51

Sv: Täckningskarta

nya tester och funderingar:
http://ladda-upp.se/files/2012/b28255.jpg

Meckade ihop en karta som visar lite av mina förutsättningar.

J = där jag bor, ingen 4G täckning varken 2600 eller 900, inte änns när jag satte Dlinken på taket (bor högt), Täckningskartan säger full 4G täckning (2600) (har ca 1,5km till M1)

Markering = mitt jobb, ingen 4G täckning inomhus fönster, på taket fick jag grön/grön gul signal i dlinken (2600) Tptest: 35mbit ner och 0,8mbit upp. Ögonkontakt med båda 4G masterna och enligt täckningskartan skall det vara full 2600 täckning.

M1 = Mast 1
M2 = Mast 2 (ligger nära Hultsfreds festivals området)

Linjen är ca 7,5km lång och i slutet av den säger täckningskartan att det 2 av 5 i täckning. Kanske rimligt, men tror dock aldrig att man får någon kontakt när det gäller 2600 bandet...

Bredbandsbolaget 4G (2600) : D-Link DWR923 Router : Glatt humör när det funkar, alltså aldrig.

52

Sv: Täckningskarta

okej, lyckats få kontakt med 2600 bandet nu hemifrån: Tp testerna säger 6,5mbit ner och 0,15mbit upp i snitt, växlar jag till 900 bandet så får jag 1,5mbit ner och 0,01mbit upp Ping på 100ms.

Ajja, för att upprätta kontakt så är nu Dlinken fasttejpad på en 3m långt rör som sedan sitter på nok på huset. Stog inget om att förutsättningarna var sådana på täckningskartan tongue

Med två skarpa riktantenner a 3000kr så skulle det nog funka skapligt, men tycker inte det skall behöva vara så. Det tillsammans med andra negativa saker såsom 100gig spärrar och blockerade portar etc gör att detta projekt nu går i graven, Får köra vidare med mitt vdsl2 ett par år till sedan skall man få fiber enligt kommunen.....

Loggar av! *schmunk*

Bredbandsbolaget 4G (2600) : D-Link DWR923 Router : Glatt humör när det funkar, alltså aldrig.

53

Sv: Täckningskarta

Var tvungen att föreviga instalationen av Dlinken innan jag nu rev ner det...
http://ladda-upp.se/files/2012/b28537.jpg

Bredbandsbolaget 4G (2600) : D-Link DWR923 Router : Glatt humör när det funkar, alltså aldrig.

54 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-20 21:37:14)

Sv: Täckningskarta

Vilken av de två masterna skulle köra telenor 4G? Det verkar inte troligt att två master så nära varandra kör 4G 900 båda två Har du kollat cell id om det är samma vid dina tester?  I ditt fall borde suppport vara klart bekymrade över att du får så dåliga värden. Om de inte hjälper till med cell id, riktning till mast osv så är redan det skäl att tacka för sig.

Jag har fått mig tillsänd en skärmdump  från Telenors interna karta över master men över ett helt annat område. De kan lätt se den exakta placeringen av master samt riktningen på antennlober; allt separat visat för GSM 900 och 1800, UMTS och LTE 900 och 2600 samt täckning inomhus, i bil och utomhus. De kan dessutom lägga in din adress på kartan och se bäringen från ditt hus till användbara 4G master och beöma avståndet. De bör också kunna få fram det cell id som ska synas i routern vid uppkoppling mot masten. Även kommande master lär framgå.

Om de spelar oförstående så säg till dem att (för fan) ta upp Telenors interna karta Cellvision mBoss på skärmen och ge dig de uppgifter som behövs, dvs cell id, bäring, avstånd och huruvida du ligger i gräns mellan antennlober och vilken täckningsgrad du ska ha. Routern på röret så högt upp kan inte vara radioskugga om masterna nu står så nära.  I så fall borde de åka ut och mäta.

(Cellvision är grundat av fd telenormedarbetare. Företagets produkt mBoss är ett verktyg för att visualisera täckning och ge stöd åt kundsupport.)

Jag skulle göra detta om så bara för att driva kundintresset även om jag också i längden skulle behålla vdsl. Det som kan vara ett alternativ är det kommande samnanslagna tele2/telenornätet med större bandbredd och högre fart. Men trassligt och illa supportat mobilt  bredband är inget alternativ i skarven mellan vdsl2 och fiber såvida man inte är en svårartad självplågande kommunikationsmasochist.

