1

Tråd: Kan någon hjälpa mig att tyda siffrorna?

Kan någon hjälpa mig att tyda dom här siffrorna och kanske förklara varför inte jag får igång 4g? Modemet hittar nätet men kopplar hela tiden ner. Hinner inte ens gör en mätning på bredbandskollen. För svag signal?

Network information
CS network registration       registered
PS network registration       registered
PS network attachment         Attached
APN                           bredband.tre.se
Operational information       Windows 7  Service Pack 1
Signal strength               -85 dBm
RSRP                          -117 dBm
RSRQ                          -13 dBm
eNodB ID                      11534868
PCI                           105
Band                          LTE Band 20 (800MHz)
SINR                          95 dBm

2 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-19 12:45:44)

Sv: Kan någon hjälpa mig att tyda siffrorna?

Alldeles för svag signal till dig från masten -117 dBm och för dålig signalkvalitet -13 dBm. Signal strength är den totala signalnivån uppmätt inom tres block men det säger mer om att det är mycket brus/annan trafik.

Använd riktantenner placerade på bästa vis mot masten.

Antar att du kopplat upp via modem i laptop. Vilket modem? testa att ansluta modemet via bra USB2 kabel och häng modemet nära bra fönster som släpper igenom radiovågor.

Intressant att tre sänder på 4G 800.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Kan någon hjälpa mig att tyda siffrorna?

Det är ett ZTE MF820D modem som jag har i laptopen ja. Ska prova med USB2 kabel i fönstret senare. Vad är en acceptabel signal och kvalitet. Är helt novis inom området...

4 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-19 14:06:55)

Sv: Kan någon hjälpa mig att tyda siffrorna?

Bra är RSRQ bättre än -5, RSRP bättre än -90 till 95. Skillnaden mellan totalsignal RSSI och din egen nyttosignal fr uppkopplingen RSRP är  brus och störningar från annan trafik än din i den mån diffen är större än 18 (dB) på 800 bandet förutsatt att Tre har samma bandbredd som Telia på det bandet vilket de har.

Laptopen genererar brus så det kan bli bättre om man flyttar modemet en eller ett par meter bort. Läge i fönster kan ge bättre signalstyrka men du behöver så pass mycket bätte att det är troligt att du behöver antenner. Berätta först vad resultatet blir i fönstret eller med modemet utanför fönstret. Det kan räcka med Panoramas kryssantenn som funkar bra på 800.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Kan någon hjälpa mig att tyda siffrorna?

Kan inte säga att det blev någon skillnad åt nåt väderstreck med modemet vid fönstret eller utanför fönstret. Det som skiljde  var att rsrp var -112dbm och rsrq -12dbm på ett ställe.

6

Sv: Kan någon hjälpa mig att tyda siffrorna?

Hum, då behöver man vanligen leta signal högre upp eftersom signalnivån oftasr är flera dB bättre högre upp. Vet du var masten står? Du kanske kan få reda på det genom kontakt med support. Meddela dem mastens Cell ID som är den där kryptiska raden eNodB ID 11534868, eller uttryckts hexadecimalt b00214 vilket de kanske använder istället. Kolla om Cell ID växlar när du byter sida i huset.

Berätta sedan om det är skog stad, eller vad mellan huset och masten. Vad slags hus är det? Kan du sätta antenner på taket? När du köpte abonnemanget, vad sade de då om möjligheten till uppkoppling? LÅt inte ångertiden löpa ut eftersom det kan vara lämpligare med en annan operatör.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Kan någon hjälpa mig att tyda siffrorna?

Jag har två master i närheten. Till den ena är det ca. 400 meter och till den andra 8-900 meter. Och det är vanligt villaområde. men kan vara så att mitt hus ligger något lägre jämfört med de andra husen i området där närmaste masten finns och till den andra är det villor plus lite skog emellan. Vi har en ca. 10m hög Ek precis på tomten som kanske kan vara ett störande moment?(mot nästmaste masten) Jag skulle utan problem kunna slänga upp en antenn på vårat nästan platta tak. Vad ska man ha då? jag har haft 3g snart två år men 3 har nyligen byggt ut för 4g i stan, så jag köpte mig ett 4g modem för att se ifall det fanns någon mottagning  här i området.

8 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-20 15:25:56)

Sv: Kan någon hjälpa mig att tyda siffrorna?

Är det verkligen från någon dessa två närbelägna master som tre sänder 4G 800 ? Det vetkar inte rimligt. Signalnivåerna borde då vara mycket bättre. Kolla vad det står för operatörsnamn på kuren invid vardera masten.

Du kan också ta med modem och dator till inom synhåll för vardera masten och kolla cell ID och signalvärden.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Kan någon hjälpa mig att tyda siffrorna?

Kan ju vara så att just mina närmaste master aldrig har byggts ut för 4g utan bara är 3g. Bara jag som antog det. ska höra med 3 om vart masterna är nånstans. Tack för att du tar dig tid o hjälpa mig!

