Jo, nu får Dovadon rätt tid! Perfa!

Skulle det även gå att få tillgång till Dovadon via mitt nya nätverk? Den får adressen 192.168.1.73 från min nya router men inget händer när jag skriver in det i webläsaren..

4

Sv: UMR som endast Tellstick-skötare

Då måste du enable:a extern tillgång till den. Gå in på SYSTEM->REMOTE MANAGEMENT och bocka in det som behövs. Mera detaljer hittar du på http://www.dovado.com/apps

Cheers

5

Sv: UMR som endast Tellstick-skötare

Sam skrev:

Då måste du enable:a extern tillgång till den. Gå in på SYSTEM->REMOTE MANAGEMENT och bocka in det som behövs. Mera detaljer hittar du på http://www.dovado.com/apps

Cheers


Japp! så rätt så rätt! Stort tack Sam! Du är en klippa!

6

Sv: UMR som endast Tellstick-skötare

Rek: Sätt fast någon enkel IP på WAN porten för att förenkla livet. Det gör du under INTERNET->WAN PORT SETTINGS

7

Sv: UMR som endast Tellstick-skötare

Sam skrev:

Rek: Sätt fast någon enkel IP på WAN porten för att förenkla livet. Det gör du under INTERNET->WAN PORT SETTINGS

Av en slump hade jag lyckats göra det när jag försökte ändra på allt möjligt för att få det att funka  big_smile


Ett litet off-topic-problem har jag nu men det rör fortfarande on/off med Tellstick.
Jag har en adress via dyndns.org och det fungerar jättebra att surfa fram till dovadon genom att skriva:

minadress,dyndns.org:rättPort

men det går mindre bra att använda Dovados app för android?! Går det inte att skriva in port-adress i appen?

//Jonas

8

Sv: UMR som endast Tellstick-skötare

Nej, det är alltid samma port, dvs 6435.

9

Sv: UMR som endast Tellstick-skötare

Sam skrev:

Nej, det är alltid samma port, dvs 6435.


Det fungerar klockrent! Tack för superbra support!

10 Senaste redigerad av Micke (2012-10-27 11:28:34)

Sv: UMR som endast Tellstick-skötare

Nää...får inte till det. Man kommer inte åt UMR / Tellstick utifrån.
Allt annat fungerar -> se signaturen.
Har nu provat med alla möjliga(?) inställningar i DWR:en och Dovado:n...nix...nada!
Undrar vad jag kan ha missat?

Ps.: Sam, du saknas väldigt mycket här i forumet!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

11

Sv: UMR som endast Tellstick-skötare

Micke skrev:

Nää...får inte till det. Man kommer inte åt UMR / Tellstick utifrån.
Allt annat fungerar -> se signaturen.
Har nu provat med alla möjliga(?) inställningar i DWR:en och Dovado:n...nix...nada!
Undrar vad jag kan ha missat?

Ps.: Sam, du saknas väldigt mycket här i forumet!

ja det är verkligen synd att sam inte finns kvar på forumet längre men det går bra att få support från honom via dovados sida på facebook.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

12

Sv: UMR som endast Tellstick-skötare

jo då han är kvar..... svarade ju senast 25 okt.. inloggad med lite då o då...så visst är han kvar

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

13

Sv: UMR som endast Tellstick-skötare

metallicaman_no1 skrev:

ja det är verkligen synd att sam inte finns kvar på forumet längre men det går bra att få support från honom via dovados sida på facebook.

Jag hatar sådana "sociala" nätverk! http://www.dvbcube.org/Smileys/jasons_smilies/a042.gif

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

14 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-27 15:46:55)

Sv: UMR som endast Tellstick-skötare

Micke skrev:

Nää...får inte till det. Man kommer inte åt UMR / Tellstick utifrån.
Allt annat fungerar -> se signaturen.
Har nu provat med alla möjliga(?) inställningar i DWR:en och Dovado:n...nix...nada!
Undrar vad jag kan ha missat?

Ps.: Sam, du saknas väldigt mycket här i forumet!

Hej Micke,

Du behöver en port forwarding i routern för att komma till umr användarinterface och  en annan för att styra tell stick, alltid där 6435 och UDP. Men jag kommer inte heller in utifrån till snvändarinterfacet nu då jag testar även om jag kan styra tellstick utifrån.  Tror att dovadon bör sättas med timer så att den bootar om.

Notera  vad Sam skrev tidigare om att använda WAN interfacet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15 Senaste redigerad av Micke (2012-10-28 06:15:21)

Sv: UMR som endast Tellstick-skötare

jonasolof skrev:

Du behöver en port forwarding i routern för att komma till umr användarinterface och en annan för att styra tell stick, alltid där 6435 och UDP.

Fattar jag inte. Kunde man logga in på UMR:en utifrån, kommer man ju till Tellstick-styrning via Automation->Manual Control->Power off/on->Execute.
UMR:en har fått 192.168.0.200 som fast IP-nuffra och jag har försökt att port forwarda DWR:en dit med alla möjliga och omöjliga portar...icke sa Micke.

jonasolof skrev:

Notera vad Sam skrev tidigare om att använda WAN interfacet.