Du kan väl också be dem kolla in den här tråden i Sveriges största bredbandsforum och den PR det ger för deras bredbandstjänst och den hjälp du fått från Telenors support. (OT: när jag hade turen att tala med en kunnig man på telias mobila bredbandssupport i förrgår blev han så intresserad att han registrerade sig på forumet under vårt långa samtal. Då hade jag också nämnt att support på Net1 brukat hänvisa hit för tekniska frågor? Samtalet med teliamannen handlade bl a om hur långt LTE 2600 har visat sig kunna nå (en mil) och om vikten av att då även mottagarsidan ligger högt för att första Fresnelzonen ska vara ostörd).

Du kan också zooma in tele2s karta till skala 1 km och kryssai att du vill se 4G master. det är inte med alla operatörer man får se tele2s master men med telenor mobilt bredband bör det gå. Är det samma mast(er) som du märkt ut?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

55

Sv: Täckningskarta

Jag får inte fram nån karta alls!

Täckningsinformationen uppdaterades senast: 21 oktober 2012....
http://www.telenor.se/privat/kundservic … karta.html

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

56

Sv: Täckningskarta

Ja när jag testade igår så lade jag märket till att jag hade stora problem att nå internet när dlinken kopplade upp sig mot cell xxxxx85, eller rättare sagt dlinken registrerade sig mot apn1 och apn2 jag fick ipnummer men jag kunde omöjligt få upp en internet sida (max 10% av sidan laddades, sedan helt stopp).
Startade då om dlinken och den kopplade då upp sig mot cell xxxxx86, där var internet tillgängligt och jag kunde köra mina tp tester.
Så är ganska så säker på att telenor har två ganska så närliggande sändare som jag ritat upp, de sa så på supporten oxå även om det var lite små luddig info man fick. Tele2 kör sitt 4g på 1mast (M2), anledningen är nog att de vill  kränga 4G abonemang när det är festival...
(xxxxx85 och xxxxx86 kanske inte är 2 olika master, kanske är 2 olika lober i en mast)

Dlinken sa att jag hade 79-84db antennsignal 2600, och 90-94db på 900 bandet vilket oxå är märkligt.

Skall kontakta 4G supporten igen, se om de kan ge mig mer kött på benen så att säga.

En sak är säker, har ingen supersignal 3m över hustaket iaf...

Bredbandsbolaget 4G (2600) : D-Link DWR923 Router : Glatt humör när det funkar, alltså aldrig.

57 Senaste redigerad av tommie (2012-10-21 19:38:26)

Sv: Täckningskarta

AMEN! Nu faller bitarna på plats!

Täckningskarta Bredbandsbolaget/Telenor när jag täcknade abonneman gör 1v sedan.
http://ladda-upp.se/files/2012/b28633.jpg

Täckningskarta 1v senare
http://ladda-upp.se/files/2012/b28634.jpg

Jaha! jamen då förstår jag, de har 1v lock karta??? Eller??? *suck*

Enligt nya kartan skall man iaf ha full fräs på 900 bandet, tjenare! som jag skrev tidigare 92db antennsignal 1,5mbit ner och 0,01mbit upp..... Just det ja, RADIOSKUGGA! tongue

Ajja, se vad nissarna på supporten har att säga. Helt klart är att även Telenor bara har 1mast i området, samt att de som tele2 bara vill kunna kränga abonnemang när det är hultsfreds festival.

Bredbandsbolaget 4G (2600) : D-Link DWR923 Router : Glatt humör när det funkar, alltså aldrig.

58

Sv: Täckningskarta

nästa vecka kanske du bara har gprs enl kartan smile

59

Sv: Täckningskarta

G-Man skrev:

nästa vecka kanske du bara har gprs enl kartan smile

HAHA! tongue  Skojja inte sådär! tongue Jag som nu varit super seriös angående mobilt bredband/täckningskartor etc smile (se nedan)

Bredbandsbolaget 4G (2600) : D-Link DWR923 Router : Glatt humör när det funkar, alltså aldrig.

