1 Senaste redigerad av KingTubby (2012-10-31 19:20:54)

Tråd: Tele2 4G med Apple Time Capsule

Hej!

Jag har ett nätverk som drivs av en Apple Time Capsule. Det är både ett WLAN och ett LAN. LAN:et har ett par switchar, och det sitter 4-5 grejer kopplade trådat i det. WLAN:et använder jag till telefoner, surfplattor, laptops etc.

Min befintliga bredbandsoperatör (via kabelmodem) är urusel, så jag funderar på att byta ut den mot Tele2 4G. Jag var o hämtade modemet i går, och har alltså två veckor kvar av provperioden.

Hur kopplar och konfigurerar jag bäst det här? Jag vill använda mitt befintliga nätverk, och bara koppla in Time Capsulen i Tele2s Huawei-modem som alltså bara ska leverera internet till Time Capsule som sedan delar ut IP-adresser.

När jag provar rakt av så protesterar Time Capsule (blinkar gult), klagar över dubbel-NAT o säger att jag ska slå över den i bryggläge.

Tack på förhand!

2

Sv: Tele2 4G med Apple Time Capsule

Har testat setupen lite, och allt verkar funka, dvs alla prylar i nätverket ser varandra, time machine kopierar som det ska osv.

Jag får samma hastighet också som om jag kopplar direkt mot Huawei-modemet.

Time Machinens varning - kan jag bara bortse från den? Finns det några potentiella risker eller nackdelar med den här setupen? Något annat jag ska tänka på?