10

Sv: Kan någon hjälpa mig att tyda siffrorna?

Bäst verkar vara att ringa operatörssupport under kontorstid. Då har man chans att prata med någon som vet något.

Tack vare ditt inlägg blev jag varse att 3 är igång på 4G 800. Jag hade bara sett dem på 2600 i Stockholm. Enligt swedroidforum var det en del som använde 3s nät på 800 redan i våras. Det gör att man även kan använda den tyska routern AVM6840 för 3 på 800 för dom kör med FDD 2x10 MHz bandbredd där liksom Telia. Deras täckningsskarta skiljer inte på 800 och 2600 näten. Annorlunda prioritering av utbyggnad än Telia kan man säga. Prio verkar ligga på glest befolkade områden i inlandet, dock ej Norrland. 

har du täcknkng enligt kartan och hur pass centralt i täckningsområdet i så fall?

Det går att få förbindelse vid RSRP -113 dBm och sämre men då får inte RSRQ, dvs signal/brusförhållandet vara så dåligt som -12, -13dBm. Ett skäl kan vara mycket hög belastning på masten men det låter lite konstigt på vad som borde vara en landsortsmast. En annan möjlighet vore att en TV sändare stör men det ska support kunna ta reda på. Tres frekvensblock ligger  nederst i 800 bandet och därmed nära TV. Även annat kan störa t ex analoga trådlösa videokameror.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Kan någon hjälpa mig att tyda siffrorna?

Det här är i Eskilstuna. Och jag tittade nu på täckningskartan som var ändrad. Inte längre täckning för 4g utan 3g upp till 32mb, men rent teoretiskt enligt kartan så ska jag ha täckning om jag går utanför dörren och tar en tio steg bort från huset. Man kan ju börja undra hur utbyggt det egentligen är för kollar man på kartan så är ju den fullständigt nerlusat med blå områden (3g) och mindre rosa(4g), och de blåa områdena ökar för varje gång jag tittat på kartan. Antar att folk ringer o klagar på dålig täckning och så ändrar dom kartan allt eftersom.

12 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-21 08:48:16)

Sv: Kan någon hjälpa mig att tyda siffrorna?

Cellvision AS, som gjort kartor som både telenor och 3 använder, pushar mycket för en funktion som medger att interaktivt modifiera täckningskartan med ledning av användarnas uppgifter. Täckningskartorna är datormodeller av utbredningen där topografin vägts in. De är i stor utsträckning inte verifierade med lokala mätningar. Allt eftersom användarfeedback kommer in kan kartorna modifieras - och det är väl bra.

Sedan har 3 den lite märkliga policyn att först bygga ut 4 G utanför centrala tätorter. Det framgår även av kartbilden kring Eskilstuna. Den täckningsbild du senast nämner verkar stämma rätt bra med signaldata, signal finns men är otillräcklig såvida man inte sätter effektiva antenner (dvs med betydligt med mer än tio dBi förstärkning) och det högt och fritt, gärna utan träd eller andra hinder i mastens riktning.

Så slutsatsen blir att det bör övervägas om inte UMTS är bättre att satsa på. Support bör kunna ge besked om vilken fältstyrka som generellt finns i ditt område - och om det därför är lönt att satsa på UMTS. Eller byta till en operatör som har täckning i Eskilstuna, t ex Tele2.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Kan någon hjälpa mig att tyda siffrorna?

Jag skulle även testa med Telenor och du får nog låna ett simkort via deras butik. (öppen även idag ser det ut som)

http://www.telenor.se/privat/kundservic … ESKILSTUNA

Tre har ju inte varit i farten så länge med 4G.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

14

Sv: Kan någon hjälpa mig att tyda siffrorna?

Jag fick svar nu om riktning och avstånd till masten. Det är 4.8 km till Masten... Jag bor ungefär 5km från centrum och det konstiga är att masten är inte åt det hållet utan söderut, alltså en mil utanför stadskärnan. Det kan inte vara många som kan använda sig utav 4G i Eskilstuna.

15 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-22 14:03:19)

Sv: Kan någon hjälpa mig att tyda siffrorna?

Ja, det framgår ju av täckningskartan att 3 inte täcker centrum med 4G som andra operatörer förmodligen skulle valt att göra. Det kan bero på att de anser sitt UMTS nät vara så snabbt att det räcker där detta nät har god täckning. Genom att prioritera områden utanför stadskärnorna hoppas de väl på bättre konkurrensläge.

5 km är rätt långt även på 800 även om det förmodligen går att bättra på signalen med riktantenner, t ex mimo panelantenn16- 17 dBi från någon tysk tillverkare. Kostar ca 1600 kronor. jag skulle testat med andra operatörer först. Kolla med grannar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: Kan någon hjälpa mig att tyda siffrorna?

Tack för all hjälp i tråden. Jag lägger inte ner mer krut på att få 4g att fungera utan väntar in att bindningstiden går ut i vår och provar nåt annat då.