Ja, de inställningar har jag...tror jag.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

16

Sv: UMR som endast Tellstick-skötare

jag har monterat dovado umr på lan med VPN, då komer 'jag' åt routern via lan webbsidan och tex dovadoremote UTAN att byta url osv då appen saknar stöd för fler än en router.

har även provat tellstick direkt i vpn routern, funkar men ingen app då smile
dovdon kan även tex få sköta äldre wifi klienter som bara klarar a,b, och g standard och nya wifi ap tar n wifi.

17

Sv: UMR som endast Tellstick-skötare

Jag kan nu styra tellstick i umr som sitter i nätverket på landet om jag använder dovadoappen i ipad. Men jag kan inte pinga umr trots att jag når nätverkets router. Så webinterfacet verkar kunna haka upp sig. osäker på om vpn skulle lösa det. Eller så har umr tappat sin fjärråtkomst. 130 mil dit.

Använder tellstick för att aktivera en ip kamera som tittar på 4 lcd-termometrar men som uppför sig lite lustigt och som jag därför inte vill ha inkopplad permanent.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: UMR som endast Tellstick-skötare

Jag når fortfarande inte UMR:en eller Tellstick:en utifrån...fan, skall det vara så svårt att få till det?
Allt annat får man ju fram antingen via DynDNS (IP-cam och DWR-routern) eller via programvara o/e webben (Slingbox).

Internet<->DWR<Lan>UMR/Tellstick...det måste väl kunna funka?

Är det DWR:en (port forward) som spökar eller är det UMR:en som inte vill?

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

19

Sv: UMR som endast Tellstick-skötare

Svårt säga. Jag inser att jag kan ha glömt att sätta fjärråkomst på min umr men det bör inte vara så edtersom jag satt både port forwarding och inbound filter rätt i dlink adsl-routern. Eftersom det är användarinterfacet och inte usb enheten man ska nå så bör det gå utan vpn att nå interfacet. En del usb enheter kräver flera portar och då funkar inte port forwarding utan man måste t till vpn, t ex med jump-vpn routrar som bara hängs på nätverket på båda sidor.Någon sådan har jag dock inte inkopplad i svenska nätverket just nu.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20 Senaste redigerad av Micke (2012-10-28 18:11:58)

Sv: UMR som endast Tellstick-skötare

Tack för dina svar jonasolof, men jag förstår fortfarande inte hur du kan styra Tellstick:en?
Har du kanske ett aktivt USB-modem i UMR:en på ditt landställe och kan koppla upp dig direkt, eller hur gör du? Vadå "ipad"...såna moderna saker äger jag inte.
Hur öppnar jag 192.168.0.200 utifrån...det är frågan. Med DWR port forwarding (port 6435, 4430 och 80) kommer jag inte dit. Har även försökt med min andra fria DynDNS-adress...nix, hittar inte. Gjorde också flera försök att få kontakt via WLan, samma historia.

Får kanske tar hjälp av nån Dovado-expert (Sam?) som kan köra "TeamViewer" och fixa dessa 100 inställningar i både DWR och UMR?

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

21

Sv: UMR som endast Tellstick-skötare

Har du inte i-hårdvara för dovadoappen för fjärrstyrning så kolla DovTelCom i tellstickdelen av forumet. Det är web-baserat och kan köras från win eller linux. Jag har inte kört det på länge eftersom det funkar så smidigt med dovadoappen och UMR. Man behöver inte tänka till vilket är en stor fördel.

Jag antar att du sitter i Spanien och försöker komma in i UMR via dwr923 som ju är lite sisådär vad gäller port forwarding sägs det. I mina dlink adsl routrar räcker det inte att ställa in port forwarding, man måste dessutom öppna i inbound filtering men den funktionen vet jag inte om  den finns i dwr'n.

Back to basics som jag antar du redan kan. Fjärråtkomst på umr är t ex satt till port 9922. I port forwarding har den interna adressen sin externa motsvarighet i t ex 8822, tcp.  Du har dyndns adress saintmicke.dyndns.org. För att nå umr knappar du in http://saintmicke.dyndns.org:8822 i browsern. Det ska funka, insh'allah som ni väl säger i Spanien numera där nere i Kalifatet Al-andalus.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

22

Sv: UMR som endast Tellstick-skötare

Tack för dina förslag, ska prova lite mera imorgon...Nu vill jag inte trixa i routern för att min grannei Spanien tittar på "Beck" via slingboxen.
Nej, jag är inte där nere just nu! Kör med en 3-dagspåfyllning i lappen för att testa utifrån.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

23 Senaste redigerad av Micke (2012-11-01 09:30:56)

Sv: UMR som endast Tellstick-skötare

Problem solved... http://www.dvbcube.org/Smileys/jasons_smilies/a049.gif
Nu kan jag styra min tellstick även utifrån!
Det blev DWR (LAN) -> (WAN) UMR. DynDNS och DovTelCon är också inblandade.

Vill härmed tacka alla i forumet som ville hjälpa till!
                                               http://www.dvbcube.org/Smileys/jasons_smilies/a040.gif
Ett stort tack även till en viss person från "lilla Chernobyl"!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]