60 Senaste redigerad av tommie (2012-10-22 22:33:36)

Sv: Täckningskarta

kört lite tester i mitt lilla 4G 2600 mecka.
http://ladda-upp.se/files/2012/b28766.jpg

Inga extra externa antenner har används, bara den ärliga Dlinken 923 som satts på biltaket inför varje test (hur jag fick power till den är hemligt) tongue Har även kört testerna där jag haft så fri sikt mot masten som möjligt.
Vid testtillfället ikväll var det fuktigt ute, dock inget regn. Alltså lite så som det brukar vara i sverige.
Har bara kört tester mot 2600 bandet, som ändå är det som är intressant. (jag menar 80mbit ner & 40 upp smile )

Då jag har starka misstankar om att operatören endast byggt ut 2600 bandet i vårat område pga en musikfestival som pågår 3 dagar per år, så var det lite roligt att de nästa saknar täckning vid Pampas scenen (se karta ovan). Anledningen till det dåliga mätresultatet där är pga en massiv skogsdunge som är emellan scenen och masten, men de kanske hugger ner träden så man får bo på ett kalhygge utan 4G 2600 täckning tongue

Såklart får man betydligt bättre resultat i vår lilla by om man kör med externa antenner osv, men om det är det som krävs bör operatörerna kunna erbjuda sådana subvetionerade antennpacket till sina kunder.

Bredbandsbolaget 4G (2600) : D-Link DWR923 Router : Glatt humör när det funkar, alltså aldrig.

61

Sv: Täckningskarta

PS: Kontaktade supporten för 4G idag, de undrade varför jag ville utnyttja mitt ångerköp, när jag förklarade att täckningsområdet för 2600 bandet krympt till 35% så hade de ingen förklaring alls till att det kunde ske. Men de var dock förstående även om jag blev kopplad till 3 pesoner innan allt var klart.

Bredbandsbolaget 4G (2600) : D-Link DWR923 Router : Glatt humör när det funkar, alltså aldrig.

62 Senaste redigerad av LasseT (2012-10-23 04:42:06)

Sv: Täckningskarta

Om du använder denna produkt så kanske det funkar bättre? ;-}
Vem vet kanske inte bara är för wifi?

http://j-walk.com/other/wifispray/

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

63

Sv: Täckningskarta

Bra test som dock ställer mer frågor än det ger svar. Total förvirring om hur antennsektorerna hos respektive mast ligger. Du körde inte runt den mast du märkt ut för att få dess förmodligen tre sektorer. En av dessa är 75.

Dessutom har du enligt kartan bara en mast i området och du är bara inom en 60-graders sektor från den ändå får du in 4 olika celler. Det måste finnas en mast till i närheten som ger 84, 85 och 86.

Vad sade support om master och kartan?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

64

Sv: Täckningskarta

jonasolof skrev:

Bra test som dock ställer mer frågor än det ger svar. Total förvirring om hur antennsektorerna hos respektive mast ligger. Du körde inte runt den mast du märkt ut för att få dess förmodligen tre sektorer. En av dessa är 75.

Dessutom har du enligt kartan bara en mast i området och du är bara inom en 60-graders sektor från den ändå får du in 4 olika celler. Det måste finnas en mast till i närheten som ger 84, 85 och 86.

Vad sade support om master och kartan?

njaee, hänger inte riktigt med.
Finns bara en mast med sändning av 2600 bandet, den delas med Tele2 som för övrigt har nästa samma täckningsområde.
75,84,85 osv är dämpningen till dlink antennen.
Vilken mast loob jag var kopplad emot, vet jag inte. Men borde väl bli den som ger skapligast signal i det område man befinner sig?

Bredbandsbolaget 4G (2600) : D-Link DWR923 Router : Glatt humör när det funkar, alltså aldrig.

65

Sv: Täckningskarta

Dämpning till antenn finns inte angiven i interfacet. Det du uppger är i så fall något signslstyrkemått men dessvärre är det nog RSSI vilket är minst intressant då det gäller signal från en viss mast. Det man vill se är RSRSP och RSRQ och cell id, gärna också runt masten.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

66 Senaste redigerad av tommie (2012-10-23 21:47:33)

Sv: Täckningskarta

jonasolof skrev:

Dämpning till antenn finns inte angiven i interfacet. Det du uppger är i så fall något signslstyrkemått men dessvärre är det nog RSSI vilket är minst intressant då det gäller signal från en viss mast. Det man vill se är RSRSP och RSRQ och cell id, gärna också runt masten.

Ja jag vet inte om det heter dämpning eller signalstyrka, men vet dock att ligger man på 50-60 så har man kanon signal och ligger man på 90-100 så ligger man risigt till så stt säga.

Men vad vinner man på att veta vad RSRSP och RSRQ har för värde? har för mig att de alltid ligger på 240 och 8 eller liknande.

Opps! 240 och 8 var någon form av landskod såg jag nu, RSRSP osv kan man nog inte se i dlinken, bara cell nummret.

Bredbandsbolaget 4G (2600) : D-Link DWR923 Router : Glatt humör när det funkar, alltså aldrig.

