1

Tråd: Är samtliga operatörer helt väck?????

Jag har under snart 6 månader försökt få till tester av mobilt bredband genom min återförsäljare (Dialect)!
Eftersom jag bor på landet och inte tror 1 sekund på de täckningskartor som presenteras så vill jag testa hands on att det funkar.
Samtliga operatörer har svårare än en glassförsäljare i Sahara att klämma fram sim-kort för demo!
Vad är detta för skämt?????

Hur svårt kan det vara att förse återförsäljarna med demo-kort som dessa kan låna ut tillsammans med adekvat utrustning, så att jag som konsument kan testa?

Net 1 fixade fram ett modem på (nästan) 0-tid, bara 1 månad. Tyvärr så vart hastigehtsökningen mellan D35 & D90 alldeles för liten (från 1,5/1 till 2,5/1,5) för att det skulle vara intressant.

För 3 tog det 3månader innan de meddelade "vi har inga demo-kort för mobilt bredband, du får köpa på öppet köp", det är bara det att i 3's öppet köp så står UTTRYCKLIGEN att du får inte använda sim-kortet:/

Telenor har hittills (~5 mån) inte lyckats åstadkomma ett sim-kort för test utan hänvisar till sin "täckningsgaranti" där du får betala ~450:- om du vill skicka tillbaka utrustningen & ångra köpet tongue

Telia är inte ens alternativ här, jag har ett Option 505 modem med Telia som jag i bästa fall kommer in på Edge med.

Tele2 är väl lika bra som Telia om jag ska döma av familjens surf-telefoner

Vi kan väl konstatera att kundens önskan INTE är deras lag i denna bransch!!!!!
Inte ens bilhandlare har så här usla villkor!!!!

Om (till äventyrs) någon på dessa marknadsavdelningar (eller kanske t.o.m VD) skulle läsa detta, så har ni en kund som behöver ett antal ab. här!

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

2

Sv: Är samtliga operatörer helt väck?????

LasseT skrev:

Jag har under snart 6 månader försökt få till tester av mobilt bredband genom min återförsäljare (Dialect)!
Eftersom jag bor på landet och inte tror 1 sekund på de täckningskartor som presenteras så vill jag testa hands on att det funkar.
Samtliga operatörer har svårare än en glassförsäljare i Sahara att klämma fram sim-kort för demo!
Vad är detta för skämt?????

Hur svårt kan det vara att förse återförsäljarna med demo-kort som dessa kan låna ut tillsammans med adekvat utrustning, så att jag som konsument kan testa?

Net 1 fixade fram ett modem på (nästan) 0-tid, bara 1 månad. Tyvärr så vart hastigehtsökningen mellan D35 & D90 alldeles för liten (från 1,5/1 till 2,5/1,5) för att det skulle vara intressant.

För 3 tog det 3månader innan de meddelade "vi har inga demo-kort för mobilt bredband, du får köpa på öppet köp", det är bara det att i 3's öppet köp så står UTTRYCKLIGEN att du får inte använda sim-kortet:/

Telenor har hittills (~5 mån) inte lyckats åstadkomma ett sim-kort för test utan hänvisar till sin "täckningsgaranti" där du får betala ~450:- om du vill skicka tillbaka utrustningen & ångra köpet tongue

Telia är inte ens alternativ här, jag har ett Option 505 modem med Telia som jag i bästa fall kommer in på Edge med.

Tele2 är väl lika bra som Telia om jag ska döma av familjens surf-telefoner

Vi kan väl konstatera att kundens önskan INTE är deras lag i denna bransch!!!!!
Inte ens bilhandlare har så här usla villkor!!!!

Om (till äventyrs) någon på dessa marknadsavdelningar (eller kanske t.o.m VD) skulle läsa detta, så har ni en kund som behöver ett antal ab. här!


Har du hört talas om kontantkort ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

3

Sv: Är samtliga operatörer helt väck?????

Ja, hört talas om detta, men i den värld som jag normalt verkar i så behöver inte kunden köpa nåt för att testa!

Där tillhandahåller vi leverantörer de mjukvaror/uppkopplingstjänster och den övriga hjälp som kunden behöver för att utvärdera våra produkter!

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

4 Senaste redigerad av Discover (2012-10-24 20:14:11)

Sv: Är samtliga operatörer helt väck?????

LasseT skrev:

Ja, hört talas om detta, men i den värld som jag normalt verkar i så behöver inte kunden köpa nåt för att testa!

Där tillhandahåller vi leverantörer de mjukvaror/uppkopplingstjänster och den övriga hjälp som kunden behöver för att utvärdera våra produkter!


Vart bor du då ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

5

Sv: Är samtliga operatörer helt väck?????

Dialect och andra liknande företag borde kunna serva kunder på konsultbas genom att på plats mäta vilka operatörer som har bäst signalstyrka och med ledning av sin kännedom om var masterna står eventuellt rekommendera lämplig antenn och antennriktning.

Kruxet är att det inte finns lämplig utrustning för sådana konsulttjänter utom att åka ut med en packe kontantkort och ett olåst modem. Men modemen visar bara anknuten cell, inte övriga. Det finns utrustning för nätanalys och drive test men inte för kundanpassad analys.

Jag hoppas kunna åka till Cebit mässan nästa vår för att se om jag hittar utrustning som kan användas för konsulttjänsten ovan och som funkar på alla LTE band. Den ska visa alla celler från alla operatörer som ger signal på den valda platsen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Är samtliga operatörer helt väck?????

Strax syd-väst om Gnesta (ca 1 mil från Gnesta)

http://www.hitta.se/karta#center=654659 … &rlm=1

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

7

Sv: Är samtliga operatörer helt väck?????

Det är troligen mycket dyrare att betala en konsult än att skaffa en bunt kontantkort och ett olåst modem och testa själv.

Men det skulle inte bli så dyrt för operatörerna att ha en packe demokort med begränsad användning. Om kunden själv sköter testandet så betalar de egentligen ingenting.