67

Sv: Täckningskarta

masten är riktad för festivalen, och troligen ej fullbestyckad när den ej pågår....
smile

tycker hastigheten ser usel ut.
men prova när området är "aktivt", vore intressant.... om det blir fullbestyckat då.
för även linan med trafik till masten kan gå på sparlåga nu.

men för full test behövs tex e392 direkt i dator.

68

Sv: Täckningskarta

G-Man skrev:

masten är riktad för festivalen, och troligen ej fullbestyckad när den ej pågår....
smile

tycker hastigheten ser usel ut.
men prova när området är "aktivt", vore intressant.... om det blir fullbestyckat då.
för även linan med trafik till masten kan gå på sparlåga nu.

men för full test behövs tex e392 direkt i dator.

ja 4G har bara funnits i området i 2v nu, så förmodligen inte många som nyttjar det ännu.

Bredbandsbolaget 4G (2600) : D-Link DWR923 Router : Glatt humör när det funkar, alltså aldrig.

69

Sv: Täckningskarta

Gjorde en test rakt under masten, trodde inte det skulle funka men det gjorde det.
Bredbandskollen sa då 39,2mbit ner och 20mbit upp, antensignal -56.

Tycker de skulle satt dit en högre mast när de skall sända 2600 frekvensen, der är i verkligheten precis över trädtopparna nu,
http://goo.gl/maps/eNkSf
Men det är klart, de monterar upp slavsändare vid festivalområdet för att utöka kapaciteten under festival dagarna som i sin tur kommunicerar med masten antar jag.

Har även kört lite tester på 900 bandet, det är lika kasst det. Ser faktiskt ingen anledning att satsa på 4G telefoner/mobila bredband i nuläget på min ort. 900 bandet är inte ett dugg bättre än 3G är. Men det är klart, Telia ska nog bygga sitt 4G nät snart. Och jag tror att deras master är betydligt bättre strategiskt placerade...
Den som lever får se...

Bredbandsbolaget 4G (2600) : D-Link DWR923 Router : Glatt humör när det funkar, alltså aldrig.

70

Sv: Täckningskarta

MEN VAD I HEL......TE!

Tittar man nu på Telenor och Bredbandsbolagets täckningskartor så har de ändrat tillbaka till ursprungs kartan där jag har full täckning på 2600 bandet, orkar inte änns att plugga i dlinken för att kolla juh....
Men måste ringa supporten igen och fråga vad de egentligen håller på med...

Bredbandsbolaget 4G (2600) : D-Link DWR923 Router : Glatt humör när det funkar, alltså aldrig.

71

Sv: Täckningskarta

Det är snarare så att de sätter 2600 antennerna lika eller lägre än 900 eftersom täckningsområdet inte avses bli lika stort. den masten är helt ordinär. Kul bild och att det gick att länka street view så. Om signalvärden: det finns värden inom parentes, t ex 1(65,8) där 8 är signalkvalitet RSRQ men 65 troligen RSSI även om jag är osäker, kan vara RSRP också.

Håller med om att det inte verkar vara något att satsa på.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

72

Sv: Täckningskarta

tommie skrev:

MEN VAD I HEL......TE!

Tittar man nu på Telenor och Bredbandsbolagets täckningskartor så har de ändrat tillbaka till ursprungs kartan där jag har full täckning på 2600 bandet, orkar inte änns att plugga i dlinken för att kolla juh....
Men måste ringa supporten igen och fråga vad de egentligen håller på med...

Kollade med supporten, de har en täckningskarta där 1 mast är utbyggd, och inga fler master är planerade säger de. Tanken är alltså bara att festival besökarna ska ha till gång till 2600 bandet.

Men på hemsidans täckningskarta så är täckningsområdet ca 250% större, kartan är genererad för att två master skulle ha 2600 bandet vilket inte är fallet. Lite av en lock karta med andra ord.
Har anmält detta till Chatt supporten, se om de kan rätta till detta lite snabbt.

Bredbandsbolaget 4G (2600) : D-Link DWR923 Router : Glatt humör när det funkar, alltså aldrig.

73

Sv: Täckningskarta

Någon som har någon mastkarta i strängnäsområdet?
då telenor vägrar säga vart deras master är utplacerade så man kan rikta in antennen på ett smidigt sätt.
varje gång ja frågar så får ja att ja den ligger nordväst. aaaa tack för den infon. tongue

74

Sv: Täckningskarta

Har för mig att Tele2 och Telenor bygger 4G nätet tillsammans.
Har du testat att zooma in nära på Tele2 täckningskarta då ska det dyka upp en funktion som heter " Visa sändare" bocka för och kolla om det finns några andra master i närheten